9-5 vs tonnari

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Viikko takana 3.0 matalapaine Griffinillä. Hieno peli. Vähän ehtinyt miettiä miten eroaa entisestä 92 2.3 täysturbosta 9-5 yleensä. Ohjaus herkempi, vaikkei vanhassakaan valittamista ollut, kaikki on tietysti puolet nuorempaa ja vähempi ajettua, jarrut kevyemmät. Tekniikka uudempaa, Opelin vaikutus? Onko teillä muilla kommentteja.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja PVI »

Pihassa on melkein kaksi vuotta ollut tonnari ja 9-5:nen. Kyllähän se 9-5:nen on paremman oloinen käteen. Ajoasento on selvästi matalampi ja tuntuukin oudolla ajella tonnarilla 9-5:sen jälkeen. Tietysti kilometrejä tonnarissa on sen 220tkm enemmän. Kulkupuolessa taitaa tuo tonnari hakata aeron mennen tullen, mutta kyllä tuollainen 9-5:nen on automaatin ja muutenkin toiminan puolesta mukavampi ja hiljaisempi.

Niin ja ne 9-5:sen valot on kyllä toiselta planeetalta, kunnon pesureineen!
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Nyt muutaman kuukauden etäisyyttä molemmista ottaneena Ikean Ooppelista ei jäänyt mitään viboja, joiden vuoksi sellaista pitäisi fiilistellä.
Tontuista olen saanut hyvällä huollolla aika herkkiä ajettavia, eli vaihtamalla jarrunesteiden lisäksi myös ohjaustehostimen nesteet on käyttäytyminen parantunut verrattuna vanhoihin. Uudempi auto yleensä tuntuu paljon jämäkämmältä vanhaan verrattuna, mutta päivittämällä vanhaa silläkin on omat etunsa ja tonnarissa on hemmetisti tilan tuntua ysi-femmaan verrattuna.

Lisäksi tonnarilla ajaessa ei tarvitse pitää ratista kiinni suorilla, vaikka 9-5 kantit oli kohdallaan ei se ollut yhtä suuntavakaa.

Tallissa on tonnari auton tarpeen varalta.
96 M75 i12 5-speed ;)
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Oma valinta, ei enää ollut AeroWagonille riittävää käyttöä ja vaihdoin sen purjeveneeseen. Tonnariakaan ei taas viitsi rannalla seisottaa, siihen riittää hojota :D
96 M75 i12 5-speed ;)
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Ansis kirjoitti:Lisäksi tonnarilla ajaessa ei tarvitse pitää ratista kiinni suorilla, vaikka 9-5 kantit oli kohdallaan ei se ollut yhtä suuntavakaa.Tallissa on tonnari auton tarpeen varalta.
Johtuiskohan siitä, että tonnarissa oli ainakin vakiona meidän teille sopivanlevyiset renkaat 195, 9-5:n 215 sijaan?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

9-5/2,3LPT kirjoitti:
Ansis kirjoitti:Lisäksi tonnarilla ajaessa ei tarvitse pitää ratista kiinni suorilla, vaikka 9-5 kantit oli kohdallaan ei se ollut yhtä suuntavakaa.Tallissa on tonnari auton tarpeen varalta.
Johtuiskohan siitä, että tonnarissa oli ainakin vakiona meidän teille sopivanlevyiset renkaat 195, 9-5:n 215 sijaan?

Omaa 9-5:sta ei tarvitse ainakaan paimentaa vaikka alla 235/35 19", hienommin noilla menee kuin löysillä 205/55 kitkoilla :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kolmessa tonnarissa ollut pyöriä välillä 185-15...225/40-17 ja 9-5 205/55-16...225/40-17. Ei renkaiden koko älyttömästi vaikuttanut suuntavakavuuteen suorassa ajossa kunnossa olevilla alustoilla.
96 M75 i12 5-speed ;)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Itse en juuri -00:ssa kaipaa kuin penkkien sivuttaistukea. Onhan se tonnari tietysti vähän kovempikulkuinenkin, muttei sitä juuri ajattele.. :roll:
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

9-5T kirjoitti:9-5 todella tarkka sopivaksi säädetyistä pyöränkulmista.
Mitä tarkoitat?
Onko sopivampia kulmia kuin mihin suuntausoperaatiossa masiinan mukaan pyritään?
No, se kai jo aiemmin todettiinkin, jotta noita ohjetaulukoita on moneksi!
Itse kaipaisin kyllä lisää tukevuutta suoraan ajoon. Nelipyöräsuuntauksessa ei kyllä kaikki kulmat tulleet keskelle toleranssia - kaikki ei edes toleranssin sisälle.
On vain tuo operaatio sen verran arvokas, ettei paljon huvittais kokeilla eri säätöjä.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja artako »

Minun 9-5 on aina puoltanut hiukan tien kallistuksen suuntaan ja puoltaa edelleen toissa päivänä tehdyn neliryöräsuuntauksen jälkeenkin. Suuntauksen tekijän mukaan puslat olivat kunnossa. Renkaiden vaihtokaan ei korjannut vikaa. Renkaat ovat 195x65x15.

Onko tämä 9-5:n ominaisuus vai olisiko jotain vikaa?

Tonnarista ei ole kokemusta, mutta vanha 900s kulki aina suoraan.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja Petter »

Onkohan ratti suorassa? Minulla jäi joskus ratti vinoon pyörien suuntauksen jälkeen, ja siitä tuli tuollainen tunne. Minun auto ainakin kulkee suoraan.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Kyllähän tuo 9-5 kulkee suoraan kun pitää ratista kiinni, mutta jos suoran päässä päästät ratista irti ja luotat siihen , että suoraan menee, niin löydät kyllä itsesi oikeanpuoleisesta ojasta ennen suoran puoliväliä....useamman testiauton perusteella voisin sanoa tuota 9-5:n ominaisuudeksi.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Pikkupoikana kun ajeltiin polkupyörällä sarvista kiinni pitämättä, niin joillakin pyörillä se oli helppoa, kun taas jotkut eivät menneet suoraan sitten millään. Tämä johtui siitä, että kun etuhaarukan pystykallistuma (caster-kulma) oli tarpeeksi suuri niin suoraan kulki, mutta myös kurvit tahtoi mennä suoriksi...!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja mike »

Ite kyllä kaipaan eniten tonnarista niitä huomattavasti parempia tiloja ja varsinkin parempaa takapenkkiä.
Tuulilasin pesurin ja pyyhkijöiden osalta on kyllä tapahtunut huomattava ja toivottu parannus, mutta taas vastaavasti valojen pesureilla ei teekkään mitään.
Ajettavuudelta ja ajo-ominaisuuksilta tuo 9-5 tuntuu paremmalta kuin -89 turbotonnari.
Kaikkine puutteineenkin 9-5 on kuitenkin ominaisuuksiltaan selvästi parempi auto kuin 9000.
Niin ja puoltaa se vähän oikealle tuo minunkin auto vaikka pitäisi olla säädöissä. Lienee säädöt tarkotettu enemmän vaaterissa oleville teille, eikä näille suomen reilusti kalteville pinnoille.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: 9-5 vs tonnari

Viesti Kirjoittaja Arcer »

tayspaine tbo tonnarilla tuli ajeltua 200tkm ja 9-5:lla nyt 100tkm. Useampia molemmista koeajettuna. Autot on selvasti eriaikakauden vehkeita. Tonnarissa hyvaa tilat ja suuntavakaus. 9-5 kulkee suoraan kun edes kevyesti pitaa ratista kiinni ja eikos se yleensa ole ajaessa tapana:). 9-5 muuten paremmat ajo-ominaisuudet. 9-5:ssa paikoitellen ehka pikkasen nakyy GM:n mukanaan tuomat saastot enemman kuin tonnarissa. Tonnari vaikutti pirteammalta, mutta kello on vahan erimielta. Ja 9-5:sta rauhottaa pitkat valitykset. Keskimaarin tonnari jaa kirkkaasti kakkoseksi ja selvasti.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Vastaa Viestiin