9-5 vs tonnari
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
9-5 vs tonnari
Viikko takana 3.0 matalapaine Griffinillä. Hieno peli. Vähän ehtinyt miettiä miten eroaa entisestä 92 2.3 täysturbosta 9-5 yleensä. Ohjaus herkempi, vaikkei vanhassakaan valittamista ollut, kaikki on tietysti puolet nuorempaa ja vähempi ajettua, jarrut kevyemmät. Tekniikka uudempaa, Opelin vaikutus? Onko teillä muilla kommentteja.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: 9-5 vs tonnari
Pihassa on melkein kaksi vuotta ollut tonnari ja 9-5:nen. Kyllähän se 9-5:nen on paremman oloinen käteen. Ajoasento on selvästi matalampi ja tuntuukin oudolla ajella tonnarilla 9-5:sen jälkeen. Tietysti kilometrejä tonnarissa on sen 220tkm enemmän. Kulkupuolessa taitaa tuo tonnari hakata aeron mennen tullen, mutta kyllä tuollainen 9-5:nen on automaatin ja muutenkin toiminan puolesta mukavampi ja hiljaisempi.
Niin ja ne 9-5:sen valot on kyllä toiselta planeetalta, kunnon pesureineen!
Niin ja ne 9-5:sen valot on kyllä toiselta planeetalta, kunnon pesureineen!
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Re: 9-5 vs tonnari
Nyt muutaman kuukauden etäisyyttä molemmista ottaneena Ikean Ooppelista ei jäänyt mitään viboja, joiden vuoksi sellaista pitäisi fiilistellä.
Tontuista olen saanut hyvällä huollolla aika herkkiä ajettavia, eli vaihtamalla jarrunesteiden lisäksi myös ohjaustehostimen nesteet on käyttäytyminen parantunut verrattuna vanhoihin. Uudempi auto yleensä tuntuu paljon jämäkämmältä vanhaan verrattuna, mutta päivittämällä vanhaa silläkin on omat etunsa ja tonnarissa on hemmetisti tilan tuntua ysi-femmaan verrattuna.
Lisäksi tonnarilla ajaessa ei tarvitse pitää ratista kiinni suorilla, vaikka 9-5 kantit oli kohdallaan ei se ollut yhtä suuntavakaa.
Tallissa on tonnari auton tarpeen varalta.
Tontuista olen saanut hyvällä huollolla aika herkkiä ajettavia, eli vaihtamalla jarrunesteiden lisäksi myös ohjaustehostimen nesteet on käyttäytyminen parantunut verrattuna vanhoihin. Uudempi auto yleensä tuntuu paljon jämäkämmältä vanhaan verrattuna, mutta päivittämällä vanhaa silläkin on omat etunsa ja tonnarissa on hemmetisti tilan tuntua ysi-femmaan verrattuna.
Lisäksi tonnarilla ajaessa ei tarvitse pitää ratista kiinni suorilla, vaikka 9-5 kantit oli kohdallaan ei se ollut yhtä suuntavakaa.
Tallissa on tonnari auton tarpeen varalta.
96 M75 i12 5-speed
Re: 9-5 vs tonnari
Oma valinta, ei enää ollut AeroWagonille riittävää käyttöä ja vaihdoin sen purjeveneeseen. Tonnariakaan ei taas viitsi rannalla seisottaa, siihen riittää hojota
96 M75 i12 5-speed
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 9-5 vs tonnari
Johtuiskohan siitä, että tonnarissa oli ainakin vakiona meidän teille sopivanlevyiset renkaat 195, 9-5:n 215 sijaan?Ansis kirjoitti:Lisäksi tonnarilla ajaessa ei tarvitse pitää ratista kiinni suorilla, vaikka 9-5 kantit oli kohdallaan ei se ollut yhtä suuntavakaa.Tallissa on tonnari auton tarpeen varalta.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: 9-5 vs tonnari
9-5/2,3LPT kirjoitti:Johtuiskohan siitä, että tonnarissa oli ainakin vakiona meidän teille sopivanlevyiset renkaat 195, 9-5:n 215 sijaan?Ansis kirjoitti:Lisäksi tonnarilla ajaessa ei tarvitse pitää ratista kiinni suorilla, vaikka 9-5 kantit oli kohdallaan ei se ollut yhtä suuntavakaa.Tallissa on tonnari auton tarpeen varalta.
Omaa 9-5:sta ei tarvitse ainakaan paimentaa vaikka alla 235/35 19", hienommin noilla menee kuin löysillä 205/55 kitkoilla
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: 9-5 vs tonnari
Kolmessa tonnarissa ollut pyöriä välillä 185-15...225/40-17 ja 9-5 205/55-16...225/40-17. Ei renkaiden koko älyttömästi vaikuttanut suuntavakavuuteen suorassa ajossa kunnossa olevilla alustoilla.
96 M75 i12 5-speed
Re: 9-5 vs tonnari
Itse en juuri -00:ssa kaipaa kuin penkkien sivuttaistukea. Onhan se tonnari tietysti vähän kovempikulkuinenkin, muttei sitä juuri ajattele..
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 9-5 vs tonnari
Mitä tarkoitat?9-5T kirjoitti:9-5 todella tarkka sopivaksi säädetyistä pyöränkulmista.
Onko sopivampia kulmia kuin mihin suuntausoperaatiossa masiinan mukaan pyritään?
No, se kai jo aiemmin todettiinkin, jotta noita ohjetaulukoita on moneksi!
Itse kaipaisin kyllä lisää tukevuutta suoraan ajoon. Nelipyöräsuuntauksessa ei kyllä kaikki kulmat tulleet keskelle toleranssia - kaikki ei edes toleranssin sisälle.
On vain tuo operaatio sen verran arvokas, ettei paljon huvittais kokeilla eri säätöjä.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: 9-5 vs tonnari
Minun 9-5 on aina puoltanut hiukan tien kallistuksen suuntaan ja puoltaa edelleen toissa päivänä tehdyn neliryöräsuuntauksen jälkeenkin. Suuntauksen tekijän mukaan puslat olivat kunnossa. Renkaiden vaihtokaan ei korjannut vikaa. Renkaat ovat 195x65x15.
Onko tämä 9-5:n ominaisuus vai olisiko jotain vikaa?
Tonnarista ei ole kokemusta, mutta vanha 900s kulki aina suoraan.
Onko tämä 9-5:n ominaisuus vai olisiko jotain vikaa?
Tonnarista ei ole kokemusta, mutta vanha 900s kulki aina suoraan.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Re: 9-5 vs tonnari
Onkohan ratti suorassa? Minulla jäi joskus ratti vinoon pyörien suuntauksen jälkeen, ja siitä tuli tuollainen tunne. Minun auto ainakin kulkee suoraan.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Re: 9-5 vs tonnari
Kyllähän tuo 9-5 kulkee suoraan kun pitää ratista kiinni, mutta jos suoran päässä päästät ratista irti ja luotat siihen , että suoraan menee, niin löydät kyllä itsesi oikeanpuoleisesta ojasta ennen suoran puoliväliä....useamman testiauton perusteella voisin sanoa tuota 9-5:n ominaisuudeksi.
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 9-5 vs tonnari
Pikkupoikana kun ajeltiin polkupyörällä sarvista kiinni pitämättä, niin joillakin pyörillä se oli helppoa, kun taas jotkut eivät menneet suoraan sitten millään. Tämä johtui siitä, että kun etuhaarukan pystykallistuma (caster-kulma) oli tarpeeksi suuri niin suoraan kulki, mutta myös kurvit tahtoi mennä suoriksi...!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: 9-5 vs tonnari
Ite kyllä kaipaan eniten tonnarista niitä huomattavasti parempia tiloja ja varsinkin parempaa takapenkkiä.
Tuulilasin pesurin ja pyyhkijöiden osalta on kyllä tapahtunut huomattava ja toivottu parannus, mutta taas vastaavasti valojen pesureilla ei teekkään mitään.
Ajettavuudelta ja ajo-ominaisuuksilta tuo 9-5 tuntuu paremmalta kuin -89 turbotonnari.
Kaikkine puutteineenkin 9-5 on kuitenkin ominaisuuksiltaan selvästi parempi auto kuin 9000.
Niin ja puoltaa se vähän oikealle tuo minunkin auto vaikka pitäisi olla säädöissä. Lienee säädöt tarkotettu enemmän vaaterissa oleville teille, eikä näille suomen reilusti kalteville pinnoille.
Tuulilasin pesurin ja pyyhkijöiden osalta on kyllä tapahtunut huomattava ja toivottu parannus, mutta taas vastaavasti valojen pesureilla ei teekkään mitään.
Ajettavuudelta ja ajo-ominaisuuksilta tuo 9-5 tuntuu paremmalta kuin -89 turbotonnari.
Kaikkine puutteineenkin 9-5 on kuitenkin ominaisuuksiltaan selvästi parempi auto kuin 9000.
Niin ja puoltaa se vähän oikealle tuo minunkin auto vaikka pitäisi olla säädöissä. Lienee säädöt tarkotettu enemmän vaaterissa oleville teille, eikä näille suomen reilusti kalteville pinnoille.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: 9-5 vs tonnari
tayspaine tbo tonnarilla tuli ajeltua 200tkm ja 9-5:lla nyt 100tkm. Useampia molemmista koeajettuna. Autot on selvasti eriaikakauden vehkeita. Tonnarissa hyvaa tilat ja suuntavakaus. 9-5 kulkee suoraan kun edes kevyesti pitaa ratista kiinni ja eikos se yleensa ole ajaessa tapana:). 9-5 muuten paremmat ajo-ominaisuudet. 9-5:ssa paikoitellen ehka pikkasen nakyy GM:n mukanaan tuomat saastot enemman kuin tonnarissa. Tonnari vaikutti pirteammalta, mutta kello on vahan erimielta. Ja 9-5:sta rauhottaa pitkat valitykset. Keskimaarin tonnari jaa kirkkaasti kakkoseksi ja selvasti.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower