Pariston vaihto avaimeen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja o--o »

Mimmi kirjoitti:Painallukset tarvitaan, jotta vastanotin osaisi kurkkia oikeata kohtaa kiertävässä koodissa.
Jos kyse olisi pelkästään kiertävästä koodista, niin silloin ohjeen 4 painallusta merkitsisi sitä että koodeja on vain neljä.

Mutta lääke löytyi: Se sama joka pätee kaikkiin reistaileviin tietokoneisiin: Boottaa se. Kun irrotin pariston ja pistin sen mittauksen jälkeen takaisin avaimeen, niin nyt se lähti neljän painalluksen jälkeen toimimaan. (Tämä pätee jopa erääseen hengityskoneeseen. Jos se tilttaa, niin pitää katkaista virta ja kytkeä se uudelleen. Uskomatonta! 8O )
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja o--o »

Mimmi kirjoitti:Koodeja on noin 4 miljardia. Painalluksillahan kerrotaan vastaanottimelle kohta, jossa kuljetaan koodissa.
Tuo neljä miljardia viittaa siihen että koodi on 32 bittinen. Yksi avain ei ilmeisesti kuitenkaan kierrätä kaikkia neljää miljardia koodia läpi, eihän muuten kohdan ilmoittaminen onnistuisi neljällä painalluksella. Toisaalta jos avaimessa on vain neljä erilaista 32 bittistä koodia, niin yhden koodin kopioimalla saisi ehkä avaimen jolla auton voi varastaa näin:

1. Kopioi avaimen koodi salakuuntelemalla avainta jollain skannerilla kun naapurisi lähtee töihin.
2. Naapuri käyttää paluumatkalla toisen koodin.
3. Seuraavana aamuna naapurisi käyttää kolmannen koodin.
4. Kotiin tullessa hän käyttää neljännen koodin.
5. Nyt ensimmäinen koodi on uudelleen voimassa, joten voit viedä hänen autonsa varastetulla koodilla.

Ehkä ei kuitenkaan näin helppoa? Algoritmi sinänsä kiinnostaisi, sillä olen joskus tehnyt softaa jolla kaksi eri laitetta piti kytkeä yhteen niin että toisesta laitteesta irrotettua osaa ei voi käyttää ristikkäin toisessa laitteessa ilman uudelleen sinetöintiä.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja o--o »

Mimmi kirjoitti:Eiköhän avaimen koodi sisällä aina avaimen tiedon (luokkaa "olen avain numero 123") ja loppuosa kertoo sitten "taulukon", jossa kuljetaan.

Ehkä noin. Se ei kerro toimintatapaa kuitenkaan yksikäsitteisesti. Erilaisia toimintavaihtoehtoja lienee niin monta, että lienee turha yrittää arvailla mitä menetelmää on käytetty. Ja menetelmää on tuskin edes kerrottu julkisesti (?)
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja 3J »

Kyllläpä olikin -02 avaimen paristoluukku tiukassa täälläkin. Aukesi vasta kun laitoin ohuen meisselin "yläkautta" hieman reijästä vasemmalle kohdasta jossa avaimen reunus on kumia, kumin välistä luukun alle ja väänsin auki senverran varovasti ettei kumiin kuitenkaan jäänyt jälkiä. Samalla tietysti reijästä lukkokielekettä alhaalla pitäen. Ja onpas paksua muovia tuo kielekekin, ei ihan pikkupainamisella painu kasaan.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja o--o »

3J kirjoitti:... Samalla tietysti reijästä lukkokielekettä alhaalla pitäen. Ja onpas paksua muovia tuo kielekekin, ei ihan pikkupainamisella painu kasaan.
Epäilen että kielekettä ei murtanut sen sisään painaminen, vaan se ehkä murtui siinä vaiheessa kun avitin kantta veitsen kärjellä. Nostovaiheessa lukkokieleke ei ehkä ollutkaan aivan pohjassa. Älkääpä tehkö samaa virhettä. (Ei siinä paljoa voimaa tarvittu, vipuvarsihan moninkertaistaa voiman.)
Hmmm... myydäänköhän kansia irtotavarana. (Nyt kansi on liimattu kiinni.)
mäkkäri
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 08:33

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja mäkkäri »

Mitenkäs vm.-98 avain aukeaa? Tuolla urassa johon avain taittuu piiloon näkyy pieni ruuvi. Tartteeks se avata vai halkeeko pelkästään noita klipsejä painamalla?
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja 900S »

mäkkäri kirjoitti:Mitenkäs vm.-98 avain aukeaa? Tuolla urassa johon avain taittuu piiloon näkyy pieni ruuvi. Tartteeks se avata vai halkeeko pelkästään noita klipsejä painamalla?
tarttee avata.
9-5 2,3t Wagon `06
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja Kylö »

2000 vuoden mallisen ysikolmosen ohjekirja oli väärässä. Se kertoi patterin tyypin olevan panasonic cr 2032, mutta se ei sovi avaimeen kokonsa puolesta. Ainakaan avaimeen integroituun kaukosäätimeen. Eli mikä on oikea patterin malli? (nykyisessä patterissa oli joku tarra päällä enkä viitsinyt ruveta raappimaan sitä pois.)
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja ballantine »

kylö kirjoitti:2000 vuoden mallisen ysikolmosen ohjekirja oli väärässä. Se kertoi patterin tyypin olevan panasonic cr 2032, mutta se ei sovi avaimeen kokonsa puolesta.
Ei ole. Se sopii siihen mihin siinä neuvotaan sen sopivan, eli avaimenperämalliseen kaukosäätimeen mikä tuohon aikaan auton mukana on uutena tullut. Uudemman avain+kaukosäädin -yhdistelmän (joka ei ole alkuperäisenä autosi mukana ollut) paristo on CR1632. Ei kannata hankkia Saabilta, mukavat katteet siellä.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Mäystin
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 21:32

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja Mäystin »

Jep jep. Minulla oli auto 110 tkm huollossa paikallisessa merkkiliikkeessä ja huollossa olivat huomanneet avaimen pariston loppuneen. Hain auton huollosta ja antoivat takaisin raiskatun näköisen avaimen, josta puuttui takakansi. Ei kuulemma saanut irti ilman voimakeinoja. Uusi kansi tilattiin ja laitettiin paikalleen. Voimakeinojen käytön takia kannesta ei laskutettu...
9-5 Aero Wagon -02
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Itse avasin takakannen nastan avulla, sillä aukes hyvin. Oli tukeva painaa eikä peukalokaan tule helläksi. :)
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
kuikka10
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Loka 20, 2005 15:13
Paikkakunta: Pori

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja kuikka10 »

Porissa (kahdeksas paristokauppa/kelloseppä etsiessä...) Airion sisäpihalla oleva "Kelloheikki" vaihtoi pariston 4:llä eerolla ja homma pelitti kerralla.
Video meliora propoque deteriora sequor -
tiedän mikä on oikein, mutta kuitenkin teen väärin
vector 2,3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 21:48
Paikkakunta: Salo

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja vector 2,3t »

o--o kirjoitti:Kävin äsken autolla ja painoin 60 kertaa avauspainiketta. Mitään ei tapahtunut. Paristo oli oikein päin. (Plus puoli ylös.) Mittasin pariston jännitteen. Se oli 3 volttia eli kunnossa. (Paristo on uusi.)

Toiseen avaimeen en ole vaihtanut paristoa vielä enkä vaihdakaan ennen kuin toinen avain on turvallisesti toimiva. Liian iso riski että molemmat avaimet ovat jumissa vaikka oven saakin auki manuaalisesti.
Toinen avain sentään toimii, vaikka siitä SID ilmoittaakin että paristo pitää vaihtaa.

Itselläni ihan sama ongelma paristojen kanssa,ei ollut panasonicin paristoa vaan joku kiinalainen 1632 CR.Löysin kans paikalliselta kellosepältä panasonicin 1632 ja heti alkoi pelittää.Kiinalaisen pariston myyjä ei uskonut muo kun sanoin et hänen paristonsa ei toimi tuli itte ulos koittamaan ensin kiinalaisella paristolla ja sit panasonicilla ,lopulta uskos.Kiinalaisen pariston voltit oli 3v kun mitattiin taitaa saabbi olla vähän ronkeli paristojen suhteen.Ps se lukitus kieli menee helposti poikki joka on siel avaimentakakannessa.Nimimerkillä: kokemusta on. :roll:
Saab 9-5 03 Hirsch Wagon (kaikilla herkuilla)
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja arska »

Nyt kun meni toinenkin avain mykäksi tilasin akkunetistä patterin 3,80 Eur postikuluineen. Kansi aukesi ehjänä kun ensin herkisteli pari kertaa.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja sero »

o--o kirjoitti: Mutta lääke löytyi: Se sama joka pätee kaikkiin reistaileviin tietokoneisiin: Boottaa se. Kun irrotin pariston ja pistin sen mittauksen jälkeen takaisin avaimeen, niin nyt se lähti neljän painalluksen jälkeen toimimaan. (Tämä pätee jopa erääseen hengityskoneeseen. Jos se tilttaa, niin pitää katkaista virta ja kytkeä se uudelleen. Uskomatonta! 8O )
Loistovinkki! Omakaan avain ei paristonvaihdon jälkeen suostunut yhteistyöhön vaikka miten monesti auki-nappia paineli, mutta pariston uudelleenirroituksen ja neljän painasun jälkeen ei ongelmaa.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Vastaa Viestiin