Kuskin jalkoja kylmää
Kuskin jalkoja kylmää
Moro!
Tossa on ihmetelty vaimon kanssa, että mikähän 9-5:ssä on vialla, kun kuskin jaloille tulee niin kylmää ilmaa näin talvisaikaan, että alkaa jalkoja kylmämään ja käsiäkin kylmää niin, että pitää ajella hanskat kädessä pakkasilla? Esim. tossa meidän vanhuksessa, 99:ssä tarkenee kuskin koivet ihan eritavalla, eikä tarvii hanskat kädessä ajella ekan 5km jälkeen. Automaatti-ilmastoinnin kalibrointi on tehty jo moneen otteeseen, elikkä auto ja off napit pohjaan yhtäaikaa. Koodiksi ilmoittaa 0, eli kaikki on kunnossa.
Tossa on ihmetelty vaimon kanssa, että mikähän 9-5:ssä on vialla, kun kuskin jaloille tulee niin kylmää ilmaa näin talvisaikaan, että alkaa jalkoja kylmämään ja käsiäkin kylmää niin, että pitää ajella hanskat kädessä pakkasilla? Esim. tossa meidän vanhuksessa, 99:ssä tarkenee kuskin koivet ihan eritavalla, eikä tarvii hanskat kädessä ajella ekan 5km jälkeen. Automaatti-ilmastoinnin kalibrointi on tehty jo moneen otteeseen, elikkä auto ja off napit pohjaan yhtäaikaa. Koodiksi ilmoittaa 0, eli kaikki on kunnossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kuskin jalkoja kylmää
En vaan sitä kuskin paikalla vallitsevaa ympäristön lämpötilaa.9-5T kirjoitti:Et tarkoita ratista säteilevää kylmyyttä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kuskin jalkoja kylmää
Mie ole sitä tässä kokeillutkin. Näyttäisi siltä, että kun täräyttää lämmöt kuskin puolelta alkuun 23 asteeseen, niin kuskia ei viluta niin pahasti. Tuota vaan joutuu laskemaan matkan edetessä, koska sitten rupee jo tulemaan kuuma pidemmän päälle. Mutta ei niinkään jaloille vaan yläkertaan. Eilen tutkin sitä, niin kyllä alhaalta tulee ilmaa, kun pistää puhalluksen alas. Suunnilleen samalla lailla, kuin hanttimiehellekin. Ilma vaan tuntuu viileämmältä. Olisiko siinä sitten vain tuo näyttämä pielessä vasemman ja oikean väliltä? Ehkä suhde on jotakin kuskille 23 ja apukuskille 21, niin ne olis about balanssissa. Pitää jatkaa testejä. Tänään tuo auto on pihassa, joten voisinkin lähteä ihmettelemään sitä nyt aamusta jo. Ajattelin katsoa ne jalkatilan kanavat, että siellä on yleensäki kaikki osat paikallaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kuskin jalkoja kylmää
Joo, ei siellä kuskin jalkatilassa mitään poikkeevan näköistä ollut. Tänään on illalla taas ajoa, niin pitää kuulostella tota. Huomenissa ajan about 200km joten eiköhän siinä ehdi vähän kanssa tunnustelemaan, että miten se oikein käyttäytyy.
edittiä: Käyttelin hakua, ja löytyi kaikenlaista ongelmaa muunmuassa takamatkustajien hiostumisesta apukuskin paleltumisiin. Aika mielenkiintoista, että ei toi jalkatilan puhallushomma olekaan ihan hanskassa näissä. Pitää tutkia samalla kun jalkoja käy palelemaan, että tuleeko takapenkille kuumastikin ilmaa...
edittiä: Käyttelin hakua, ja löytyi kaikenlaista ongelmaa muunmuassa takamatkustajien hiostumisesta apukuskin paleltumisiin. Aika mielenkiintoista, että ei toi jalkatilan puhallushomma olekaan ihan hanskassa näissä. Pitää tutkia samalla kun jalkoja käy palelemaan, että tuleeko takapenkille kuumastikin ilmaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kuskin jalkoja kylmää
Njoo. Säätelin sitä kuskin puolen lämpötilaa eilen ajellessani ja totesin että kyllä sieltä jalkatilan suuttimista sitä kuumaa ilmaa tulee. Ilman määrä vaan ei ole suhteessa yhtä suuri, kuin mitä tuulilasille tuleva ilma. Vaikka jalkatilan suuttimista tulee lämmintä ilmaa, silti tossa polven ja pohkeen seutuvilla on kuitenkin melko viileätä. Asetusarvona 22 astetta lämpö nousee kohtalaisen mukavasti, jos moottori on vielä entisen ajon jäljiltä lämmin. Jossain vaiheessa kuitenkin alkaa tulla yläkropalle kuuma ja pitää pudottaa arvo 21 asteeseen. Kuitenkin olen jotekin pettynyt tähän hommaan, että joutuu tota lämpöarvoa säätelemään ajon aikana. Eikös tämän pitäisi osata säätää automaattisesti tuo lämpötila?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kuskin jalkoja kylmää
Homman juju on siinä, että hanttimiehenpuolella tuo toimii mainiosti. Paat 21 ja acc lämmittää kivasti ja lämpötila asettuu sopivaksi ihan itekseen. Kuskin puolellapa ei olekaan näin. Laittaa asetuksen 21 ja lähtee ajelemaan. Olo on pikkusen epämukavan viileä ja hanskoista ei tee mieli luopua ennen kuin on ajanut ehkä jotakin 30km tai yli. Taasen tuo 22 ja 23 asetus tuo sen, että lämpötila nousee paremmin, mutta sitten joutuu räpläämään säätöä pienemmälle, että ei ala hiostamaan yläkroppaa. Yleisesti ottaen hanttimiehen puolella on paljon kivempi istua lämmön suhteen.9-5T kirjoitti:Jos pistät alunperin 21 niin eikö sitten kaikki ole hyvin? ACC ei osaa arvata mistään muusta minkä lämpöistä milläkin hetkellä haluat kuin asettamastasi lämpötilasta.Mertmi kirjoitti:Asetusarvona 22 astetta lämpö nousee kohtalaisen mukavasti,
. Jossain vaiheessa kuitenkin alkaa tulla yläkropalle kuuma ja pitää pudottaa arvo 21 asteeseen. Kuitenkin olen jotekin pettynyt tähän hommaan, että joutuu tota lämpöarvoa säätelemään ajon aikana. Eikös tämän pitäisi osata säätää automaattisesti tuo lämpötila?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kuskin jalkoja kylmää
Sama vika täällä. Kaupunkinopeuksilla tai alle 80 km/h ei mitään ongelmia lämpöjen suhteen, mutta heti kun vauhti menee yli sadan, alkaa puhaltaa viileämpää kuskin jalkatilaan. Oliskohan joku lämmönmittausantura epäkunnossa kuskin jalkatilasta?
Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
Re: Kuskin jalkoja kylmää
Kannattaa vaihtaa ne reinot talvikenkiin niin ei palele.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Re: Kuskin jalkoja kylmää
Aamusella ajoin noin 6km. Kun tulin perille tutkailin, että mitkäs on tunnelmat. Lämpö oli säädetty 23 asteeseen. Jalkatila tuntui vielä viileältä. Kokeilin tulevan ilman lämpötilaa jalkatilassa. Se oli lämmintä, mutta ei kuumaa. Muutin säädön 26 asteeseen jalkatilaan alkoi tulla selvästi kuumempaa ilmaa.
Vaikuttaa siltä, että ACC ennakoi kopin lämpenemistä minun makuuni liian nopsasti, elikkä jaloille tulevan ilman lämpötilaa vaan lasketaan nopeammin, kuin toivoisin...
Vaikuttaa siltä, että ACC ennakoi kopin lämpenemistä minun makuuni liian nopsasti, elikkä jaloille tulevan ilman lämpötilaa vaan lasketaan nopeammin, kuin toivoisin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kuskin jalkoja kylmää
Yhdeksi vaihtoehdoksi veikkailivat Ruotsin sivuilla askelmoottoria (stegmotor).Mistä päin tuollaista vois alkaan etsimään.
Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
Re: Kuskin jalkoja kylmää
Samantyylinen vika täälläkin. ACC näyttää vikakoodeiksi nolla ja se lämmönjaon akselikin on korjattu, eli siinä ei pitäisi olla vikaa. Jos lämmön säätää kohdilleen maantienopeudella niin taajamassa tuntuu turhankin lämpöiseltä, eli jotenkin tuntuu siltä että kovemmissa nopeuksissa ilman lämpötilalaskee, ei luulisi ajoviimalla olevan vaikutusta?jarna kirjoitti:Sama vika täällä. Kaupunkinopeuksilla tai alle 80 km/h ei mitään ongelmia lämpöjen suhteen, mutta heti kun vauhti menee yli sadan, alkaa puhaltaa viileämpää kuskin jalkatilaan. Oliskohan joku lämmönmittausantura epäkunnossa kuskin jalkatilasta?
Viime talvena en tällaista huomannut, eli tuskin on mikään kalibrointi/asetuskana pielessä, elleivät sitte ole onnistuneet techillä nollaamaan ACC:n asetuksia viime kerralla huollossa.
BMW 320dA Coupe LCI
Re: Kuskin jalkoja kylmää
Meikku tossa testaili ja mietin jalkatilan viileysongelmaa. Osaltaan viileyttä luo sekin, että esim. sisätilalämmitintä käytettäessä apparin jalkatila lämpenee, kun puhallin kierrättää ilmaa jalkatilaan ja sieltä pois (muutama aamuna on ollut auto piuhassa ikkunoiden jäätymisen takia). Toisekseen tuo ACC:n termostaattiohjaus vaan alkaa ennakoimaan matkustamon lämpötilan nousua ja pienentää tehoja. Siitä havainnostahan kerroin jo tuossa aiemmin.
Kun kerta acc ei anna testissä virhettä, niin ruuvaan siitä kuskin puolen lämpösäädöstä vaan lämmön 23 tai 24 asteeseen, jos ei kopukat pysy tarpeeksi lämpiminä. Kohtahan on etsittävä pitkää alushousua jalkaan jokatapauksessa joten se taas helpottaa vähän autossakin oleskelua, vaikka ulkoilman viilenemisen takiahan sitä pääasiassa lisää vaatetusta. Näppien kylmämiseen tuo ei tosin auta...
Kun kerta acc ei anna testissä virhettä, niin ruuvaan siitä kuskin puolen lämpösäädöstä vaan lämmön 23 tai 24 asteeseen, jos ei kopukat pysy tarpeeksi lämpiminä. Kohtahan on etsittävä pitkää alushousua jalkaan jokatapauksessa joten se taas helpottaa vähän autossakin oleskelua, vaikka ulkoilman viilenemisen takiahan sitä pääasiassa lisää vaatetusta. Näppien kylmämiseen tuo ei tosin auta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kuskin jalkoja kylmää
Arvelin, jotta kaivan varastosta ukin perintönä saadut rukkaset.9-5T kirjoitti:Mites olis tuo ratin kylmyys ongelman "korjaus"Mertmi kirjoitti:Näppien kylmämiseen tuo ei tosin auta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Ruisku"
- Viestit: 107
- Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 16:55
- Paikkakunta: suolahti
Re: Kuskin jalkoja kylmää
kerro jo mikä on 0.2h parannus ratin kylmyyteen.9-5T kirjoitti:OK, en ole itsekkään tuota korjausta antanut tehdä mutta heti kun rupean valittamaan käsien paleltumisesta ajan merkkihuoltoon 0,2h parannukseen.Mertmi kirjoitti:Arvelin, jotta kaivan varastosta ukin perintönä saadut rukkaset.9-5T kirjoitti: Mites olis tuo ratin kylmyys ongelman "korjaus"
9-5 wagon -02 #3085
Re: Kuskin jalkoja kylmää
Jaahas. Että siihen on sitten olemassa tommonenkin korjaus. Eipä ihan ekana olis juolahtanut mieleen, että airbägi voi tuoda sitä kylmyyttä. Tuo kuulostaa kyllä ihan loogiselta, koska ratinseutu tuntuu niin hemmetinpaljon kylmemmältä paikalta 9-5:ssä, mitä og900:ssa tai 99:ssä.
Pitääpä kysäistä tuota rattihommelia tuolta Saabin varaosamyynnistä, että onko niillä tohon joku tiivistejuttu myytävänä.
Pitääpä kysäistä tuota rattihommelia tuolta Saabin varaosamyynnistä, että onko niillä tohon joku tiivistejuttu myytävänä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01