Käytössäni on Saab 9-5 2.3t -99 tyhjäkäyntiongelma on sellainen, kun olen ajanut auton normaalilämpöiseksi ja käynyt asioilla n 10-20 min. Auton moottori käynnistyy normaalisti tyhjäkäynti käy heti n 1500 kierroksessa ja siitä laskeutuu n 600 kierrokseen nousees taas n 1000 ja sieltä n 600 ja sammuu. Ajanjakso tapahtumalle on noin 5 sekunttia.
Sama toistuu uudelleen käynnistettäessä. paitsi jos polkaisee kaasua vähän. Ongelma ei esiinny kuin lämpimällä moottorilla. Etsin vastausta haulla mutta en löytänyt mielistä. Joku sanoi laittaneensa bensan joukkoon
suuttimenpuhdistusainetta en ole vielä kokeillu auttaako kyseinen aine.
Huoltoon vienti ei ensimmäisenä mielessä.
Tyhjäkäyntiongelma
Re: Tyhjäkäyntiongelma
Toi lause kiinnitti huomioni. Tuossa autossahan kaasupolkimen asento luetaan sähköisesti ja säkällä voisi olla mahdollista, että kaasun potikka on likainen tai rikki. (<--onkohan se enää 9-5:ssä potikalla, vai onko siirrytty jo johonkin kehittyneenpään). Jokatapauksessa, eikös tossa autossa ole se "drive by wire" järjestelmä, jossa Trionic päättää, että missä mennään ja kuski vain esittää toivomuksia kaasupolkimella.baab kirjoitti:Sama toistuu uudelleen käynnistettäessä. paitsi jos polkaisee kaasua vähän. Ongelma ei esiinny kuin lämpimällä moottorilla.
Häröilevä kaasupolkimen vaste voisi hyvinkin aiheuttaa tuommoista.
Jos ei arvauksesta ole apua, niin järjestelmällisesti vain käymään antureita läpi ja keksiä keino tarkistaa bensan saanti ym. jutut. Hivenen veikkaisin, että kyseessä on jostain anturista tai katkoksesta johtuva virhetila ja trionic päättää laittaa bensansyötön poikki. Tosin ei varmaan hirveästi lohduta, kun autossa noita antureita näyttää olevan melkoisesti. Ehkä WIS:in omistajat voisivat haarukoida mahdollisuuksia hieman suppeammaksi.