9-5 aero ölynkulutus
9-5 aero ölynkulutus
Aerolla ajettu 190t. Öljyn syönti lisääntynyt.Huohotin päivitys tehty.
Onko turbo laukeemassa ? vai mikä moisessa kun ei kolinaa eikä rahinaa kuulu koneesta.
Onko turbo laukeemassa ? vai mikä moisessa kun ei kolinaa eikä rahinaa kuulu koneesta.
Re: 9-5 aero ölynkulutus
Onko kulutus luokkaa litra/10K vai lähempänä litra/1K? Mikä vuosimalli?
Eski
Eski
Re: 9-5 aero ölynkulutus
Vuosimalli 2002 ja ölyä kuluu 1litra /2000km
On kokeiltu 5-40 ja 10-30 öljyjä nyt on Nesteen öljyt.
On kokeiltu 5-40 ja 10-30 öljyjä nyt on Nesteen öljyt.
Re: 9-5 aero ölynkulutus
Tuollainen kulutus on jo ehdottomasti liikaa. Paheniko tilanne huohotinpäivityksen jälkeen? Aeroista harvemmin turbo korkkaa, mutta onhan sekin mahdollista. Onko läppäkotelon kurkussa tai coolerissa öljyä? Voi johtua siitäkin, että männänrenkaat on jumissa. Jos huollot on tehty huolto-ohjelman mukaan, autossa on vielä "moottoritakuu" voimassa, jolloin kannattaa viedä merkkihuoltoon tutkittavaksi...
Eski
Eski
Re: 9-5 aero ölynkulutus
Tuohon Eskin viestiin jatkoa sen verran, että itsellä oma kohtaisia kokemuksia Aeron koneen öljyn syönnistä.Eski kirjoitti:Tuollainen kulutus on jo ehdottomasti liikaa. Paheniko tilanne huohotinpäivityksen jälkeen? Aeroista harvemmin turbo korkkaa, mutta onhan sekin mahdollista. Onko läppäkotelon kurkussa tai coolerissa öljyä? Voi johtua siitäkin, että männänrenkaat on jumissa. Jos huollot on tehty huolto-ohjelman mukaan, autossa on vielä "moottoritakuu" voimassa, jolloin kannattaa viedä merkkihuoltoon tutkittavaksi...
Eski
Itsellä sitä kului (aivan liikaa) sekä kone alkoi tiputtaa hivenen.
Tulos= Kone lauksesi täysin PASK!#¤%si ja mitään varoittamatta.
Tilanne=ohitus siis yritys ja kone leipoi oikein kunnolla kiinni. Lohkoon reikä, kansi hajalla, nesteet sekaisin, irtoromut ahtimen läpi ja männät tina möykkynä (männän tapit oli ehjänä ).
Ja kyllä muuten basisti sai nöyryytyksen
Nyt tilanne: kone laukesi 3.8.2007 ja perjantaina 2.11.2007 sain autoni takaisin.
Koko kone meni uusiksi+lisälaitteet.
Kaikki meni tehtaan takuuseen.
Ja kyllähän taas kelpaa olla isti
--------------------Aero 9-5--------------------
Re: 9-5 aero ölynkulutus
Eski kirjoitti toiseen topiciin vastauksen mulle. Lainaan sitä tänne.
Mulla kone söi\syö öljyä. Jakopään ketjun vaihdon yhteydessä tutkittiin koneen alakerta - öljypohja jne. Sieltä ei löytynyt mitään sinne kuulumatonta joten takuu korvasi vain jakopää rempan.
Turbosta löytyi "väljyyttä" ja sitä tarkkaillaan yksi öljyn vaihto väli ja jos vielä öljyä kuluu vaihdetaan turbo takuuseen. Mitä jos turbo posahtaa ennen seuraavaa öljyn vaihtoa? Voiko rikkoa jotain muuta?
Autona 9-5 vm02 2.3 pikku t, kulkenu 114 000km.
Eski kirjoitti:Öljynkulutus voi johtua jumittuneista männänrenkaista. Pelkän öljynkulutuksen takia ei koneremonttia tehdä moottoritakuuseen, vaan koneesta pitää löytyä tarpeeksi venynyt jakoketju ja/tai öljylietettä.
Joihinkin öljyä syöviin koneisiin on saatu apua "liuotushoidolla", eli kaatamalla petroolia tulpanreijistä mäntien päälle (annetaan vaikuttaa yön yli ja vaihdetaan öljyt)... Jos takuuremontti iskee, tehdään joko jakopääremontti ja jos on pahasti mönjäytynyt vaihdetaan puolimoottori (alakerta), jossa tulee myös uudet männät renkaineen.
Mulla kone söi\syö öljyä. Jakopään ketjun vaihdon yhteydessä tutkittiin koneen alakerta - öljypohja jne. Sieltä ei löytynyt mitään sinne kuulumatonta joten takuu korvasi vain jakopää rempan.
Turbosta löytyi "väljyyttä" ja sitä tarkkaillaan yksi öljyn vaihto väli ja jos vielä öljyä kuluu vaihdetaan turbo takuuseen. Mitä jos turbo posahtaa ennen seuraavaa öljyn vaihtoa? Voiko rikkoa jotain muuta?
Autona 9-5 vm02 2.3 pikku t, kulkenu 114 000km.
Audi A4 2.0TFSIq
Re: 9-5 aero ölynkulutus
Merkki huoltoon tilasin ajan ja asia menee eteenpäin moottoritakuun merkeissä.
Katsotaan mitä löytyy koneesta.
Katsotaan mitä löytyy koneesta.
Re: 9-5 aero ölynkulutus
Eipä se turbon hajoaminen yleensä mitään isompaa vahinkoa saa aikaan, mutta tietysti öljyä on jokapaikka täynnä esim. cooleri. PCS:llä oli kerran yksi turbonsa leiponut saappi, joka ei suostunut käynnistymään turboremontin jälkeen ennen kuin hoksattiin, että palotilakin (männän päällä) oli öljyä täynnä ja se piti imaista tulpanreijistä poisJouniH kirjoitti: Turbosta löytyi "väljyyttä" ja sitä tarkkaillaan yksi öljyn vaihto väli ja jos vielä öljyä kuluu vaihdetaan turbo takuuseen. Mitä jos turbo posahtaa ennen seuraavaa öljyn vaihtoa? Voiko rikkoa jotain muuta?
Autona 9-5 vm02 2.3 pikku t, kulkenu 114 000km.
Eski
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: To Marras 15, 2007 21:22
- Paikkakunta: Kokkola
Re: 9-5 aero ölynkulutus
itsellä normaali 9-5 2.0t! Turbo(matalpaine) laukesi keväällä ja uusi vaihdettiin tilalle! auto syö silti aina vain öljyä, eli uusi turbo ei vaikuttanut öljynkulutukseen!
Re: 9-5 aero ölynkulutus
Just kyselin paikallisesta Länsiautosta, että mahtaako olla -02 Aerossa jotain pielessä kun ensin meni 151-161tkm välillä litra öljyä ja nyt 161tkm - 166tkm välillä toinen litra öljyä. Kiihtyvä trendi...JouniH kirjoitti:Eski kirjoitti toiseen topiciin vastauksen mulle. Lainaan sitä tänne.
Eski kirjoitti:Öljynkulutus voi johtua jumittuneista männänrenkaista. Pelkän öljynkulutuksen takia ei koneremonttia tehdä moottoritakuuseen, vaan koneesta pitää löytyä tarpeeksi venynyt jakoketju ja/tai öljylietettä.
Joihinkin öljyä syöviin koneisiin on saatu apua "liuotushoidolla", eli kaatamalla petroolia tulpanreijistä mäntien päälle (annetaan vaikuttaa yön yli ja vaihdetaan öljyt)... Jos takuuremontti iskee, tehdään joko jakopääremontti ja jos on pahasti mönjäytynyt vaihdetaan puolimoottori (alakerta), jossa tulee myös uudet männät renkaineen.
Mulla kone söi\syö öljyä. Jakopään ketjun vaihdon yhteydessä tutkittiin koneen alakerta - öljypohja jne. Sieltä ei löytynyt mitään sinne kuulumatonta joten takuu korvasi vain jakopää rempan.
Turbosta löytyi "väljyyttä" ja sitä tarkkaillaan yksi öljyn vaihto väli ja jos vielä öljyä kuluu vaihdetaan turbo takuuseen. Mitä jos turbo posahtaa ennen seuraavaa öljyn vaihtoa? Voiko rikkoa jotain muuta?
Autona 9-5 vm02 2.3 pikku t, kulkenu 114 000km.
Länkkärin huoltopäällikkö veikkasi, että olisikos turbossa vikaa (pölläyttääkö kylmäkäynnistyksessä). No ei pölläyttele. Turbo ei kuulemma edes menisi voimassaolevasta 8v "moottoritakuusta" huolimatta takuuseen koska se on vain apulaite (vertasi mm. laturiin ja starttimoottoriin).
Lisäksi h-päällikkö koitti uskotella, että jopa tuo 1L / 5000km olisi valmistajan normien mukaista öljynkulutusta. Kummaa sinänsä, että ennen tuota Länkkärissä tehtyä 150tkm-huoltoa ei ole ollut mitään merkkejä ylimääräisestä öljynkulutuksesta normaalin huoltovälin aikana.
Re: 9-5 aero ölynkulutus
Itse kyselin aikanaan M2000 AeroWagonin öljyn syönnin kanssa tapellessani, että mikä on Saabin normien mukainen öljynkulutus, ja sain vastauksen, että mitään litrarajaa ei ole määritelty. Litra/5K on mielestäni merkki siitä, että jotain on pielessä, koska ehjässä B2x5-koneessa ei öljyn pinta laske tikussa yhtään normaalilla vaihtovälillä. Uudemmissa sen väitetään pysyvän jopa 30K ylämerkissä.
Joissakin perusteellisesti tukkoon mönjäytyneissä moottoreissa on tiettävästi vaihdettu myös turbo takuuseen puolimoottorin vaihdon yhteydessä, jolloin on ollut selvää, että voitelun tukkeutuminen on tuhonnut myös ahtimen. Että sikäli turbonkin voi saada "moottoritakuuseen".
Eski
Joissakin perusteellisesti tukkoon mönjäytyneissä moottoreissa on tiettävästi vaihdettu myös turbo takuuseen puolimoottorin vaihdon yhteydessä, jolloin on ollut selvää, että voitelun tukkeutuminen on tuhonnut myös ahtimen. Että sikäli turbonkin voi saada "moottoritakuuseen".
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: 9-5 aero ölynkulutus
Alle 8t vaihtovälillä ei tarvi lisätä yhtään. -00 ja 127tkm ajettu. Autoon on aina vaihdettu öljyt 7-11tkm välein.
Yksi vaihtoväli 50-70tkm ed. omistajalla oli 20tkm. Ostin auton niiden öljyjen ollessa sisässä ja oikein syräntä särki katsoa kun oli niin mustaa mutta ajattelin että ei se siitä ole ehtinyt pilautua koko kone.
Yksi vaihtoväli 50-70tkm ed. omistajalla oli 20tkm. Ostin auton niiden öljyjen ollessa sisässä ja oikein syräntä särki katsoa kun oli niin mustaa mutta ajattelin että ei se siitä ole ehtinyt pilautua koko kone.
9000CS 2,3
Re: 9-5 aero ölynkulutus
Mitä öljyä kargin Aeroon laitettiin siinä 150K huollossa jonka jälkeen öljynkulutus lisääntyi? Vaihtuiko öljymerkki tai laatu?
Mustaksi mennyt öljy voi olla kuitenkin ihan asiallista voitelukyvyltään, hyvät pesevät öljyt mustuvat kerätessään epäpuhtaudet koneesta. Pääasia on, että kone ei ole päässyt "kuivaksi", kuten usein näissä huohotinvikaisissa käy, kun ajetaan pitkillä vaihtoväleillä...
Eski
Mustaksi mennyt öljy voi olla kuitenkin ihan asiallista voitelukyvyltään, hyvät pesevät öljyt mustuvat kerätessään epäpuhtaudet koneesta. Pääasia on, että kone ei ole päässyt "kuivaksi", kuten usein näissä huohotinvikaisissa käy, kun ajetaan pitkillä vaihtoväleillä...
Eski
Re: 9-5 aero ölynkulutus
Näyttää olevan Shell Helix Ultra 5W40, samaa olivat pistäneet myös 130tkm huollossa. Metro-Auto laittoi 110tkm huollossa Mobil 0W40.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: 9-5 aero ölynkulutus
Mutta silloin siellä koneessa kiertää ne epäpuhtaudet.. Voitaneen kuitenkin olettaa että NE eivät ole aivan sitä optimaalisinta voiteluainetta.Eski kirjoitti: Mustaksi mennyt öljy voi olla kuitenkin ihan asiallista voitelukyvyltään, hyvät pesevät öljyt mustuvat kerätessään epäpuhtaudet koneesta.
Eski
Itse olen käyttänyt pelkästään Mobil 5w40 tai 5w50 öljyä. Joku yksittäinen vaihtoväli oli sitä Nesteen 5w30:stä mitä laittavat merkkihuollossa.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Ma Helmi 09, 2009 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3