9-5 aero ölynkulutus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
meriha-b
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Elo 08, 2004 10:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

9-5 aero ölynkulutus

Viesti Kirjoittaja meriha-b »

Aerolla ajettu 190t. Öljyn syönti lisääntynyt.Huohotin päivitys tehty.
Onko turbo laukeemassa ? vai mikä moisessa kun ei kolinaa eikä rahinaa kuulu koneesta.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 aero ölynkulutus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onko kulutus luokkaa litra/10K vai lähempänä litra/1K? Mikä vuosimalli?

Eski
meriha-b
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Elo 08, 2004 10:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 aero ölynkulutus

Viesti Kirjoittaja meriha-b »

Vuosimalli 2002 ja ölyä kuluu 1litra /2000km
On kokeiltu 5-40 ja 10-30 öljyjä nyt on Nesteen öljyt.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 aero ölynkulutus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuollainen kulutus on jo ehdottomasti liikaa. Paheniko tilanne huohotinpäivityksen jälkeen? Aeroista harvemmin turbo korkkaa, mutta onhan sekin mahdollista. Onko läppäkotelon kurkussa tai coolerissa öljyä? Voi johtua siitäkin, että männänrenkaat on jumissa. Jos huollot on tehty huolto-ohjelman mukaan, autossa on vielä "moottoritakuu" voimassa, jolloin kannattaa viedä merkkihuoltoon tutkittavaksi...

Eski
leewi
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Syys 16, 2004 22:59

Re: 9-5 aero ölynkulutus

Viesti Kirjoittaja leewi »

Eski kirjoitti:Tuollainen kulutus on jo ehdottomasti liikaa. Paheniko tilanne huohotinpäivityksen jälkeen? Aeroista harvemmin turbo korkkaa, mutta onhan sekin mahdollista. Onko läppäkotelon kurkussa tai coolerissa öljyä? Voi johtua siitäkin, että männänrenkaat on jumissa. Jos huollot on tehty huolto-ohjelman mukaan, autossa on vielä "moottoritakuu" voimassa, jolloin kannattaa viedä merkkihuoltoon tutkittavaksi...

Eski
Tuohon Eskin viestiin jatkoa sen verran, että itsellä oma kohtaisia kokemuksia Aeron koneen öljyn syönnistä.

Itsellä sitä kului (aivan liikaa) sekä kone alkoi tiputtaa hivenen.
Tulos= Kone lauksesi täysin PASK!#¤%si ja mitään varoittamatta.
Tilanne=ohitus siis yritys ja kone leipoi oikein kunnolla kiinni. Lohkoon reikä, kansi hajalla, nesteet sekaisin, irtoromut ahtimen läpi ja männät tina möykkynä (männän tapit oli ehjänä :twisted: ).
Ja kyllä muuten basisti sai nöyryytyksen :oops:

Nyt tilanne: kone laukesi 3.8.2007 ja perjantaina 2.11.2007 sain autoni takaisin.
Koko kone meni uusiksi+lisälaitteet.

Kaikki meni tehtaan takuuseen. :mrgreen:
Ja kyllähän taas kelpaa olla :saab: isti
--------------------Aero 9-5--------------------
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 aero ölynkulutus

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Eski kirjoitti toiseen topiciin vastauksen mulle. Lainaan sitä tänne.
Eski kirjoitti:Öljynkulutus voi johtua jumittuneista männänrenkaista. Pelkän öljynkulutuksen takia ei koneremonttia tehdä moottoritakuuseen, vaan koneesta pitää löytyä tarpeeksi venynyt jakoketju ja/tai öljylietettä.

Joihinkin öljyä syöviin koneisiin on saatu apua "liuotushoidolla", eli kaatamalla petroolia tulpanreijistä mäntien päälle (annetaan vaikuttaa yön yli ja vaihdetaan öljyt)... Jos takuuremontti iskee, tehdään joko jakopääremontti ja jos on pahasti mönjäytynyt vaihdetaan puolimoottori (alakerta), jossa tulee myös uudet männät renkaineen.

Mulla kone söi\syö öljyä. Jakopään ketjun vaihdon yhteydessä tutkittiin koneen alakerta - öljypohja jne. Sieltä ei löytynyt mitään sinne kuulumatonta joten takuu korvasi vain jakopää rempan.

Turbosta löytyi "väljyyttä" ja sitä tarkkaillaan yksi öljyn vaihto väli ja jos vielä öljyä kuluu vaihdetaan turbo takuuseen. Mitä jos turbo posahtaa ennen seuraavaa öljyn vaihtoa? Voiko rikkoa jotain muuta? 8O

Autona 9-5 vm02 2.3 pikku t, kulkenu 114 000km.
Audi A4 2.0TFSIq
meriha-b
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Elo 08, 2004 10:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 aero ölynkulutus

Viesti Kirjoittaja meriha-b »

Merkki huoltoon tilasin ajan ja asia menee eteenpäin moottoritakuun merkeissä.
Katsotaan mitä löytyy koneesta.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 aero ölynkulutus

Viesti Kirjoittaja Eski »

JouniH kirjoitti: Turbosta löytyi "väljyyttä" ja sitä tarkkaillaan yksi öljyn vaihto väli ja jos vielä öljyä kuluu vaihdetaan turbo takuuseen. Mitä jos turbo posahtaa ennen seuraavaa öljyn vaihtoa? Voiko rikkoa jotain muuta? 8O
Autona 9-5 vm02 2.3 pikku t, kulkenu 114 000km.
Eipä se turbon hajoaminen yleensä mitään isompaa vahinkoa saa aikaan, mutta tietysti öljyä on jokapaikka täynnä esim. cooleri. PCS:llä oli kerran yksi turbonsa leiponut saappi, joka ei suostunut käynnistymään turboremontin jälkeen ennen kuin hoksattiin, että palotilakin (männän päällä) oli öljyä täynnä ja se piti imaista tulpanreijistä pois :D

Eski
teukka1978
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Marras 15, 2007 21:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 aero ölynkulutus

Viesti Kirjoittaja teukka1978 »

itsellä normaali 9-5 2.0t! Turbo(matalpaine) laukesi keväällä ja uusi vaihdettiin tilalle! auto syö silti aina vain öljyä, eli uusi turbo ei vaikuttanut öljynkulutukseen!
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-5 aero ölynkulutus

Viesti Kirjoittaja karg »

JouniH kirjoitti:Eski kirjoitti toiseen topiciin vastauksen mulle. Lainaan sitä tänne.
Eski kirjoitti:Öljynkulutus voi johtua jumittuneista männänrenkaista. Pelkän öljynkulutuksen takia ei koneremonttia tehdä moottoritakuuseen, vaan koneesta pitää löytyä tarpeeksi venynyt jakoketju ja/tai öljylietettä.

Joihinkin öljyä syöviin koneisiin on saatu apua "liuotushoidolla", eli kaatamalla petroolia tulpanreijistä mäntien päälle (annetaan vaikuttaa yön yli ja vaihdetaan öljyt)... Jos takuuremontti iskee, tehdään joko jakopääremontti ja jos on pahasti mönjäytynyt vaihdetaan puolimoottori (alakerta), jossa tulee myös uudet männät renkaineen.

Mulla kone söi\syö öljyä. Jakopään ketjun vaihdon yhteydessä tutkittiin koneen alakerta - öljypohja jne. Sieltä ei löytynyt mitään sinne kuulumatonta joten takuu korvasi vain jakopää rempan.

Turbosta löytyi "väljyyttä" ja sitä tarkkaillaan yksi öljyn vaihto väli ja jos vielä öljyä kuluu vaihdetaan turbo takuuseen. Mitä jos turbo posahtaa ennen seuraavaa öljyn vaihtoa? Voiko rikkoa jotain muuta? 8O

Autona 9-5 vm02 2.3 pikku t, kulkenu 114 000km.
Just kyselin paikallisesta Länsiautosta, että mahtaako olla -02 Aerossa jotain pielessä kun ensin meni 151-161tkm välillä litra öljyä ja nyt 161tkm - 166tkm välillä toinen litra öljyä. Kiihtyvä trendi...

Länkkärin huoltopäällikkö veikkasi, että olisikos turbossa vikaa (pölläyttääkö kylmäkäynnistyksessä). No ei pölläyttele. Turbo ei kuulemma edes menisi voimassaolevasta 8v "moottoritakuusta" huolimatta takuuseen koska se on vain apulaite (vertasi mm. laturiin ja starttimoottoriin).

Lisäksi h-päällikkö koitti uskotella, että jopa tuo 1L / 5000km olisi valmistajan normien mukaista öljynkulutusta. Kummaa sinänsä, että ennen tuota Länkkärissä tehtyä 150tkm-huoltoa ei ole ollut mitään merkkejä ylimääräisestä öljynkulutuksesta normaalin huoltovälin aikana.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 aero ölynkulutus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse kyselin aikanaan M2000 AeroWagonin öljyn syönnin kanssa tapellessani, että mikä on Saabin normien mukainen öljynkulutus, ja sain vastauksen, että mitään litrarajaa ei ole määritelty. Litra/5K on mielestäni merkki siitä, että jotain on pielessä, koska ehjässä B2x5-koneessa ei öljyn pinta laske tikussa yhtään normaalilla vaihtovälillä. Uudemmissa sen väitetään pysyvän jopa 30K ylämerkissä.

Joissakin perusteellisesti tukkoon mönjäytyneissä moottoreissa on tiettävästi vaihdettu myös turbo takuuseen puolimoottorin vaihdon yhteydessä, jolloin on ollut selvää, että voitelun tukkeutuminen on tuhonnut myös ahtimen. Että sikäli turbonkin voi saada "moottoritakuuseen".

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: 9-5 aero ölynkulutus

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Alle 8t vaihtovälillä ei tarvi lisätä yhtään. -00 ja 127tkm ajettu. Autoon on aina vaihdettu öljyt 7-11tkm välein.
Yksi vaihtoväli 50-70tkm ed. omistajalla oli 20tkm. Ostin auton niiden öljyjen ollessa sisässä ja oikein syräntä särki katsoa kun oli niin mustaa mutta ajattelin että ei se siitä ole ehtinyt pilautua koko kone.
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 aero ölynkulutus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mitä öljyä kargin Aeroon laitettiin siinä 150K huollossa jonka jälkeen öljynkulutus lisääntyi? Vaihtuiko öljymerkki tai laatu?

Mustaksi mennyt öljy voi olla kuitenkin ihan asiallista voitelukyvyltään, hyvät pesevät öljyt mustuvat kerätessään epäpuhtaudet koneesta. Pääasia on, että kone ei ole päässyt "kuivaksi", kuten usein näissä huohotinvikaisissa käy, kun ajetaan pitkillä vaihtoväleillä...

Eski
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-5 aero ölynkulutus

Viesti Kirjoittaja karg »

Näyttää olevan Shell Helix Ultra 5W40, samaa olivat pistäneet myös 130tkm huollossa. Metro-Auto laittoi 110tkm huollossa Mobil 0W40.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: 9-5 aero ölynkulutus

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Eski kirjoitti: Mustaksi mennyt öljy voi olla kuitenkin ihan asiallista voitelukyvyltään, hyvät pesevät öljyt mustuvat kerätessään epäpuhtaudet koneesta.
Eski
Mutta silloin siellä koneessa kiertää ne epäpuhtaudet.. Voitaneen kuitenkin olettaa että NE eivät ole aivan sitä optimaalisinta voiteluainetta. :wink:

Itse olen käyttänyt pelkästään Mobil 5w40 tai 5w50 öljyä. Joku yksittäinen vaihtoväli oli sitä Nesteen 5w30:stä mitä laittavat merkkihuollossa.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Ma Helmi 09, 2009 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin