Moi kaikille saabisteille. Olen tällä hetkellä jaapanilaisen riisikupin omistaja mutta ehkäpä ihan lähipäivinä hienon 9-5 sabin omistaja. Otsikon kysymykseni koskeekin kahta kiikarissani olevaa 9-5 saabia. Käväisin eilen ajamassa vm-99 2.3 t automaatti, jolla oli ajettu 195 tkm ja ihastuin siihen ikihyviksi (rakkautta ensisilmäyksellä

). Auto oli kaikin puolin hyvässä kunnossa, kaikki laitteet tuntuiivat toimivan hyvin, laatikko vaihtoi hyvin ja mistään ei kuulunut ylimääräistä kilinää. Autosta löytyy täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja, huollettu n.20000 km välein ja ollut yhdellä omistajalla. Ainoat miinukset löytyivä korista jossa oli muutamia kiven iskemiä konepellissä ja naarmuja katolla, jotka olivat tulleet kattokaiteesta sekä info näytössä puuttui muutamia "viivoja". Hinta tälle autolle olisi n.10700 E alennettuna, autoliikkeestä. Toinen vaihtoehto olisi vm-00 2.0 t manuaali, ajettu 189 tkm ja jossa samat varusteet ja huoltokirja löytyy (huollettu länsi-autolla) mutta hintaa olisi 9900E alennettuna. Autoa en ole luonnossa nähnyt mutta auton myyjä sanoo, että hyvässä kunnossa. Ajattelinkin teiltä kokeneilta saabisteilta kysyä, että kumpiko auto olisi ns. turvallisempi ja luotettavampi ostos. Kumpiko on kalliimpi ylläpitää ja onko jompikumpi vikaherkempi. Automaatti vaihtoehdossa pelottaa hivenen laatikon kestävyys ja mahdolliset korjauskustannukset jos se hajoaa (minkälaisia vikoja yleensä ilmenee ja ovatko törkeän kalliita?). Ajettavuudeltaan se oli paras auto mitä olen ajanut tähän ikään mennessä

! Mihinkä kannattaisi kiinnittää ostaessa huomiota ja viimeiseksi lieköhän vakuutusmaksut ovat mitä hintaluokkaa, onko duunarilla varaa pitää näin hienoa autoa. Vastauksista jo etukäteen kiittäen!!!
Jatkuu..
Minkähänlaista remonttia mahtaisi olla 2,3 t automaatissa ensimmäisenä edessä kun tuo 200 tkm on jo melkein mittarissa. Esim jakopäänhihna ym... ja lieköhän arvokastakin puuhaa. Mitenkäs tuo saabi pitää arvonsa, jos rahapulassa joutuu myymään eteenpäin?