Newbie - eli ostin juuri Saabin....
Newbie - eli ostin juuri Saabin....
Ostin juuri elämäni ensimmäisen Saabin, vm. 2002 ja mallia 9-5.
Voisiko joku, edes lyhyesti, viestittää listan ko. vuosimallin mahdollisista tyyppivioista? Niitä kuitenkin lienee jokunen...
Voisiko joku, edes lyhyesti, viestittää listan ko. vuosimallin mahdollisista tyyppivioista? Niitä kuitenkin lienee jokunen...
Re: Newbie - eli ostin juuri Saabin....
Avaa tuo "yleinen" keskusteluosio, niin siinä toisena topikkina on ensimmäinen aihe, jossa riittää luettavaa vähäksi aikaa. "Etsillä" lisää
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Newbie - eli ostin juuri Saabin....
Tervetuloa joukkoon...
"Etsi" olisi hyvä vastaus, mutta laitanpa etsittävyyden helpottamiseksi tähän listan 2002 ja tätä aiempien mallien "tyyppiviosta", tai seikoista, joita palstalla on parissa kuukaudessa tullut vastaan
* Huohotusongelma; aiheuttaa pahimmillaan vakavia moottorivaurioita
-> jos huollot ajallaan ja dokumentoituna, 8 vuoden huolenpito-ohjelma auttaa vaurion tapahduttua
-> huohotinpäivitys kannattaa kuitenkin tehdä/teettää, ja öljyt vaihtaa 10tkm:n välein
* SID (infonäyttö) kadottaa pikseleitä.
-> korjattavissa (jos onnea ja taitoa) kotikonstein
-> joku firma espoossa mainostaa tekevänsä enempi 'pro' korjauksia
* Taka-akselin puslat eivät kestä, menevät usein vaihtokuntoon alle 100tkm:n matkalla
* C-palkin yläpään sauman maalaus halkeilee
* Sytytyskasetti reistaa
-> Takaisinkutsu (vaihto, tarkistus)
-> Jos vikaantuu, voi aiheuttaa katalysaattorin rikkoutumisen
* Matalapaineturboissa ahtimen rungon valuvikoja
-> Tupruttaa sinistä savua, ahdin menee vaihtoon.
* Usein kannen pultit ovat löysät (kiristys)
-> öljyvuotoa apumiehen puolelta, kannen tiivisteen vaurioita?
-> mahdollisesti yhteys huohotusongelmaan ja kohonneisiin moottorin sisäisiin paineisiin
* Läppäkotelon kanssa ongelmia
-> huohotuksen kautta kertyvä öljy tukkii paikkoja
-> puhdistettavissa, ohjelmistopäivitys toleranssien korottamiseksi
* Kampiakselin asento-anturin kanssa ongelmia
Muita?
"Etsi" olisi hyvä vastaus, mutta laitanpa etsittävyyden helpottamiseksi tähän listan 2002 ja tätä aiempien mallien "tyyppiviosta", tai seikoista, joita palstalla on parissa kuukaudessa tullut vastaan
* Huohotusongelma; aiheuttaa pahimmillaan vakavia moottorivaurioita
-> jos huollot ajallaan ja dokumentoituna, 8 vuoden huolenpito-ohjelma auttaa vaurion tapahduttua
-> huohotinpäivitys kannattaa kuitenkin tehdä/teettää, ja öljyt vaihtaa 10tkm:n välein
* SID (infonäyttö) kadottaa pikseleitä.
-> korjattavissa (jos onnea ja taitoa) kotikonstein
-> joku firma espoossa mainostaa tekevänsä enempi 'pro' korjauksia
* Taka-akselin puslat eivät kestä, menevät usein vaihtokuntoon alle 100tkm:n matkalla
* C-palkin yläpään sauman maalaus halkeilee
* Sytytyskasetti reistaa
-> Takaisinkutsu (vaihto, tarkistus)
-> Jos vikaantuu, voi aiheuttaa katalysaattorin rikkoutumisen
* Matalapaineturboissa ahtimen rungon valuvikoja
-> Tupruttaa sinistä savua, ahdin menee vaihtoon.
* Usein kannen pultit ovat löysät (kiristys)
-> öljyvuotoa apumiehen puolelta, kannen tiivisteen vaurioita?
-> mahdollisesti yhteys huohotusongelmaan ja kohonneisiin moottorin sisäisiin paineisiin
* Läppäkotelon kanssa ongelmia
-> huohotuksen kautta kertyvä öljy tukkii paikkoja
-> puhdistettavissa, ohjelmistopäivitys toleranssien korottamiseksi
* Kampiakselin asento-anturin kanssa ongelmia
Muita?
Re: Newbie - eli ostin juuri Saabin....
Esim 9-5T on kirjoittanut asiasta asiantuntevasti jo monet kerrat, mutta jankutetaan:tmo kirjoitti:Tervetuloa joukkoon...
* Huohotusongelma; aiheuttaa pahimmillaan vakavia moottorivaurioita
-> jos huollot ajallaan ja dokumentoituna, 8 vuoden huolenpito-ohjelma auttaa vaurion tapahduttua
-> huohotinpäivitys kannattaa kuitenkin tehdä/teettää, ja öljyt vaihtaa 10tkm:n välein
* C-palkin yläpään sauman maalaus halkeilee
Katon maalauksen halkeileminen pitkittäissaumasta C-pilarin kohdalta ei haittaa mitään, tutkin meidän -98:sista 9-5:stä sitä juttua ja se katon sauma on vedetty täyteen korikittiä sinne ylös asti, ja kun nuo peltiosat liikkuvat tarpeeksi paljon niin elastisen korikitin päällä oleva maali voi haljeta joustamisen/ tai lämpötilavaihtelun myötä.
Ei varmastikaan päästä vettä läpi, jos asian haluaa oiken viimeisen päällä varmistaa niin pyyhkäisee vaikka sitten esim silikoonia siihen halkeaman päälle (mielestäni ei ole tarpeen).
Huohotinpäivityksestä en sanoisi vielä mitään ennenkuin noilla viimeisimmän modifikaation koneilla on ajettu tarpeeksi.
Itse tein sinne pönttöön Mod2:sen mukaan päivityksen, ja letkut kunnollisesta paksusta tavarasta, ja on kuulemma toiminut 2 vuotta ilman ongelmia seuraavalla omistajallaan
Tuskin 10tkm:n öljynvaihtovälikään on tarpeen jossei aja lyhyttä taajama-ajoa, jolloin kone ei pääse juuri koskaan käymään lämpöisenä?
(T7-koneeseen vaihtaisin ensimmäisenä männät T5-koneesta, ja heippaisin huitsin nevadaan koko öljyloukun ).
Mutta onnittelut erinomaisesta autovalinnasta , itse moitin koko ajan sitä etten saanut kunnollista ajoasentoa säädettyä kuskinpenkkiin, tosin oma moka kun piti ostaa käytettynäkin aito karvalakkimalli jossa oli ainoastaan beigenahat manualisäädön, sähköjakkaroilla olisi saanut istuimen alemmas ja reisitukea reilusti enemmän No aidoissa suomimalleissa lienee sähkönahkajakkarat defaulttinakin niin ei ole moisia kamalia ongelmia
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Newbie - eli ostin juuri Saabin....
Tein SID:lle korjauksen kotikonstein noin 30 min (eka kerta). Avasin laitteen ja pistelin ruuvarin kärjellä kaikki lattakaapelin liitokset. Toimii 100 %:sesti. Ohjeet jossakin täällä keskustelupalstalla.
Re: Newbie - eli ostin juuri Saabin....
Moro
Itellä 2003 9-5 Wagon.
Penkeistä sen verran, että itsellä napsahti ristiseläntuen rautalanka poikki juuri viikonloppuna. En tiedä onko yleinen, mutta itsellä on tarvetta todella kovalle pöngälle alaselkään. Täytyy tässä sanoa, että Octavian penkit olivat paremmat kuin Saapin. Eipä olisi uskonut.
Samalla kun korjasin vian, lisäsin sinne n. 3cm lisää pönkää (retkipatjaa).
Onnistuu helposti, kun ensin ottaa penkin irti ja purkaa selkänojaa alhaalta päin.
Uusi pönkä maksaa muuten 89euroa! Ihanan kallista! Saa nähä kauanko kestää tuo uusi osa voimakkaammalla pöngällä.
Nyt sitten AIRBAG valo sytty tuon remontin jälkeen. Pitänee kuitata Teckillä kun oli johdot irti
Itellä 2003 9-5 Wagon.
Penkeistä sen verran, että itsellä napsahti ristiseläntuen rautalanka poikki juuri viikonloppuna. En tiedä onko yleinen, mutta itsellä on tarvetta todella kovalle pöngälle alaselkään. Täytyy tässä sanoa, että Octavian penkit olivat paremmat kuin Saapin. Eipä olisi uskonut.
Samalla kun korjasin vian, lisäsin sinne n. 3cm lisää pönkää (retkipatjaa).
Onnistuu helposti, kun ensin ottaa penkin irti ja purkaa selkänojaa alhaalta päin.
Uusi pönkä maksaa muuten 89euroa! Ihanan kallista! Saa nähä kauanko kestää tuo uusi osa voimakkaammalla pöngällä.
Nyt sitten AIRBAG valo sytty tuon remontin jälkeen. Pitänee kuitata Teckillä kun oli johdot irti
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Newbie - eli ostin juuri Saabin....
[quote="jstrang"]Moro
Itellä 2003 9-5 Wagon.
Penkeistä sen verran, että itsellä napsahti ristiseläntuen rautalanka poikki juuri viikonloppuna. En tiedä onko yleinen, mutta itsellä on tarvetta todella kovalle pöngälle alaselkään. Täytyy tässä sanoa, että Octavian penkit olivat paremmat kuin Saapin. Eipä olisi uskonut.
Samalla kun korjasin vian, lisäsin sinne n. 3cm lisää pönkää (retkipatjaa).
Onnistuu helposti, kun ensin ottaa penkin irti ja purkaa selkänojaa alhaalta päin.
Uusi pönkä maksaa muuten 89euroa! Ihanan kallista! Saa nähä kauanko kestää tuo uusi osa voimakkaammalla pöngällä.
Nyt sitten AIRBAG valo sytty tuon remontin jälkeen. Pitänee kuitata Teckillä kun oli johdot irti [/quote]
Tervehdys
Tuosta Saabin penkistä verrattuna Octavian penkkiin olen eri mieltä, minusta
reisituki / pituus on liian lyhyt Octaviassa ainakin minulle n.190cm pituiselle.
Sivuttaistuki on kyllä Octaviassa parempi mutta ristiselän säätö on minulle
liian alhaalla tulee lonkan yläosaan ei ristiselkään, mutta nämähän on makuasioita
ja ergonomiasta mikä tuntuu vartalossa hyvälle.
Itellä 2003 9-5 Wagon.
Penkeistä sen verran, että itsellä napsahti ristiseläntuen rautalanka poikki juuri viikonloppuna. En tiedä onko yleinen, mutta itsellä on tarvetta todella kovalle pöngälle alaselkään. Täytyy tässä sanoa, että Octavian penkit olivat paremmat kuin Saapin. Eipä olisi uskonut.
Samalla kun korjasin vian, lisäsin sinne n. 3cm lisää pönkää (retkipatjaa).
Onnistuu helposti, kun ensin ottaa penkin irti ja purkaa selkänojaa alhaalta päin.
Uusi pönkä maksaa muuten 89euroa! Ihanan kallista! Saa nähä kauanko kestää tuo uusi osa voimakkaammalla pöngällä.
Nyt sitten AIRBAG valo sytty tuon remontin jälkeen. Pitänee kuitata Teckillä kun oli johdot irti [/quote]
Tervehdys
Tuosta Saabin penkistä verrattuna Octavian penkkiin olen eri mieltä, minusta
reisituki / pituus on liian lyhyt Octaviassa ainakin minulle n.190cm pituiselle.
Sivuttaistuki on kyllä Octaviassa parempi mutta ristiselän säätö on minulle
liian alhaalla tulee lonkan yläosaan ei ristiselkään, mutta nämähän on makuasioita
ja ergonomiasta mikä tuntuu vartalossa hyvälle.
Re: Newbie - eli ostin juuri Saabin....
Vika korjaantui ja nollaantui, kun tarkemmassa tutkailussa penkissä olevat liittimet laitto oikein. Eli on mahdollista kytkeä siellä penkissä liittimet väärin. Ilmeisesti penkinlämmittimen ja turvavyönesikiristimen johdot olivat sekaantuneet keskenään. Eli kannattaa merkata ennen kuin ottaa liittimet auki. Huonompi homma. Nyt pelaa kaikki.9-5T kirjoitti:Tiesithän että selkänojan tausta irtoo helposti penkin ollessa paikoillaan. Valo syttyy vain jos käännät virrat päälle piuhan ollessa irti, jollet toiminut näin ja valo palaa löytynee vika oranssin piuhan liittimestä.jstrang kirjoitti:Samalla kun korjasin vian, lisäsin sinne n. 3cm lisää pönkää (retkipatjaa).
Onnistuu helposti, kun ensin ottaa penkin irti ja purkaa selkänojaa alhaalta päin.
Nyt sitten AIRBAG valo sytty tuon remontin jälkeen. Pitänee kuitata Teckillä kun oli johdot irti
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Newbie - eli ostin juuri Saabin....
Tuossa kirjoitettiin että skodan penkit olisivat paremmat, toki makuasioita mutta saabin 9-5 on aika iso ero onko linearin penkki vai vectorin ja aeron penkki.Juuri ajoin reilut 1000 km aerolla viikonloppuna ja penkihän on loistava. Linearin penkissä olen käynyt istumassa ja ei aiheuta mitään hurraa huutoja, lautamainen ja sivuttaistuet puuttuvat.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Newbie - eli ostin juuri Saabin....
Vectorin ym. sport-penkki tuntuu minustakin ahtaalta, tosin kokemusta on vain koeajoilta. Linearin karvalakkipenkkeihin mahtuu hartiat erityisesti paljon paremmin.9-5T kirjoitti:Normaali penkki joka löytyy karvalakista, SE, Griffin, aero, linear ja arc versioista on reilusti parempi ja tilavampi kuin penkki joita löytyy esim. aero, vector ja turbopilot malleista..joukolainen kirjoitti:Linearin penkissä olen käynyt istumassa ja ei aiheuta mitään hurraa huutoja, lautamainen ja sivuttaistuet puuttuvat.
9-5 2,0t Wagon -05
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Newbie - eli ostin juuri Saabin....
Totean edelleenkin että istuin on makuasia ja riippuu myös vartalotyypistä, mutta
tuo vakioistuin on ehdottomasti huonompi, olen ajannut yli 1000 km aerolla putkeen ja siinä huomaa onko istuin hyvä vai ei, sivuttaistuki on myös tärkeä istuimessa.
tuo vakioistuin on ehdottomasti huonompi, olen ajannut yli 1000 km aerolla putkeen ja siinä huomaa onko istuin hyvä vai ei, sivuttaistuki on myös tärkeä istuimessa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Newbie - eli ostin juuri Saabin....
Ehkä kannattaisi kokeilla se 1000 km myös Linearin penkeillä?joukolainen kirjoitti:Linearin penkissä olen käynyt istumassa ja ei aiheuta mitään hurraa huutoja, lautamainen ja sivuttaistuet puuttuvat.
9-5 2,0t Wagon -05
Re: Newbie - eli ostin juuri Saabin....
M2008 Linearissa on kankaiset sport-istuimet vakiona (samat kuin M2007 Linear TurboPilotissa). Mielestäni ne ovat paremmat kuin vanhan Aeron "lautamalliset" nahkapenkit. Noiden kangaspenkkien materiaalikin on ihan asiallinen, kun niissä on jotain muovilankaa tms. joka luistaa, eikä verkkarit lähde jalasta autoon istuttaessa, kuten perinteissä plyyssipenkeissä
Tuossa kuva Linearin penkeistä:
http://www.saab.fi/main/image/2008/igni ... 000100.jpg
Eski
Tuossa kuva Linearin penkeistä:
http://www.saab.fi/main/image/2008/igni ... 000100.jpg
Eski
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Newbie - eli ostin juuri Saabin....
Hyvännäköiset penkit, kojelautaan vielä alumiinipaneeli, niin a´vot!Eski kirjoitti:http://www.saab.fi/main/image/2008/igni ... 000100.jpg Eski
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).