Puhallin ääntelee

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
angrydad
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 18:12

Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja angrydad »

9-5 -04 ja eilen lämppärin puhallin alkoi pitää sellaista ääntä kuin olisi ollut paperinpala propellin edessä. Ääni poistui välillä vain palatakseen uudelleen. Äänen voimakkuus vaihteli ja sitä sai säädeltyä kun sääti puhaltimen tehoja ja saipa sen niin jopa pois. Onko se nyt sitte sen menoa eli vaihto edessä. Mitähän puhallin maksaa ja ei varmaan ole mikään helppo vaihdettava.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

On sekin mahdollista, että joku puunlehti tms. on uinut sinne puhaltimeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Mertmi kirjoitti:On sekin mahdollista, että joku puunlehti tms. on uinut sinne puhaltimeen.
Mulla rapisi kans niinkuin tuohi pikkupojan pyörän pinnoissa, mutta kun en hätäillyt, niin aika hoiti...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja artako »

Minun autossa puhallin on toiminut moitteetta yli vuoden pelkkien hiilien vaihdon jälkeen. Uuden puhaltimen hinta olisi silloin ollut muistaakseni vajaat 400€, hiilet maksoivat n. 5€. Tosin puhaltimeen ei ole myytävänä hiiliä tarvikkeena, täytyy etsiä sellaiset joista voi hioa sopivan kokoiset.

Voi olla, että puhaltimesta ei tule täysin hiljaista näin, koska se osa johon hiilet vastaavat voi olla kulunut loppuun. Minulla puhaltimen rapinat ja käynnistymisongelmat kuitenkin korjaantivat täysin.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
angrydad
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 21, 2007 18:12

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja angrydad »

9-5/2,3LPT kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:On sekin mahdollista, että joku puunlehti tms. on uinut sinne puhaltimeen.
Mulla rapisi kans niinkuin tuohi pikkupojan pyörän pinnoissa, mutta kun en hätäillyt, niin aika hoiti...
Juuri tälläinen se ääni mulla on myös. Se tuli ekana mieleen. Se siinä hämääkin kun se ääni ei ole suoranaisen "vian" ääntä vaan jotain muuta.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja o--o »

angrydad kirjoitti:
9-5/2,3LPT kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:On sekin mahdollista, että joku puunlehti tms. on uinut sinne puhaltimeen.
Mulla rapisi kans niinkuin tuohi pikkupojan pyörän pinnoissa, mutta kun en hätäillyt, niin aika hoiti...
Juuri tälläinen se ääni mulla on myös. Se tuli ekana mieleen. Se siinä hämääkin kun se ääni ei ole suoranaisen "vian" ääntä vaan jotain muuta.
Mulla on sama ongelma. Mikä oli vian todellinen syy: Puhallinmoottorin hiilet vai jotain muuta? Kannattaako odottaa että sivuääni häviää mahdollisesti itsekseen vai kannattaako mennä huoltoon?
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Ei ole harvinaista, että tuulettimeen pääsee jotain roskaa, joka siellä sitten aikansa rapisee, menee kappaleiksi ja häviää...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

o--o kirjoitti: Mulla on sama ongelma. Mikä oli vian todellinen syy: Puhallinmoottorin hiilet vai jotain muuta? Kannattaako odottaa että sivuääni häviää mahdollisesti itsekseen vai kannattaako mennä huoltoon?
Eihän nyt vanhat hiilet ääntele. Uusista hiilistä voisi mahdollisesti lähteä ääntä. Jos hiiliin yleensäkin tulee vikaa, niin se puhallin hiljenee täysin. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja o--o »

9-5/2,3LPT kirjoitti:Ei ole harvinaista, että tuulettimeen pääsee jotain roskaa, joka siellä sitten aikansa rapisee, menee kappaleiksi ja häviää...
Täytyypä sitten odotella toistaiseksi. Sen huomasin, että jos sisäilman kierron laittaa päälle, niin ääni hiukan voimistuu. (Se johtunee siitä, että tuulettimen kuormitus muuttuu silloin hiukan tai siitä että ääni pääse silloin paremmin ohjaamoon läppien ollessa eri asennossa.)

Noista moottorin hiilistä vielä, että eikö sen pitäisi olla jo mennyttä tekniikkaa? Niillähän on aika rajoitettu ikä. Miksiköhän ei menetellä seuraavasti: Laitetaan autoon yksi vaihtosuuntaaja, joka on tosi halpa ja pieni nykyisellä puolijohdetekniikalla. Jokainen hiiliharjoilla varustettu tasavirtamoottori korvattaisiin harjattomalla oikosulkumoottorilla. (Ne ovat lähes ikuisia ja erittäin luotettavia sekä yksinkertaisia. Ja jos taajuus olisi verkkotaajuutta paljon suurempi, niin tehopainosuhdettakin voisi nostaa.) Kaikki auton tasavirtamoottorit, kuten lampun pesijät, tuulilasin pyyhkijät, ikkunan nostimet, puhaltimet yms kytkettäisiinkin tähän vaihtovirtapiiriin tasavirtapiirin sijasta. (Onko muuten kellään käsitystä montako sähkömoottoria esim. Saab 9-5:ssä on?)

Oliskos ideaa? (Heh.. nyt juuri äsken keksin tämän miljardin idean mutta mokaan mahdollisuuteni miljonääriksi kun en patentoi vaan julkaisen täällä.... Onhan sitä Suomessa keksintösäätiö mutta se on ihan huuhaa-pulju. Se edellyttää että idean isä suurin piirtein luopuu leipätyöstään ja sitoutuu kaikilla sielun ja ruumiin voimillaan itse tähän keksintöön ja sen markkinoille saattamiseen. Siltä saisi sitten juridista yms apua. Enpä muuten malta olla mainitsematta, että ko puljun insinöörit tyrmäsivät täysin erään ex työtoverini keksinnön. Kyseinen johtoliitoksiin liittyvä keksintö on nyt kuitenkin ollut jo vuosia teollisessa tuotannossa käytössä. Hmmm.. meni taas lörpöttelyn puolelle.. pitäisikö mun siirtyä Suomi24-palstalle huuhaa-osasatolle... :lol: )
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja o--o »

Mertmi kirjoitti:
o--o kirjoitti: Mulla on sama ongelma. Mikä oli vian todellinen syy: Puhallinmoottorin hiilet vai jotain muuta? Kannattaako odottaa että sivuääni häviää mahdollisesti itsekseen vai kannattaako mennä huoltoon?
Eihän nyt vanhat hiilet ääntele. Uusista hiilistä voisi mahdollisesti lähteä ääntä. Jos hiiliin yleensäkin tulee vikaa, niin se puhallin hiljenee täysin. :wink:
Ei ne hiilet ääntele, mutta jos hiilet on loppuun kuluneet, niin luulisi että hiilten pidike raapii kommuntaattoria. Ja kyllä pidikkeidenkin kautta virtaa saa roottorille. Luulisin.... riippuu rakenteen yksityiskohdista joita en tunne.
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Mertmi kirjoitti:
o--o kirjoitti: Mulla on sama ongelma. Mikä oli vian todellinen syy: Puhallinmoottorin hiilet vai jotain muuta? Kannattaako odottaa että sivuääni häviää mahdollisesti itsekseen vai kannattaako mennä huoltoon?
Eihän nyt vanhat hiilet ääntele. Uusista hiilistä voisi mahdollisesti lähteä ääntä. Jos hiiliin yleensäkin tulee vikaa, niin se puhallin hiljenee täysin. :wink:
Kyllä ne loppuun kuluneet hiilet vaan pitää sellaista rohinaa. Se ääni ei ole niin kova kuin usein kuuluu kun roskia on moottorissa.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

o--o kirjoitti:Laitetaan autoon yksi vaihtosuuntaaja, joka on tosi halpa ja pieni nykyisellä puolijohdetekniikalla. Jokainen hiiliharjoilla varustettu tasavirtamoottori korvattaisiin harjattomalla oikosulkumoottorilla.
Mitens hoitaisit oikosulkumoottorin pyörimisnopeuden säädön - taajuusmuuttaja?...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja AC »

Vielä tänäkin päivänä tietyissä moottorikäytöissä kannattaa valita vaihtovirran tasasuuntaus ja DC-moottori, ei se taajuusmuuttaja ihan kaikkea korvaa.
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja o--o »

9-5/2,3LPT kirjoitti:
o--o kirjoitti:Laitetaan autoon yksi vaihtosuuntaaja, joka on tosi halpa ja pieni nykyisellä puolijohdetekniikalla. Jokainen hiiliharjoilla varustettu tasavirtamoottori korvattaisiin harjattomalla oikosulkumoottorilla.
Mitens hoitaisit oikosulkumoottorin pyörimisnopeuden säädön - taajuusmuuttaja?...
Moni moottori ei tarvitse nopeudensäätöä, esim. lasien nostimet, peilien säätimet tai lampun pesijät. Kaikille niille voisi olla yhteinen invertteri.
Hiiliharjallisissa tasavirtamoottoreissa nopeuden säätö hoidetaan ilmeisesti säätämällä jännitettä, näin oletan. Ja moottoria kohden tarvitaan joka tapauksessa jännitesäädin jonka oletan olevan elektroninen. (Tuskin sentään säätövastus? En tiedä kun en tunne autotekniikka kovin syvällisesti.) Ja jos näitä moottoreita varten tarvitaan elektronien säädin, niin se voisi jännitteen säätämisen sijasta säätää yhtä hyvin taajuutta.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja o--o »

AC kirjoitti:Vielä tänäkin päivänä tietyissä moottorikäytöissä kannattaa valita vaihtovirran tasasuuntaus ja DC-moottori, ei se taajuusmuuttaja ihan kaikkea korvaa.
Juu, ei varmaan. Mutta entä tässä tapauksessa?
Vastaa Viestiin