Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
helmer.gustafsson
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 20:58

Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja helmer.gustafsson »

Hei!
Moottori ulisee n. minuutin kylmänä, jonka jälkeen ulina ppoistuu, eikä ole vielä moottori lämpinä ulissut. Eäilen laturihihnan luisumista. kysymykseni on voisiko syynä olla hihnan kiristin tai laturin hiilet? Miten hihna ja laturin hiilet vaihdetaan? Pitääkö mennä etupyörän kautta kuten Saab 9000 autoissa vai onko yksinkertaisempaa tapaa?
Hyvää alkanutta vuotta!

Kiitollisena mahdollisista neuvoista
Helmer
Saabisti
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Oletko varma, että kuuluu hihnasta?

Pahempi ulinan aiheuttaja voisi olla öljylimasta tukkeutunut öljysihti. Ja tuoan johtuu surullisen kuuluisasta huohotinongelmasta, joka rikkoo pahaksi päästyään moottorin.
helmer.gustafsson
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 20:58

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja helmer.gustafsson »

Hei!
Kiitos arvokkaista ohjeista. Huohotinjärjestelmän päivitin vajaa vuosi sitten uusimmilla letkuilla ja takaiskuventtiileillä, joten se pitäisi nyt olla kunnossa. En saanut kalliita osia takuuseen, koska auto ei ole ollut Metroton huollettavana koko ajan.
Kaipaisin vielä tietoa siitä miten hihnanvaihto ja laturin hiilien vaihto tehdään?
Missä vaiheessa polttoainepumppu on syytä vaihtaa, ettei joudu hinaamismenettelyyn?

Kiittäen.
Helmer
Saabisti
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Väljät käyttöhihnan rissat yleensä rohisevat ja laturin hiilien kulumisen luulisi aiheuttavan latausongelmia. Kokeile loppuuko ääni, jos löysäät hihnan. Ulina kylmänä kuulostaa vahvasti öljysihdin tukkeutumiselta, joten kannattaa irroittaa öljypohja ja tutkia tilanne...

Eski
helmer.gustafsson
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 20:58

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja helmer.gustafsson »

Hei!
Lämmin kiitos uusista hyvistä neuvoista. Aloitan sumuttamalla hihnoille tarkoitettua kitkaominaisuuksia parantavaa sumutetta. Seuraavaksi irroitan öljypohjan, sillä ennen huohotusletkujen vaihtoa oli ongelmia, joiden jämät ilmeisesti edelleen voivat aiheuttaa harmia? Onko tietoa siitä miten hihnan kiristystä voi säätää ja hihnaa vaihtaa? Edellyttääkö vasemman etupyörän ja sisälokarin irroitusta kuten Saab 9000 mallissa?

Kiittäen.
Helmer
Saabisti
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja 900i »

Hihnaa ei voi kiristää. Se on automaattikiristin. Jousivoima painaa sitä. Auton vasemmalta puolelta taasen löytyy vaihdelaatikko joten sen pyörän irroitus ei auta hihnatyössä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuivana käyvä öljypumppu pitää sellaista jurisevaa (jurnuttavaa tms) ääntä, ei niinkään ujella. Ettei vaan autossa olisi lyhyt käyttöhihna ilman keskiohjainrullaa, sellainen ainakin osaa ulista ärsyttävästi kylmänä?
Huono ohjaustehostimen pumppukin jurnuttelee kylmänä (ja jos on vajausta liikaa nestesäiliössä), laakerivikainen laturi myös, vesipumpun luulisi vuotavan ulospäin jos olisi niin väljä että ääntelisi.
Näillä keleillä ei varmaan ilmastoinnin kompurakaan käy kuin hetken, ja kompura kait pitää enemmän mekaaniselta kuulostavaa ääntä ollessaan huono?

Jos öljysihti on tukossa niin suosittelisin tutkimaan ainakin yhden laakerikaulan liuskojen kunnon samalla kun öljypohja on irti. Olisi helppo vaihtaa uudet laakerit jos vanhoissa on kulumaa.
helmer.gustafsson
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 20:58

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja helmer.gustafsson »

Tervehdys!
Lämmin kiitos uusista arvokkaista ohjeista. Nyt tuli kyllä minulle täysin selväksi miten tässä asiassa pitää edetä, sekä mahdollisen hihnanvaihdon että sihdin puhdistamisen kanssa.

Hyvää Uutta Vuotta!

Kiittäen,
Helmer
Saabisti
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ihan kuriositeettinä tiedustelisin millaista ääntä moottorista kuuluu kylmänä, onko se luokiteltavissa kitinäksi, jurinaksi, urinaksi, vinkumiseksi tms?

Varmin keino apulaitteiden viallisuuden poissulkemiseksi olisi varmaankin irrottaa moniurahihna ja käyttää moottoria kylmänä ilman sitä: jos ääni on kadonnut, vika on jossain muualla kuin perusmoottorissa.
Muistaakseni 9-5:n hihnan sai irti ja paikoilleen ilman sisäloksun irrotusta, tosin ahdastahan siellä on, ja pitää varmistaa että hihna on oikeilla urillaan jokaisen hihnapyörän kohdalla ettei rispaannu reunoiltaan.

Ihan mekaaninen öljynpainemittari liitettynä sinne öljypumpun/suodattimen tienoille kertoisi varmaankin myös jotain öljynpaineiden muutoksesta koneen lämmetessä.

Jos on käynyt niin huono tuuri että moottorissa olisi sitä öljylietettä, ja öljypumppu olisi päässyt käymään tyhjänä, voisi tosiaan olla viisasta vaihtaa laakerit, ainakin meidän 220tkm ajetussa öljylietetapauksessa oli laakerit kuluneet, mutta kampiakselin kaulat olivat vielä virheettömät, mutta varmaankaan ei olisi kauaa tarvinnut enää ajaa jotta olisi vaurioita alkanut syntymään.

Ja muutenkin about 200tkm ajetut laakerit voisi vaihtaa jos öljypohjan vaivautuu avaamaan (vain oma mielipide, kait Saabin koneilla ajetaan hyvin hoidettuna 500tkm ilman koneremonttia).
Mutta toivotaan että ääni tulee jostain muualta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Itsekin on tullut kuunneltua välillä että tuosta 9-3:sta kuuluu aamulla kylmästartin jälkeen jonkin aikaa vaimeaa ulinantyyppistä ääntä. Hihnan vaihdosta on kulunut jo tovi huoltokirjan mukaan joten voisihan se sieltäkin kuulua. Hiukan on tullut yritettyä paikallistaa sitä, mutta ei kuulu kovin kauaa eikä voimakkaasti ja hukkuu kierroksia antaessa muuhun meluun niin tehokkaasti että paha sanoa. Lämpötilariippuvainen kuitenkin tuntuu olevan, pakkasilla kuuluu selvemmin kuin lämpimämmällä kelillä.

Tuossa öljynvaihdon ja ahtimen vaihdon yhteydessä pyörittelin startilla öljynpaineet ylös, luulisi että jos sihti olisi kovin tukossa niin olisi vaikeuksia saada niitä edes pelkällä startilla nousemaan? Yhtä hyvin ne kuitenkin startilla nousi eli öljynpainevalo sammui kuin vastarempatussa B202:ssakin.

Järkevintähän tuo olisi ottaa öljypohja irti ja tarkistaa tilanne mutta ei meinaa millään jaksaa talvikeleillä varsinkaan kun tuo on työläämpi homma 9-3:ssa kuin 9-5:ssä, joutuu apurunkoa raottelemaan ja alkuputken esikatteineen irrottamaan jne.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja APC »

Kyllä olen minäkin vinkumista havainnut ja toissa talvena vein ihan Metro-Autoon tutkittavaksi. Eivät maininneet sanallakaan öljysihdistä, vaan vaihtoivat öljyt ja sanoivat, että ääni tulee öljynsuodattimesta. No, oli siinä jotain perää, sillä ääni hävisi. Sittemmin olen kyllä kuullut vinkumista kylmänä, tosin vaimeampana. Lisäksi olen tarkkakorvaisena havainnut tyhjäkännillä kuskin oven ulkopuolella kuunnellessa vaimeaa vinkumista/sirinää. Onkohan äänilähde sama?
9-5T kirjoitti:Helppo homma kuten myös sihdin putsaus
Miten kauan vie aikaa ammattimieheltä esim. öljynvaihdon yhteydessä? Voisi pyytää tsekkaamaan tilanteen?

Lisätietona voisin mainita, että kone syö öljyä 1 ltr/5000 km. Oisko näissä jo perusteita laajennetun huolenpito-ohjelman mukaisiin toimenpiteisiin?
9-5 Aero Wagon -06
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Öljynkulutus ei välttämättä liity huohotinongelmaan.

Jotain ovat puhuneet että öljynvaihdossa katoaisi ulina joksikin aikaa mutta palaisi sitten.. Saabin bulletinissa sanotaan että korkeataajuuksinen vinkuna voi tulla öljynsuodattimesta mutta matalampi jurina puolestaan tukkeutuneesta sihdistä. Tuo omasta kuuluva vaimea ulina ei mielestäni ihan suoraan kyllä sovi kumpaankaan kategoriaan, mutta paha sanoa.

Bensapumpun ääni kuuluu kyllä kohtalaisen voimakkaana auton ulkopuolelle ja varsinkin takapuolelta kuunnellessa jos kuuluu sirinää/korkeataajuuksista vinkumista niin sen lähde on pumppu. Tuntuu olevan aika yleistä, eli ei ehkä välttämättä kerro hajoamassa olevasta pumpusta.

En usko että 9-5:ssä öljypohjan pudotus ja sihdin putsaus veisi tuntia-pari kauempaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja Eski »

APC kirjoitti:Miten kauan vie aikaa ammattimieheltä esim. öljynvaihdon yhteydessä? Voisi pyytää tsekkaamaan tilanteen?
Riippuu ammattimiehestä, mutta pari tuntia pitäisi riittää..
Lisätietona voisin mainita, että kone syö öljyä 1 ltr/5000 km. Oisko näissä jo perusteita laajennetun huolenpito-ohjelman mukaisiin toimenpiteisiin?
Onko uusin huohotinpäivitys (55561200) asenettu? Onko "moottoritakuu" voimassa? Kyllähän tuota kannattaisi jo tutkia, varsinkin jos "takuu" on voimassa. Jos ei ole, kannattaa tuo huohotinpäivitys tehdä ja jos öljynkulutus silti jatkuu, voisi kokeilla männänrenkaiden liuotushoitoa petroolilla tms.

Eski
helmer.gustafsson
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 20:58

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja helmer.gustafsson »

Hei!
Lämmin kiitos erittäin asiantuntevasta keskustelusta.
Uskoisin, että kohdallani osa korkeataajuisesta ulinasta tulee hihnasta. Tiedossani ei ole milloin hihna on vaihdettu, joten aikomuksenani on varmuudeksi vaihtaa hihna. Miten usein hihna huoltokirjojen mukaan kuuluu vaihtaa? Kokeilen kuitenkin vielä tänään miten kiilahihnasumute vaikuttaa asiaan.
Koska äänilähteitä kuitenkin on niin monia irroitan kyllä varmuudeksi myös öljypohjan ja tarkistan sihdin ja laakeriliuskat. Noin minuutin kestävä ääni kylmäkäynnistyksen jälkeen on nimenomaan korkeataajuista. Matalataajuista murinaa ei mielestäni lainkaan kuulu. Kerron kokemuksiani sitä mukaa kun edistyn tässä asiassa.

Lämpimästi kiittäen asinantuntevasta keskustelusta.
Helmer
Saabisti
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Miksi Saab95 2.0t, vm 2002, ajettu 196000 km kylmänä ulisee?

Viesti Kirjoittaja Eski »

PCS:ltä ainakin pitäisi saada pitkää hihnaa, tosin taitaa olla Scantechin paketissa.

Eski
Vastaa Viestiin