Ei pahalta näytä..

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Ei pahalta näytä..

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Oli aivan pakko katsoa, miltä venttilikopan alla näyttää. Helpotus oli täydellinen - ei mitään hälyttävää! Lietteen näköistäkään ei havaittavissa!
Ketjun päällä kannessa olevassa laahaimessa (nuoli) on kyllä ketjun laahauksen merkkejä, mutta pakostahan niitä tulee, kun ketju tuntuu laahaavan siihen koko ajan koneen käydessä.

2.3t M2001 140k

Alimmainen, foorumissa esiintynyt kuva, vertailun vuoksi...

Kuva
Kuva
Kuva
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Ei pahalta näytä..

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Joo hyvältähän näissä vaan meinaa näyttää, kuvasin itsekin tuossa muutama viikko sitten kun vaihdoin sen tiivistetulpan siinä kopan reunassa. 260tkm ajettu vm.2000 manuaali-Aero, maantietä 200tkm kolmessa vuodessa ja päivitykset tehty sen jälkeen. Uusin kiinni.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ei pahalta näytä..

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, hyvältähän ainakin nuo yläkerrat näyttävät. Kannattaa tehdä Forte-käsittely (tai halvempikin petrooli käy) aina silloin tällöin öljynvaihdon yhteydessä, niin pysyy paikat puhtaana jatkossakin.

Eski
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ei pahalta näytä..

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Eski kirjoitti:Jep, hyvältähän ainakin nuo yläkerrat näyttävät. Kannattaa tehdä Forte-käsittely (tai halvempikin petrooli käy) aina silloin tällöin öljynvaihdon yhteydessä, niin pysyy paikat puhtaana jatkossakin.

Eski
Minkäslainen tuo Forte-käsittely on?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ei pahalta näytä..

Viesti Kirjoittaja Eski »

Forte Motor Flush litku laitetaan koneseen ja käytetään muistaakseni parikymmentä minuuttia korotetuilla kierroksilla (olikohan 2000rpm) ja sen jälkeen vaihdetaan öljyt. Pahasti mönjäytyneeseen moottoriin tuosta ei ole mitään apua... Usein on väitetty, että tuo Forte on pelkkää petroolia ja ainakin STP:ltä löytyy paljon halvempi vastaava tuote, jota saa ihan marketin hyllystä. Fortea ei yleensä myydä vaan se täytyy teettää huollossa. Jos epäilee, että kone on mönjäytynyt ja autossa on "moottoritakuu" voimassa, ei oikeastaan kannata tuollaista pesua tehdä, koska on parempi että sieltä öljypohjasta löytyy kunnolla sitä moskaa, jolloin koneremontti tehdään takuutyönä... Monet Saab-merkkihuollotkin tekevät noita Forte-käsittelyjä ja osa jopa suosittelee niitä säännöllisesti näihin mönjämoottoreihin.

Eski
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: Ei pahalta näytä..

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Mites pitääkö aina vaihtaa venakopan tiiviste jos itsekkin uskaltautuisi kurkkaamaan omasta onko lietettä havaittavissa?
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ei pahalta näytä..

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ei välttämättä, jos se ei hajoa irroitettaessa. Saattaa kyllä alkaa vuotamaankin jos tiiviste on kovettunut, joten itse olen yleensä vaihtanut tiivisteen kopan aukaisun yhteydessä. Eli melkein kannattaa hommata uusi varalle ennen kopan avaamista...

Eski
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Ei pahalta näytä..

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Eski kirjoitti:Jep, hyvältähän ainakin nuo yläkerrat näyttävät. Kannattaa tehdä Forte-käsittely, niin pysyy paikat puhtaana jatkossakin.

Eski
Miksei pysyisi ilmankin jos kerran tähän asti? En minä ainakaan pelkäksi huvikseni lähtisi moottoriöljyä petroolilla laimentamaan. Montako peräkkäistä "jälki"öljynvaihtoa se vie ennen kuin tuo on saatu koneesta kokonaan pois? Sitten tietysti vielä sekin riski että ne pienet irronneet korput jää tukkimaan johonkin sopimattomasti.

Summa summarum, mielestäni ei kannata.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Ei pahalta näytä..

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

nahkis kirjoitti:Mites pitääkö aina vaihtaa venakopan tiiviste jos itsekkin uskaltautuisi kurkkaamaan omasta onko lietettä havaittavissa?
Varaa uusi tiiviste valmiiksi, itse kokeilin jälleen vanhalla kun tuon tulpan laitoin mutta huomasin nyt jo että pikkuisen hikoilee. Pitää siis aukaista ja uusia jossain välissä..
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ei pahalta näytä..

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Eski kirjoitti:Forte Motor Flush litku laitetaan koneseen ja käytetään muistaakseni parikymmentä minuuttia korotetuilla kierroksilla (olikohan 2000rpm) ja sen jälkeen vaihdetaan öljyt.

Eski
Tri-Lo kirjoitti:
nahkis kirjoitti:Mites pitääkö aina vaihtaa venakopan tiiviste jos itsekkin uskaltautuisi kurkkaamaan omasta onko lietettä havaittavissa?
Varaa uusi tiiviste valmiiksi, itse kokeilin jälleen vanhalla kun tuon tulpan laitoin mutta huomasin nyt jo että pikkuisen hikoilee. Pitää siis aukaista ja uusia jossain välissä..
En ole vuosikymmeniin kuullutkaan moottorinpesuöljystä. Ennenvanhaan oli tapana öljynvaihdon yhteydessä käyttää konetta Eskin kertomalla tavalla, pesuöljyllä. Jotkut jopa ajoivatkin jonkun matkaa ja unohtivat..., mutta vain kerran, uskoisin!
Itse en panisi konetta käyntiin petrooli veivihuoneessa!

En vaihtanut tiivistettä, kun näytti ehjältä ja pehmeältä. En vielä tiedä pitääkö, kun en ole ajanut vielä metriäkään, käyttänyt kyllä kokeeksi?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Oiler
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 15:50
Paikkakunta: Vaasa

Forté

Viesti Kirjoittaja Oiler »

Noita Forté -tuotteita on montaa eri sorttia:
http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?ki ... t&r_id=116

Positiivista juttua olen kuullut kerrottavan noista tuotteista, omaa kokemusta ei ole.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10508
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ei pahalta näytä..

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Asiaa sivuten, tossa kun tein huoltoa omaan 9-5:een, niin sytytystulppia vaihtaessa huomasin, että osa sytytystulpista ui öljyssä. Elikkäs kopan tiiviste falskaa sinne sisäpuolelle. Huhu kertoo, ettei noi tarviketiivisteet kestä. Liekkö perää? Onko saabivaraosamyynti ainoa oikea paikka ostaa se pahkeisen tiivistepaketti? (Koodit miulla onkin jo.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Ei pahalta näytä..

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mertmi kirjoitti:Asiaa sivuten, tossa kun tein huoltoa omaan 9-5:een, niin sytytystulppia vaihtaessa huomasin, että osa sytytystulpista ui öljyssä. Elikkäs kopan tiiviste falskaa sinne sisäpuolelle. Huhu kertoo, ettei noi tarviketiivisteet kestä. Liekkö perää? Onko saabivaraosamyynti ainoa oikea paikka ostaa se pahkeisen tiivistepaketti? (Koodit miulla onkin jo.)
Saabin tarviketiivisteistä en tiedä, mutta edellisessä autossani, Opel Omegassa tarviketiiviste kesti melkein neljä kuukautta :evil: , eli vaihto originaaliin seurasi heti perään.
Saattaa olla vähän huono paikka säästää....
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ei pahalta näytä..

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Mertmi kirjoitti:Asiaa sivuten, tossa kun tein huoltoa omaan 9-5:een, niin sytytystulppia vaihtaessa huomasin, että osa sytytystulpista ui öljyssä. Elikkäs kopan tiiviste falskaa sinne sisäpuolelle.
Katoin kans tulppien kuntoa tuossa kevähällä, ja öljyä oli jonkin verran tulppakaukalossa. Kun rupesin kiristämään kopankannen ruuveja huomasin, että kaikki 16 ruuvia olivat ns. käsikireydessä - taitavat löystyä itsekseen! Kiristin sopivaan kireyteen, eikä tihkumista ole enää tapahtunut kummallenkaan puolelle.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ei pahalta näytä..

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Jos huolestuttaa että T7-moottorien "ominaisuuksien" vuoksi koneessa rupesi synnyttämään öljykarstaa ja -lietettä niin ylimääräinen öljynvaihto aina huoltojen välissä on paras keino rauhoittaa mieltä.

Noiden engine-flusherin käyttö on aina vähän riskaapelia, voi olla että öjysuuttimet huomaamatta tukkiintuvat tai jotain muuta. Tämän päivä synteettiset öljyt puhdistavat sen verran hyvin että engine-flush terveelle koneelle on tarpeetonta.

Ja samalla tuo vaihdelaatikko-öljy voisi vaihtaa :) (ei koskaan on melkein liian pitkä ölynvaihtoväli myös saabin ilmiömäisille laatikoille)
9-5 -00, Aero
Vastaa Viestiin