9-5:ssä outoa nykimistä joka sytyttää check engine-valon.
9-5:ssä outoa nykimistä joka sytyttää check engine-valon.
Tulin saabilla kotiin kymmenen aikoihin ja ohikulkutiellä heitin lämän tiskiin ohitusta varten kun laatikko vaihtoi normaalisti pienemmälle mutta auto alkoi nykiä melko voimakkaasti nopeuden kasvamatta juurikaan. Check engine-valo jäi vilkkumaan, mutta poistui seuraavan käynnistyksen jälkeen ja auto toimii nyt mielestäni normaalisti.
Samankaltaista nykimistä oli myös kesällä, joskin silloin se poistui trionicin nollaamisella ja tänään nyki ensimmäisen kerran pariin kuukauteen.
Mikä voisi olla vikana? Vaikuttaako liian kireälle säädetty hukkaportin tanko noin eli voisiko olla ahtojen piikkaamista liian ylös? Toisaalta siitä johtuvan nykimisen ei luulisi olevan toisaikaista.
Miten vaikuttaa rikkinäinen bypass ajossa?
Samankaltaista nykimistä oli myös kesällä, joskin silloin se poistui trionicin nollaamisella ja tänään nyki ensimmäisen kerran pariin kuukauteen.
Mikä voisi olla vikana? Vaikuttaako liian kireälle säädetty hukkaportin tanko noin eli voisiko olla ahtojen piikkaamista liian ylös? Toisaalta siitä johtuvan nykimisen ei luulisi olevan toisaikaista.
Miten vaikuttaa rikkinäinen bypass ajossa?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 9-5:ssä outoa nykimistä joka sytyttää check engine-valon.
Mm. viallinen/epäsopiva virisofta saattaa tehdä juuri samankaltaista "sakkaamista".
Kannattaa hoitaa asia kuntoon ja olla kengittämättä konetta ennenkuin on varmasti kunnossa, ettet joudu koneremonttia tekemään.
Männät saattaa hajota tavalla tai toisella ja siitä seuraavia vaurioita voit kuvitella.
Kannattaa hoitaa asia kuntoon ja olla kengittämättä konetta ennenkuin on varmasti kunnossa, ettet joudu koneremonttia tekemään.
Männät saattaa hajota tavalla tai toisella ja siitä seuraavia vaurioita voit kuvitella.
Re: 9-5:ssä outoa nykimistä joka sytyttää check engine-valon.
Kannattaa lukea se sinne muistiin jäänyt vikakoodi, niin on huomattavasti helpompi löytää se vika kuin arvailla.
Vaikka CE lakkaa palamasta niin ei se tarkoita että vika olisi korjautunut. Varsinkaan Trionicin nollaus ei ole järkevää, vikakoodi ehkä katoaa mutta ei sen aiheuttanut vika.
Vaikka CE lakkaa palamasta niin ei se tarkoita että vika olisi korjautunut. Varsinkaan Trionicin nollaus ei ole järkevää, vikakoodi ehkä katoaa mutta ei sen aiheuttanut vika.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5:ssä outoa nykimistä joka sytyttää check engine-valon.
Valo nimenomaan ei jäänyt palamaan vaan vilkkumaan sammuen kokonaan kun auton käynnisti uudelleen. Tänään auto toimi taas normaalisti kuten ennen eilistäkin. Käynnistyksiä oli tänään kymmenkunta eikä myöskään ohituksissa (täydellä ja vähemmän täydellä kaasulla) ollut mitään ongelmaa eikä CE-valosta ollut tietoakaan.
Autossa on maptunin softa, joka on flashattu autoon ajossa fredrikin läppäriltä ruotsissa sekä testattu usean kymmenen kilometrin sekä lukemattomien kiihdytysten kera samalla sama läppäri kiinni autossa. Softassa ei siis pitäisi olla vikaa. Kokoonpanona on 9-5 wagon 2002 2.3t automaatti aeron TD04HL-15T-ahtimella sekä em. sovitetulla maptunin softalla.
Lähetin myös Fredrikille mailia asiaan liittyen, mutten saanut vastausta vielä.
Tosiaan, eilen oli ensimmäinen ja tähän mennessä ainoa kerta kun ko. nykiminen vilkuttaa CE-valoa. Nykimistä ei ole esiintynyt aikoihin ennen eilistä, joten taidan seurata tilanteen etenemistä.
Autossa on maptunin softa, joka on flashattu autoon ajossa fredrikin läppäriltä ruotsissa sekä testattu usean kymmenen kilometrin sekä lukemattomien kiihdytysten kera samalla sama läppäri kiinni autossa. Softassa ei siis pitäisi olla vikaa. Kokoonpanona on 9-5 wagon 2002 2.3t automaatti aeron TD04HL-15T-ahtimella sekä em. sovitetulla maptunin softalla.
Lähetin myös Fredrikille mailia asiaan liittyen, mutten saanut vastausta vielä.
Tosiaan, eilen oli ensimmäinen ja tähän mennessä ainoa kerta kun ko. nykiminen vilkuttaa CE-valoa. Nykimistä ei ole esiintynyt aikoihin ennen eilistä, joten taidan seurata tilanteen etenemistä.
Viimeksi muokannut 2.3i-16, La Tammi 12, 2008 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 9-5:ssä outoa nykimistä joka sytyttää check engine-valon.
jcarlson kirjoitti:Kannattaa lukea se sinne muistiin jäänyt vikakoodi, niin on huomattavasti helpompi löytää se vika kuin arvailla.
Vaikka CE lakkaa palamasta niin ei se tarkoita että vika olisi korjautunut. Varsinkaan Trionicin nollaus ei ole järkevää, vikakoodi ehkä katoaa mutta ei sen aiheuttanut vika.
Jääkö CE-valo muuten vilkkumaan eri syistä kuin se jää palamaan yhtäjaksoisesti? Viimeksi kun bypass oli rikki, CE paloi yhtä mittaa.
Voisiko vilkkumisesta päätellä jotain? Trionic on jo nollattu eilisen jälkeen (viime yönä), mutta jos vastaavaa tapahtuu, käyn katsomassa mitä vikamuistiin jää. En ole koskaan vaan kuullut että CE vilkkuu.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 9-5:ssä outoa nykimistä joka sytyttää check engine-valon.
Minulla oli samanlainen vika. Suurella kuormalla kiihdytettäessä nyki ja vähän ajan päästä vikavalo alkoi vilkuttamaan. Jos vilkuttamisen aikana löysäisi kaasua, loppui vilkutus mutta jos jatkoi talla pohjassa ajamista jäi valo pysyvästi palamaan. Vika löytyi lopuksi lamda-anturista.
Re: 9-5:ssä outoa nykimistä joka sytyttää check engine-valon.
Itsellä hajosi mäntä koneesta, TD04 ahtimella 2.0t sentronic ja Nordicin Stage1 softa. Syy, "hieman" epäselvä, mutta viallinen sytkäkassu/epäsopiva softa akselilla varmaankin on, kuka sen tietää. Sytkäkassu ainakin oli rikki, pientä nykimistä kiihdytyksissä. Vika loppui kassun vaihdolla. Tuolloin mäntä oli jo ilmeisesti rikki. Noin 15tkm kerkisin virisoftalla ja TD04 paketilla ajamaan ennen rikkoa.
Mulla teki muutaman kerran juuri samanlaista sakkaamista, eli täyskaasu kiihdytystä yrittäessä saattoi ryytyä ja engine valo vilkkui. Helpointa tuo vika oli saada tapahtumaan, kun pakko kolmosella lähti tasakaasulla ajon jälkeen kiihdyttämään täyskaasulla.
Kerroppa sitten löytyykö sun autostasi vikakoodia. Multa löytyi vain yhden sylinterin misfire, ei tosin hajonneen männän kohdalta.
Mulla teki muutaman kerran juuri samanlaista sakkaamista, eli täyskaasu kiihdytystä yrittäessä saattoi ryytyä ja engine valo vilkkui. Helpointa tuo vika oli saada tapahtumaan, kun pakko kolmosella lähti tasakaasulla ajon jälkeen kiihdyttämään täyskaasulla.
Kerroppa sitten löytyykö sun autostasi vikakoodia. Multa löytyi vain yhden sylinterin misfire, ei tosin hajonneen männän kohdalta.
Re: 9-5:ssä outoa nykimistä joka sytyttää check engine-valon.
Vilkkuminen viittaisi vikaan joka aiheuttaa vaaraa katalysaattor(e)ille. Toisinsanoen sytytyshäiriö kyseessä (esim. misfire). Valo ei taida näissä tapauksissa jäädä palamaan, mutta vikakoodi kyllä jää muistiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5:ssä outoa nykimistä joka sytyttää check engine-valon.
Eihän se auto hajoa, jos sillä ei aja 
no joo ei varmaankaan olisi hajonnut vakio kokoonpanolla. Jos jos... The End

no joo ei varmaankaan olisi hajonnut vakio kokoonpanolla. Jos jos... The End
Re: 9-5:ssä outoa nykimistä joka sytyttää check engine-valon.
Vikakoodiin tuli autohallissa vastaukseksi ilmamassamittarin virhe. Vaihdoin immun ja auto tuntuu muutenkin erilaiselta nyt. Aivan kuin alavääntöä olisi enemmän.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 9-5:ssä outoa nykimistä joka sytyttää check engine-valon.
Kävipä itselle samoin tänään ohitustilanteessa: tehot kateissa ja check engine vilkkui ehkä vajaan minuutin.
Ajoin auton sivutielle ja ihmettelin hetken; se tuntui toimivan normaalisti ja ajelin kotiin. Sid infon mukaan vikakoodeja on kaksi ja viimeinen 278 eli muistaakseni sama kuin aiemmin viitaten lämpötila-anturiin. Tämän perusteella siis uutta vikakoodia ei olisi tullut, jos olen asian ymmärtänyt oikein. Mfirejä näytti olevan n. 80, mutta se kai saattoi liittyä kyseiseen vikakoodiin enkä osaa sanoa, tapahtuivatko nuo nyt vai kenties aiemmin.
Loppumatkasta seurasin Mreq- ja Mair-arvoja, jotka parissa kiihdytyksessä olivat aika kaukana toisistaan eli luokkaa Mreq 1150 ja Mair 850; en muista, että noin suuria eroja aiemmin olisi ollut. Testivetoja tein useamman ja useimmiten arvot seurasivat toisiaan ja auto tuntui normaalilta.
Pitänee pohtia uuden ilmamassamittarin hommaamista.
Ajoin auton sivutielle ja ihmettelin hetken; se tuntui toimivan normaalisti ja ajelin kotiin. Sid infon mukaan vikakoodeja on kaksi ja viimeinen 278 eli muistaakseni sama kuin aiemmin viitaten lämpötila-anturiin. Tämän perusteella siis uutta vikakoodia ei olisi tullut, jos olen asian ymmärtänyt oikein. Mfirejä näytti olevan n. 80, mutta se kai saattoi liittyä kyseiseen vikakoodiin enkä osaa sanoa, tapahtuivatko nuo nyt vai kenties aiemmin.
Loppumatkasta seurasin Mreq- ja Mair-arvoja, jotka parissa kiihdytyksessä olivat aika kaukana toisistaan eli luokkaa Mreq 1150 ja Mair 850; en muista, että noin suuria eroja aiemmin olisi ollut. Testivetoja tein useamman ja useimmiten arvot seurasivat toisiaan ja auto tuntui normaalilta.
Pitänee pohtia uuden ilmamassamittarin hommaamista.