Nytkö se laukesi??
Nytkö se laukesi??
Tänä aamuna, täynnä intoa ja riemua olin matkalla töihin, kun moottoritieltä rampille noustessa aivan varoittamatta moottori sammui, eikä lähtenyt enää käyntiin!! Löpön loppumista veikkasin ensihätään, kun mittari sekoilee välillä aivan omiaan, eikä sidin infokaan ihan mielestäni paikkaansa ole pitänyt. Sidin mukaan olisi vielä pitänyt päästä 60km. Kävin hakemassa naftaa 15l ja pitkällisen sahaamisen jälkeenkään auto ei antanut mitään elon merkkejä.
Nyt on saabi metro-autolla tutkittavana.
Pikkuhiljaa alkaa kaduttaa vaihto saabiin, jos ongelmat jatkuvat. Tuntuu olevan koko ajan "jotain pientä", ja kun ei vähempää vois kiinnostaa ajella koko aikaa laina tai epäkuntoisella autolla..
Nyt on saabi metro-autolla tutkittavana.
Pikkuhiljaa alkaa kaduttaa vaihto saabiin, jos ongelmat jatkuvat. Tuntuu olevan koko ajan "jotain pientä", ja kun ei vähempää vois kiinnostaa ajella koko aikaa laina tai epäkuntoisella autolla..
9-5 2.2tid -03
Re: Nytkö se laukesi??
Ettei olis ruiskutuspumppu menny. Tässä vähän vastaava tapaus, auto OG9-3 mutta sama moottori. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=65787Pampoi kirjoitti:Tänä aamuna, täynnä intoa ja riemua olin matkalla töihin, kun moottoritieltä rampille noustessa aivan varoittamatta moottori sammui, eikä lähtenyt enää käyntiin!! Löpön loppumista veikkasin ensihätään, kun mittari sekoilee välillä aivan omiaan, eikä sidin infokaan ihan mielestäni paikkaansa ole pitänyt. Sidin mukaan olisi vielä pitänyt päästä 60km. Kävin hakemassa naftaa 15l ja pitkällisen sahaamisen jälkeenkään auto ei antanut mitään elon merkkejä.
Nyt on saabi metro-autolla tutkittavana.
Pikkuhiljaa alkaa kaduttaa vaihto saabiin, jos ongelmat jatkuvat. Tuntuu olevan koko ajan "jotain pientä", ja kun ei vähempää vois kiinnostaa ajella koko aikaa laina tai epäkuntoisella autolla..
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Nytkö se laukesi??
Hyvinkin samantapainen, mutta oman autoni mittarissa on vasta 388000 

9-5 2.2tid -03
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: Nytkö se laukesi??
Kun minulla hyytyi diesel, niin selvisin vikakoodien luvulla. Kampiakselin asentotunnistimen häiriö siis, eikä tarvinnut uusia osia.
Re: Nytkö se laukesi??
Ei missään nimessä! Itse ainakin vaadin takuuseen uuden koneen, jos laukeaa ennen puoltamiljoonaa9-5T kirjoitti:Olet rohkea, onnittelut. En ole uskaltanut edes vakavasti harkita yhdistelmää nykydiesel ja vähintään 400000km. Eiköhän noilla kilometreillä käytettynä ostetussa autossa voi jo vikoja hyväksyä.Pampoi kirjoitti:mittarissa on vasta 388000


PetroSaabikin meni reippaasti yli 400tkm, vain kori lahosi pois ympäriltä

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Nytkö se laukesi??
Eikös tuo PSG16 ole moottorinohjaussysteemin tyyppi joka ohjaa mm. pumppua ja pumppu on VP44?!Mimmi kirjoitti:Ko. autossa on PSG16, ei VP-44.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Nytkö se laukesi??
Juuri näin.hz81 kirjoitti:Eikös tuo PSG16 ole moottorinohjaussysteemin tyyppi joka ohjaa mm. pumppua ja pumppu on VP44?!Mimmi kirjoitti:Ko. autossa on PSG16, ei VP-44.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Nytkö se laukesi??
50% todennäköisyydellä
pumpun ohjausyksiköstä on mennyt kulma-asentoanturi. Ittellä oli juuri samanlainen tapaus. Auto vaan sammui suoraan ajosta. Linkkikin näytti tuossa vilahtavan. Pelkkä pumpun korjaus maksoi alle 1000e kun otin pumpun itse irti ja vein se korjattavaksi. Vaihtopumppu on 2000e:n luokkaa. Lisää kuluja tuli uusista tiivisteistä ja pulteista ym pienestä (ja uusista työkaluista).
Jos on "tee se itte" miehen vikaa niin pumpun pystyy itte irrottamaan. Vaatii jonkun sortin tallin ja hieman erähenkisyyttä. Aikaa irroitukseen meni periaatteessa viikonloppu, kun puolet ajasta meni pumpun irroituksen opiskeluun. Viikon verran meni pumpun korjauksessa. Ja viikonloppu niin auto kävi taas.
Ooppeliklubin sivuilla on hyviä vinkkejä pumpun vaihtoon.
Jos hiemankin epäilyttää että vika ei ole pumpussa niin kannattaa hinauttaa auto huoltoliikkeeseen jossa lukevat näppärästi vikakoodit.

Jos on "tee se itte" miehen vikaa niin pumpun pystyy itte irrottamaan. Vaatii jonkun sortin tallin ja hieman erähenkisyyttä. Aikaa irroitukseen meni periaatteessa viikonloppu, kun puolet ajasta meni pumpun irroituksen opiskeluun. Viikon verran meni pumpun korjauksessa. Ja viikonloppu niin auto kävi taas.
Ooppeliklubin sivuilla on hyviä vinkkejä pumpun vaihtoon.
Jos hiemankin epäilyttää että vika ei ole pumpussa niin kannattaa hinauttaa auto huoltoliikkeeseen jossa lukevat näppärästi vikakoodit.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: Nytkö se laukesi??
Jokos tähän on tullu selvyyttä hajosko surkuhupaisan saksalaisen "laatupumpun" sähkösysteemit?
Edelleen olen sitä mieltä että Bosch on nykyisin vain rahastusta vanhalla maineella.
Edelleen olen sitä mieltä että Bosch on nykyisin vain rahastusta vanhalla maineella.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Nytkö se laukesi??
Mitään selvyyttä asiaan ei tullut. Auto vain heräsi henkiin, eikä ole sen jälkeen nikotellut. Korjaamoltaa sanottiin, ettei mitään vikakoodeja ollut, jonka takia vikaa etsittiin ihan käsipelillä monta tuntia. Joku sähkövika oli kuitenkin kyseessä.
9-5 2.2tid -03
Re: Nytkö se laukesi??
No niin - se on nyt sitten vissiin omakohtasia kokemuksia asiasta. Eipä lähtenytkään auto tänä aamuna käyntiin vaan halusi jäädä kotiin.
Illalla pitänee testailla jatkaako samaa oikuttelulinjaa.
Moottorin vikavalo syttyy startatessa ja pyörittää hyvin mutta ei vaan yritäkkään. En kyllä ole aikasemmin kiinnittäny huomiota syttyykö tuo vikavalo aina startatessa. Sellanen muistikuva kyllä on että se olis sammunut heti kun starttimoottori on alkanu pyöriä.
Taitaa kuitenkin eurot vilistää jo tililtä kovaa vauhtia
Illalla pitänee testailla jatkaako samaa oikuttelulinjaa.
Moottorin vikavalo syttyy startatessa ja pyörittää hyvin mutta ei vaan yritäkkään. En kyllä ole aikasemmin kiinnittäny huomiota syttyykö tuo vikavalo aina startatessa. Sellanen muistikuva kyllä on että se olis sammunut heti kun starttimoottori on alkanu pyöriä.
Taitaa kuitenkin eurot vilistää jo tililtä kovaa vauhtia

Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Nytkö se laukesi??
Jonkun sortin ylösnousemus tapahtu sitten autolle kun se nyt otti ja lähti käyntiin kertalaakista.
Eilen ei tosiaan käynnistynyt vaikka oli ollut roikassa 2 tuntia. Ei liioin lähtenyt ilman lämmitystäkään 5 asteen pakkasessa vaikka hehkutti ja pyöritti hyvin.
Nyt oli hinaussilmukka jo paikallaan ja köysi viittä vaille ulkona pussista kun oli tarkotus hinata aamuksi korjaamon pihalle. Annoin kuiten vielä yhen mahollisuuden ja näköjään se tarttui siihen oljenkorteen. Merkillisiä on kyllä nämä elektroniikan oireet.
Pitänee kuiten käydä luetuttamassa vikakoodia josko jotain olis jääny muistiin. Kovin vankalla pohjalla ei kyllä ole enää luotto tuon toimintaan
Eilen ei tosiaan käynnistynyt vaikka oli ollut roikassa 2 tuntia. Ei liioin lähtenyt ilman lämmitystäkään 5 asteen pakkasessa vaikka hehkutti ja pyöritti hyvin.
Nyt oli hinaussilmukka jo paikallaan ja köysi viittä vaille ulkona pussista kun oli tarkotus hinata aamuksi korjaamon pihalle. Annoin kuiten vielä yhen mahollisuuden ja näköjään se tarttui siihen oljenkorteen. Merkillisiä on kyllä nämä elektroniikan oireet.
Pitänee kuiten käydä luetuttamassa vikakoodia josko jotain olis jääny muistiin. Kovin vankalla pohjalla ei kyllä ole enää luotto tuon toimintaan

Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Nytkö se laukesi??
Nyt on auto tuomionsa saanut.
Merkkiliikkessä eivät löytäneet minkäänlaista vikakoodia moottorinohjaukseen tai ajonestoon liittyen. Kaikki arvot ovat kuulemma ok.
30 euroa kiitos ja näkemiin.
Mikä lie oikku sitten olikaan.
Yksi vikakoodi sentään löytyi autosta ja se oli B2480 "tuulilasin pyyhkimien jaksokytkin rajan ulkopuolella".
Ken sitten osaakaan kertoa miten moinen koodi saadaan poistettua
Merkkiliikkessä eivät löytäneet minkäänlaista vikakoodia moottorinohjaukseen tai ajonestoon liittyen. Kaikki arvot ovat kuulemma ok.
30 euroa kiitos ja näkemiin.
Mikä lie oikku sitten olikaan.
Yksi vikakoodi sentään löytyi autosta ja se oli B2480 "tuulilasin pyyhkimien jaksokytkin rajan ulkopuolella".
Ken sitten osaakaan kertoa miten moinen koodi saadaan poistettua

Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Nytkö se laukesi??
Autossa on sadetunnistimella nuo pyyhkimet ja herkkyyden säätö toimii ihan normaalisti samoin kuin koko sadetunnistin. Ainoa mikä ei toimi on lampunpesurit.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334