Nainen 9-5 farkun puikoissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kuikka10
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Loka 20, 2005 15:13
Paikkakunta: Pori

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja kuikka10 »

Kait se muijakin Saabiin tottuu, mutta jos sulla on selkävaivoja, niin koita jotain autoa, missä saa istuimen korkeammalle. Esim. Touran on ihan kelpo peli ajettava nimenomaan selkävaivaisena... kokemusta on parin Lapinreissun verran.
Video meliora propoque deteriora sequor -
tiedän mikä on oikein, mutta kuitenkin teen väärin
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Kotigallupin tulokset meillä:

Löytyykö hyvä ajoasento?
- ei löydy
Näkeekö ulos - myös taakse?
- eipä juuri
Onko miten vaikea arvioida auton äärimitat esim. marketin parkkipaikkapyörityksessä?
- on kuulemma
Penkit?
- Micrassa on kuulemma paaaaljon paremmat

Edelliseen perustuen: Hankin emännälle joku parempi auto ja itsellesi Aero :twisted:
pac
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 00:04

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja pac »

Mattiruu: PÖH!!! 160cm 22-v. naisimmeinen täällä, mulle on löytynyt optimaalinen ajoasento juurikin meitin 2.0t 2000 farkusta. Penkkiä saa tarpeeksi ylös/alas, ratin etäisyyssäätö on plussaa, polkimet on hyvillä paikoilla, selkänoja kallistelee juuri sopivasti ja ristiseläntuki on loistava. Nimim. ennen Volvolla Hkiin ei pysty pysähtymättä, Saabilla menis varmaan Kuopioon... (Tampereelta)
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Niin... tässähän ei hirveästi kokonaispituudesta voi vertailevasti puhella. Toiset kun on persjalkaisia - mutta lyhyitä, toisilla taas jalat on kuin gasellilla - mutta torso eriparia kinttujen kanssa...
Onkos esim. Recaron penkeissä kunnon säätövarat? Sellaisissa kunnon Recaroissa, OpelAstra-Recaroita en nyt tarkoita.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Joku tässä mainitsi jälleen, että farkussa olisi pienempi tavaratila kuin sedanissa!?
Sedanissa = 450 litraa, farkussa = 890/2067 litraa (M2001)!
Jos esim. joutuu viemään huoltoon putkitelkkarin 100cm x 62cm x 60cm, painoa n. 100kg, niin mitenkähän homma hoituu sedanilla?

Näkyvyys taakse peruutustilanteissa farkulla on mielestäni kehno, ellei sitten ole silmiä takapuskurissa!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

mattiruu kirjoitti: Penkit?
- Micrassa on kuulemma paaaaljon paremmat
Onko Nissanissa penkit? Muistaakseni omissa sunnyissä oli lähinnä auton penkin irvikuvat...
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

On se kyllä siinä ja siinä.. :)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja peinu »

9-5T kirjoitti:
9-5/2,3LPT kirjoitti:Joku tässä mainitsi jälleen, että farkussa olisi pienempi tavaratila kuin sedanissa!?
Sedanissa = 450 litraa, farkussa = 890/2067 litraa (M2001)!
Jos esim. joutuu viemään huoltoon putkitelkkarin 100cm x 62cm x 60cm, painoa n. 100kg, niin mitenkähän homma hoituu sedanilla?

Näkyvyys taakse peruutustilanteissa farkulla on mielestäni kehno, ellei sitten ole silmiä takapuskurissa!
Jai huomamatta todellisen tiedon kyseenalaistaminen jollain putkitelkun kuljetuksella, tarkista viela luulosi isompi tavaratilaisen(sedan) tavaratilan koosta.
Noista litroista puhumisen voi lopettaa siihen hetkeen kun alkaa lastaamaan peräkonttiin lastenvaunuja. Perheen esikoisen (ja toistaiseksi vielä ainokaisen) syntyessä oli autonvaihtohurmos käynnissä. Loppuikin sitten saman tien kun tuli testattua kärryjä 9-5 Sedanin takaloosteriin. Ei auttanut vaikka oli Aero-merkki luukun kannessa. OG 9-3:n loosteriin onnistui taktiikalla taitto+heitto. 9-5 Sedanin perään taitto+renkaat irti+sovittelu. Mulle loppujen lopuksi ihan sama montako litraa on loosterissa jos siitä luukusta ei mahdu kuljetettava tavara sisään. :lol:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Alkaa taasen meneen aika offtopikisi, kymmenen edellistä ja tämä on se yhdestoista. Haloo.. 8O 8O
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

9-5T kirjoitti:Totuus on kuitenkin että 9-5 wagonissa on pienempi tavaratila kuin 9-5 sedanissa.
Näinhän se on, kun lasketaan farkussa vain tavaratilan näkösuojakannen alla oleva tila. Mutta farmarin tavarankuljetustila onkin jo aivan toinen, ei kai se muuten farmari olisikaan!
Tämä kinastelu on aivan turhaa, näkeehän sen jo ilman litran mittaa, kummassako on suurempi tavaratila.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja karg »

ypöviis kirjoitti:Moron,

Tuleva (?) saabisti haluaisi kuulla käytännön kokemuksia 9-5 farmarin käyttöominaisuuksista - lähinnä siitä mitä vaimoväki tykkää ko. autolla ajamisesta.
Eli n. 165 senttisen (vähän ajavan) naisen kannalta: löytyykö hyvä ajoasento, näkeekö ulos - myös taakse, onko miten vaikea arvioida auton äärimitat esim. marketin parkkipaikkapyörityksessä? Vaimo, joka on arka autoilija, pitäisi saada vakuutettua että nainenkin pystyy Saabia ohjastamaan ihan helposti...

Itse olen n. 190 cm pitkä ja ristiselkävaivainen, ja se on yksi syy miksi harkitsen ko. auton hankintaa. Yhdet parhaimmista koeistumistani penkeistä löytyy nimen omaan 9-5 Saabista ja harvassa autossa löytyy yhtä hyvä tuki myös reisille.
Keväällä heivattu ex-vaimo (171cm tjsp.) tykkäsi ainakin 9-5:n penkistä ja arvosti myös sitä, että omat säädöt sai talletettua penkin muistiin. Kesällä löydetty päivitysversio on kai 163cm mittainen ja saipa tuokin ajoasennon kohdilleen 9-5:ssä. Ex-vaimon muistipaikka 2 sai uuden käyttäjän ;) Penkkihän menee ees-taas, ylös ja alas sekä kallistuu moneen asentoon.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Laitan nyt tähän rouvan mielipiteen sedanimallista. Muutamia asioita, joita hän mainitsi:

-hän rakastaa tuota meidän 9-5:sta
-ajoasento on helppo löytää
-erityiset kehut ratin säädölle, koska sitä voi säätää korkeus- ja pituussuunnassa
-huonona puolena paksut a-pilarit, joiden ohi joutuu risteyksissä kurkkimaan
-automaatti-ilmastointi tuottaa toisinaan päänvaivaa, kun ei tiedä mitä nappeja voi painella
-ajotietokone on helppo käyttöinen
-hän pitää auton tehoista

Muutama kommentti jäi mieleen, kun äitini siirsi tuota ajopeliä parikymmentä kilometriä:
-kehui hiljaiseksi (verrattuna 900S -92)
-helppo ja sujuva ajaa
-sanoi, että tuolla ajaa huomaamattaan ylinopeutta
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Kannan minäkin korteni kekoon.

Oma parempi(?)puolisko, pituutta n. se 165cm. oli aluksi ERITTÄIN vastahankaan Saabin ostamisesta, hänen mukaansa kaikki saappaat näyttivät sukkuloilta tai muuten vain epäsuhtaisilta, kuulemma meidän olisi pitänyt katsoa BMW:tä ja Audeja. Noh, kävin näyttämässä 95stw:tä niin se ulkonäkömielikuva muuttui siinä.

Aluksi hän ei pitänyt Saabista, koska ei nähnyt konepellin etureunaa, eli ei osannut hahmottaa etupäätä. Selitin ettei missään autossa näe, mutta kuulemma kaikissa muissa hänen ajamissaan autoissa näki. No se oli sitten päätetty, olin pahoillani kun olin esittänyt niinkin pöyristyttävän väitteen :wink: .

Mutta kun ulottuvuuksien kanssa hän pääsi sinuiksi niin on ajokilometrejäkin alkanut tulemaan, ja uskallusta myös ajaa vähän pienempiinkin parkkiruutuihin ihan Turun metropolin keskustassa asti.

Ja lähtökohtana emännällä oli tosiaan noin kolmen vuoden lähes täydellinen ajamattomuus, oli tullut ojaan ajosta pelkotiloja. Lisäksi muutenkin oli roskiksia siirrelty kotipihalla jne. Joten minulla oli auton hankinnassa kaksi suurta estettä, merkistä ei pidetty, koska kaikki Saabit näyttivät vanhoilta ja rumilta(ei enään) ja koska 95 oli niin iso(no ei näköjään enää).

Suosittelisin rohkeasti vaan ostamaan Saabin, koska jos minunkin nainen pystyy siihen, niin sitten siihen pystyy ketä vaan. Ainoa ongelma on juuri tuo keulan hahmottaminen, joka kieltämättä on minultakin vaikeaa, tuleehan etupuskuri mielestäni totuttua enemmän ulos konepellin reunasta. Siihen kun tottuu niin suosio on taattu.

Ja muuten totta mitä tuossa aiemmassa sanottiin, Saab on siitä merkillinen "iso"auto, että se on erittäin kevyt ohjata kaupungissa ja parkkihalleissa jne. mutta silti erittäin suuntavakaa ja mukava maantiellä. Montakaan vastaavaa kompromissia en tiedä. Ja ajan kuitenkin työkseni erittäin monella eri autolla. Joten kokemuspohjaa löytyy.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nainen 9-5 farkun puikoissa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Hieno muistelma Pekko_Å.

Minulla oli aivan samanlainen käsitys saabista vielä pari vuotta sitten. En nähnyt niissä mitään haluttavaa. Ainut tuntuma saabiin oli kun työkaveri pyysi mukaansa saab 99:ä koeajamaan kanssaan. Minäkin ajoin ja sanoin, että tässähän istuu kuin mättään päällä ja kojelauta on niin lähellä rattia jotteihan tätä voi kintaat kädessä pyörittääkään. No, hän osti myöhemmin sen.

Pari vuotta sitten autonäyttelyssa toisen työkaverin kanssa tuli juttua omista autoista. Sanoin siinä, minun autostani ei puutu mitään muuta kuin hyvät ajo-ominaisuudet maantiellä. Kaveri sanoi, että sun pitää hommata saappi - hänellä itsellään ei koskaan ole ollut saappia. Jäi jotenkin kaiveleen tuo kehotus, kun tiesin kaverin automieheksi. Niinpä menin ja vaihdoin 9-5 farmariin, enkä ole katunut. Tästä löytyy kaikki hyvät joita oli ennenkin ja vielä parempinakin ja sain ne kaivatut hyvät ajo-ominaisuudet niin maantiellä kuin kaupungissakin.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Vastaa Viestiin