Turbojuttuja
Turbojuttuja
Ostoslistalla saattaa olla 9-5 wagon, ja muistan lukeneeni jostain että 9-5:ssä yleensä on ollut jonkun verran turbovikoja. Minkäluontoisia vaivat ovat olleet? Entäs jos turbo tien päälle hajoaa, loppuuko matkanteko siihen, vai ajetaanko kotiin asti ilman toimivaa turboa?
Re: Turbojuttuja
Erityisesti Garretin GT17 on ollut lyhytikäinen turbo. Sellainen on muissa bensakoneissa, paitsi Aerossa ja 220hv 2.3T:ssä. Yleensä ahdin alkaa ensin vinkumaan, savuttamaan ja syömään öljyä, eli harvoin hajoaa ihan yllättäen totaalisesti...
Eski
Eski
Re: Turbojuttuja
Siitäpä päästiin sopivasti toiseen asiaan, eli mitä kaikkia versioita on tarjolla? Auto tulee vaimon käyttöön, enkä ole sillä hirveästi asiaan perehtynyt.
Re: Turbojuttuja
Bensakoneet:
2.0t 150hv
2.0T 185hv (Saabin virisarjalla, myös 192hv oli joskus)
2.3t 185hv
2.3T 220hv
2.3TS Aero 230hv/250hv/260hv (vuosimallista riippuen).
3.0V6t 200hv
Tiisselit: 2.2TiD, 3.0V6TID, 1.9TiD.
Jotain saattoi unohtua...
Eski
2.0t 150hv
2.0T 185hv (Saabin virisarjalla, myös 192hv oli joskus)
2.3t 185hv
2.3T 220hv
2.3TS Aero 230hv/250hv/260hv (vuosimallista riippuen).
3.0V6t 200hv
Tiisselit: 2.2TiD, 3.0V6TID, 1.9TiD.
Jotain saattoi unohtua...
Eski
Re: Turbojuttuja
No mitäs eroa on tuon listan malleissa missä on iso-T, sekä pikku-t?
Re: Turbojuttuja
Isotee on aina täyspaineturbo ja pikkutee matalapaine.
Kuten listasta näkyy, niin isoteessä on enemmän voimaa.
Eski
Kuten listasta näkyy, niin isoteessä on enemmän voimaa.
Eski
Re: Turbojuttuja
Jos tulee vastaan hyvä turbollinen yksilö, niin kumpi on toimintavarmempi, iso-T vai pikku-t malli? Ja jos esim 2Litraisen matalapaineturbo hajoaa, niin mitä silloin tapahtuu? Onko turboremontit kalliita?
Re: Turbojuttuja
9-5:ssa on aina turbo. 2.0t:ssä ja 2.0T:ssä on sama turbo, joten remontti on ihan yhtä todennäköinen. Kuten mainitsin ekassa viestissä 2.3T:ssä on kestävämpi Mitsun ahdin. Turbo maksaa noin 800 euroa ja vaihtotyö paikasta riippuen muutaman satasen.
Eski
Eski
Re: Turbojuttuja
Justiinsa. No siinäpä sitä tietoa tuli ja nopeasti. Täytyy palailla asiaan sitten kun sopiva farmari löytyy. Mitäs muuten nämä "huohottimen korjaussarja"- jutut ovat, joista oli jossain juttua? Onko jotain mitä pitäisi huohotuspuolesta tietää? On vähän offtopic mutta kysyn nyt kumminkin samoilla lämmöillä.
Re: Turbojuttuja
Huohotinongelmat koskee 4-pyttyisiä bensakoneita M1998-2003. Niistä kannattaa varmistaa, että huollot on tehty ajallaan (öljynvaihdot mielumin 10K välein). Myös uusin huohotinpäivitys kannattaa asentaa. Aiheesta löytyy kaikki tarvittava tieto tuolta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=15138
Eski
Eski
Re: Turbojuttuja
Mitenkähän, itsellä on vm.99 2.0t ja just tehtiin 170 000 huolto.ostin keväällä ja belgian autoja on.ollu pankin leasingissa ja merkkihuollossa huollettu mut huoltokirja on belgiaksi!Eski kirjoitti:Huohotinongelmat koskee 4-pyttyisiä bensakoneita M1998-2003. Niistä kannattaa varmistaa, että huollot on tehty ajallaan (öljynvaihdot mielumin 10K välein). Myös uusin huohotinpäivitys kannattaa asentaa. Aiheesta löytyy kaikki tarvittava tieto tuolta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=15138
Eski
Eli voiko ajokilsoista tai muusta päätellä että huohotinpäivitys on ok, eli "ois se hajonnu jo" tms...on kyllä sellanen kieli nytte että eiota mitään selkoa...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Turbojuttuja
Kaikissa koneissa huohotus ei reistaa edes alkuperäisellä huohotinsysteemillä. Jos öljyt pysyy vaihtovälin koneessa, niin se on jo hyvä merkki. Uusin huohotinpäivitys näyttää tältä (kun irroittaa läppäkotelon päällä olevan muovin):
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... hotin6.jpg
Eski
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... hotin6.jpg
Eski
Re: Turbojuttuja
Mitenkään mahdollista tulevaa turbon hajoamista väheksymättä kannattaa kiinnittää enemmän huomiota auton muuhunkin kuntoon, ehkä ensisijaisesti jo mainittuun huohotinpäivitykseen. Huohotinpäivitykseen liittyvää ketjua en ole jaksanut lukea, mutta eiköhän siellä kerrota aiheeseen liittyvät sivuäänet, joita voi ostotilanteessa kuunnella.
Esim. omalla kohdalla ostin vast'ikään auton ilman huoltokirjaa, koeajamatta tai mitään tietämättä tehdyistä tai tekemättömistä remonteista. Ensi alkuun kuuntelin konetta huolella mahdollisten sivuäänien varalta. Muutamaa päivää myöhemmin selvisi, että nykyisellä koneella on ajettu jo 18tkm (autolla 304tkm). Pointtina on se, että esim. huoltokirjan puuttuminen ei tee autosta huonoa vaan kannattaa kiinnittää huomiota yleiseen kuntoon.
Esim. omalla kohdalla ostin vast'ikään auton ilman huoltokirjaa, koeajamatta tai mitään tietämättä tehdyistä tai tekemättömistä remonteista. Ensi alkuun kuuntelin konetta huolella mahdollisten sivuäänien varalta. Muutamaa päivää myöhemmin selvisi, että nykyisellä koneella on ajettu jo 18tkm (autolla 304tkm). Pointtina on se, että esim. huoltokirjan puuttuminen ei tee autosta huonoa vaan kannattaa kiinnittää huomiota yleiseen kuntoon.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Turbojuttuja
Huoltokirjalla ei ole pahemmin merkitystä sen jälkeen, kun ns. "moottoritakuu" on päättynyt, eli auto on yli 8 vuotta vanha... Tuoreemmissa pidän sitä yhtenä tärkeimmistä varusteista.
Eski
Eski
Re: Turbojuttuja
Tosiaan, en ole itse tottunut noin tuoreisiin autoihin.Eski kirjoitti:Huoltokirjalla ei ole pahemmin merkitystä sen jälkeen, kun ns. "moottoritakuu" on päättynyt, eli auto on yli 8 vuotta vanha... Tuoreemmissa pidän sitä yhtenä tärkeimmistä varusteista.
Eski
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).