2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
[*]Noniin, mistäs sitä aloittaisi...
Oltiin 9-5:n kanssa lapissa ja takaisintulomatkan jälkeen auto hyytyi Turun keskustaan. Huomasin ensin että auto alkoi täristää ja pysäytin lisätutkimista varten. Pelko oli tietty heti perseessä että leipoi kiinni kun tonnarin kanssa joskus jo niin kävi.
Öljynpainevalo ei vilkahtanutkaan eikä lämmöt nousseet mittarissa missään vaiheessa.
Katsoin tietty öljyt ensin ja siellähän oli vedet öljyn kanssa sekaisin.
Eka ajatus oli tietenkin kansipahvi ja venttiileitä korkeiden lämpöjen takia mutta ihmetys oli kun lämmöt olivat koko ajan normaalit.
Sunnuntaiaamuna hinasin auton pihalle ja kurkkasin tulpanrei'istä mäntien olevan ihan tallella ja ehjännäköiset. Myöskin mäntien koputtelu terästikulla viittaisi ehjiin mäntiin kun kaikista tuli samanlainen ääni (haljennut kilahtaa kaiketi erilailla). Tosin ykköspytyn (jakopään puoleinen) tulppa oli musta ja märkä varmaankin hetken kolmella käynnin seurauksena.
Oma diagnoosini tarkempaa tutkimista vailla olisi että ykköspytyn venttiileitä olisi mennyt mutta toisaalta minkä seurauksena? Kone tosiaan kävi vielä, huonosti kylläkin eli tuskin on jakokaan hypännyt.
Vielä sivuhuomautuksena, että avasin ö-pohjan noin vuosi sitten katsoen myös venttiilikoppaan, ja molemmat olivat puhtaat. Silloin asensin myös uusimman huohotinpäivityksen. Öljyt on vaihdettu sen jälkeen 7500km välein. Näinollen huohotinongelman aiheuttama vahinko tuskin on.
Oltiin 9-5:n kanssa lapissa ja takaisintulomatkan jälkeen auto hyytyi Turun keskustaan. Huomasin ensin että auto alkoi täristää ja pysäytin lisätutkimista varten. Pelko oli tietty heti perseessä että leipoi kiinni kun tonnarin kanssa joskus jo niin kävi.
Öljynpainevalo ei vilkahtanutkaan eikä lämmöt nousseet mittarissa missään vaiheessa.
Katsoin tietty öljyt ensin ja siellähän oli vedet öljyn kanssa sekaisin.
Eka ajatus oli tietenkin kansipahvi ja venttiileitä korkeiden lämpöjen takia mutta ihmetys oli kun lämmöt olivat koko ajan normaalit.
Sunnuntaiaamuna hinasin auton pihalle ja kurkkasin tulpanrei'istä mäntien olevan ihan tallella ja ehjännäköiset. Myöskin mäntien koputtelu terästikulla viittaisi ehjiin mäntiin kun kaikista tuli samanlainen ääni (haljennut kilahtaa kaiketi erilailla). Tosin ykköspytyn (jakopään puoleinen) tulppa oli musta ja märkä varmaankin hetken kolmella käynnin seurauksena.
Oma diagnoosini tarkempaa tutkimista vailla olisi että ykköspytyn venttiileitä olisi mennyt mutta toisaalta minkä seurauksena? Kone tosiaan kävi vielä, huonosti kylläkin eli tuskin on jakokaan hypännyt.
Vielä sivuhuomautuksena, että avasin ö-pohjan noin vuosi sitten katsoen myös venttiilikoppaan, ja molemmat olivat puhtaat. Silloin asensin myös uusimman huohotinpäivityksen. Öljyt on vaihdettu sen jälkeen 7500km välein. Näinollen huohotinongelman aiheuttama vahinko tuskin on.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Eikö tuo voisi silti olla vain haljennut kansipahvi?
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Jos se olisi vain kansipahvi niin miksi käynti olisi niin huonoa ja ykköspytyn kohdalta kuuluisi sirinää?
Toisaalta, kansi pois vaan niin sillä sen näkee.
Toisaalta, kansi pois vaan niin sillä sen näkee.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Niinpä..mutta toisaalta miksi olisi nesteet sekaisin venttiiliviasta?2.3i-16 kirjoitti:Jos se olisi vain kansipahvi niin miksi käynti olisi niin huonoa ja ykköspytyn kohdalta kuuluisi sirinää?
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Toisen mallin Saabista kyse, mutta kuitenkin. Tuossa eilen purettiin kaverin Tontusta kansi jossa oli viime viikolla muutaman päivän vuotanut kansipahvi nelospytystä. Sattumoisin juuri nelospytystä kärähti viime perjantaina DI-kasetin puola oikein isännän kädellä.2.3i-16 kirjoitti:Jos se olisi vain kansipahvi niin miksi käynti olisi niin huonoa ja ykköspytyn kohdalta kuuluisi sirinää?
Toisaalta, kansi pois vaan niin sillä sen näkee.
Oma veikkaus käynnin huonouteen ("tavallisen" sylinteriin joutuvan vesivuodon lisäksi) on juuri se että DI ei varmasti tykkää vesihöyryistä palotilassa, ja vielä vähemmän taitaa tykätä Trionic, joka mittailee palotapahtumaa ionivirtamittauksella tulpan kipinävälistä.
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Kyllähän tuo selvältä kansipahvihommalta vaikuttaa. Tarkastitko muuten kannenpulttien kireyttä, kun avasit venakopan?
Eski
Eski
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Kansipahvi on vahvaa tekoa T7 koneissa, luultavasti pelkkä kannenpulttien jälkikiristys riittä ongelman ratkaisemiseen. Yleinen vika T7-koneissa että pultit vähän löystyvät.
"Pahvi" on tehty metallista T7-koneissa joten se ei hajoaa heti, toki se on mahdollista että se on hajonnut mutta ei kovin uskottavaa. Kokeile kiristää ensiksi ennen kun teet mitään vakavampaa remonttia.
/Kenneth
"Pahvi" on tehty metallista T7-koneissa joten se ei hajoaa heti, toki se on mahdollista että se on hajonnut mutta ei kovin uskottavaa. Kokeile kiristää ensiksi ennen kun teet mitään vakavampaa remonttia.
/Kenneth
9-5 -00, Aero
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Jos tuo löystyminen on niin yleinen ongelma, niin pitäisikö jokaisen sännätä ihan varmuudeksi tarkistamaan ko.pultit? Ja jos näin on, niin voisiko joku laittaa ihan "tyhmällekin" ohjeet kuinka tuo toimenpide tehdään.
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
9-5T kirjoitti:"kansipahvi" on peltiä joten ihan yhtäkkistä vuotoa ei luulisi tapahtuvan mutta on tietty voinut vuotaa kauan ennen huomaamista. Voisiko olla viallisen immun ja vikavalon vilkkuessa ajon seurausta.
Vikavalo on vilkkunut autossa tasan kerran ja sen jälkeisen moottorin sammutuksen/trionicin nollauksen jälkeen auto on toiminut juuri niin kuin pitääkin, myös ko. reissun pohjoiseen lukuunottamatta viimeistä paria kilometriä jotka taitoin, kumma kyllä, kävellen.
Toisaalta katsoin öljyt ennen kuin lähdin pohjoiseen ja vaihdettukin oli pari vkoa sitten eli yli viikkoa tuskin on kansipahvi vuotanut edes vähää.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Tri-Lo kirjoitti:Niinpä..mutta toisaalta miksi olisi nesteet sekaisin venttiiliviasta?2.3i-16 kirjoitti:Jos se olisi vain kansipahvi niin miksi käynti olisi niin huonoa ja ykköspytyn kohdalta kuuluisi sirinää?
Tottahan tuo.
Ruma sirisevä ääni ko. pytyssä vaan tuntuisi venttiilivialta
Auto on korjaajan pihassa (ei tiettykään merkkisellaisen) joten soittelen hänelle niin ollaan taas viisaampia.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Ruma sirisevä ääni kyllä kuulostaa myös kannentiivisteen vuodolta ulospäin.. Ja kyllähän tiivisteen vuoto helposti pytyn pudottaa pois pelistä jos puristukset karkaa sitä kautta tai jäähdytinnestettä pääsee palotilaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Ei tuossa taida enää kiristys riittää, jos öljyt ja vedet on sekaisin, sen jopa meikäläinenkin tajuaa.Ken-1 kirjoitti:"Pahvi" on tehty metallista T7-koneissa joten se ei hajoaa heti, toki se on mahdollista että se on hajonnut mutta ei kovin uskottavaa. Kokeile kiristää ensiksi ennen kun teet mitään vakavampaa remonttia.
Itsellä pari vuotta sitten samansuuntainen tapahtuma, lämmöt ei vaimon mukaan käynyt juurikaan normaalia korkeammalla, mutta kannentiivisteen sekä kaikkien venttiilien vaihto siitä seurasi, nuo venttiilit ovat kuulemma Saabissa aika onnetonta tekoa, mutta ei tuo mielestäni ollut iso kustannus, kaikkiaan siitä osineen ja töineen selvisin noin 1000 eurolla.
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
"Pahvi" on tehty metallista T7-koneissa joten se ei hajoaa heti, toki se on mahdollista että se on hajonnut mutta ei kovin uskottavaa. Kokeile kiristää ensiksi ennen kun teet mitään vakavampaa remonttia.
Ken-1, 9-5T, joku muu...Jos tuo löystyminen on niin yleinen ongelma, niin pitäisikö jokaisen sännätä ihan varmuudeksi tarkistamaan ko.pultit? Ja jos näin on, niin voisiko joku laittaa ihan "tyhmällekin" ohjeet kuinka tuo toimenpide tehdään.
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
EskiKiristysjärjestys:
8 4 1 5 9
7 3 2 6 10
Vaihe1: 40Nm
Vaihe2: 60Nm
Vaihe3: Kulmakiristys 90 astetta
Eli jokainen pultti yksitellen ensin auki->1 vaiheen kiristys tuon kiristysjärjestyksen mukaisesti, sitten samassa järjestyksessä vaiheet 2 ja lopuksi 3 joka pultille.
Re: 2.3t öljyt ja vedet sekaisin ja tärisee (käy kolmella)
Meillähän tuon ruljanssin alun oli aiheuttanut löysällä olevat pultit ja uskonkin että jos epäilyksiä yleensä on niiden löysyyden suuntaan, niin kannattaa varmaan tsekata ne, itse en osaa neuvoa miten, kun auton anatomia on minulle aika utopiaa toisin kun ihmisen anatomia
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006