Ilmastointi/lämmitin
Ilmastointi/lämmitin
Terse!
Tuli parin asteen pakkaset, autoon virrat laitettuani, kojetaulun takaa kuului muovinen rämisevä parin sekunnin ääni. Hetkeä myöhemmin kiinnitin huomiota siihen, että puhallin puhalsi suoraan päin pläsiä, vaikka ilmastoinnin näyttö väittää puhalluksen olevan tuulilasiin. Manuaali-tilassa ongelma jatkui; valitsin sitten tuulilasin tai jalkatilan, ilmavirta tulee kohti naamalle ritilöistä. Valitessani tuulilasilta esim. jalkoihin, kuulen kyllä sähkömoottorin äänen (se pari sekuntia), mutta ilmavirtaus ei muutu --> se pirun venttiili rikki tai ainaki pahasti jumissa.
Mistä se löytyy? Miten siihen pääsee käsiksi? Onko kellään tämmöisiä kokemuksia? Mitä maksaa korjauttaa?
Tuli parin asteen pakkaset, autoon virrat laitettuani, kojetaulun takaa kuului muovinen rämisevä parin sekunnin ääni. Hetkeä myöhemmin kiinnitin huomiota siihen, että puhallin puhalsi suoraan päin pläsiä, vaikka ilmastoinnin näyttö väittää puhalluksen olevan tuulilasiin. Manuaali-tilassa ongelma jatkui; valitsin sitten tuulilasin tai jalkatilan, ilmavirta tulee kohti naamalle ritilöistä. Valitessani tuulilasilta esim. jalkoihin, kuulen kyllä sähkömoottorin äänen (se pari sekuntia), mutta ilmavirtaus ei muutu --> se pirun venttiili rikki tai ainaki pahasti jumissa.
Mistä se löytyy? Miten siihen pääsee käsiksi? Onko kellään tämmöisiä kokemuksia? Mitä maksaa korjauttaa?
Alle kaksilitraiset tulisi rekisteröidä mopoiksi
Re: Ilmastointi/lämmitin
"Etsi" toiminnolla varmasti löytyy jotain juttua asiasta.
Antaako kalibrointi mitään vikakoodia?
Oisko sarjaa muovinen akseli poikki tai sitten se akselin liukuminen pois rattaasta.
Suuntauksen askelmoottoriin pääset käsiksi kun irrotat hanskalokeron.
Antaako kalibrointi mitään vikakoodia?
Oisko sarjaa muovinen akseli poikki tai sitten se akselin liukuminen pois rattaasta.
Suuntauksen askelmoottoriin pääset käsiksi kun irrotat hanskalokeron.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Ilmastointi/lämmitin
Jatkoa kyseisestä aiheesta ja samansuuntaisesta omakohtaisesta viasta/häiriöstä.
Hajonnut ilmastoinnin kompura vaihdettiin n.viikko sitten, mutta eipä vieläkään ilmastointi/lämmityslaite pelitä normaalisti ? Puhaltaa kuskin puolelta lämmintä ja repsikan puolelta kylmää lämpötilan säädöistä huolimatta ja muutenkin säädöt tuntuvat olevan pielessä. AUTO ja OFF kalibrointi kertoo yhtä (1) vikaa ja kohde 08, mutta "vika" ei tunnu korjaantuvan tällä kalibroinnilla ( tein kahdesti )
Kompuran vaihtanut paikallinen ilmastointihuoltoliike totesi vaihdon jälkeen ilmastoinnin jälleen toimivan, mutta nyt ilmastointi/lämmityslaitteen tämänhetkinen vika taitaakin löytyä muualta..mistä vikaa etsimään ja löytyykö ilman techiin kytkemistä (Autotalo Laakkosen keikka ) vai mitä neuvoksi ?
Hajonnut ilmastoinnin kompura vaihdettiin n.viikko sitten, mutta eipä vieläkään ilmastointi/lämmityslaite pelitä normaalisti ? Puhaltaa kuskin puolelta lämmintä ja repsikan puolelta kylmää lämpötilan säädöistä huolimatta ja muutenkin säädöt tuntuvat olevan pielessä. AUTO ja OFF kalibrointi kertoo yhtä (1) vikaa ja kohde 08, mutta "vika" ei tunnu korjaantuvan tällä kalibroinnilla ( tein kahdesti )
Kompuran vaihtanut paikallinen ilmastointihuoltoliike totesi vaihdon jälkeen ilmastoinnin jälleen toimivan, mutta nyt ilmastointi/lämmityslaitteen tämänhetkinen vika taitaakin löytyä muualta..mistä vikaa etsimään ja löytyykö ilman techiin kytkemistä (Autotalo Laakkosen keikka ) vai mitä neuvoksi ?
Jussi Juonio # 1996
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Re: Ilmastointi/lämmitin
Mitä käytännössä tarkoittaa..onko näillä läpillä joku käyttömoottori joka on mahdollisesti sanonut sopimuksen irti vai kuinka ? Onko ilmastoinnin lämmön/jäähdytyksen säädöille jotain ns.säätöyksikköä ja näkyisikö sellaisen vikaatuminen myös vikakoodina kalibroinnin yhteyhdessä ?Mimmi kirjoitti:08 on kuskin puolen ilmanjakoläpän vikakoodi.
Jussi Juonio # 1996
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Re: Ilmastointi/lämmitin
Pääseekö kulj. puolen läppämoottooriin helposti käsiksi ts. vaatiiko tälläisen läppämoottorin korjaus/vaihto saapiliikkeessä käyntiä (tech) vai "osaataanko" homma muuaallakin ? Mitenkäs mahdollisen rikkontuneen läppämoottorin tilaus löytyykö muualta vai vain Laakkoselta tilaten ?
Jussi Juonio # 1996
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Re: Ilmastointi/lämmitin
Muovinen verhoilunpaneeli ratin alta ruuvit auki = osat tosiaan tippui kouraan
eli muovinen akseli josta pala pois ! Ulkonäön puolesta voisi tod.näk. olla juuri
tämän läpän "käyttöakseli" ? Lähdetään jäljittämään uutta osaa tilalle ..
eli muovinen akseli josta pala pois ! Ulkonäön puolesta voisi tod.näk. olla juuri
tämän läpän "käyttöakseli" ? Lähdetään jäljittämään uutta osaa tilalle ..
Jussi Juonio # 1996
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Re: Ilmastointi/lämmitin
Samaa ongelma olis täälläkin. Elikkäs se keltainen osa katkennut ja se vihreä osa on myös rikki. Ihan samalla tavalla kuin ao sivulla kerrotaan.T-urpo kirjoitti:Muovinen verhoilunpaneeli ratin alta ruuvit auki = osat tosiaan tippui kouraan
eli muovinen akseli josta pala pois ! Ulkonäön puolesta voisi tod.näk. olla juuri
tämän läpän "käyttöakseli" ? Lähdetään jäljittämään uutta osaa tilalle ..
http://www.saabservices.com/9-5%20AC.htm
Mitä ratkaisua ne mahtaa merkkihuollossa suositella tähän ongelmaan. Et oisko niillä linkissä olevaa osaa tarjolla? http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3730
Auto on alkuviikosta ostettu liikkeestä ja '98 vuoden mallia. Pitäisköhän korjauksen mennä myyjäliikkeen piikkiin?
Pitää auto viedä sinne muutenkin kun on varmaan automaattilaatikon lauhdutin rikki tai sit kansiremppa edessä.
Re: Ilmastointi/lämmitin
Eikös tuon käyttöakselin vaihto ole aikamoinen revohka...Eli puoli kojetaulua purkuun, et saa ko. läppäkotelon irti Ilman muuta kauppaan neuvottelemaan korjauksesta. Taitaa merkkihuollossa olla yli tonnin hintainen rojekti....
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Ilmastointi/lämmitin
Punnan kurssi on nyt alhaalla joten tuo korjausosa on varteenotettava tilaus ja ilmeisestikkin todella nopea tapa korjata vika. Merkkiliike tuskin moisia kaupittelee vaan purkaa mielummin koko kojelaudan atomeiksi.
Klubikauppaan ois aihetta tuostakin osasta kun tilattas malli ja sen mukaan sitten teetettäs sarja osia jossain päin lamasuomea.
Klubikauppaan ois aihetta tuostakin osasta kun tilattas malli ja sen mukaan sitten teetettäs sarja osia jossain päin lamasuomea.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Ilmastointi/lämmitin
Täytyy laittaa toi osa tilaukseen. Ihan hyvin voisin sitä osaa lainata klubin käytöön, mutta luulen että osa tulee aika hätäseen laitettua paikalleen, et saa tuon puhaltimen toimimaan.
Re: Ilmastointi/lämmitin
Mielestäni asiaa muuttaa hieman kuitenkin se, että em. vika oli autossa silloin kun sen ostin. Anyway, tilasin tuon SP:n korjauspalikan ja meinasin sen mahtuvan sinne ihan alakauttakin. Ainakin sen rikkimenneen osan kaivoin sieltä jalkatilan kautta.
Re: Ilmastointi/lämmitin
Mainittakoon vielä, että omalla kohdallani tätä keskustelua aloittaessani vikana oli hajonnut säätimen moottori. Vaikkakin SAAB:n merkkihuollossa tuntityö onkin kalliimpaa, kuin nyrkkipajassa, saattaa merkkihuolto tehdä kuitenkin kyseisen duunin huomattavasti nopeammin ja sitä kautta halvemmalla, kuin toiset, joten vaihdatutin moottorin Tampereen Metroautossa (työ taisi maksaa noin 50e ja osa jonkun satasen paikkeilla) ja tyytyväinen olen. Nyt toimii ilmastointi hienosti, vaikkakin ilmastoinnin näyttö vähän bugittaakin...
Alle kaksilitraiset tulisi rekisteröidä mopoiksi
Re: Ilmastointi/lämmitin
Mulla alkanut puhaltamaan kuskin puolelta pelkästään lämmintä ilmaa, ja kuinka ollakaan kalibrointi antoi tulokseksi 08 -vian.
Lähdin avaamaan sitä verhoilua suurin toivein, mutta mitään osia ei pudonnut kouraan
Se moottori mikä on siinä ratin alla kyllä pyörittää sitä pyörää, mutta se kylläkin toimii melko hitaasti ja takerrellen. Näyttäisi olevan hivenen pölyäkin putkissa. Onkos Saabisteilla neuvoja mitäs seuraavaksi tekisin?
Tämä paljon mainostettu tanko vaan tököttää siellä eikä suostu olemaan rikki, kunhan ei vain uutta moottoria tarvitse lähteä ostamaan... Toivottavasti siellä on vain paikat niin tukossa että puhdistus riittäisi...
Lähdin avaamaan sitä verhoilua suurin toivein, mutta mitään osia ei pudonnut kouraan
Se moottori mikä on siinä ratin alla kyllä pyörittää sitä pyörää, mutta se kylläkin toimii melko hitaasti ja takerrellen. Näyttäisi olevan hivenen pölyäkin putkissa. Onkos Saabisteilla neuvoja mitäs seuraavaksi tekisin?
Tämä paljon mainostettu tanko vaan tököttää siellä eikä suostu olemaan rikki, kunhan ei vain uutta moottoria tarvitse lähteä ostamaan... Toivottavasti siellä on vain paikat niin tukossa että puhdistus riittäisi...
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Re: Ilmastointi/lämmitin
Laitoin eilen paikalleen tuon tilaamani osan ja nyt tulee lämmintä ilmaa molemmille puolille. Nyt askarruttaa enään se, että liikuttaako tuo sama moottori sitä läppää mikä ohjaa ilman tuulilasille/jalkotilaan/keski-suuttimista? Ja kuuluuko sen läpän liikkua ihan vaan kun sitä kevyesti liikuttaa, vai mahtaako sieltäkin olla jotain rikki? Ilmastointi ei anna enään mitään vikakoodia.