Check Engine ja ilmamassamittari

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuo on se vanhan mallin anturi joka on ollut 98-99 (ja 98-00 2,0t) femmoissa.

Kyllä siihen käy oikein hyvin myös uudemman mallin 0258006174, sen johto on vaan pari senttiä lyhyempi ja anturi on uudempaa ja nopeammin käynnistyvää planaarityyppiä.

Biopower-softa olettaa anturin olevan uudempaa mallia, mutta toimii kyllä vanhallakin kunhan se ei ole väsynyt (jolloin tulee tuota vikakoodia). Suosittelen uudempaa lambdamallia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Jes, kiitos!

Polttaako tuo nykykunnossa (bensalla) ajamalla katalysaattorin? Varmaan vasta loppuviikosta saa tuon osan, ja olisi auton tarvetta jo ennen sitä :?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se rikkaalla käynti itsessään kattia polta kevyessä ajossa, kunhan ei pätki ja työnnä palamatonta merkkittäviä määriä putkeen. Jos tankkiin mahtuu niin laita loput viinaa ja seos laihenee automaattisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Okei, eli uskaltaa käyttää nuo kaupunkiajot. Sitä viinaahan ei täältä saa.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Paitsi että eilen ei taas (tallissa olosta ja uudesta ilmamassamittarista huolimatta) meinannut lähteä kirveelläkään käyntiin. Sitten lopulta 15 min yrittämisen jälkeen kun lähti, niin kävi vähän aikaa epätasaisesti ja sytytti moottorin vikavalon, jonka jälkeen käynti tosin tasaantui.

Ajelin tuonne korjaamon pihaan sen sitten. Kun kerta käynnissä oli...
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Centar
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 20:08

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Centar »

Lainaan ketjua kun täällä esiintyy ainakin yksi samankaltainen vikakoodi.

2. vaihteella kiihdyttäessä tuli viikko sitten vilkkuva check engine valo. Auto kävi selvästi huonosti ja teho katosi. Vikakoodi 4865 eli ilmeisesti p1301 ykkössylinterin käyntihäiriö.

Koska kesällä uusittiin tulpat (huoltokirjassa mainitut) ja sytkäksetti tietääkseni alkuperäinen päätin vaihtaa sen. Uudella 3.7E sytkäkasetilla ajoin viikon ongelmitta.

Tänään tuli uudelleen check engine ja sama vikakoodi. Kuten edelliselläkin kerralla, nytkin moottori oli puolilämmin ja kiihdytin 2. vaihteella vähän reippaammin ehkä 1/2 tai 2/3 kaasulla.

Tietyissä tilanteissa huomasin SID:n näyttävän missfirejä:
- Valoista lähtiessä ja/tai vaihdetta vaihtaessa miss-lukema 1-3 (usein myös 0)
- Kiihdyttäessä reippaammin 2. tai 3. vaihteella puolikaasulla lukema 20-40. Erityisesti, jos moottori ei ole vielä ehkä täysin lämminnyt. Välillä tämäkin pysyy kurissa.
- Lappu tiskissä myös pieni määrä missejä ajoittain. Ei aina.
- Pidemmän lenkin jälkeen missejä tuntuu tulevan vähemmän. Esim. motarilla härnäämällä ei välttämättä saa yhtään aikaiseksi.
- Cruisella tai hyvin rauhallisesti kiihdyttäessä lukema enimmäkseen 0, harvemmin 1-3.
- Tyhjäkäynnillä liikennevaloissa 1-3 melko yleistä, joskus harvemmin 3-6. Yleensä kuitenkin 0.

Esim työmatka 32 km josta 1/3 motaria 1/3 kehätietä 1/3 kaupunkiajoa: MiFi n. 450 - 950 matkan loputtua. Suurin osa tulee motarille kiihdyttäessä jollei yritä kiihdyttää erityisen rauhallisesti. Matkan lopussa ei missejä saa ruutuun kuin "härnäämällä" eikä sillonkaan yhtä isoa määrää.

Tehossa tuntuu olevan vajautta. Kaasu pohjassa mReq ja mAir menevät hetkeksi n. 1100 mutta laskevat 1-3 sek kuluessa 800 pintaan.

Kokonaisuutena näyttäisi siltä että mAir on usein hieman suurempi (ehkä 5-10%) kuin mReq, erityisesti rauhallisessa kiihdytyksessä. Mistähän tuo johtuu...

Lamb "soutaa" vähän enemmän kuin aiemmin. Välillä kiihdytyksessä isoja miinusmerkkisiä lukemia (esim -600 - -1000). Tämän ominaisuuden huomasin vasta sytkäkasetin vaihdon jälkeen.

Rauhallisessa ajossa auto toimii ongelmitta eikä vikaa huomaakaan. Välillä tuntuu ikään kuin vika ei olisi jatkuvasti päällä.

Kerran käynnistyksen yhteydessä auto sammui noin sekunnin sisällä käynnistymisestä. Tätä ei ole koskaan aiemmin tai sen jälkeen tapahtunut.

Autoni on '01 Aero ja uusia osia ovat mm. sytkäkasetti (alkuperäinen uusin versio) ja bensapumppu. Autossa on E85 softa jossa on samat teholukemat kuin alkuperäisessä autossa. Tankissa on pidemmän aikaa ollut pelkkää viinaa.

Onko hyviä ideoita? Viikonloppuna ajattelin katsoa miltä tulpat näyttävät vaikka uusia ovatkin.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja suapas »

Välillä kannattaa ajella tankillinen bensaa. Saattaa olla suuttimissa töhnää.Sit ne kaikki alipaineletkut läpi, lambdakin voipi olla finaalissa, etc... :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Centar
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 20:08

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Centar »

Kuinka alas viinapitoisuus pitäisi saada että konsti vaikuttaa? Autossa on yhä puoli tankkia viinaa joten vähän tyhjemmäksi pitäisi ajaa?

Voiko mönjä tukkia pa suodattimen? Mökille olisi matka ja siellä voisin ehkä senkin vaihtaa. Tosin tällöin ihmettelisin miksi koodi tulee nimenomaan 1. sylinteristä eikä kaikista.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5639
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja tturku »

sulla on mahdollisesti ykköspytyn PA suutin möhnässä. Ei se polttoainefiltterin vaihto vaikuta tähän ongelmaan, mutta hyvähän se on jossain vaiheessa vaihtaa. Kun ajaa välillä bensalla tankillisen, Esim. Joka viides tankki. putsaa se suuttimet jos sinne etanolista irtoavaa möhnää alkaa kertymään. Toinen on käyttää välillä lisäaineita mutta välillä bensalla ajaminen taitaa olla halvempaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Täällä vaihdettiin lambda ja kampiakselin asentoanturi ja nyt on muutaman päivän pelannu ilman lisäkoodeja. Jospa se tästä.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Jatketaanpas olemassa olevaa ketjua..

Itsellä tullut nyt pari kertaa pariksi päiväksi vikavalo päälle. Syttyy itsestään ja sammuu sitten muutaman päivän kuluttua. Oireita ei kuitenkaan ole, mitä olisin ainakaan huomannut.

Kasetti vaihdettu jokunen viikko sitten, sitä ennen ei ole valoa poltellut. Kasetin vaihdolla satunnainen pätkiminen parani kyllä.

Techi antaa P171 "kertautuva polttoainesopeutus.".

OpenSidiä ei ole, mutta techi olisi nyt muutaman päivän käytössä. Saisinko techillä järkevästi selvitettyä tarkempaa vikaa? Ei viitsisi ihan arvalla kokeilla esim. uutta immua ostaa.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja karg »

P0171: polttoaineseos on liian laiha ja sopeutuksen maksimiarvo 25% on ylitetty. Voipi olla esim. ilmavuoto jossain alipainepuolella.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos MAF on alkuperäinen tai vähintään vanhan näköinen niin sen uusiminen ei ole koskaan hukkaan heitettyä rahaa. Yhden käden sormilla melkeen saa laskea täysin kunnossa olevat vanhat MAF:t, jonkun matkaa toistasataa T7 autoa koeajaneena.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

jcarlson kirjoitti:Jos MAF on alkuperäinen tai vähintään vanhan näköinen niin sen uusiminen ei ole koskaan hukkaan heitettyä rahaa. Yhden käden sormilla melkeen saa laskea täysin kunnossa olevat vanhat MAF:t, jonkun matkaa toistasataa T7 autoa koeajaneena.
Kerrankin oli tuuria.. Soitin huvikseni marmorille hinnan perään, että saa vertailulle pohjaa. Oli vielä syksyn kamppiksessa 139 € ja joku oli tilannut ja jättänyt hakematta, niin sai suoraan hyllystä vieläpä.

Katsotaan piristääkö vaihto minkä verran tuota toimintaa...

EDIT: OHO! 8O Ainakin eka koeajon perusteella homma korjaantui. Ei pätki pätkääkään ja jopa turpoviisariin tuli uutta eloa moottoritienopeuksissa.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Centar
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 20:08

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Centar »

Oman autoni ongelma ratkesi ilmeisesti tulppien vaihdolla. En osannut epäillä tulppia, koska ne olivat melko uudet ohjekirjan mukaiset 60 tkm vaihtovälillä (ajettu ehkä 5 tkm). Osaltaan tuossa oli ehkä tiedonkulun katkos sen suhteen että viinasoftalla suositellaan BCPR7ES-11 tulppia ohjekirjan platinatulppien sijasta. Epäilen kuitenkin että todennäköisimmin yhdessä tulpista oli valmistusvika, koska vika tuli aina ykköspytystä.

Laitoin varuiksi vaihteeksi tankin täyteen bensaa. Minusta vika kuitenkin katosi jo ennen tätä.

Talvilomalla voisin laittaa vielä vanhan sytkäkasetin takaisin ja selvittää oliko siinäkin vikaa. Selviääpähän sitten, voiko siihen luottaa varakasettina mahdollisen myöhemmän tarpeen tullessa.
Vastaa Viestiin