polttoainekeskustelu?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

polttoainekeskustelu?

Viesti Kirjoittaja axp102 »

tere.

olen varma että olen nähnyt viestiketjun polttoaineen valinnasta mutten löydä sitä millään nyt kun sitä tarvitsisin. siis mitä tankata :?:
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: polttoainekeskustelu?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Aeroon kannattaa kyllä tankata 98/99vpower., muutenkaan tuo kone ei vakiona kauheasti kestä nakutusta. :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: polttoainekeskustelu?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Isot pojat kertoo että kesärenkailla 98 ja talvirenkailla 95.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: polttoainekeskustelu?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Vaikka olisi pikkupoikia niin tuo 230hv on riittävä syy vakio B235 pannuun tankata 98:ia 8) .

Jos on varaa ajaa bensa 9-5:lla niin tuskin tuo 98 ja 95 ero ratkaisee :mrgreen:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: polttoainekeskustelu?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

9-5T kirjoitti:Aina ruisku Saabiin min. 98.(Turboissakin on ruisku)
Miksi?
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Re: polttoainekeskustelu?

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Mimmi kirjoitti:Kyllä minä tankkaan turbofemmaani dieselöljyä :D
Kuin myös :)
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: polttoainekeskustelu?

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

9-5T kirjoitti:(Turboissakin on ruisku)
Älä vitussa?
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: polttoainekeskustelu?

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Pugman kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Kyllä minä tankkaan turbofemmaani dieselöljyä :D
Kuin myös :)

no niin no. meikän saabismi on peruja ajalta kun kiisseli makso alle kolme hugee litralta eikä sitä saanut KOSKAAN laittaa auton tankkiin.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: polttoainekeskustelu?

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Frostgrey kirjoitti:Aeroon kannattaa kyllä tankata 98/99vpower., muutenkaan tuo kone ei vakiona kauheasti kestä nakutusta. :wink:
Osuuskauppa peeässä julisti männäviikolla lopettavansa 98:n myynnin muutaman vuoden kuluessa, koska sitä käytetään vain vanhahkoissa autoissa, kuulemma.
kuikka10
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Loka 20, 2005 15:13
Paikkakunta: Pori

Re: polttoainekeskustelu?

Viesti Kirjoittaja kuikka10 »

Omien empiiristen kokemusten perusteella 185hv kone kuluttaa sen verran vähemmän 98:a kuin 95:a, että nuukana miehenä ajelen mieluummin sillä. Konekin käy siistimmin... :|
Video meliora propoque deteriora sequor -
tiedän mikä on oikein, mutta kuitenkin teen väärin
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: polttoainekeskustelu?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

9-5T kirjoitti:Aina ruisku Saabiin min. 98.(Turboissakin on ruisku)
Miksi? Tai mitä tuolla saavutetaan?
Oman autoni käyttöohjekirja opastaa bensiinimoottoreihin 91-98 oktaanista ja ilmoittaa 2.0 litraiselle parhaan suorituskyvyn 95 oktaanisella. 2.3:lle suositeltiin 98:a parhaan suorituskyvyn saamiseksi.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: polttoainekeskustelu?

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Eiköhän tuo bensasuositus mene niin, että muihin bensakoneisiin 95 ja korkeapaineturboihin 98 näissä uudemmissa saabeissa lyhkäisyydessä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: polttoainekeskustelu?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikä ajaa molemmilla turbosaabeilla talvella 95E:llä ja kesällä 98E:llä. Tossa vanhuksessa on kojelaudassa nakutusledi, joka on liitetty APC-boksiin. Ledin saa talvikelissä välähtämään silloin tällöin vain vedättäessä yli 80km/h vauhdeissa pitkiä matkoja kaasupohjassa, tai jos on ajanut raskaalla kaasujalalla pidemmän aikaa ja vetää täyskiihdytyksen kuivalla asfaltilla. Jääpintaisella tiellä ei edes pito riitä, että pystyisi moisia temppuja tekemään..Yleensäkin talviaikaan on harvemmin mahdollista edes vetää täyskaasukiihdytyksiä, joten nakuttelua pidän melkolailla pienenä ongelmana.

9-5:n koneen nakuttelusta ei ole mitään tuntumaa, kun sen tarkkailuun ei ole mitään menetelmää. Perstuntumalta kuitenkin tarkkailin polttoainetaloutta viime kesänä ja se parani nimenomaan lämpimillä keleillä, kun tankkaili 98E:tä. Laskin kulutuksen pudotuksen kattavan polttoaineen hinnassa olevan erotuksen. Talvella olen maantieajossa päässyt ihan tolla matalaoktaanisella 7,5litran tuntumaan (en ala tähän mitään huipputuloksia edes listaamaan). Työmatka on 17km ja siitä on 13km maantietä, lisäksi tulee jonkinverran taajama-ajoa. Kulutus pyörii 9litran alapuolella. (Ajotietokoneen lukema pysyy 8,6:ssa.) Veikkaisin, että ilmastoinnin kytkeytymisraja +5 asteesta ylöspäin olisi sopivin hetki myöskin vaihtaa korkeampioktaaniseen polttoaineeseen. Eli tässä kevään tullessa vaihtuu taas mittarin kahva kalliimpaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: polttoainekeskustelu?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Eikös menneiden vuosien TM:n polttoainetesteissä löydetty Nesteen 95E:stä 98 oktaania?

Meillä otetaan pelkkää 95:ttä, eikä mitään eroa ole havaittu. Merkittävämpi kulutukseen lisäävästi vaikuttava heikko lenkki löytyy voimansiirtoketjusta moottorin ja vetävän pyörän väliltä. Huh!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: polttoainekeskustelu?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ristom kirjoitti:Eikös menneiden vuosien TM:n polttoainetesteissä löydetty Nesteen 95E:stä 98 oktaania?

Meillä otetaan pelkkää 95:ttä, eikä mitään eroa ole havaittu. Merkittävämpi kulutukseen lisäävästi vaikuttava heikko lenkki löytyy voimansiirtoketjusta moottorin ja vetävän pyörän väliltä. Huh!
Kyllä Nesteeltä tankatulla 95E:llä ja 98E:llä on selvä ero. Eron huomasi tossa vanhassa saabissani selvästi silloin, kun siinä ei vielä ollut välijäähdytintä. 95E:llä täyskaasukiihdytyksessä koneesta kuului ihan selviä kilahduksia, (ihan kuin olisi kettinkiä vedetty jonkun kulmaraudan) yli ja apc puuttui peliin pudottaen ahtoja useita baarin kymmenyksiä. 98E:llä taasen ei moista hommaa tarvinnut kokea. Nyt välijäähdyttimen myötä ei 95:llä ajaminen aiheuta noin kovaa nakuttelua.

Samaa olen itekin miettinyt, kun tuo 9-5:n loota on ihan yhtä "luotettavan" tuntuinen, mitä noidenkin vanhempien vehkeiden lootat. Koittaa vaan varoa, ettei sulake poksahtais. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin