Pitkät (kaukovalot) ei toimi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Pitkät (kaukovalot) ei toimi

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Vinkki: Ng satkusta käy valonvalvontarele, vaan myös polttimo kannattaa vaihtaa eikä vain "tarkistaa"...
Viimeksi muokannut 99GLS, Pe Marras 27, 2015 21:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23990
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pitkät (kaukovalot) ei toimi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eiköhän ne kaikki oranssit käy ristiin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Klasu87
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2020 19:18

Re: Pitkät (kaukovalot) ei toimi

Viesti Kirjoittaja Klasu87 »

Mites kun autossa ei ole mitään relettä kyseisessä paikassa mutta oireet ovat täysin samat, että nolla asennossa toimii ajovalot ja viiksestä vetämällä pitkät mutta ei jää päälle ja automaattiasennossa ei toimi mitkään, ei mittarivalot, ajovalot tai pitkät. Auto on 06vm aero xenoneilla
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Pitkät (kaukovalot) ei toimi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Täällä on tasan sama ongelma nyt ollut viikon päällä, potilas tuo -09 ja xenoneilla.

Iski tietenkin syksyn toistaiseksi sumuisimpana aamuna, mutta onneksi tuolta 0-asennosta löytyi sen verran tuikkuja että uskalsi ajella. Ironista kyllä, se oli tarkoitus koodata oikeasti "valot pois"-asennoksi samalla kun sumarien Ruotsi-asetus muutettiin Suomen katsastusmiestä miellyttäväksi. Onneksi homma jäi tuolloin puolitiehen, ja 0-asentoon henkeä.

En ole kovin paljon ehtinyt tuota ihmetellä, mutta raportoin tänne kun selviää!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Pitkät (kaukovalot) ei toimi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Sen verran päivitystä että 20A sulake nro 24 oli palanut. No, sulakkeen palaminen ei ole vika vaan oire, mutta vaihdoin sen silti. Startissa (valokytkin normi-valoasennossa siis) valot ehtivät syttyä hetkeksi, minkä jälkeen kannettomassa sulakerasiassa välähti ja napsahti.

Tuon 24 mainitaan pelkästään syöttävän valokatkaisijaa (ei siis esim. samasta sulakkeesta apukuskin penkinsäätöä ja takaluukun lukkoa) mikä rajaa vikakohteita aika paljon. Tokihan se piiri sieltä katkaisijaltakin jatkuu mutta tutkailen nyt saisiko katkaisijaa ihmettelemällä aiheeseen selkoa..
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Pitkät (kaukovalot) ei toimi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Konkluudataanpa tämäkin ihmettely tänne, kun tuli asiaan aiemmin kommentoitua.

Vika siis löytyi (odotetusti) oikosulusta maihin valokatkaisijan johtosarjassa. Katkaisijan pinniltä 56 (11) lähtevä valkoinen johto L43 oli nasauttanut itsensä maihin n. 5cm liittimen takana. Ko. kohtaan onkin rakennettu oikein johtoleikkuri (tai sitten johtonipun reititys oli minulla väärä), ihme ettei kipinöitä ole lennellyt jo aiemmin.

Paikka on kojelaudan sisällä valokatkaisijan vieressä olevien kolmen päällekkäisen katkaisijarungon (minulla Night Panel, etusumarit ja sokea) takana. Tässä mutkalle muotoiltu, kojelaudan suuntainen peltiprofiili loppuu, ja sen päädyssä johtosarja nojasi veitsenterävään peltireunaan. Valkoisen johtimen eriste oli kulunut puhki ja eristeeseen syntynyt kolo piti hyvin johtosarjaa ja valk. johdon kuparia paikallaan pellinreunaa vasten. :roll:

Pellissä näkyikin pientä hitsausjälkeä kun sitä tarkasteli, mutta eipä siinä sen enempää. En vaivautunut tuota eristettä tuolla hankalassa paikassa ehjäämään, vaan leikkasin juurikin pellinreunoihin tarkoitetusta U-profiilista muutaman sentin pätkän, ja pakotin sen tuon pellinpäätyyn nätisti paikalleen. Kyseessä on mutkakohta ja hiukan kotelorakenteen vikaa, joten tuo profiili tulee varmasti pysymään paikallaan, ja johtonippu vielä nojaa siihen.

Tuosta nipussa menee ainakin toistakymmentä johtoa, eli on ihan tuurista kiinni, mikä niistä ensimmäisenä menee oikkariin ja alkaa aiheuttaa oireita. Toisaalta, koska siinä on liitin senkin verran lähellä ja pinnijärjestys määrää myös johtimien järjestystä, saattaa ihan hyvin olla että tämä toistuu jollain muullakin. Ainakin Klasu87:n kuvaus viittaisi kovasti samaan ongelmaa. Tuo piiri sinänsä on melko yksinkertainen: ei siellä monta vaihtoehtoa ole, joka tasan saman aiheuttaisi.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin