Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Koitin pikaisesti etsiä vastaavaa aihetta, mutta en ihan heti löytänt ja huomenaamulla pitäis lähteä pohjoiseen; öljyt näyttää tältä (2.1 MB kuva):

http://kotisivu.dnainternet.net/japu12/oljytikku.jpg

Ilmeiseti kosteutta öljyssä? Auto on 9-5 Aero mallia 2000 ja 210 tkm huolto tehty pari tuhatta sitten ja jäähdytysnesteet on ainakin vielä tallella. Uusi puolimootori on laitettu 130 tkm kohdalla kun kuulemma paloi yksi mäntä puhki.

Huohotusongelmalta tuo ei ilmesesti vaikuta? Ei kai tuolla viikoksi uskalla Lappiin lähteä, mutta uskaltaako ajaa alle 10 km huoltoon kyselemään?

Voi voi murhetta... (don't panic sanoo käsikirja)

Jaska
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Muru on töissä paikallisessa VAG-liikkeessä, niiden kommenttien perusteella kuulemma normaalia kaupunkijossa (jota tässä on rullattu viime aikoina)... taidanpa uskaltautua siis Saab-liikkeeseen hakemaan uskonvahvistusta.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä nimenomaan huohotinongelma voi aiheuttaa tuotakin temppua, varsinkin jos koneessa on kiinni huohotinpäivityksen kolmosversio. Onko tietoa mikä huohotinsetti on paikallaan?

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuohan ei ole varsinaisesti se huohotinongelma, eli kovan karstan muodostuminen joka tukkii öljypumpun imusihdin ja estää voitelun. Tuota "smetanaa" eli öljy-vesi-emulsiota syntyy yleisesti kaupunkiajossa ja muutenkin kun kosteutta on paljon ja se ei pääse haihtumaan.

Ei se tietenkään hyvä asia ole, mutta ei varsinaisesti vaarallinenkaan. Pidempi ajomatka saattaa hyvinkin vähentää sen määrää, mutta huohotusjärjestelmä olisi hyvä olla viimeisimmässä päivitysversiossa. Tämän tunnistaa siitä, että öljyn täyttöputken kaulan muovivalussa on iso nippa johon tulee paksu huohotinletku. Aiemmassa päivityksessä (joka sekin torjui alkuperäistä karstanmuodostusongelmaa) oli huonona puolena lisääntynyt öljynkulutus ja suurempi öljyvaahdon muodostus, tämän päivityksen puolestaan tunnistaa siitä, että täyttöputken kaulaan on porattu reikä ja asennettu pienempi metallinippa johon tulee pieni alipaineletku.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuossa vielä kuva uusimman päivityksen letkuista:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... hotin6.jpg

Eski
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Kiitokset pikaisista kommenteistä; olen aina pitänyt foorumia suuressa arvossa ja jälleen homma toimii todella hienosti.

Ajelin Satakunnan Autotaloon jossa asentaja kurkkasi tilannetta: kylmälimaa kuulemma se keltainen moska jota kertyy täyttöaukon reunoille (korkin alapinta oli aivan puhdas). Ainakin pari viikkoa on tullut pääasiassa kaupunkiajoa viimeksi mikä saattaa edesauttaa tuota tilannetta.

Samalla suositteli huohotinpäivityksen asentamista ja ihmetteli nykyistä ranetusta mallia luxemburg... kuulemma siinä oli joku takaiskuventtiili jota ei ole mies koskaan aiemmin nähnyt. Eikä näytä olevan Eskin kuvan mukainenkaan, laitetaan seuraavassa huollossa uusin versio sitten paikalleen.

Huomasin samalla, että DI-kasetista oli jo toisen kerran irronnut alempi vasen kiinnityspultti ja ylempi vasen oli jälleen löysällä... 50 senttiä kustantaa se.

Eli huomenna saapi saabi pitempää ajoa ja kone tilaisuuden lämmetä kunnolla. Tarkistan öljyt sitten kun ollaan päästy perille. Kenties pitäisi ottaa tai tarkistaa kuitenkin vakuutusturva :)

Jaska
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Toimiva (Hyvin huohottava) Saabin kone ei tuollaista määrää sludgea genroi parin tuhannen kilometrin ajossa. Niin kuin jo todettu uusi huohotin päivitys koneeseen ja vähintään öljyt vaihtoon. (ja tietty suosituksen mukaiset öljyt)

Miten kone käyttäytyy kylmänä? Rahiseeko?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Ei kai nyt tuollaista räkää synny minkäänlaisella ajolla, jos veivihuoneen tuuletus on kunnossa!?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Termos »

eklunto1 kirjoitti:Toimiva (Hyvin huohottava) Saabin kone ei tuollaista määrää sludgea genroi parin tuhannen kilometrin ajossa. Niin kuin jo todettu uusi huohotin päivitys koneeseen ja vähintään öljyt vaihtoon. (ja tietty suosituksen mukaiset öljyt)
Samat miettet täällä. En kyllä itse lähtis pitkälle ajoreissulle noilla öljyillä. Vähintään uudet öljyt aamulla koneeseen, reissun päätteeksi sitten huohotinpäivitys ja tarvittaessa taas uudet öljyt.

Muutaman kympin takia kannata Aeron konetta riskeerata, kun tuo mönjä ei taatusti mitään hyvää saa aikaan moottorille :cry:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Pakko sanoa, että itselläkin on huono fiilis tästä, mutta joka tapauksessa aamulla lähdetään. Todellakin toivon, että tikku näyttää erilaiselta perillä (kuten nämä pari kuulemaani kommenttia autohuolloista antaisivat ymmärtää).

Kone käy mielestäni kylmänäkin täysin siistin oloisesti, mutta ei mulla kovin hääppöinen sävelkorva näissa asioissa varmaankaan ole.

Valitettavasti aikataulu ei enää oikein mahdollista juuri mitään toimenpiteitä, tietysti voisi öljynvaihtopaikkaa kytätä ja seurata josko tilanne paranee matkan varrella.

Huomenna ollaan viisaampia...

Jaska
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja V-M »

Forte pesu ja uudet öljyt ja suodatin. Vähän ajoa ja uus tarkistus. Kuvan mukasilla mömmöillä ei pitkään rallatella.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja palle »

Tänään tuli sitten hankittua 9-5 wagon, jossa ei ole Eskin kuvan mukaista huohotinpäivitystä. Mutta...öljy näyttää öljyltä, valkoista jerkkua ei ole korkissa eikä tikussa, auto huollettu näihin päiviin asti. Pitääkö huohotin päivittää silti vai pärjääkö tuon kanssa? Tai toisin kysyen, Mikä on oire siitä että huohotus ei pelitä, ja se pitäisi päivittää? Koska tuon kärryn öljyt näyttivät hyvältä.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

palle kirjoitti:Tänään tuli sitten hankittua 9-5 wagon, jossa ei ole Eskin kuvan mukaista huohotinpäivitystä. Mutta...öljy näyttää öljyltä, valkoista jerkkua ei ole korkissa eikä tikussa, auto huollettu näihin päiviin asti. Pitääkö huohotin päivittää silti vai pärjääkö tuon kanssa? Tai toisin kysyen, Mikä on oire siitä että huohotus ei pelitä, ja se pitäisi päivittää? Koska tuon kärryn öljyt näyttivät hyvältä.
Varmaan valtaosa ko. autojen käyttäjäjistä ei ole koskaan kuullutkaan mistään huohotusongelmista, saatika sitten huohotinpäivityksistä.
Samoin oli mulla kun Saabin hankin, öljy oli sellaista kun pitääkin, mutta heti kun sain tietooni moisen päivityksen, hankin sen varmuuden vuoksi - eikös kaikki muutkin "vakuutukset" hankita ennen katastroofia.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Termos »

9-5/2,3LPT kirjoitti:Varmaan valtaosa ko. autojen käyttäjäjistä ei ole koskaan kuullutkaan mistään huohotusongelmista, saatika sitten huohotinpäivityksistä.
Samoin oli mulla kun Saabin hankin, öljy oli sellaista kun pitääkin, mutta heti kun sain tietooni moisen päivityksen, hankin sen varmuuden vuoksi - eikös kaikki muutkin "vakuutukset" hankita ennen katastroofia.
Näin se menee, mukaanlukien öljynvaihdot järkevällä vaihtovälillä.

Eipä tuossa meidänkään autossa oltu kiinnitetty huomiota huohotinpäivityksiin, öljynvaihtoväleistä ei myöskään ollut sen kummempaa tietoa.

Varmuuden vuoksi kuitenkin päivitin huohotussystemit viime kesänä, autolla oli ajettu silloin abaut 190tkm.
Piruuttani tutkin kaikki vanhat systeemin osat, ihan veti suuta virneeseen niiden kunto.

Kuvassa aukisahattu öljyloukko, joka on ollut varmuudella toiminnassa ainakin 150tkm => 190tkm, todennäköisesti paaaljon kauemmin :wink: http://www.multi.fi/~tkahtava/Saab/Loukko.jpg
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja nef »

Terve!
Mulla auto oli "kummallinen" viime viikolla.
Katselin öljyä ja hyvä kun näkyi tikussa.
Tikun päässä oli juuri sitä kerman väristä sörseliä.
Mulla ON uudempi huohotinpäivitys, ennen sitä ei koskaan ollut ongelmia että
menee öljyä tai tulee "kuraa" tikkuun... :x

Onkohan tämä viimeisin päivitys taaaaas huono niinkuin ne edelliset.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Vastaa Viestiin