9000/9-5 perätilat; ESP?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

9000/9-5 perätilat; ESP?

Viesti Kirjoittaja gis »

Hei!
Harkitsen 3 - 6 vuotta vanhan auton ostamista. harkitsemieni noin viiden mallin joukossa on kaksi Saabbia, 9000 ja 9-5. Kysyn: minkälaiset peräkonttitilat nissä on toisiinsa verrattuna, ja onko jokin malli peräkonttitiloiltaan isompi kuin joku muu? Ja miksikäs farmarin perätila on ilmoitettu esim. 416 litraksi, jos se sedanissa (tai mikä se malli nyt oli) on 500 litraa? Eikö hattuhyllyn voi heittää mäkeen eli lastata tavaraa ylös asti... no, kolaritilanteessa se sitten tulisi tietty matkustajien takaraivoon... mutta mikä itu tuossa farkussa sitten on, vai olenko käsittänyt jälleen kerran jotain pieleen? Onko monikäyttämalli suurempi kuin sedan, siis tiloiltaan? Ja noista farkuista ja muistakin malleista: onko Saabbeihin jotain koiraverkon tapaista matkustamon ja tavaratilan väliin, ettei tulisi kamat takaa matkustajien päälle jos rysähtää?

Ja muuten, mistäs vuosista lähtien ajonvakausjärjetelmä on ollut saatavana noihin Saabbeihin, ja mihin koneisiin? Mistä ihmeestä tämmöisiäkin näkisi...

Kiitokset mahdollisista vastauksista,
Saab 2004?
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

02 malliin tuli ESP saataville.

Aerossa vakiona ja taisi olla saatavilla kaikkiin muihin paitsi dieseleihin, vai olikos pelkästään, että ei V6 dieseliin.
STCF #3
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Makuasia pitkälti minkä valitsee jos peräluukun koko on kriteerinä. Kaikkiin mahtuu jotakuinkin se mitä pitääkin. Meillä on viisi henkinen perhe kulkenut sujuvasti sekä 9000CSE:llä että 9000CDE:llä... kovin moneen autoon ei sujuvasti mahdu kaksi turvaistuinta ja yksi teiniprinsessa sovussa takapenkille ja tarvittavat rojut takakonttiin.

CD malleissa miinuksena voi pitää sitä ettei takapenkin selkänoja kaadu, mutta käytännössä ainakin itselläni ei koskaan siihen ole ollut tarvetta. Peräkärry tai pakettiauto on isompien tavaroiden kuljetusta varten, jos ei ronttiin mahdu niin kärry perään ja CD:ssä kuitenkin ihan toimiva suksiluukku. 9-5 sedanissa kait takapenkki kääntyy pois tietä.

CS:llä taas kulkee käytännössä ihan mikä vaan, jopa enemmän kuin farkulla. Yrittäkääpä tunkea farkun peräkonttiin 10hp polttomoottorikäyttöinen oksasilppuri ilman että öljyt ja bensat valuu lattialle... CS:llä sekin onnistui, kansi auki ja silppuri pyörillään pystyssä kyytiin. Hieman suivii etten ottanut kuvaa kyseisestä kuljetuksesta.

Farmarin suuremmoista kätevyyttä olen aina ihmetellyt, jos täytyy hurttaa tai kahta kuljetella mukana niin farkun takakontti on oiva paikka, mutta muuten en ymmärrä miten jollain verholla sisätiloista erotettu kaukalo olisi kätevä. On siellä sitten kiva kuskata vaikka bensalta käryävää perämoottoria tai moottorisahaa. Lisäksi farkussa tulee kaupan päälle kaupparatsun työsuhdeauto imago... joku voi toki senkin kokea positiivisena piirteenä :D


Jussi
Kupaasi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 13:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kupaasi »

Jussi kirjoitti: 9-5 sedanissa kait takapenkki kääntyy pois tietä.
Kyllä kääntyy penkit. Mietin itse pitkään 9-5 farkun ja sedanin välillä, ja lopulta päädyin sedaniin, ja ainakaan vielä ei ole kaduttanut. Sedaniinkin mahtuu yhdet lastenvaunut ja rattaat ja vielä ruokakasseja, tai koko rengassetti penkkejä kääntämättä. Vielä ei ole tullut tarvetta farkulle.

Tässä sedanin plussat omasta mielestä:
-tyylikkäämpi, vaikka 9-5 Wagon on kyllä yksi hienoimpia farkkuja
-ei perheauton imago (kaikilla lapsiperheillä on nykyään farkku)
-kevyempi ja pienempi ilmanvastus -> pienempi kulutus ja kiihtyy nopeammin (okei, ei paljon, mutta jokainen prosentti on kotiin päin :wink: )
-takapenkillä pikkaisen vähemmän meteliä

Joten päädyin sedaniin, koska Wagonin parempaa kuljetuskapasiteettia tuskin tarvitsen, ja löytyyhän pihasta siihen OG900, jolla liikkuu vaikka runkosänky.
9-5 Aero -02
900 Aero -89
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

hyvää dataa!

Viesti Kirjoittaja gis »

Eli kiitokset tähänastisista kommenteista, lisäkommentitkin tietysti otetaan kiitollisuudella vastaan. Niin, valinta alkaa uudestaan painottua Saab - puolelle, välillä jo tutkailin Avensis Verson ominaisuuksia, mutta uudet semmoiset ovat liika kalliita. Saabin kilpailjoina minulla on BMW 500 - sarja ja jotkut japskit (luotettavuus yksi keskeinen kriteeri, umpikorvessa kun asun).

Niin, jos olen oikein ymmärtänyt, niin 9000 - sarjassa ei ole farkkuja lainkaan? Ja CS on tuo monikäyttökori ja CD sedan. 9-5 taas löytyy farkkukin... Joo, onpahan tässä aikaa miettiä... tarviisko ottaa koiraoptiota edes huomioon...

muuten: mahtuuko noihin CD ja CS - malleihin esim. saavi pystyyn? Renkaita ainakin minun kakkosautooni VW Santanaan menee ainakin 5 ehkä 6 kappaletta taakse, vaimon Subaru Legacyn kanssa on tiukempaa eli 4 menee juuri ja juuri. Eli oisko Saabbi kuitenkin vielä Santanaakin isompi takatilaltaan, jolloin ehkä CD - mallikin olisi OK?

Joo: kommentteja, huomioita, dataa, muuta?
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

Viesti Kirjoittaja gis »

"CS:llä taas kulkee käytännössä ihan mikä vaan, jopa enemmän kuin farkulla"

Onko tuossa CS - mallissa jonkin sorttinen klassinen peräkontti... tarkoitan siis, että onko matkustamo- ja tavaratila erotettu (äänieristettykin?) toisistaan, kuten olisin taipuvainen ymmärtämään?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

CS-malli on luiskaperä, sellainen kun Saabin pitääkin olla :D

Matkustamo ja tavaratila on erotettu toisistaan samaantapaan kuin muissakin luiskaperäisissä, elikkäs irrallisella hattuhyllyllä. Saabissa tuo hylly on melko tukevaa tekoa (oiskohan peräti ollut ~9mm vaneria), esim japanilaisissa autonkorvikkeissahan se on yleensä parin millin kuttaperkkaa... elikkäs hylly ei juuri rämise ja kolise vaikka ikääkin olisi jo kertynyt. Sisämelussa teoriassa voi olla eroa CS:n ja CD:n välillä, varmaan jopa mitattavassa määrin, käytännössä en itse ole eroa kuitenkaan huomannut. Omaan autoonhan kuitenkin kehitittyy sellainen kultakorva että kaikki natinat, kilinät ja kolinat erottaa vaikka niitä ei kukaan muu kuulisikaan.

Saavin mahtumisesta en tiedä... CD:n kohdalla on siinä ja siinä, CS:ään mahtuu varmasti kun ottaa hattuhyllyn pois... jos puhutaan 35 l saavista. Kokeilemallahan tuo selviää.

CD:n tavaratila on litroissa isompi kuin CS:n, mutta kaikenlainen monikäyttöisyys puuttuu. Molempiin menee auton oma rengaskerta niin että sujahtaa.

Luotettavuudesta jos puhutaan niin suoraan sanoen japsit varmasti pesevät kaikki eurooppalaiset mennen tullen, mutta toisaalta onhan muitakin mittareita jolla voi auton sopivuutta itselle mitata. Minä ainakin tykkään siitä että marketin parkkipaikalla muistan vielä kaupasta ulos tullessanikin että mikä on minun autoni eikä tarvitse alkaa arpomaan 300:sta samanlaisesta että mikä on minun.
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

CS:n ja yleensä viistoperäisten etuna on sekin että isompaa ja painavampaa tavaraa on helpompi nostaa konttiin kun luukun saranat on edessä. Eli luukku ei ole avattuna pään tiellä. Ja CS:ään tosiaan menee
isompikin koira, meillä kulkee viisihenkinen perhe ja kultainen noutaja takakontissa.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Varmariin menee myös 17" gummit takaluukkuun. Nuo litrat farmareille on hämääviä, sillä ne mitataan takaikkunan alareunaan. Tosiasiassa lastautilaa on kattohon saakka eli tuplaten litramääränä. Tavaraverkosta, jotta ainakin omassa aerossa moinen on rullaversiona takapenkkien selkänojassa vakiona. Helppo käyttää.
JK
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Kyllä tuoho CS:ää aika paljon tavaraa sopii. ja jos oikein tiukka paikka tulee niin kääntää penkit ja taas sopii lisää. Selkä- ja istuinosa on kaksiosainen.

Mittasin kerran CS:n konttia ja muistikuva olisi että kontti on 65cm pohjasta hattuhyllyyn. Yksi plussa on kuorman sidontalenkit kontin nurkissa, vaikka ei niitä kyllä tule oikein koskaan käytettyä.

16" vanteet sopivat kumeineen ainakin hyvin, jos ei muuten jaksa niitä sovitella, ottaa hyllyn pois, ja laittaa renkaat pystyyn. näin 205 50/16 kumeja menee sarja. ja vähä kapeampia menee se 5kpl
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

gis kirjoitti:"CS:llä taas kulkee käytännössä ihan mikä vaan, jopa enemmän kuin farkulla"

Onko tuossa CS - mallissa jonkin sorttinen klassinen peräkontti... tarkoitan siis, että onko matkustamo- ja tavaratila erotettu (äänieristettykin?) toisistaan, kuten olisin taipuvainen ymmärtämään?
oma kommentti tähän 2:den 9000 cse ja 3:men 9000 cc ja nyk. 9-5 farkun jälkeen on että jos tavaratilaa käytät ostamisen pääkriteerinä niin ota 9-5 farkku
ps.
Tässä linkki teille jolla on koira ja tarvisette häkkiä http://personal.inet.fi/clan/tzat/eurofire/hakit.htm oma 9-5 :nen oli mallina kun tekivät 9-5:sen häkin. tässä yhteystiedot: http://personal.inet.fi/clan/tzat/eurof ... tiedot.htm
itsellä ei koiraa joten tämä tiedoite oli vain tiedoite ei mainos ym. hyötymistarkoitus
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

tavaratilat

Viesti Kirjoittaja arska »

Tavaratilat TM:n mittauksissa Saab 9-5 sedan 500l, w 470l+ tila lokeroissa ja pohjan alla.
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Kuten jkairt tuossa kirjoitti, niin 9-5 wagoniin saa tuollasen kätevän rullaverkon, joka on takapenkin selkänojassa koko ajan kiinni valmiudessa. (saa toki irtikin) -02 Linear business malliin tuli ainakin vakiona, vaikkei missään siitä kerrottukaan. Oliko että juuri silloin vakiovarustusta päivitetty. Ja on kuulemma ollut tarpeellinen yllätys. :)

http://www.saabcatalog.com/retail/categ ... Net&Page=1
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Vastaa Viestiin