9-5 jakopään huolto
Re: 9-5 jakopään huolto
Kansipulttien numerointi ja kiristysjärjestys;
8 4 1 5 9
7 3 2 6 10
Ykkösestä aloitetaan löysäämällä se, ja kiristämällä 40Nm ja niin edespäin koko kierros. Seuraava vaihe samassa järjestyksessä 60Nm. Kolmas vaihe samassa järjestyksessä 90 asteen kulmakiristys.
Saabin kansipultteja ei ole suunniteltu lopullisesti venyviksi kiristyksen yhteydessä, ovat laadukasta jousiterästä ja uudelleenkäytettäviä. Muiden merkkien kiristyskäytäntöjä tai venymisiä on turhaa sekoittaa tähän aiheeseen.
8 4 1 5 9
7 3 2 6 10
Ykkösestä aloitetaan löysäämällä se, ja kiristämällä 40Nm ja niin edespäin koko kierros. Seuraava vaihe samassa järjestyksessä 60Nm. Kolmas vaihe samassa järjestyksessä 90 asteen kulmakiristys.
Saabin kansipultteja ei ole suunniteltu lopullisesti venyviksi kiristyksen yhteydessä, ovat laadukasta jousiterästä ja uudelleenkäytettäviä. Muiden merkkien kiristyskäytäntöjä tai venymisiä on turhaa sekoittaa tähän aiheeseen.
Re: 9-5 jakopään huolto
okei !
Mutta kireyden tarkistukseen ei sitten kannata löysäillä,
vaan tarkistaa tuossa järjestyksessä se 60 Nm
, kuten core2 tuolla mainitsi...
Mutta kireyden tarkistukseen ei sitten kannata löysäillä,
vaan tarkistaa tuossa järjestyksessä se 60 Nm
, kuten core2 tuolla mainitsi...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: 9-5 jakopään huolto
Kannattaa löysätä ja tehdä jälkikiristyksen nimellä kulkeva toimenpide vaihe vaiheelta oikein, pelkästään kuuttakymmentä nyytönia naksuttelemalla ei tule hullua hurskaammaksi niiden kannenpulttien keskinäisistä kireyseroista jotka eivät vielä ole kokonaan löystyneet, ja niiden pulttien osalta jotka ovat mahdollisesti edellisen kulmakiristyksen jäljiltä yli 60Nm, kulmakiristys edellistä momenttia tuntematta voi olla kohtalokas. Käytä "Etsi":ä.
Re: 9-5 jakopään huolto
Hyvää tietoa tuli "minutemanilta" Se on totta ettei lähtötilannetta tiedä jos suoraan aletaan kiristää ja kun löysätään niin lähdetään ns.samalta viivalta.Sehän tiedetään että lepokitka on suurempi kuin liikekitka ja tällä tavalla varmistetaan että kiristys on riittävä!
Re: 9-5 jakopään huolto
No niin, nyt kuullostaa tuossa allekirjoituksen saabassa kylmänä rapisevan tuo jakopää jo sen verran, että voisi alkaa harkitsemaan ketjun vaihtoa....
Olisko ehdotuksia edullisesta ja samalla asiansa osaavasta paikasta/monttööristä,
joka tuon voisi suorittaa?? (Leimoja en enää tuon ikäiseen keräile)
Paikkakunnalla ei välttämättä ole väliä, kun vaan suomineidon alueella sijaitsee...
Olisko ehdotuksia edullisesta ja samalla asiansa osaavasta paikasta/monttööristä,
joka tuon voisi suorittaa?? (Leimoja en enää tuon ikäiseen keräile)
Paikkakunnalla ei välttämättä ole väliä, kun vaan suomineidon alueella sijaitsee...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: 9-5 jakopään huolto
Itse käytin autokorjaamo jo-ti:lla oulussa. Jakopää huollettiin yläkautta ja tp-ketju nappastiin poikki ja samalla käytettiin kansi koneistamolla ja uusi yläpään tiivistesarja. Hintaa 1300e ja ei ainakaan vielä ole porsinut. Ja uuret pultit tietenki. Tosin voi olla että hinta on kemiläisille 1400e
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Re: 9-5 jakopään huolto
siis numeraalisessa järjestyksessä ? 12345 jne .. siksakaten ?Minuteman kirjoitti:Kansipulttien numerointi ja kiristysjärjestys;
8 4 1 5 9
7 3 2 6 10
Ykkösestä aloitetaan löysäämällä se, ja kiristämällä 40Nm ja niin edespäin koko kierros. Seuraava vaihe samassa järjestyksessä 60Nm. Kolmas vaihe samassa järjestyksessä 90 asteen kulmakiristys.
Saabin kansipultteja ei ole suunniteltu lopullisesti venyviksi kiristyksen yhteydessä, ovat laadukasta jousiterästä ja uudelleenkäytettäviä. Muiden merkkien kiristyskäytäntöjä tai venymisiä on turhaa sekoittaa tähän aiheeseen.
Re: 9-5 jakopään huolto
Joo , mutta kun kertoo että on ns. junantuoma ja siellä vain töissäpowder kirjoitti:Itse käytin autokorjaamo jo-ti:lla oulussa. Jakopää huollettiin yläkautta ja tp-ketju nappastiin poikki ja samalla käytettiin kansi koneistamolla ja uusi yläpään tiivistesarja. Hintaa 1300e ja ei ainakaan vielä ole porsinut. Ja uuret pultit tietenki. Tosin voi olla että hinta on kemiläisille 1400e
niin voi olla että hinta tippuu säälistä tonniin...
itsellä ei pitäisi olla tarvetta isompiin kansiremppoihin ja tp-ketjukin olisi tarkoitus
pitää paikallaan,joskin vaihtaa. Taitaa päästä tonnin paikkeille silläkin tavalla...
Pitääpä kilpailuttaa Jo-Ti sitten kanssa kun aikaa ja rahaa liikenee...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: 9-5 jakopään huolto
Ihan numerojärjestyksessä, 12345 jne. Muodostuu eräänlainen keskeltä ulospäin levenevä spiraali kun seuraat silmillä tuota ylempää numerointia. Siinä on se kiristysjärjestys kun kantta katsellaan työasemista eli puskurilta päin.renner kirjoitti:
siis numeraalisessa järjestyksessä ? 12345 jne .. siksakaten ?
-
- "Viggen"
- Viestit: 532
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: 9-5 jakopään huolto
Eikai -07 vuosimallissa 2.0t:ssä ole enää tuota jakopääongelmaa kuten ekoissa 9-5:ssa ?
Olen ihmetellyt omassani, kun sen yhden huonon käyntiinlähdön (pyöritti, hörskäytti, muttei käynnistynyt kuin vasta kolmannella kerralla) jälkeen on tuntunut, että käynti on hiukan epätasaisempaa kuin ennen ja koneessa on mielestäni enemmän konemainen ääni. Käyntiin on sen kerran jälkeen lähtenyt normaalisti joka kerta.
Auto oli huollossa 7 kuukautta sitten (noin 4000km sitten), eikä silloin mitään sanottu, että olisi mitään outoja sivuääniä.
TERO
Olen ihmetellyt omassani, kun sen yhden huonon käyntiinlähdön (pyöritti, hörskäytti, muttei käynnistynyt kuin vasta kolmannella kerralla) jälkeen on tuntunut, että käynti on hiukan epätasaisempaa kuin ennen ja koneessa on mielestäni enemmän konemainen ääni. Käyntiin on sen kerran jälkeen lähtenyt normaalisti joka kerta.
Auto oli huollossa 7 kuukautta sitten (noin 4000km sitten), eikä silloin mitään sanottu, että olisi mitään outoja sivuääniä.
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, myynnissä)
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa, myynnissä) (SFC #52815)
http://saab.jthima.com
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, myynnissä)
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa, myynnissä) (SFC #52815)
http://saab.jthima.com
Re: 9-5 jakopään huolto
Aiheesta kun tässä puhutaan, niin.... lämpöisenä pientä kilinää havaittavissa oikeassa etukulmassa... Joutunee siihen ketjun vaihtoon.
Auto 9-5 2.0T BP '06. Mittarissa n 180t. Jos on vähän ruuvattu, niin vaihtoaika lie mennyt jo ohi...
Omat silmät eivät havainneet sopivia/tarvittavia momentteja ... manuskat vasta tulossa.
Olisiko heittää ko remontin yhteydessä tarvittavat momentit?
....manuskat tulleet... momentit tiedossa.
Auto 9-5 2.0T BP '06. Mittarissa n 180t. Jos on vähän ruuvattu, niin vaihtoaika lie mennyt jo ohi...
Omat silmät eivät havainneet sopivia/tarvittavia momentteja ... manuskat vasta tulossa.
Olisiko heittää ko remontin yhteydessä tarvittavat momentit?
....manuskat tulleet... momentit tiedossa.
Re: 9-5 jakopään huolto
Kuuleeko sen selvästi sitten tyhjäkäynnillä kun ketju on vaihtokunnossa? Tai onko rahinaa vaikeeta havaita? Itsellä olisi 185tkm rullattu niin rupee olemaan aika ajankohtainen kysymys. Ja osaako kukaan sana että onko tämä sarja riittävä? https://www.skruvat.fi/Transmissionsked ... 11501.aspx# . Varmaan tosin kannattaa vesipumppu ja moniurahihna vaihtaa samalla vaivalla.
Re: 9-5 jakopään huolto
Kyllä sen kuulee kun jakopää on tiensä päässä, kuuluu sellaista rohinaa ja raksutusta. Ja osat kannattaa hakea merkkiliikkeestä tai tilata saabwebshop.
Re: 9-5 jakopään huolto
Varma tapa todeta jakoketjun tila on irrottaa ketjunkiristin oikeaoppisesti ja koneilla onko kiristinräikässä enää kiristysvaraa....
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-5 jakopään huolto
Asiasta varmasti kysytty ennenkin, mutta kysyn kuitenkin.
Nyt kun viiru-saabitkin alkavat olla päässeet seniori-ikään, mikä on konkareiden mielipide noiden jakopäistä, ts. onko näissä mitään eroa vanhempiin verrattuna? Lähinnä siis haen nyt oikeasti mielipidettä kavereilta, jotka noita moottoreita aukovat työkseen tai huvikseen Toki vertailu on varmaan aika vaikeaa, kun vanhoja saabeja on niin paljon enemmän.
Eli jos ostaa remppaamattoman viirun vaikka 250-300tkm väliltä, onko jakopää todennäköisesti täysin lopussa, kuten lähes kaikissa vanhemmissa?
Jossain vaiheessa puhuttiin homman parantuneen uuden huohotuksen myötä vm04, mutta olen ollut rivien välistä tulkitsevani, että ero ei lopulta ollut suuren suuri.
Nyt kun viiru-saabitkin alkavat olla päässeet seniori-ikään, mikä on konkareiden mielipide noiden jakopäistä, ts. onko näissä mitään eroa vanhempiin verrattuna? Lähinnä siis haen nyt oikeasti mielipidettä kavereilta, jotka noita moottoreita aukovat työkseen tai huvikseen Toki vertailu on varmaan aika vaikeaa, kun vanhoja saabeja on niin paljon enemmän.
Eli jos ostaa remppaamattoman viirun vaikka 250-300tkm väliltä, onko jakopää todennäköisesti täysin lopussa, kuten lähes kaikissa vanhemmissa?
Jossain vaiheessa puhuttiin homman parantuneen uuden huohotuksen myötä vm04, mutta olen ollut rivien välistä tulkitsevani, että ero ei lopulta ollut suuren suuri.