9-5 jakopään huolto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja V-M »

core2 kirjoitti:Alkuperäisen saabin 4 sylinterisen koneen kannenpultit kiristetään näillä normeilla eli kolmessa vaiheessa:
Vaihe 1 40Nm (30lbf ft)
Vaihe 2 60Nm (44lbf ft)
Vaihe 3 90°
Niin minunkin mielestä ohjeessa sanotaan. Ei mitään jälki kiristämisestä lämpimäksi käytön jälkeen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja core2 »

Saabin merkkiverstaat eivät ainakaan sitä tee ellei asiakas näin halua ja jos haluaa niin sehän maksaa vähän sekin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

80-luvun alussa tehtiin vielä jälkikiristys. Sittemmin kannentiivistettä muutettiin ja jälkikiristyksestä luovuttiin. Samalla tuli viimeiseksi vaiheeksi tuo 90 asteen kulmakiristys.

Enivei, 250 tkm ajetussa moottorissa pultit ovat venyneet sen verran, että niiden kireys kannattaa tarkistaa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
kaku9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Helmi 04, 2011 22:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja kaku9-5 »

Mulla tämä saabi ollut vielä niin vähän aikaa ettei ole mitään tarvetta miettiä kannenpultteja vaan totesin mikä on yleinen käytäntö nykyään kun kansia kiristellään :) En tiedä onko enään nykyautoja joiden kannet kiristetään puhtaasti momenttiin? Jos joku ei tiedä mikä venymäpultti on, niin sen ajatus on että varmistetaan kannen/kansien riittävä ja tasainen kiristys..on tunteeton esim.epäpuhtauksille kierteissä..ruoste tai muu vastaava! Yleensä kansi esikiristetään esim 10Nm ja sen jälkeen useassa otteessa astekiristys jolloin pultti venytetään myötörajalle ja siksi pultit on aina vaihdettava kansiremontin tai vastaavan yhteydessä..kerran venytetyt on ei veny uudelleen vaan saavutetaan murtoraja..jos nyt näin hienosti puhutaan 8) Onko jälkikiristys jäänyt pois tänä päivänä niin en tiedä mutta monasti oli viimeinen kiristys lämpimänä!Se mitä saabissa on niin se sitten on niin ja en siten halua ketään ohjata toimimaan väärin ja jos opuksissa lukee niin kuin lukee, ihan hyvä :wink:
kaku9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Helmi 04, 2011 22:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja kaku9-5 »

kaku9-5 kirjoitti:Mulla tämä saabi ollut vielä niin vähän aikaa ettei ole mitään tarvetta miettiä kannenpultteja vaan totesin mikä on yleinen käytäntö nykyään kun kansia kiristellään :) En tiedä onko enään nykyautoja joiden kannet kiristetään puhtaasti momenttiin? Jos joku ei tiedä mikä venymäpultti on, niin sen ajatus on että varmistetaan kannen/kansien riittävä ja tasainen kiristys..on tunteeton esim.epäpuhtauksille kierteissä..ruoste tai muu vastaava! Yleensä kansi esikiristetään esim 10Nm ja sen jälkeen useassa otteessa astekiristys jolloin pultti venytetään myötörajalle ja siksi pultit on aina vaihdettava kansiremontin tai vastaavan yhteydessä..kerran venytetyt on ei veny uudelleen vaan saavutetaan murtoraja..jos nyt näin hienosti puhutaan 8) Onko jälkikiristys jäänyt pois tänä päivänä niin en tiedä mutta monasti oli viimeinen kiristys lämpimänä!Se mitä saabissa on niin se sitten on niin ja en siten halua ketään ohjata toimimaan väärin ja jos opuksissa lukee niin kuin lukee, ihan hyvä :wink:
WIS:sta kävin katsomassa kun halusin itsekkin tietää miten on ja siellä oli tosiaan 40Nm,60Nm ja 90 astetta jolloin siirrytään jo pultin myötörajalle! En tiedä sitten kun puhutaan että pultit löystyy mahdollisesti jossain vaiheessa niin minkähän verran niitä on kiristelty koska mahdottomia ei varmaan uskaltaisi kiristellä enään?
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Mikähän olisi sopiva kiristys momentti/aste, kun sen yli 250tkm ajetun kannen haluaisin kiristää/tarkistaa pulttien sopivan kireyden?
Ahdonvoimaa
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja core2 »

No mielellään momenttiavaimella kokeilet siihen 60Nm. HUOM!
älä aukaise pultteja kirstääksesi ne uudestaan.
Koska pultit harvoin avautuvat itsekseen, mutta kuten kaku 9-5 mainitsi niin saattavat tosiaan joustaa.
Kun kiristät ja elleivät ne pultit pyörähdä siis kiristy 60 kympissä silloin on kaikki ok.
Tuohon pulttien vaihtoon aina. Saabin merkkiverstaat eivät vaihda pultteja, ellei niissä ole näkyvää vikaa tai vika ilmene kantta asennettaessa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
kaku9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Helmi 04, 2011 22:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja kaku9-5 »

core2 kirjoitti:No mielellään momenttiavaimella kokeilet siihen 60Nm. HUOM!
älä aukaise pultteja kirstääksesi ne uudestaan.
Koska pultit harvoin avautuvat itsekseen, mutta kuten kaku 9-5 mainitsi niin saattavat tosiaan joustaa.
Kun kiristät ja elleivät ne pultit pyörähdä siis kiristy 60 kympissä silloin on kaikki ok.
Tuohon pulttien vaihtoon aina. Saabin merkkiverstaat eivät vaihda pultteja, ellei niissä ole näkyvää vikaa tai vika ilmene kantta asennettaessa.
Hyvä tietää tuokin ja eroja merkkien kohdallakin on näköjään..jos olisin eilen jäänyt auton alle olisi tuokin tieto jäänyt saamatta :wink:
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja core2 »

:lol: :lol: Pysy poissa ajotieltä jalkaisin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Nyt on AITO Claes oollossonin momenttiavain hankittuna :lol:

Mikäs oli kiristys järjestys, vai tarvitseeko sitä jälkikiristyksessä huomioida?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
kaku9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Helmi 04, 2011 22:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja kaku9-5 »

Fakiiri kirjoitti:Nyt on AITO Claes oollossonin momenttiavain hankittuna :lol:

Mikäs oli kiristys järjestys, vai tarvitseeko sitä jälkikiristyksessä huomioida?
Kannen keskilinjan vasemmalta puolelta lähdetään kiertämään myötäpäivään järjestyksessä..en tiedä tajusitko mitään kun ei ole mitään linkkiä laittaa :roll:
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Tuon vasemmalta ymmärsin ja myötäpäiväänkin
kuullostaa jotenkin tutulta ilmaisulta :P

En oo kyllä ikinä tuonne venttiilikopan alle kurkannu saabbaassa, joten
asia auennee paremmin kuvalla tai sitten kun kurkkaan...

Kiitos kuitenkin vastauksesta ja kuva löytyy niin olis kiva...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kansipulttien numerointi ja kiristysjärjestys;

8 4 1 5 9

7 3 2 6 10

Ykkösestä aloitetaan löysäämällä se, ja kiristämällä 40Nm ja niin edespäin koko kierros. Seuraava vaihe samassa järjestyksessä 60Nm. Kolmas vaihe samassa järjestyksessä 90 asteen kulmakiristys.

Saabin kansipultteja ei ole suunniteltu lopullisesti venyviksi kiristyksen yhteydessä, ovat laadukasta jousiterästä ja uudelleenkäytettäviä. Muiden merkkien kiristyskäytäntöjä tai venymisiä on turhaa sekoittaa tähän aiheeseen.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

okei !

Mutta kireyden tarkistukseen ei sitten kannata löysäillä,
vaan tarkistaa tuossa järjestyksessä se 60 Nm :?:
, kuten core2 tuolla mainitsi...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa löysätä ja tehdä jälkikiristyksen nimellä kulkeva toimenpide vaihe vaiheelta oikein, pelkästään kuuttakymmentä nyytönia naksuttelemalla ei tule hullua hurskaammaksi niiden kannenpulttien keskinäisistä kireyseroista jotka eivät vielä ole kokonaan löystyneet, ja niiden pulttien osalta jotka ovat mahdollisesti edellisen kulmakiristyksen jäljiltä yli 60Nm, kulmakiristys edellistä momenttia tuntematta voi olla kohtalokas. Käytä "Etsi":ä.
Vastaa Viestiin