9-5 jakopään huolto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kansipulttien numerointi ja kiristysjärjestys;

8 4 1 5 9

7 3 2 6 10

Ykkösestä aloitetaan löysäämällä se, ja kiristämällä 40Nm ja niin edespäin koko kierros. Seuraava vaihe samassa järjestyksessä 60Nm. Kolmas vaihe samassa järjestyksessä 90 asteen kulmakiristys.

Saabin kansipultteja ei ole suunniteltu lopullisesti venyviksi kiristyksen yhteydessä, ovat laadukasta jousiterästä ja uudelleenkäytettäviä. Muiden merkkien kiristyskäytäntöjä tai venymisiä on turhaa sekoittaa tähän aiheeseen.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

okei !

Mutta kireyden tarkistukseen ei sitten kannata löysäillä,
vaan tarkistaa tuossa järjestyksessä se 60 Nm :?:
, kuten core2 tuolla mainitsi...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa löysätä ja tehdä jälkikiristyksen nimellä kulkeva toimenpide vaihe vaiheelta oikein, pelkästään kuuttakymmentä nyytönia naksuttelemalla ei tule hullua hurskaammaksi niiden kannenpulttien keskinäisistä kireyseroista jotka eivät vielä ole kokonaan löystyneet, ja niiden pulttien osalta jotka ovat mahdollisesti edellisen kulmakiristyksen jäljiltä yli 60Nm, kulmakiristys edellistä momenttia tuntematta voi olla kohtalokas. Käytä "Etsi":ä.
kaku9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Helmi 04, 2011 22:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja kaku9-5 »

Hyvää tietoa tuli "minutemanilta" Se on totta ettei lähtötilannetta tiedä jos suoraan aletaan kiristää ja kun löysätään niin lähdetään ns.samalta viivalta.Sehän tiedetään että lepokitka on suurempi kuin liikekitka ja tällä tavalla varmistetaan että kiristys on riittävä!
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

No niin, nyt kuullostaa tuossa allekirjoituksen saabassa kylmänä rapisevan tuo jakopää jo sen verran, että voisi alkaa harkitsemaan ketjun vaihtoa....

Olisko ehdotuksia edullisesta ja samalla asiansa osaavasta paikasta/monttööristä,
joka tuon voisi suorittaa?? (Leimoja en enää tuon ikäiseen keräile)

Paikkakunnalla ei välttämättä ole väliä, kun vaan suomineidon alueella sijaitsee...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
powder
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Pe Touko 07, 2010 08:47

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja powder »

Itse käytin autokorjaamo jo-ti:lla oulussa. Jakopää huollettiin yläkautta ja tp-ketju nappastiin poikki ja samalla käytettiin kansi koneistamolla ja uusi yläpään tiivistesarja. Hintaa 1300e ja ei ainakaan vielä ole porsinut. Ja uuret pultit tietenki. Tosin voi olla että hinta on kemiläisille 1400e 8)
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja renner »

Minuteman kirjoitti:Kansipulttien numerointi ja kiristysjärjestys;

8 4 1 5 9

7 3 2 6 10

Ykkösestä aloitetaan löysäämällä se, ja kiristämällä 40Nm ja niin edespäin koko kierros. Seuraava vaihe samassa järjestyksessä 60Nm. Kolmas vaihe samassa järjestyksessä 90 asteen kulmakiristys.

Saabin kansipultteja ei ole suunniteltu lopullisesti venyviksi kiristyksen yhteydessä, ovat laadukasta jousiterästä ja uudelleenkäytettäviä. Muiden merkkien kiristyskäytäntöjä tai venymisiä on turhaa sekoittaa tähän aiheeseen.
siis numeraalisessa järjestyksessä ? 12345 jne .. siksakaten :)?
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

powder kirjoitti:Itse käytin autokorjaamo jo-ti:lla oulussa. Jakopää huollettiin yläkautta ja tp-ketju nappastiin poikki ja samalla käytettiin kansi koneistamolla ja uusi yläpään tiivistesarja. Hintaa 1300e ja ei ainakaan vielä ole porsinut. Ja uuret pultit tietenki. Tosin voi olla että hinta on kemiläisille 1400e 8)
:lol: Joo , mutta kun kertoo että on ns. junantuoma ja siellä vain töissä
niin voi olla että hinta tippuu säälistä tonniin...

itsellä ei pitäisi olla tarvetta isompiin kansiremppoihin ja tp-ketjukin olisi tarkoitus
pitää paikallaan,joskin vaihtaa. Taitaa päästä tonnin paikkeille silläkin tavalla...

Pitääpä kilpailuttaa Jo-Ti sitten kanssa kun aikaa ja rahaa liikenee...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

renner kirjoitti:
siis numeraalisessa järjestyksessä ? 12345 jne .. siksakaten :)?
Ihan numerojärjestyksessä, 12345 jne. Muodostuu eräänlainen keskeltä ulospäin levenevä spiraali kun seuraat silmillä tuota ylempää numerointia. Siinä on se kiristysjärjestys kun kantta katsellaan työasemista eli puskurilta päin.
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Eikai -07 vuosimallissa 2.0t:ssä ole enää tuota jakopääongelmaa kuten ekoissa 9-5:ssa ?

Olen ihmetellyt omassani, kun sen yhden huonon käyntiinlähdön (pyöritti, hörskäytti, muttei käynnistynyt kuin vasta kolmannella kerralla) jälkeen on tuntunut, että käynti on hiukan epätasaisempaa kuin ennen ja koneessa on mielestäni enemmän konemainen ääni. Käyntiin on sen kerran jälkeen lähtenyt normaalisti joka kerta.

Auto oli huollossa 7 kuukautta sitten (noin 4000km sitten), eikä silloin mitään sanottu, että olisi mitään outoja sivuääniä.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, myynnissä)
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa, myynnissä) (SFC #52815)
http://saab.jthima.com
Saabbbbi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2014 11:56

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Saabbbbi »

Aiheesta kun tässä puhutaan, niin.... lämpöisenä pientä kilinää havaittavissa oikeassa etukulmassa... Joutunee siihen ketjun vaihtoon.
Auto 9-5 2.0T BP '06. Mittarissa n 180t. Jos on vähän ruuvattu, niin vaihtoaika lie mennyt jo ohi...

Omat silmät eivät havainneet sopivia/tarvittavia momentteja ... manuskat vasta tulossa.
Olisiko heittää ko remontin yhteydessä tarvittavat momentit?


....manuskat tulleet... momentit tiedossa.
Nitus
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Touko 23, 2017 19:02

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Nitus »

Kuuleeko sen selvästi sitten tyhjäkäynnillä kun ketju on vaihtokunnossa? Tai onko rahinaa vaikeeta havaita? Itsellä olisi 185tkm rullattu niin rupee olemaan aika ajankohtainen kysymys. Ja osaako kukaan sana että onko tämä sarja riittävä? https://www.skruvat.fi/Transmissionsked ... 11501.aspx# . Varmaan tosin kannattaa vesipumppu ja moniurahihna vaihtaa samalla vaivalla.
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Kyllä sen kuulee kun jakopää on tiensä päässä, kuuluu sellaista rohinaa ja raksutusta. Ja osat kannattaa hakea merkkiliikkeestä tai tilata saabwebshop.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Varma tapa todeta jakoketjun tila on irrottaa ketjunkiristin oikeaoppisesti ja koneilla onko kiristinräikässä enää kiristysvaraa....
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Asiasta varmasti kysytty ennenkin, mutta kysyn kuitenkin.

Nyt kun viiru-saabitkin alkavat olla päässeet seniori-ikään, mikä on konkareiden mielipide noiden jakopäistä, ts. onko näissä mitään eroa vanhempiin verrattuna? Lähinnä siis haen nyt oikeasti mielipidettä kavereilta, jotka noita moottoreita aukovat työkseen tai huvikseen :wink: Toki vertailu on varmaan aika vaikeaa, kun vanhoja saabeja on niin paljon enemmän.

Eli jos ostaa remppaamattoman viirun vaikka 250-300tkm väliltä, onko jakopää todennäköisesti täysin lopussa, kuten lähes kaikissa vanhemmissa?

Jossain vaiheessa puhuttiin homman parantuneen uuden huohotuksen myötä vm04, mutta olen ollut rivien välistä tulkitsevani, että ero ei lopulta ollut suuren suuri.
Vastaa Viestiin