9-5 jakopään huolto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2518
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kunnioitettava suoritus vaihtaa tuo jakopää autotallin lattialla. Minulla oli käytössä 2- pilarinostin ja muutakin korjaamo kamaa,
silti sai näperellä ihan himoonsa.
Kaikki remontit itse tehnyt tuossa pihalla :D Asennekysymyksiä :lol:
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
sairas
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 13:25

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja sairas »

No joo varmaan sitäkin, aikoinaan Miniin vaihdettiin moottoria -15 asteen pakkasessa pihalla. Nyt ikää tullut lisää eikä lattialla puljaaminen oikein innosta.
Saapilla 1987.........
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Finn »

Eläkkeellä olevan työkaverini tyttärenpojan purkausta lainatakseni: "V-tun p-ska mopo!" :D

Auto aamulla jakopään hoitoon niin josko se siitä alkaisi yhteiselo luonata.

Kuva
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Finn »

Vein auton keskiviikkona Huittisiin Autokorjaamo Veljekset Mäkelä Oy:n hoteisiin. Jakopään remppa oli sovittu aloitettavaksi ensi viikon keskiviikkona mutta kuskaaminen sinne sopi paremmin allekirjoittaneelle tällä viikolla. Tänään soitettiin iltapäivällä josko tulisin hakemaan auton pois. Mä pelästyin, että siitä löytyi jokin isompi vika mutta kyse olikin vain siitä, että oli tullut väli johon Saab oli sopinut jo nyt. Jakopää, vesipumppu ja alapään laakerit tuli vaihdettua ja vaihteiston ohjelma päivitettyä. Hyvää palvelua tarjosivat Huittisissa alkuperäisosilla.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Veljekset Mäkelä Huittisissa on Saab-huolto, jonne autonsa voi viedä huoletta. Ihan kuin... tai siis siellä oikeasti ollaan kiinnostuneita työnlaadusta, huollettavista autoista ja niin, niistä asiakkaistakin. :)

Tämä ei ole maksettu mainos, olen vain erittäin tyytyväinen asiakas monen vuoden ajalta.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Finn kirjoitti:Vein auton keskiviikkona Huittisiin Autokorjaamo Veljekset Mäkelä Oy:n hoteisiin. Jakopään remppa oli sovittu aloitettavaksi ensi viikon keskiviikkona mutta kuskaaminen sinne sopi paremmin allekirjoittaneelle tällä viikolla. Tänään soitettiin iltapäivällä josko tulisin hakemaan auton pois. Mä pelästyin, että siitä löytyi jokin isompi vika mutta kyse olikin vain siitä, että oli tullut väli johon Saab oli sopinut jo nyt. Jakopää, vesipumppu ja alapään laakerit tuli vaihdettua ja vaihteiston ohjelma päivitettyä. Hyvää palvelua tarjosivat Huittisissa alkuperäisosilla.
Onko liian rohkeaa kysyä, paljonko kukkaro keveni?
Nopeaa toimintaa Veljekset Mäkelällä!

Nimimerkki: Olis kiva kertoa vaimolle, etten turhaan piehtaroinut öljylätkössä auton alla viikkoa :roll: :lol:


Edit. Ja toki kiinnostaisi kuulla muutenkin tilanteesta. Oliko traileri pelkkä varotoimenpide, vai oliko kone oikeasti ajokelvottomassa kunnossa? Laakerien vaihto pelkkä varotoimenpide? Mietin vaan, että oliko tuo ihan rutiini jakopääremppa, vai oliko siinä riski, että jotain oli pahasti vialla.
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Finn »

Osat (jakopää, vesipumppu, laakerit) ja työ teki mun tapauksessa yhteensä n. puolitoista tonnia.

Traileri oli puhdas puolivainoharhainen varotoimenpide ja laakerijumppa samaten kun kaikki oli siinä vaiheessa heillä valmiiksi framilla niin ei tarvitse niidenkään kuntoa pohtia. Nokkapelti pystyssä jakopään ääni oli jo melko rietas mutta pelti kiinni sitä ei kuullut autoon. Vanhoja osia en nähnyt mutta mm. ohjaimet olivat olleet finaalissa.
Vaan nyt kehrää :saab: . 8) Nyt ajellaan lyhyttä öljynvaihtoväliä kunnes öljyt alkavat pysyä kirkkaina.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Huittisissa olen minäkin muutamia kertoja Saabejani korjauttanut, en tosin jakopäätä. Ainakin kaikki on tullut aina kuntoon, eikä työn laadussa ole ollut valittamista.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

blobbo kirjoitti:Tässä suomenkielinen ohje: http://s000.tinyupload.com/index.php?fi ... 2874620096
Kiitos blobbo tästä ohjeesta sekä muutenkin hyvistä ohjeista ja kuvista. Olen pariinkin tonnariin joskus tämän toimenpiteen tehnyt, mutta nyt femman kohdalla on vaikeampi motivoitua kun toi työskentelytila vaikuttaa sen verran ahtaammalta. Mutta kai se on kohta pakko kun tuo rohina niin kovasti voimistuu.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
PAAHTOsaab
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Huhti 15, 2020 01:03

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja PAAHTOsaab »

Olisko täällä kiinnostuneita tekijöitä (jakopää) ja jos niin mihin hintaan?
PAAHTOsaab
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Huhti 15, 2020 01:03

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja PAAHTOsaab »

Olisko täällä kiinnostuneita tekijöitä (jakopää) ja jos niin mihin hintaan? pelkän työn hintaa tiedustelen.
Mulpery
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Touko 17, 2018 08:00

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Mulpery »

Jakopää remontti edessä. Kaipailisin hyviä vinkkejä ennenkuin alan ropaamaan. Ilmeisesti motonetin jakopääsarja on ihan kelpo?

Auto: 9-5 automaatti 2.3l vm2002.

Wis on kyllä apuna, mutta olisi kiva kuulla muiden kokeneiden neuvoja ja niksejä. Koskaan ole moottoria nostellut enkä siirrellyt joten tämä on aika kysymysmerkki, entä sitten saako remontin tehtyä ilman sylinterikantta iroittamatta? Eli venttiilikopasta seuraava koppa, ei se päällimmäinen. Entäs vauhtipyörän lukitseminen ?
Saab 9-5 2.3t (Aero konversio) -02
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja HEV »

Ei tarvitse kantta irroittaa (koppa pitää tietysti irrottaa), mutta jakopään kotelon paikalleenlaitossa on oltava tarkkana, että tulee tiivis (kotelon ja kannen liitos). Lukitsin kyllä vauhtipyörän, mutta en tiedä onko pakko. Tein pellinpalasta työkalun, joka meni hammaskehän pariin hammasväliin ja ruuvilla vaihteiston kiinnitysreikään. Tein OG-kolkkiin ja siinä piti irrottaa moottorin etupuolen tuet, jotta konetta sai kammettua 5 cm kuskin puolen suuntaan. Sitten kotelo mahtui menemään kampiakselin pään ohi paikalleen. Kone tuettuna ylhäältä (siis roikkui). Suurin työ oli purkaa kaikki irti, mikä oli kiinni (jakopään) kotelossa - ahdasta tietysti on.

Joku muu osaa varmaan vielä kertoa, kuinka paljon femmassa pitää siirtää konetta vasemmalle - joka sentti tuo tietysti lisää työtilaakin.

Ei muuta kun tekemään :D
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Janza »

Mulpery kirjoitti:
Pe Loka 08, 2021 08:23
Jakopää remontti edessä. Ilmeisesti motonetin jakopääsarja on ihan kelpo?
Tiedä nykyisistä mutta joskus niissä oli huonolaatuisia kiristimiä.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Mulpery kirjoitti:
Pe Loka 08, 2021 08:23
Jakopää remontti edessä. Kaipailisin hyviä vinkkejä ennenkuin alan ropaamaan. Ilmeisesti motonetin jakopääsarja on ihan kelpo?

Auto: 9-5 automaatti 2.3l vm2002.

Wis on kyllä apuna, mutta olisi kiva kuulla muiden kokeneiden neuvoja ja niksejä. Koskaan ole moottoria nostellut enkä siirrellyt joten tämä on aika kysymysmerkki, entä sitten saako remontin tehtyä ilman sylinterikantta iroittamatta? Eli venttiilikopasta seuraava koppa, ei se päällimmäinen. Entäs vauhtipyörän lukitseminen ?
Riippuu miten halua tehdä tuon jakopään vaihdon ja mitä kalustoa on käytössä...

Teimme (minä + Veli) tuon rempan WIS "moottori autossa" ohjeen mukaan, seli sen vaikeamman kautta. Sulle varmaan käy nää ohjeet: https://saabwisonline.com/c5/wis/9-5/20 ... in-in-car/
Ahtaat on paikat. Tarvitset palkkimallisen moottorituen+sen ketjut ja mielikuvitusta miten ja mistä moottoria nostaa, sekä ehkä ylimääräistä terästankoa (kuten meillä) yms. Mutta onnistuu se, kyl!

Se jakopään koppa tulee sieltä irti tietyssä "kulmassa" kun konetta on kammettu ylä- ja sivu (kuskinpuoli) suunnassa tarpeesi. Tässä tärkein on varmaan koneen nostokulma (kartturi korkeammalla) ja että kone on tarpeeksi kammettu kuskin puolelle, koska sen kopan uloskampaminen oli "operaatio" mutta takasin se "lopsahti" melkein kuin itsestään - tässä kohtaa konetta oli kammettu vähän joka suuntaan siinä välissä...

Erikoistyökaluja (paitsi se vinka jota tarvitaan myös öljypohjan vaihdossa) ei tarvittu - vaan näppärät ja pienet sormet... Me tehtiin vaihto nosturilla ja moottorituella - autoa sai ajaa ylös ja alas monta, monta kertaa ja moottoria käännellä sivusuunnassa monta kertaa... Siis tuon ohjeen mukaanhan se motti on käytännössä kokonaan irti korista / apurungosta.

Veli yritti hifistellä ja tehdä semmosen kampuran lukon - ei onnistunut kunnolla automaattiin - eli hyvään lopputuolokseen pitäis varmaan olla alkuperäinen työkalu - onnistuu se ajoitus myös ilman lukitustakin. Pitää vaan muistaa laittaa markkeritussillä merkki sinne kampuran akselille/pyörälle... ja pyöräyttää moottoria muutama kerta uusilla kaluilla jotta näkee, että ajoitus on kaikissa merkeissä kohdallaan. BTW, ne nokka-akselien pultit on sitten todella tiukassa, tai siis ainakin mulla oli´- homassa auttaa kun on kaksi käsiparia vääntämässä - tai ehkä joku vetäis pultterilla.

Jos nyt lähtisin tekemään uuvestaan, niin varmaan tiputtaisin apurungon (ja koneen) alas ja tekisin "kone irti autosta". Tähän tietysti tarvitaan nosturia yms. Samalla vaihtais ne puslat, tsekkais ohjaustehostimen putkien kunnon, ja vaihtas... yms. Jotka sitten tehtiin tuon jakopään rempan jälkeen :roll:

Nyt sitten menee mutulle - itse ostin tuon Motonetin 25-6386 sarjan, se on kuitenkin genuiinin tekemä - nyt sitten kymysys on onko tuo genuiini parempi - sama - vai huonompi kun se "halpis' sarja jota samasta putiikista saa... :o Ja Toinen kymysys - jotkut vaihtaa kiristimen uuteen, kuten tein, toiset jatkaa vanhalla - kumpi parempi,,, ?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Vastaa Viestiin