9-5 jakopään huolto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja blobbo »

No niin. Tilanne on nyt se, että sigun auton jakopää on rahissut jo useamman vuoden, ja tuli nyt viimein katsottua kiristimen tilanne. Vähemmän yllättäen, ihan tapissahan se on. Työkuviot muuttuivat siten, että tulee jatkossa työmatkaa jo pelkästään lähes 25tkm vuodessa, ja ajattelin ainakin ensimmäisen vuoden koittaa vielä körötellä viinan voimilla ennen autokaupoille lähtemistä. Autossa on vähän muutakin pienempää vaivaa, joten montaa vuotta sillä tuskin on enää armonaikaa. Jakopään kalkatus vaan alkaa olemaan sellainen, ettei viitsi enää riskeerata.

Tekijä on melko amatööri, ja hommaa lähdetään yrittämään ilman nosturia moottori paikallaan. Auton päällä on katto ja seinät, ja alla betoni, joten eiköhän se teoriassa ole tuossa tehtävissä. Tarvittaessa projektiin voi käyttää vaikka kuukauden, koska kesäloman pärjää yhdelläkin autolla. Olen aiemmin foorumin hyvillä ohjeilla mm. onnistunut turbonvaihdossa ja öljypohjan putsauksessa, joten vaikka amatööri olenkin, niin jotain kokemusta on kuitenkin. Hihnanvaihdot yms. perushuollot tietysti myös.

Löysin WIS:n ohjeet operaatioon englanniksi pdf-muodossa (http://saabworld.net/attachment.php?att ... 1288702274). Mahtaisiko jollain olla tuota samaa suomeksi? Englantikin sujuu, mutta suomi olisi tietysti helpompi.

Toivottakaa onnea matkaan. Kaikki vinkit otetaan vastaan. Realistisesti katsoen tilannehan on se, että auton arvo on tällä hetkellä tässä kunnossa ehkä reilun tonnin, joten iso menetys ei ole kyseessä jos projekti epäonnistuu tai jää kesken. Kai tuosta joku 500 maksaa varaosiksikin? Jakopään sarja hankitaan vasta kun purku on suoritettu onnistuneesti tappioiden minimoimiseksi :lol:
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Homma on aloitettu ja huomenna jatkuu ihmettely. Öljypohja on putsattu 80tkm sitten, jonka jälkeen ajettu vain viinalla. Aiemmin mämmiä oli aika runsaasti, nyt oli nyt käytännössä täysin puhdas, ei paljon tarvitse pestä. Lohkon seinämätkin olivat silminnähden puhtaammat kuin viimeksi. Tämä auto muuten kärsi jossain vaiheessa vinkuvista öljynsuodattimista. Liekö sitten karsta hävinnyt koneesta tiuhojen öljynvaihtojen ja suodattimen kautta. Öjypohjassa sitä ei tosiaan ollut.

Tänään homma tyssäsi laturin kuusiokolopulttiin, kun ei ollutkaan sopivaa 8mm palaa sarjassa. Hihnan kiristimen sain irti vanhalla erikoistyökalulla. Oikeastaan muuta ei enää tarvitse kuin laturi irti ja moottorituki laatikon päältä, ja sitten pääsee kokeilemaan jakokopan aukaisua. Aika tiukka paikka tuo kyllä on.

Vähän takapakkiakin tuli, sillä olen näköjään vääntänyt moottorin ylätuesta yhdet kierteet palasiksi viimeksi hihnaa vaihtaessa. Seuraavalla kerralla nostan moottoria, enkä vedä kierteillä.. Pitänee yrittää etsiä tuo osa nyt kun sen saa samalla vaihdettua.

Tuleeko asiantuntijoille mieleen, mitä kannattaisi ostaa tuon jakopääsarjan lisäksi, vai onko siinä kaikki tarpeellinen? Ilmeisesti sisältää tiivisteet öljypumppuun, imusihtiin ja siirtoputkeen? Vesipumpun lohkoon tuleva holkki saattaisi tarvita uudet tiivisteet, niitä ei varmaan ole sarjassa mukana?

Vielä pitäisi päättää avaanko koneen laakereita. Nythän ne tietysti kannattaisi katsoa, mutta toisaalta en kyllä välttämättä edes halua tietää mitä siellä on.. Kohta on männätkin pöydällä :lol:
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Osasarja tilattu. Yli 300 euroa yritti marmoritiski pyytää, mutta antoi samaan hintaan kuin nettikaupassa ihmeteltyäni hintaa. Ihme touhua.

Sain kaikki purkuhommat valmiiksi. Uudet osat tulee vasta keskiviikkona. Aika toivottomalta näyttää tämä tetris, mutta nyt ei enää auta itku. Pyörittelin koteloa varmaan puoli tuntia, ennen kuin se puolivahingossa tipahti suoraan alaspäin. Ilmeisesti tuo on se oikea poistosuunta? Pakko saada lisätilaa, ei tuosta muuten tule mitään.

1) Oletteko poistaneet kuskin puolelta vaihdelaatikon päällä olevasta tuesta myös alaosan? Itse en poistanut, mutta tarkemmalla tutkailulla sillä saattaisi saada lisätilaa puolisen senttiä(?)
2) Kannattaako liimat laittaa paikalleen ennen pujotusta,vai vasta sitten kun koppa on hollilla? Kotelossa taisi tosin olla liimattavia kohtia myös sisäosissa..
3) Miten kotelon ja jakopään sauma tehdään oikein, ts. jääkö siihen pelkkä kannetiiviste, vai sivelläänkö pintaan liimaa?

En vielä ehtinyt tutkia jakopäätä hirveän tarkkaan, mutta jakoketjun kiristin oli tosiaan tapissa. Ajoituksen merkit asettuivat kuitenkin aika nätisti sekä ylhäällä että alhaalla. Tässä video ketjun liikkeestä heti koneen pyörityksen jälkeen, kiristin paikallaan: https://www.youtube.com/watch?v=ciwUGgbrGqw

Venttiilikopan laahaimessa näkyi selvät jäljet reunoissa, mutta ei kuitenkaan keskiosassa. En pikaisella silmäyksellä nähnyt jakopään kotelossa mitään kulumajälkia, joten ilmeisesti tasapainoketju on pyörinyt vielä suhteellisen nätisti siellä. En tiedä olisiko tälle koneelle saanut lisäaikaa pelkkä ketju vaihtamalla, mutta se on myöhäistä nyt. Yläkerrassa jakopään seinämät on melko paksun karstan peitossa. Pitää ehkä yrittää tuota jotenkin putsata.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Edit: WIS:n mukaan tiivisteliima kannattaa laittaa lohkon kylkeen eikä kanteen:
Levitä laippatiivistettä 90 297 970 n. 1 mm paksu palko tiivistepintojen keskelle kuvan mukaisesti. Laita pieni nokare silikonilaippatiivistettä sylinterinkannen ja sylinteriryhmän välisiin liitoksiin.

Tarkoittaakohan tuo loppuosa sitä, että ihan pieni nokare laitetaan sinne kulmiin joissa kotelo kohtaa kannen ja lohkon? Ja varsinainen tiivistepinta jää ilman liimaa.
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

blobbo kirjoitti:Asiasta varmasti kysytty ennenkin, mutta kysyn kuitenkin.

Nyt kun viiru-saabitkin alkavat olla päässeet seniori-ikään, mikä on konkareiden mielipide noiden jakopäistä, ts. onko näissä mitään eroa vanhempiin verrattuna? Lähinnä siis haen nyt oikeasti mielipidettä kavereilta, jotka noita moottoreita aukovat työkseen tai huvikseen :wink: Toki vertailu on varmaan aika vaikeaa, kun vanhoja saabeja on niin paljon enemmän.

Eli jos ostaa remppaamattoman viirun vaikka 250-300tkm väliltä, onko jakopää todennäköisesti täysin lopussa, kuten lähes kaikissa vanhemmissa?

Jossain vaiheessa puhuttiin homman parantuneen uuden huohotuksen myötä vm04, mutta olen ollut rivien välistä tulkitsevani, että ero ei lopulta ollut suuren suuri.
Tämä asia kiinnostaisi täälläkin, eli miten tuo jakoketju kestää bensakoneissa - harkinnassa mahd.uusi OG femma, esim 2007 tms. Eli ostanko paljonajetun jossa tod.näk. on remontit tehty - vai ostanko alle 150 tuhatta ajetun ja luotan että esim. jakopää kestää...?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Laitetaan nyt sitten vielä tarinan lopetus.

Auto on nyt kasassa ja näyttäisi jopa toimivan! Melkoinen voittajafiilis kyllä, tämän koettelemuksen jälkeen ei varmaan enää tarvitse enää "pelätä" mitään saabin remonttia. Katsotaan vielä pidemmällä aikavälillä jäikö jonnekin öljyvuotoja tmv, mutta toistaiseksi näyttää hyvältä.

Jakokopan pujotus onnistui lopulta jopa suhteellisen kivuttomasti, kunhan koneen sai riittävän sivuun ja pudotti jakopään puolen riittävän alas, jotta kansi mahtui kampiakselin yli. Harjoittelin pujottamista useamman kerran, ja laitoin liimat lohkoon, en kanteen. Pujotuksessa oli myös apunainen katsomassa yläpuolelta, etten töki kannella tiivistepintaan tai vahingoita kannentiivistettä. Tiivisteliiman levityksessä kannattaa tosiaan katsoa erittäin tarkasti lohkon ja kannen välinen kulma, koska sinne ei helposti tule laitettua riittävästi ainetta, kun paikkaa ei näe mitenkään ilman peiliä tai kameraa. Onneksi tajusin tarkistaa tuon kameran avulla. Kannetiivistettä en voidellut tuota kulmaa lukuun ottamatta liimalla. Jakoketjun kiristin oli tosiaan maksimissa. Jakoketju oli venynyt selvästi pidemmäksi kuin uusi. Tasapainoketjun kiristintä en mitannut. Laahaimissa pahimmat kulumat olivat kuitenkin ehdottomasti tasapainoketjussa. Kun pesin jakokopään kopan, näkyi siinä myös pientä hankausjälkeä alarattaan vieressä, liekö tuo sitten tullut ketjusta?

Kyllä tähän mahtui kommelluksiakin.. Nimittäin kun kiristin viimeistä öljypohjan pulttia tajusin, että siirtoputki jäi pöydälle :roll: Koekäytön aikana öljyä valui noronaan kampiakselilta - uusi öljypumpun o-rengas oli katkennut asennuksessa. Laitoin sinne nyt vanhan renkaan, jolla tosin on ajettu vasta joku 30tkm. Jälkikäteen ajateltuna olisi ehkä kannattanut jättää stefa ja rengas vaihtamatta tässä vaiheessa kokonaan, kun olivat tosiaan noinkin uusia.

Noh, tulipahan todettua että tuo on tehtävissä auotallissa ilman erityisiä työkaluja tai mekaanikon taitoja :lol: Ilman WISiä olisi jäänyt tekemättä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Finn »

Oliko kellään jakopään korjauksen WIS-ohjetta kenties tarjolla suomeksi?
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Julle »

360000 ajettu eikä vieläkään ole levinnyt, luja on orkkiskin.
9-5 Aero - 00
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Finn »

Kiitti!
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Finn »

Onkohan nyt niin, että kun mä astelen aamulla paikalliseen Saab-liikkeeseen ja laitan jakopään osapaketin tilaukseen niin setti mikä sieltä tulee on aivan sama kuin tähän on laitettu alkujaan tehtaalla v. 2003?

Siis että onkohan jakopään osiin tullut päivityksiä vai onko odotettavissa, että uudenkin setin kestoikä on lyhyehkö?
2003 9-5 estate 2.0t automatic
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Minä olen ymmärtänyt niin, ettei se ongelma oikeastaan ole niissä jakopään osien laadussa, vaan moottorin yleisissä ominaisuuksissa. Pitkät öljynvaihtovälit + huohotuksen ongelmat + karstan muodostuminen + öljynkierron ongelmat. Jos se jakopää kuitenkin pääasiassa pysyy kasassa melkein millaisella auton pidolla tahansa sen 150-250tkm, ei kestoa voi mielestäni pitää mitenkään poikkeuksellisen huonona. Eli jos sinä nyt vaihdat 15 vuotta vanhaan autoon jakopään (samalla tietysti putsaat öljysihdin yms), ehtii se autosi kyllä ruostua umpimädäksi ennen kuin siitä on seuraavan kerran jakopää finaalissa. Tuohon kun vielä sitten lisää kaikki muut mahdolliset ongelmat, esim. männänrenkaat, niin aika harva bensa-femma lopulta varmaan rullaa elinaikanaan yli 400 000 kilometriä.

Olihan niitä tapauksia, joissa jakopää oli loppu jo alle 100tkm:n, mutta nuo taisivat kyllä olla niitä poikkeuksia (samoin kuin edellä mainittu 360tkm). Se 200tkm taitaa olla se aika tyypillinen kestoikä, vähän riippuen öljynvaihdoista ja siitä milloin huohotinpäivitys asennettu jne. Automaatti taisi olla vielä vähän herkempi kuluttamaan ketjua.

Minulla mittarissa oli 270tkm, mutta ketjun äänen kyllä kuuli välillä ainakin viimeiset 50tkm. Veikkaan että teillämme liikkuu aika monta femmaa, joissa huolto olisi pitänyt tehdä jo aikaa sitten, mutta sitä ei enää auton iän tai muun syyn vuoksi viitsitä edes ruveta tekemään, vaan mieluummin ajetaan se minkä se kestää. Sekin on sitten hyvä kysymys, että missä vaiheessa se tuho oikeasti tulee. Tasapainoketjun osalta riski on olemassa, eli ketju syö reiän öljykanavaan. Ammattilaiset osannevat kertoa, onko t7 koneissa oikeasti tullut vastaan jakoketjun katkeamisia? Varmaan meteli ennen tuota on aika hurjaa. Ilmeisesti laahaimia on katkennut, ja kiristin voi myös pettää. Vaikka mullakin oli ketju tapissa, niin rattaat näytti silti aika hyviltä. En tiedä voisiko se ketju sitten jossain olosuhteissa hypätä rattaalla, ellei esim. kiristin petä kokonaan. Kiristinhän ei edes kuulu jakopään huoltosarjaan.
xuff-95
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Touko 11, 2017 10:21

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja xuff-95 »

N.410tkm ajetun kilometrin jälkeen jakopään huolto. Eli saab jakopään huoltosarjan osat , sekä vesipumppu+laturi. Nyt on todella hiljainen moottori
Saab 9-5 2.3t vector 2003
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Finn »

Tällä on menty vasta 180 tkm ja auto on täysin ruosteeton ja suorapeltinen. Tarttee vaan 'kärsiä' tuo jakopääkin ja ajella tällä useampi vuosi niin siinäpä senkin kustannus ja vaiva tasoittuu.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
sairas
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 13:25

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja sairas »

Kunnioitettava suoritus vaihtaa tuo jakopää autotallin lattialla. Minulla oli käytössä 2- pilarinostin ja muutakin korjaamo kamaa,
silti sai näperellä ihan himoonsa. Jakopäällä oli ajettu n 210000 km kun avasin sen, tasapainoketju oli hangannut koppaan.
Lämpimällä koneella kuului kihnutusta ja rapinaa. Samalla uusin kiertokankien alapään laakerit. Autolla oli ajettu 20 kympin
huoltovälejä. Tein myös huohotin päivitysen. Jossain 330000 km kohdalla alkoi kuulua taas ääntä, nyt nappasin pelkästään
tasapainoketjun pois. Nyt mittarissa 403000 km ja siististi käy edelleen. Öljyt vaihdan kympin välein. 9-5 2,3 aut 1999.
Saapilla 1987.........
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Cona »

Sigun Aero on tietääkseni alkuperäisellä jakopäällä ja 370tkm mittarissa. Kone käy tosi nätisti ikäisekseen. Tässä lienee suurin syy tiuhat öljynvaihtovälit ja että on paljon ajettu matka-ajoa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin