Tarviketutka - toimii...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Tarviketutka - toimii...

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Tuli fräkättyä tommoset takasilmät.
Tuntuu toimivan - ainakin kun ei ole kokemusta paremmista eikä huonommista!

http://www.elekma.com/product_info.php? ... 4668d00ce6

Kuva
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tarviketutka - toimii...

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itsellä on Bilteman 30€ tutka ja ainakin talvella on toiminta aika epävarmaa :?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: Tarviketutka - toimii...

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

Kuvasta päätellen hyvin samanlainen kuin Kahan myymä satsi, asennettu on paljonkin ja toimii .... Taksareilta olisi kyllä palaute tullut jos huonoksi osoittautuisi...
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Tarviketutka - toimii...

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Tonnarissa on Bilteman n.50e parkkitutka desimetrinäytöllä, olin aivan tyytyväinen. Nyt kun auto on pojalla niin aivan hyvät arvostelut on sieltäkin tullut!
Ostin tuohon 9-5:een 2kpl alkuperäisiä sensoreita rikkoontuneiden tilalle. Samalla rahalla olisi saanut "yli" 4kpl näitä em. parkkitutkia täydellisenä pakettina.
En viitsinyt muuttaa tuota ajotieturiin intergroitua SPA parkkiapua joten ostin nuo kalliit alkuperäissensorit vaikka näköjään halvempikin laite toimii!!
Tonnarissa asensin sen pienen näytön sisäperuutuspeiliin jossa se tosiaan oli silmissä ja piippauskin kuului loistavasti 8) .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Tarviketutka - toimii...

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Minkäs merkkisiä nuo tässä topicissa mainitut tutkat ovat, kun ei noista linkeistä käy selväksi?

Ensimmäisen postauksen tutkan ulkonäkö (siis tuo näyttöosa) kun on aika sama kuin katsomallani Valeon tutkalla. Tosin hintaeroa reilusti (Valeo 199,-), mutta Valeo on ainakin sellainen merkki johon minä luotan.

Mutta noin suurella hintaerolla voisin kyllä olla melkein valmis kokeilemaan myös muun merkkistä tutkaa. Varsinkin, kun tutka olisi tarkoitus asentaa myös eteen, joten tuo 160€/kpl on aika reilusti.

Edit: sen mitä EPC:stä katsoin, niin alkuperäinen tutka on tuossa mustassa osassa takaluukun alla (aika korkealla, joten puskuriin ajattelin minäkin reikiä porailla) ja mitään erillistä päälle/pois kytkintä ei ole? Lähinnä tuolle etututkalle pitäisi saada joku siisti päälle/pois -kytkin
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Tarviketutka - toimii...

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Mimmi kirjoitti:Etututka kytketään lisäpurkilla takatutkaan, jolloin se (etututka) on päällä noin 30s peruutusvaihteelta poistamisen jälkeen. Halvimmissa tälläistä mahdollisuutta ei ole.
Meillä etututka tulisi parkkihallikäyttöä/ahtaita ruutuja varten, joten se on aivan sama vaiva käyttää vaihdetta pakilla ruutuun ajettaessa kuin että laittaa tutkan päälle erillisestä napista.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Tarviketutka - toimii...

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Semmosta päälle/pois kytkintä meinasin, tuollaisesta 30s kytkennästä minulla ei ollut tätä ennen edes tietoa. Eli etututkalle päälle/pois ja takatutka menemään pakkivaloista päälle ja lisäksi poiskytkentämahdollisuus samanlaisella kytkimellä kuin etututkalle.

Kytkimien sijoittamista olen miettinyt niihin ratin vasemmalla puolella kojelaudassa oleviin tyhjiin paikkoihin (2kpl) joko pieninä erillisiä kytkiminä (kiinnitys niihin nappien paikoilla oleviin suojamuoveihin) tai sitten jos saisi jotenkin modattua napit sinne taakse ja käyttäisi niitä suojia nappeina, jolloin asennus olisi huomattavasti siistimpi.

EPC:stä en ainakaan onnistunut kaivamaan alkuperäiselle tutkalle mitään poiskytkentänappia, joten tapahtuukohan tutkan poiskytkentä muuta kautta? Lähinnä että en turhaan lähde etsimään olematonta nappia tuohon jälkiasenteiseen systeemiin...
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tarviketutka - toimii...

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Mulla on kans ollut mielessä parkkitutkan asennus tuohon aeroon. Mietityttää vain toimivuus, koska autossa on kiinteä vetokoukku. Mahtaako häiritä tutkaa?

Josko tilais elkpartsilta tuon orkkis paketin, hinta olis aika paljon halvempi kuin paikallisessa Deltassa. Vai onko muilla hyviä ajatuksia ratkaisuksi?
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarviketutka - toimii...

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Ite asentelin kans tuommosen Bilteman halppistutkan (on muuten aika lailla samannäköstä settiä ku tuo alotusviestin yksilö).

Ostin saabin alkuperäsen puskurilistan (ku muutenkin kys. osa oli emännän parkkipaikkakolhun jäljiltä soosina) ja siihen anturit. Vissiin sillä on sitte merkitystä, että on tuo alkuperäislista, johon joku on ainakin periaatteessa suunnitellut nuo anturien paikat. Ei hälyttele turhia, eikä kiinteä koukku haittaa (nyt tosin mykkänä, mutta oma vika. Katkoin johdon konttia siivotessani).
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tarviketutka - toimii...

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

O.K. kirjoitti:Minkäs merkkisiä nuo tässä topicissa mainitut tutkat ovat, kun ei noista linkeistä käy selväksi?

Edit: sen mitä EPC:stä katsoin, niin alkuperäinen tutka on tuossa mustassa osassa takaluukun alla (aika korkealla, joten puskuriin ajattelin minäkin reikiä porailla) ja mitään erillistä päälle/pois kytkintä ei ole? Lähinnä tuolle etututkalle pitäisi saada joku siisti päälle/pois -kytkin
Kuva

Mukana tulleissa papereissakaan ei ole valmistajaa mainittu. Tuossa kuva pakkauksesta, mitä lie siinä esiintyvä "PHILIPS DSP SAFE" sitten tarkoittaakaan?

Tässä vuosimallissa (-01) alkuperäinen sensorien paikka on heti sen mustan osan alapuolella puskurissa. Siihen mustaan kuoreen ei voi antureita laittaa, on niin pyöreä, pitäisi ostaa uusi valmiilla upotetuilla reijillä, mutta maksaisi varmaan ainakin 10 kertaa tutkapaketin hinnan!

Tämän paketin antureiden asennuskorkeus on 0,5-0,8m. Siihen mustaan listaan on n. 0,5m, joten alapuolelle kun laittaa tulee korkeudeksi n. 45cm, mutta ei ainakaan tyhjällä kuormalla tietä tunnista. Koukkuakaan ei havaitse!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarviketutka - toimii...

Viesti Kirjoittaja aakoo »

9-5/2,3LPT kirjoitti:Tuli fräkättyä tommoset takasilmät.
Tuntuu toimivan - ainakin kun ei ole kokemusta paremmista eikä huonommista!
Minkälainen homma oli vetää johdotukset näyttöyksikölle tavaratilasta? Olisi "vähän" halvempi kuin merkkilaite.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Tarviketutka - toimii...

Viesti Kirjoittaja Petter »

Jaahas, tuli tilattua tuollainen. Kiitoksia vinkistä!
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tarviketutka - toimii...

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

aakoo kirjoitti:Minkälainen homma oli vetää johdotukset näyttöyksikölle tavaratilasta? Olisi "vähän" halvempi kuin merkkilaite.
Tuulilasin ja kojelaudan päällysosan välissä on juuri johdon levyinen rako, johto sinne ja vasen ämyrin verkko, kojelaudan aluslevy ja kynnyslistat pois. Kynnyslistan alla on muovisuojaputki johtonippuja varten, sinne en johtoa yrittänyt - vaan sen viereen. Takapenkin alta mattoa lattiasta raottamalla pääsee kun pääseekin takakonttiin (vars.tavaratilan alle).
Sanoisin kyllä ettei hommaa ihan ruokatunnilla hoideta!
Ajattelin tuota johtoa piilottaessani, että olisi kai pitänyt ostaa se langaton versio, mutta luulisi langan olevan varmempi, vaikka työläämpi?
Innostuin ensin kun näin, että on langaton versio, ettei ole langan lankaa, mutta siinähän on langaton vain näyttiksen ja keskuksen väli ja kumminkin näyttöön pitää vetää jännite johdolla!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarviketutka - toimii...

Viesti Kirjoittaja aakoo »

9-5/2,3LPT kirjoitti:
aakoo kirjoitti:Minkälainen homma oli vetää johdotukset näyttöyksikölle tavaratilasta? Olisi "vähän" halvempi kuin merkkilaite.
Tuulilasin ja kojelaudan päällysosan välissä on juuri johdon levyinen rako, johto sinne ja vasen ämyrin verkko, kojelaudan aluslevy ja kynnyslistat pois. Kynnyslistan alla on muovisuojaputki johtonippuja varten, sinne en johtoa yrittänyt - vaan sen viereen. Takapenkin alta mattoa lattiasta raottamalla pääsee kun pääseekin takakonttiin (vars.tavaratilan alle).
Sanoisin kyllä ettei hommaa ihan ruokatunnilla hoideta!
Ajattelin tuota johtoa piilottaessani, että olisi kai pitänyt ostaa se langaton versio, mutta luulisi langan olevan varmempi, vaikka työläämpi?
Innostuin ensin kun näin, että on langaton versio, ettei ole langan lankaa, mutta siinähän on langaton vain näyttiksen ja keskuksen väli ja kumminkin näyttöön pitää vetää jännite johdolla!
Vaikkei aivan ruokatuntihomma olekaan, pitänee laittaa harkintaan. Eiköhän sitä kesälomalla sen verran aikaa löytyisi, että saisi asennettua.

Langatonhan olisi kova sana, mutta silloin siinä pitäisi tosiaan olla patterit tai akut, mitkä taas ei talvella kovin pitkään pysy hengissä. Ja langallinen on varmasti varmempi.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarviketutka - toimii...

Viesti Kirjoittaja Stail »

Mistäs tuon virran saa helpoiten takakontista ja maadotuksen ? :)

vm. 2000 Wagoni kyseessä.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Vastaa Viestiin