Suraava teksti on tyyliin: Itse asiasta kuultava kertoi seuraavaa.
Ts en hallitse ammattimiehen terminogogiaa autoa koskevissa ilmaisuissa.
Hankin Saab 9-5 3.0 TID 2003 ajoneuvon saksasta. Kaikki kunnossa.
Minulla on aiemmin ollut kolmekin Saabia ja kaikista hyviä kokemuksia.
Tämä 9-5 3.0 TID on "unelma" auto kaikki ikäisekseen toimii loistavasti.
Autolla oli ajettu 154.000 km.
Sitten tapahtuu.
Marraskuussa 2007 havahduin infoon: Jäähdytysneste vaajaa. Ok tarkastin ja nestepinta oli paisutasäiliön pohjassa. Lisäsin nestettä.
Ajo jatkuu. Info uusiutuu. Lisään nestettä. Huomasin, että kun ajaa n. 2000
kierroksella kaikki on ok.
Vein auton merkkikorjaamoon tutkittavaksi ko vian vuoksi. Vikaa ei löytynyt. Ounasteltiin, että kun kumiletkut ovat veltostuneet, neste pakkautuu putkistoon.
Ajo jatuu. Kayn pari kertaa lapissa (yläkerta) ja Norjan Kirkkoniemessä. Auto toimii hyvin ja käy kauniisti. Kiihtyy hyvin. Mutta edelleen kun ajoi yli 2000 r nestettä hävisi. Tiedustelen uuden moottorin hintaa. Hinta 17.000€ ja asennus päälle.
Vien uudelleen auton merkkikorjaamoon. Tehdään jäähdytysjärjestelmastä pakokaasuanalyysi. Puhdas. Kehoitetaan vaan ajamaan. Kehoitetaan myymään ajoneuvo. Ajo jatkuu.
Harmittaa. Kiukuttaa. Ja ties vaikka mitä.
Soitin GM-Finlandiin ja kerroin asiasta mitä on mahdollisesti tulossa. Olinhan kuullut ja lukenut tältäkin palstalta, että ei syytä huoleen jos on huoltokirja kunnossa. Ja onhan se. Siis ei huoleen, että tehdas (Isuzzu) on tunnustanyt tuotevirheen ja kone korvataan. Niin korvataan mutta vain Saksassa. Ruotsista en ole saanut todistettavia vastauksia korvauksista. Niin, että tämä siitä yhteisestä Euroopasta. Siis ei korvata oli GM-Finlandin vastaus. Pyysin vielä tuon korvaamiskiellon kirjallisena myöhempien aikojen käyttöä ajatellen. Pitkän odottelun jälkeen sen sainkin.
Vien auton Turkulaiseen Metroautoon. Tehdään pakokaasuanalyysi jäähdytysjärjestelmästa. Tulos; Pakokaasua järjestelmässä. Vaihtoehdot ovat joko kannentiviste tai sylinteriputket ovat laskeutuneet.
Olin lukenut parikin artikkelia laskeutuvista sylinteriputkista mutta olin jäänyt sellaiseen käsitykseen että vuosimalli 2003 olisi korjatulla koneversiolla.
Poistetaan kannet ja muut oheislaitteet ja mitataan putkien laskeuma. Saa olla kuulema 0,04 mm. Mittaus tietenkin maksaa. Mittauksen tulos. 1 putki laskeutunut arvoon 0,05 mm. Siis 0,01 mm sallitun laskeuma-arvon. Tuskin kynnellä tuota laskeumaa huomasi kun pintaa raapaisi. Uusi kone maksaa jokseenkin 17.000€, asennus 3000€. Auton korjaus maksaisi 20.000€ siis melkein yhtä paljon kuin hankintahinta veroineen.
No voi sun......
Tässä vaihessa astuu kuvaan tuttavani jolle ko asiasta kerroin. Siltä istumalta hän soittaa jonnekin. Kertoo soittavansa GM-Finlandiin herra Saarisalmelle.
Siis samalle henkilölle jonka kanssa olin kuukautta aiemmin käynyt keskustelua moottorin korvaamiseksi. Tulos oli sama: Ei korvata. Mutta. Kone maksaakin 7052.56€, varaosanumero 55561439. Minulle kuitenkin liikaa sekin. Asennuksineen se tekisi n. 10.000€.
MItä tehdä. Hylätä loistava auto. Nyt ovatvitsit vähissä kone purettuna auto Metroautossa.
Samaan aikaan toinen ystäväni ilmoittaa että Ruotsissa on myynnissä 2004 3.0 TID kone. Selvitän asiaa. Ko moottori on Ruotsissa 2005 kolaroineen auton kone. Ajettu n.20.000km. Pääsen hinnasta sopimukseen. Tiedustelen Metroautolta voivatko he vaihtaa koneen. Kyllä voivat. Ja olihan auto vielä siellä kone purettuna. Noudan koneen ja vien Metroautoon.
Parin päivän kuluttua sain soiton: Auto kunnossa voi noutaa.
Ensimmäiseksi lopuksi.
Maksoihan sekin mutta sen vielä kykenin maksamaan.
Toiseksi lopuksi.
En ole moottorimiehiä mutta ihmetyttää, että konetta ei voi korjata esim lohkottain. Tai vaan sen laskeutuneen putken osalta.
Tämä ei ole kuulema mahdollista. Tätä ammattimien ilmoitusta en ymmärrä.
Tiedän sivusta seuranneena muitakin koneita korjattavan jopa "liimaamalla" sylinteriputkia.
Kolmanneksi lopuksi.
Positiivinen maininta Turun Metroautolle.
Viimeiseksi lopuksi.
Kysymyksiin ko aiheesta lisää voi esittää hernekeittojokopaikalla Nystadissa

Terveisin.
Crusell