Mystiikkaa...! Apua!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Methos
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2007 18:48
Paikkakunta: Kokkola

Mystiikkaa...! Apua!

Viesti Kirjoittaja Methos »

Potilas: Vuosimallin 2002 Saab 9-5 ihan perus 2.0t -koneella, ei mitään sirutuksia tai muita extroja, huollot kaikki ok, viimeisin huolto 110 000 perushuolto ja ilmamassamittarin vaihto. Öljyt, suodattimet, bensat ym. jutut kohdallaan, vaan silti...
Oire: Ei käynnisty vaan kuin tukehtuu - virtaa on, bensaa on, öljyä on ja kaikkea on vaan saabistilta alkaa hermo loppua (olikohan tämä nyt elämäni ensimmäinen ja viimeinen Saab...). Kerran tehnyt saman tempun kesken ajon - siis ikään kuin bensa (tai ilma...) olisi koneesta loppunut, meno hyytyi siihen. Hinausauto odotellessa yllättäen käynnistyi, eikä mitään ongelmaa vähään aikaan.
Siis pyydänkin, kertokaa viisaat ja kokeneemmat missä vika??!! Ihan ei huvittaisi huoltoon ajella (valo-)hoitoa saamaan jos "vika" ei lopultakaan ole suuren suuri... vai onko??
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mystiikkaa...! Apua!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Todennäköisesti kampiakselin asentoanturi pätkii.

Eski
Methos
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2007 18:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mystiikkaa...! Apua!

Viesti Kirjoittaja Methos »

Kiitos Eski, vaan kun
a) kierrokset eivät heittele, ei tyhjäkäynnillä eikä muutenkaan, eikös
b) niiden pitäisi seilailla jos vika olisi ko. anturissa??

Voiko vika olla niin yksinkertainen kuin bensapumppu? Vaan miten se sitten ykskaks toimisi taas? Miten nämä turbon viat ilmenevät, siis noin alkuunsa...?

ps. Tyylikkäät ja asialliset Aero -sivut!
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Re: Mystiikkaa...! Apua!

Viesti Kirjoittaja markkuk »

Mulla viallinen kampiakselin asentoanturi ei oireillut muuten kuin että lämpimänä starttasi tai sitten ei. yleensä ei 8O

anturi vaihtoon, ja ongelma poistui.
Methos
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2007 18:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mystiikkaa...! Apua!

Viesti Kirjoittaja Methos »

Ahaa...

Missä moinen anturi sijaitsee? Voiko sitä itse tutkiskella? Mitä mahtanee vaihto maksaa - siis anturi + työt - selviänkö satasella...? Miten eivät huomanneet vikaa 110 000 huollossa, joka kai on aika massiivinen määräaikaishuolto (ainakin laskun mukaan mittava - 790 euroa).

Jos vikaa ei hetimiten korjauta niin voiko siitä seurata isompikin ongelma (tosin mikä voi olla isompi ongelma kuin se ettei auto käynnisty...)?

- Ai niin, kaikille asianosaisille on kyllä todettava, että on tämä vain sairaan asiallinen sivusto! -
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mystiikkaa...! Apua!

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Mulle tuo anturi vaihdettiin pari viikkoa sitten kun auto teki täydellisen lakon. Vikakoodeja ei tullut ja auto vain varoitteli pari kertaa aikaisemmin pitkällä startilla. Lämpötilalla ei mun tapauksessa ollut mitään tekemistä startti vaikeuksien kanssa. Eli kyseinen anturi on aiheuttanut monia erillaisia oireita ja monille. Anturin hinta lienee n. 120e ja itsekkin vaihdettavissa helposti.

Ja haulla löytynee tietoa aiheesta.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mystiikkaa...! Apua!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Methos kirjoitti:Kiitos Eski, vaan kun
a) kierrokset eivät heittele, ei tyhjäkäynnillä eikä muutenkaan, eikös
b) niiden pitäisi seilailla jos vika olisi ko. anturissa??
Yleensä kampura-anturi tekee juuri tuon tempun, että auto ei käynnisty ja/tai sammuilee ja nykii.
Voiko vika olla niin yksinkertainen kuin bensapumppu? Vaan miten se sitten ykskaks toimisi taas? Miten nämä turbon viat ilmenevät, siis noin alkuunsa...?
Bensapumppu yleensä sippaa kerralla lopullisesti.
ps. Tyylikkäät ja asialliset Aero -sivut!
Kiitos, tulikin tänään pitkästä aikaa ajettua Aerolla, kun hain sen pois talvisäilytyksestä 8)

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mystiikkaa...! Apua!

Viesti Kirjoittaja Eski »

http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... orer.shtml
Anturi SP:llä 590kr (~65e). Vähän hankalassa paikassa pakosarjan alla/sivussa mutta yläkautta kuitenkin vaihdettavissa.

Eski
Methos
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2007 18:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mystiikkaa...! Apua! - kosteus / vesi ?!!!

Viesti Kirjoittaja Methos »

Tervehdys taas - ja kiitos vastanneille.

Anturi lienee ehjä, vaan uusi päätelmä kolahti umpiluuhuni.... Saab tekee aina tuon starttistopin kun on ollut kosteaa tai kun olen pessyt sen. Tämän havainnon nokkela mielipuolimieleni teki kun vikaa phdiskelin tuon antureiden tarkistuksen jälkeen.... Voiko olla mahdollista, ja jos on, niin mistä johtunee ts. mikä osio rakkahassa menovehkeessäni on niin arka, mikä kostuu taikka kastuu niin ettei biili käynnisty???

.... ja olen Eskille kade hänen Aerostaan!
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Mystiikkaa...! Apua!

Viesti Kirjoittaja tami »

Mielenkiinnosta. Miten totesit asentoanturin olevan ehjä?

edit. kierroksien tasaisuudesta ei välttämättä kannata päätellä mitään.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mystiikkaa...! Apua!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tietääkseni anturia ei voi testata kuin mittamalla sen resistanssin, mutta ainakin minulla pätkivä anturi antoi ihan toleranssien sisällä olevan mittaustuloksen, joten sikäli en siiheenkään liikaa luottaisi...

Jos vika oikeasti johtuu kosteudesta, niin yksi mahdollisuus voisi olla, että trionicin boksiin tai sen liittmeen pääsee vettä pesussa..? Jos on vaikkapa lohkolämppärin sisähaara asennettu Defan ohjeen mukaisesti... Boksiin pääsee käsiksi näihden ohjeiden avulla: http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... /box95.htm

Eski
Methos
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2007 18:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mystiikkaa...! osa 22

Viesti Kirjoittaja Methos »

Niinpä...

Toissapäivänä pesun jälkeen Saab ei inahtanutkaan, eilen käyntiin ihan ok eikä testilenkillä minkäänlaista ongelmaa. Tänään käynnistyi ihan normaalisti, ajoin tallista ulos, annoin käydä sillä aikaa kun sotkin handsfreelaitetta puhelimeen ja.... yks kaks sammui. Eikä käyntiin millään. Käytin akun Akku-Teholla ja akussa kaikki ok, bensapumppu hyrrää eikä mikään varoitusvalo pala.... Vaan ei vaan käynnisty, ei edes lupaa. Siis käynnistyy ja ei-käynnisty ihan sattumanvaraisesti. Kiitos Eskin ohjeiden, tutkin seuraavaksi voisiko boksissa olla kosteutta.

Koko tämä soppa alkaa nyppiä niin, että tällä hienolla palstalla käyminen saattaa loppua ajoneuvon vaihdon myötä - kyllä Saab tiellä on menopeli sieltä parhaimmasta päästä, vaan kun pitäisi olla myös tuota käyttövarmuutta.... Ja merkkihuollosta saada apuakin, eikä vain olon että jälleen rahastetaan...
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Mystiikkaa...! osa 22

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Methos kirjoitti:Niinpä...

Toissapäivänä pesun jälkeen Saab ei inahtanutkaan, eilen käyntiin ihan ok eikä testilenkillä minkäänlaista ongelmaa. Tänään käynnistyi ihan normaalisti, ajoin tallista ulos, annoin käydä sillä aikaa kun sotkin handsfreelaitetta puhelimeen ja.... yks kaks sammui. Eikä käyntiin millään. Käytin akun Akku-Teholla ja akussa kaikki ok, bensapumppu hyrrää eikä mikään varoitusvalo pala.... Vaan ei vaan käynnisty, ei edes lupaa. Siis käynnistyy ja ei-käynnisty ihan sattumanvaraisesti. Kiitos Eskin ohjeiden, tutkin seuraavaksi voisiko boksissa olla kosteutta.

Koko tämä soppa alkaa nyppiä niin, että tällä hienolla palstalla käyminen saattaa loppua ajoneuvon vaihdon myötä - kyllä Saab tiellä on menopeli sieltä parhaimmasta päästä, vaan kun pitäisi olla myös tuota käyttövarmuutta.... Ja merkkihuollosta saada apuakin, eikä vain olon että jälleen rahastetaan...
Kannattaisi ehkä kuitenkin vaihtaa se asentoanturi ennen koko auton vaihtoa... Ihan varmuuden vuoksi. Ei ole kallis, on melko edullinen...
Tulee paljon halvemmaksi. :wink:
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Methos
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2007 18:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mystiikkaa...! Apua!

Viesti Kirjoittaja Methos »

No niin.....

Suuren suuren suuri kiitos Eskille - ja muille apuansa sanallisesti antaneille!

Tulevaisuudessa taidan luottaa ko. hahmoihin sillä: Otin otsalohkooni, kovaan ja kiviseen, ja vein Saabin (kas kun jälleen ihmeellisesti yllättäen käynnistyi!) pikana Auto-Åströmin huoltoon.
Tulos: Anturin vaihto noin tunnin odotuksen jälkeen (ilmestyin sentään huoltoaikaa varaamatta) hintaan 175 euroa palat + työt.

Ja biili toimii jälleen kuin ajatus. Eski ilmoitti vian syyn täsmälleen oikein jo ihan alkuunsa, eli lienee aika meedio näiden Saab -kysymysten äärellä. Upeaa on se, että ehtii ja viitsii jakaa tietämystään tällä foorumilla.

Ehkäpä sittenkin ajelen Saabilla vielä tulevaisuudessakin.
....vai mitä se maksaa sen sytytyksen ohjausyksikön vaihto.... öööh. Saattaa olla seuraava "ajankohtaisuus", oletan.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Mystiikkaa...! Apua!

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

....plus muutama huntti samoilla savuilla bensaan hukkuneesta katalysaattorista.
Vastaa Viestiin