Ostamassa 9-5:sta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Ostamassa 9-5:sta

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

9-5:n olis haussa ja tarvis saada asiantuntevaa vinkkiä! :lol:
Eli vm. 98-99:stä olis kyse. Kuinka kestää turbot, moottorielektroniikanohjaus, nivelet, eli onko kokemuksia!
Olen joskus kuullut puhuttavan 2,3l:n tasapainoakselisto-ongelmista, vieläkö 9-5:ssa on niitä vai olisko se 9000:sten onkelma?
Kaikki kehu/kriteeri otetaan vastaan! :wink:

Kiitokset jo etukäteen!!
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

vaikka 9-5 en omistakkaan niin vakio iskarit on niissä ongelmallisia, meinaavat lopettaa toimintansa ennen aikojaan. Toi malli on jo siinä vaiheessa elämänkaartaan ettei niissä ole lastentauteja joten aika huolettomia kilsoja saa ajella. Tän automerkin heikoin kohta on sytyskasetti (DI boksi/kasetti) joka kannattaa olla aina takaluukussa mukana. Tai onko toikaan niin heikko kun ongelmia esintyy satunnaisesti.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
alfa30
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 19:34

Viesti Kirjoittaja alfa30 »

Autoni on 9-5 2,3t -98. Turbo meni 160000km 1300EUR, nyt ajettu 171000 ja kaasuläppä reistailee sen korj. maksaa 1000EUR.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Turbo hajoaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

alfa30 kirjoitti:Autoni on 9-5 2,3t -98. Turbo meni 160000km 1300EUR, nyt ajettu 171000 ja kaasuläppä reistailee sen korj. maksaa 1000EUR.
Ensimmäisissä 9-5:ssa ilmeisesti huohotus systeemi rikkoo turbon ja varsinkin GTV17 mallin. Turbon hajoaminen vie öljyä imuputkistoihin ja ennen tiettyä vuosimallia kaasuläppäkotelon elektroniiknan suojaus oli heikompi, joka aiheuttaa kaasuläppä elektroniikan rikkoutumisen. Velipoika vaihtoi Aeron turbon omaansa 9-5:seen hintaan 600€ (vaihto itse tehtynä).

Saabisti lehdessä oli muistaaksen yksilöity joitakin vikoja.
-Ennen -99 vuotta vaihdelaatikoissa oli jotakin ongelmia, jotka on ainakin osassa korjattu takuu aikana. Vaihteiden kytkeytymisessä ilmeisesti ongelmia.
-Sid- näyttöjen pikselit katoavat
-tasapainoakseleista kulkee huhuja ja kaikennäköistä keskustelua. ilmeisesti ajotyylillä ja vaihteistotyypillä jotakin yhteistä nimittäjää ongelmiin. Kaksilitraisissa ilmeisesti vähemmän ongelmia.
-DI-kasetit tosiaan ovat heikko kohta.
-Eiköhän nivelien kohdalla päde sama kuin kaikissa Saabeissa, että jos pidät iskarit kunnossa, niin ei tarvitse pahemmin niveliäkään vaihtaa. :oops:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

... Allekirjoitan täysin tuon manuaalivaihteiston ongelman , ainakin itsellä MY 99 :ssä 2.0t:ssä on kys. Vikaa .
Automaatista sensijaan en ole kuullut mitään moitittavaa!
Alkuperäiset iskarit heikohkot ja menettävät tehonsa ennen aikojaan!
Etupenkkien verhoilu /pehmikkeet irtoavat etureunasta (yleinen vika)
Ei ole herkkä ruostumiselle käsittääkseni, toki riippuu hoidosta !
Muuten mielestäni hinta/ominaisuudet suhde hyvä ... Laatu pienin varauksin...
aaltot
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 04:25

Re: Turbo hajoaa

Viesti Kirjoittaja aaltot »

9-5T kirjoitti:
9000LPT kirjoitti:-Ennen -99 vuotta vaihdelaatikoissa oli jotakin ongelmia, jotka on ainakin osassa korjattu takuu aikana. Vaihteiden kytkeytymisessä ilmeisesti ongelmia.
-Sid- näyttöjen pikselit katoavat
-tasapainoakseleista kulkee huhuja ja kaikennäköistä keskustelua. ilmeisesti ajotyylillä ja vaihteistotyypillä jotakin yhteistä nimittäjää ongelmiin. Kaksilitraisissa ilmeisesti vähemmän ongelmia.
1999 taisi olla pahin vuosi laatikoille iso sarja jotka hajosivat kaikki, 2001 oli huonoja eikä 2004 taida selvitä ilman remppaa.
Tasapainoakseleissa koneen koolla ei ole väliä.
ostin juuri vm98 9-5 2.3t saabin millä on ajettu just 170tkm.. 1sellä rupesi kuulumaan pientä sivuääntä kovasti kiihdytettäessä, mutta 2-> sella ei mitään.. onko kellään kokemuksia 9-5 sen laatikon vaihdosta mitä maksaa ja mistä kannattaa ostaa?..
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Turbo hajoaa

Viesti Kirjoittaja kooamas »

9-5T kirjoitti: Tasapainoakseleissa koneen koolla ei ole väliä.
Kyllä ainakin tonnareissa 2.3-koneesta on enemmän saanut lukea tasapainoakseliongelmista kuin 2.0-koneesta, vaikka molemmista akseli ilm. löytyykin. Tiedä sitten mistä johtuu. Ja 9-5:ssa on tietääkseni hyvin pitkälle sama kone kuin viimeisimmissä tonnareissa.

-J-
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

alfa30 kirjoitti:Autoni on 9-5 2,3t -98. Turbo meni 160000km 1300EUR, nyt ajettu 171000 ja kaasuläppä reistailee sen korj. maksaa 1000EUR.
:cry:

Sulla on varmaan joku maanantai aamupäivänä tehty auto. Itselläni on 9000 cd 2,3 turbo autom. (vm -90/-91) ja sillä on ajettu yli 250 tkm ja vieläkin turbo pelittää.
Mä oon haaveillu seuraavax juuri samanlaista autoa kuin sulla on, täytyy vielä kerätä "hilloo". Autoilu maxaa, itse sijoitin korjauksiin 2053 euroa alv:0.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

ek6149 kirjoitti:
alfa30 kirjoitti:Autoni on 9-5 2,3t -98. Turbo meni 160000km 1300EUR, nyt ajettu 171000 ja kaasuläppä reistailee sen korj. maksaa 1000EUR.
:cry:

Sulla on varmaan joku maanantai aamupäivänä tehty auto. Itselläni on 9000 cd 2,3 turbo autom. (vm -90/-91) ja sillä on ajettu yli 250 tkm ja vieläkin turbo pelittää.
Mä oon haaveillu seuraavax juuri samanlaista autoa kuin sulla on, täytyy vielä kerätä "hilloo". Autoilu maxaa, itse sijoitin korjauksiin 2053 euroa alv:0.

Tuossa 9000:ssa onkin tuo Garrettin t25,mikä on paljon kestävämpi kun 9-5:n on Garreti gt17.

Itse vaihdoin turbon 185tkm ajettuna. Tilalle tuli uusi Mitsubishin TDO4-15t (Aero) turbo! hintaa tuli 600,- itse vaihdettuna eli ei mielestäni kauhean paha :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Frostgrey kirjoitti:
ek6149 kirjoitti:
alfa30 kirjoitti:Autoni on 9-5 2,3t -98. Turbo meni 160000km 1300EUR, nyt ajettu 171000 ja kaasuläppä reistailee sen korj. maksaa 1000EUR.
:cry:

Sulla on varmaan joku maanantai aamupäivänä tehty auto. Itselläni on 9000 cd 2,3 turbo autom. (vm -90/-91) ja sillä on ajettu yli 250 tkm ja vieläkin turbo pelittää.
Mä oon haaveillu seuraavax juuri samanlaista autoa kuin sulla on, täytyy vielä kerätä "hilloo". Autoilu maxaa, itse sijoitin korjauksiin 2053 euroa alv:0.

Tuossa 9000:ssa onkin tuo Garrettin t25,mikä on paljon kestävämpi kun 9-5:n on Garreti gt17.

Itse vaihdoin turbon 185tkm ajettuna. Tilalle tuli uusi Mitsubishin TDO4-15t (Aero) turbo! hintaa tuli 600,- itse vaihdettuna eli ei mielestäni kauhean paha :wink:

Joutuuko turbon vaihdon yhteysessä vaihtamaan myös moottorinohjauksen vai toimiiko entinen yhteen erilaisen ahtimen kanssa?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eo osaa ihan tarkkaan sanoa, mutta en usko!
Itselläni on vaihdettu myös vm-01 Aeron boksi ja auto toimii tosin hyvin.
Toimi tuo boksi tolla Garretin turbollakin hyvin.
Eihän noissa turboissa paljoakaan ole koko eroa, Mitsu vain kestää kuulemma paineita paremmin.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=turbo

tuossa keskustelussa on pari kuvaa noista turboista.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
andy
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 07:44
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja andy »

Miten nuo vaihteiston ongelmat ilmenee? Meillä on semmonen ongelma ettei pakki halua nykyään mennä kunnolla. Välillä ei mee ollenkaan, jolloin pitää sammuttaa auto ja sit menee. Kokeilin ensin eri vaihteiden kautta mutta tuloksetta. Ja on sitä huollossa katottu eikä mitään selvää vikaa löytyny. (ei merkkihuolto)
TiKa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 20:53
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TiKa »

Terve,
Itselläni on Saab 9-5 2.3t autom wagon vm. 2000. Ajettu 103 tkm.
Jakopää pitää ääntä samoin vesipumppu. Turbo just vaihdettiin ja suorasytysyksikkö ja takaiskarit keväällä. Et silleen... jakopäärempan jälkeen luulisi auton olevan o.k.

Osta tästä upea nahkapenkeillä ja kattoluukulla y.m. oleva menopeli. Kaksi kertaa alut, cruiset.....
Vastaa Viestiin