SAAB 95 vapisee
SAAB 95 vapisee
Saab 95 vm.1999 ajettu n. 170.000 km.
Yhtäkkiä viime syksynä huomasin , että auton ohjauksessa tuntuu tärinää, kun ajonopeus nousee yli 105:n. Renkaat Nokia 205 ajettu vasta 15.000 km aluvan-teet (FondMetall). Tasapainotettiin nyt keväällä Saab- merkkihuollossa, mutta tuloksitta.
Mistähän tämä tällainen mahtaisi johtua? Ei kaiketi auton, jonka toreettiseksi huippunopeudeksi ilmoitetaan 215 km/h pitäisi näissä nopeuksissa tutista?
kommentteja ja kokemuksia kenties samanlaisesta vaivasta odotellen
jo toisen Saabin omistaja
kiitos
Yhtäkkiä viime syksynä huomasin , että auton ohjauksessa tuntuu tärinää, kun ajonopeus nousee yli 105:n. Renkaat Nokia 205 ajettu vasta 15.000 km aluvan-teet (FondMetall). Tasapainotettiin nyt keväällä Saab- merkkihuollossa, mutta tuloksitta.
Mistähän tämä tällainen mahtaisi johtua? Ei kaiketi auton, jonka toreettiseksi huippunopeudeksi ilmoitetaan 215 km/h pitäisi näissä nopeuksissa tutista?
kiitos
Re: SAAB 95 vapisee
Mulle ilmaantui hieman samanlaista huolta. Vasen etukulma, mutta esiintyy eri nopuksissa. Nopeammin ajettaessa tuntuu rauhoittuvan. Luulin ongelman johtuvan halvoista renkaista, mutta tänään alle laitettiin tuliterät Dunlopit ja ne on varmasti vaaterissa. Pieni "sheikkailu" jatkuu. Vanhoilla renkailla vatkasi hieman myös vasemmalle käännyttäessä.
Ei vaarallista, mutta hieman ärsyttävää.
Voisiko johtua löysästä puslasta, tukivarresta tms?
Ei vaarallista, mutta hieman ärsyttävää.
Voisiko johtua löysästä puslasta, tukivarresta tms?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Siis jos talvirenkailla ja kesärenkailla tai renkaiden paikkoja vaihtamalla sama ongelma, niin ongelmahan on silloin muualla kuin renkaissa. Tuskin siis samanlaisia pystyheittoja, soikeita/lenkoja vanteita, tarvikevanteiden keskireiän sovitin tai tasapainovikaa kaikissa renkaissa.
Vanteesta kannattaa kokeilla, että onko lämpöeroja. Jos on niin voi olla laakeri tai jarruvika (esim. huonosti liikkuva satula).
Jos renkaat kuluneet epätasaisesti, voi vika olla ohjauskulmissa.
Muuten löytynee vika ala-/yläpallonivelissä, tukivarren puslista.
Vanteesta kannattaa kokeilla, että onko lämpöeroja. Jos on niin voi olla laakeri tai jarruvika (esim. huonosti liikkuva satula).
Jos renkaat kuluneet epätasaisesti, voi vika olla ohjauskulmissa.
Muuten löytynee vika ala-/yläpallonivelissä, tukivarren puslista.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Usein unohdettu, ja leimallakin huomiotta jäänyt kohde on etutolppien yläpään kääntölaakerit, sellaisissa Saabeissa joissa niitä on.
Että mahdollisen välyksen löytää, täytyy etupäätä osata keventää juuri oikein.
Että mahdollisen välyksen löytää, täytyy etupäätä osata keventää juuri oikein.
Mulla edellisessä autossa väljät takapään puslat aiheutti vapinaa yli satasen vauhdissa.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
-
- "Hölösuu"
Voihan renkaassakin olla runkovikaa. Sen luulisi vähän rauhoittuvan ainakin ohjauksen osalta jos laittaa ne renkaat taakse.
9000CS 2,3
Mulla on ihan samanlaista vaivaa, mutta tutina tulee +110km/h nopeudessa. Olen jo melko varmasti paikallistanut vian, sillä kesärenkaita alle laittaessa huomasin toisessa takarenkaassa aika paljon välyyttä. Eli kun kiristin pultteja, rengas liikkui mukana muutaman millin. En tiedä vielä miten laakeri vaihdetaan, mutta ilmeisesti koko napa pitää vaihtaa??
Jos ensiviikolla ehtisi asiaan paneutua.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
se on aika simppeli, Se koko napa on neljällä pultilla kiinni, ja sitten kaikki jarru hilppeet vain irti.En tiedä vielä miten laakeri vaihdetaan, mutta ilmeisesti koko napa pitää vaihtaa??
Löytyy tarvikkeena esim. Motonetista (114€).
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Tarkemmin sanoen likimain samoissa nopeuksissa allekirjoittaneellakin mainittu tärinä tuntuu. Tekisi mieli vielä vaihtaa talvirenkaat alle ja kokeilla niillä tuo noin 105 -115 km/h todetakseni tuntuuko samalta.900S kirjoitti:Mulla on ihan samanlaista vaivaa, mutta tutina tulee +110km/h nopeudessa. Olen jo melko varmasti paikallistanut vian, sillä kesärenkaita alle laittaessa huomasin toisessa takarenkaassa aika paljon välyyttä. Eli kun kiristin pultteja, rengas liikkui mukana muutaman millin. En tiedä vielä miten laakeri vaihdetaan, mutta ilmeisesti koko napa pitää vaihtaa??
Mitä tarkalleen ottaen tuo pulttien kiristämisen yhteydessä ilmennyt renkaan liikkuminen tarkoitti? Itse olen pääasiassa nikkaroinut SAAB 99 81:n kanssa (edelleen käytössä, vaikka ikää jo onkin).
Mikäli ehdit paneuta asiaan, kuten vähän avistelit, niin kirjoittelepa vielä. Joka tapauksessa
kiitos jo tästä vaivannäöstä ja vastauksesta
Niin siis kun oikea takakulma on ylhäällä ja ollaan asentamassa rengasta paikalleen, käsijarrun ollessa kireällä, niin pultteja kiristettäessä tuntuu sellainen selvä klappi. Ja tuo sama välys tuntuu kun ottaa renkaasta käsin kiinni ja runkuttaa myötä/vastapäivään (ei sivuttaissuunnassa!). Koko napa siis liikkuu muutaman millin. Ja piti silloin vielä oikein toiselta puolelta tarkistaa, niin siellä ei ollut milliäkään klappia.. Tuon paremmin en oikeastaan osaa asiaa selittääJUHNU kirjoitti: Mitä tarkalleen ottaen tuo pulttien kiristämisen yhteydessä ilmennyt renkaan liikkuminen tarkoitti? Itse olen pääasiassa nikkaroinut SAAB 99 81:n kanssa (edelleen käytössä, vaikka ikää jo onkin).
Mikäli ehdit paneuta asiaan, kuten vähän avistelit, niin kirjoittelepa vielä. Joka tapauksessa
kiitos jo tästä vaivannäöstä ja vastauksesta

Ja eipä kestä kiittää

9-5 2,3t Wagon `06 x 2
mulla oli samaa ongelmaa, tärisi 105-115km/h vauhdeissa, mulla vika oli noissa saabin orggis vanteissa, oli pultin reijät hiukan soikeat niin pääsi sieltä varmaa vähän elämään,vissiin edellisellä omistajalla jäänyt vanteet kiristämättä ja hakannut reijät soikeiksi. vaihdoin vanteet ja enää ei tärise
JUHNU kirjoitti:Saab 95 vm.1999 ajettu n. 170.000 km.
kiitos
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Vaihdatin omaani uudet kesärenkaat, jonka jälkeen alkoi vapina.
Vanteeni ovat myös samaa merkkiä kuin sinulla, ja niihin kuuluu asentaa sovitusholkki (keskiön välys jää muuten koska ei ole alkuperäisvanne) paikalleen asennettaessa. Tämä jäi rengasliikkeessä huomioimatta. Uskallan väittää että sama vika sinullakin.
Vanteeni ovat myös samaa merkkiä kuin sinulla, ja niihin kuuluu asentaa sovitusholkki (keskiön välys jää muuten koska ei ole alkuperäisvanne) paikalleen asennettaessa. Tämä jäi rengasliikkeessä huomioimatta. Uskallan väittää että sama vika sinullakin.
Kiitos vastauksestasijukkka kirjoitti:Vaihdatin omaani uudet kesärenkaat, jonka jälkeen alkoi vapina.
Sain monia vastauksia, mutta tämä oli minunkin tapauksessani se oikea.
Ohhoh. Ei kai tämä ole joku tyyppivika? Olen juuri manaillut nuita nokian nrvi- kesärenkaita, kun etuset juputtaa juuri ikävästi tuossa 105km/h vauhdissa. Ne tosin alkavat muutenkin olla ehtoopuolella, kun pintaa on alle 4mm. Tasapainotutin kuitenkin nuo renkaat keväällä, eikä mitään apua tullut. Talvirenkailla ei ole tommosia ongelmia. Pitänee jossain vaiheessa vaihtaa etu- ja takarenkaiden paikkaa. Takapyörät on Continentalin tekemät. Liekkö eroa etusiin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tähän 9-5:n vapainaan tuossa 105kmh ja siitä ylöspäin syitä kysellessäni sain erilaisia vastauksia johtuen varmaan siitä, että syitä moiseen mitä todennäköisimmin on useitakin. Minunkin renkaani, kuten aiemmin kirjoittelinkin, tasapainotettiin kahesti Saabilla, vian kuitenkaan löytymättä. Minulle sopi tuo Jukan (katsopa vielä sitä) ratkaisumalli, jollein toiselle varmaan jonkun muun. Ilmeistä on , etteivät tärinät johdu Saabin omista aluvanteista, vaan näistä eri yleismalleista, kuten esim. Fondmetal. Itse vanteistaei ainakaan minulla ole pahaa sanaa -päinvastoin. Ovat laadukkaan ja vahvan tekoiset ja näköiset... Tarkista, ettei sinultakin puutu nuo vaadittavt soviterenkaat tai jos ovatkin, etteivät ole jotenkin kurtussa.Mertmi kirjoitti:Ohhoh. Ei kai tämä ole joku tyyppivika? Olen juuri manaillut nuita nokian nrvi- kesärenkaita, kun etuset juputtaa juuri ikävästi tuossa 105km/h vauhdissa. Ne tosin alkavat muutenkin olla ehtoopuolella, kun pintaa on alle 4mm. Tasapainotutin kuitenkin nuo renkaat keväällä, eikä mitään apua tullut. Talvirenkailla ei ole tommosia ongelmia. Pitänee jossain vaiheessa vaihtaa etu- ja takarenkaiden paikkaa. Takapyörät on Continentalin tekemät. Liekkö eroa etusiin?
Nyt kun vika löytyi, on todellakin taas mukava JUNAILLA
TERV. JUHNU