Saab-Scanian merkin poisto / vaihto
Saab-Scanian merkin poisto / vaihto
Oliskos vinkkejä, että miten saisi tuon Saab-Scania-merkin siististi pois sekä konepellistä, että takaluukusta vaurioittamatta esim. ympärillä olevaa maalipintaa?
95 merkki lähti kyllä helposti, kun otti vain pihdeillä tarkan otteen ja vetäisi suoraan irti, mutta tästä merkistä ei saa mitään pihtiotetta.
Konepellissä on kyllä läpireikä, joten merkin keskeltä voisi saada painettua sisältä ulospäin, jos vain sitten merkki kestää, kun kuormittuu siitä keskipisteestä ja tosin siinä keskellä on se tappi kohdistusta varten merkissä, joten siitä on vähän huono painaa.
Takana ei näyttäisi olevan paljoa mahdollisuuksia sisäpuolelta operoida.
95 merkki lähti kyllä helposti, kun otti vain pihdeillä tarkan otteen ja vetäisi suoraan irti, mutta tästä merkistä ei saa mitään pihtiotetta.
Konepellissä on kyllä läpireikä, joten merkin keskeltä voisi saada painettua sisältä ulospäin, jos vain sitten merkki kestää, kun kuormittuu siitä keskipisteestä ja tosin siinä keskellä on se tappi kohdistusta varten merkissä, joten siitä on vähän huono painaa.
Takana ei näyttäisi olevan paljoa mahdollisuuksia sisäpuolelta operoida.
Saab 9-5 SE 2.0t Aut. Business -99
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06
Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06
Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
Re: Saab-Scanian merkin poisto / vaihto
Ujuta onkisiima lätkän alle ja "sahaa" tarrat irti.
Toimii
Toimii

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Saab-Scanian merkin poisto / vaihto
Ilmeisesti kokeiltu on?Termos kirjoitti:Ujuta onkisiima lätkän alle ja "sahaa" tarrat irti.
Toimii
Eikö vaurioita maalipintaa?
Saab 9-5 SE 2.0t Aut. Business -99
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06
Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06
Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
Re: Saab-Scanian merkin poisto / vaihto
Ok, entä takaluukku?9-5T kirjoitti:Etsilläkin olisi löytänyt mutta konepellissä reikä merkin takana on tehty tarkoituksella ettei joutuisi sahaamaan.
Sieltä ei ainakaan pääse suoraan painamaan merkkiä ulos.
Rekisterikilpivalopaneelin pois ottamalla saattaisi saada sen 3 cm tilaa, jos siellä on läpireikä, mutta ei silloinkaan oikein pääse painamaan ulos merkkiä.
Saab 9-5 SE 2.0t Aut. Business -99
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06
Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06
Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
Re: Saab-Scanian merkin poisto / vaihto
Kuumailmapuhallin ja onkisiima on hyvä vaihtoehto.
Lämmitä merkki+sen takana oleva liima ja sahaa siimalla irti.
Sitten kun merkin saa irti niin lämmittää varovasti peltiin jääneitä liimoja ja esim. puhtaalla rätillä pyyhkii raskaasti painaen vanhat liimat pois(pese ensin merkin ympäristö ettei synny naarmuja).
Vanhat liimat kun hankaa pois niin uuden merkin asennus istuu paremmin.
Lämmitä merkki+sen takana oleva liima ja sahaa siimalla irti.
Sitten kun merkin saa irti niin lämmittää varovasti peltiin jääneitä liimoja ja esim. puhtaalla rätillä pyyhkii raskaasti painaen vanhat liimat pois(pese ensin merkin ympäristö ettei synny naarmuja).
Vanhat liimat kun hankaa pois niin uuden merkin asennus istuu paremmin.
Re: Saab-Scanian merkin poisto / vaihto
Wagonissa pystyy painamaan irti. Näyttäisi tosin siltä, että sitä ennen joutuu poistamaan ainakin takaluukun verhoilut sekä takaluukun kahvan. Sen verran mukavassa paikassa se reikä...9-5T kirjoitti:Muistaisin kyllä painaneeni merkin takaa irti sedanissa, vaihdosta on 2v joten voin muistaa väärin vaikka niin ei usein tapahdu.RTuning kirjoitti: Ok, entä takaluukku?
Sieltä ei ainakaan pääse suoraan painamaan merkkiä ulos.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Saab-Scanian merkin poisto / vaihto
No niin, homma tehty.
Oli eroa etu- ja takamerkeillä:
Etu:
- Lähti helposti painamalla ulospäin voimalla
- Liimat jäi peltiin ja ei lähtenyt mekaanisella hankauksella
- Lämmitystä ja ei vieläkään
- Lopuksi lakkabensiiniä tarkasti rätin kärkeen vain merkin alle olevalle alueelle kaiken varalta
- Lakkabensa sulatti liiman -> lähti sitten mek. hankauksella helposti
-Sitten vielä pesu ja pellin lämmitys puhaltimella ennen uuden liimausta
Taka:
- Puulista peltiä vasten ja tervä puukonkärki merkin alle - > puukon vääntö listaa vasten 3:sta eri kohdasta ja uloshan se tuli
Tarkkana piti olla, ettei puukko lipsahda peltiä vasten, muttei lipsahtanut ja kun lipesi, lipesi poispäin autosta
- Tarra lähti melkein kokonaisina palasina mekaanisesti työntämällä sormenpäällä
- Sitten pesu, kuivaus ja pellin lämmitys ja liimaus
Autosta tuli huomattavasti särmemmän oloinen. Vanhoissa merkeissä ei ollut sinistä enää ollenkaan, vaan oli kaikki hävinnyt ja merkki oli krominvärinen / läpinäkyvä.
Seuraavaksi häiritsee vanhat kilvet, tilattu on.
Oli eroa etu- ja takamerkeillä:
Etu:
- Lähti helposti painamalla ulospäin voimalla
- Liimat jäi peltiin ja ei lähtenyt mekaanisella hankauksella
- Lämmitystä ja ei vieläkään
- Lopuksi lakkabensiiniä tarkasti rätin kärkeen vain merkin alle olevalle alueelle kaiken varalta
- Lakkabensa sulatti liiman -> lähti sitten mek. hankauksella helposti
-Sitten vielä pesu ja pellin lämmitys puhaltimella ennen uuden liimausta
Taka:
- Puulista peltiä vasten ja tervä puukonkärki merkin alle - > puukon vääntö listaa vasten 3:sta eri kohdasta ja uloshan se tuli
Tarkkana piti olla, ettei puukko lipsahda peltiä vasten, muttei lipsahtanut ja kun lipesi, lipesi poispäin autosta
- Tarra lähti melkein kokonaisina palasina mekaanisesti työntämällä sormenpäällä
- Sitten pesu, kuivaus ja pellin lämmitys ja liimaus
Autosta tuli huomattavasti särmemmän oloinen. Vanhoissa merkeissä ei ollut sinistä enää ollenkaan, vaan oli kaikki hävinnyt ja merkki oli krominvärinen / läpinäkyvä.
Seuraavaksi häiritsee vanhat kilvet, tilattu on.

Saab 9-5 SE 2.0t Aut. Business -99
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06
Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
Volvo V70 T5 6-man BSR Steg3 -06
Ex-Volvot: 240Tbo, 740Tbo, 740Tbo USA, 760Tbo, 760 2,9 V6, 960 2.5 24V, 850 T5-R, V70 2.5T, V70 D5 2kpl
Ex-muut: 9000 Tbo16, Corsa, Ascona, MB 300TDT, Audi 80, Astra, BX 19GTi, BMW 528iA
Re: Saab-Scanian merkin poisto / vaihto
jahas...tuli sitten ebaysta tilattua 2kpl sellasia hiilikuitulook-merkkejä..
no ne tuli ja ne onkin jotain jumalauta paksuja tarroja!
ootteko muut siis puljanneet siten että liimanneet vanhojen lätkien päälle suoraan näitä tarroja...tietty ekana vanha kuva poistaen...mikäköhän tossa ois paras liima?...merkit tuli paperisuikaleessa ja joku liimahan niissä on mihin en tietenkään luota...
onko kukaan kokeillu miten helposti ja lähteekö mekaanisesti ollenkaan alumiinilätkästä tuo kuva pois..kulumalla ainakin, takamerkki nimittäin on kokonaan ilman kuvaa tällähetkellä...
vissiin yleisimmin merkit on ihan niitä kokonaisia alumiinisia? lätkiä joissa valmiina se kuva?
no ne tuli ja ne onkin jotain jumalauta paksuja tarroja!
ootteko muut siis puljanneet siten että liimanneet vanhojen lätkien päälle suoraan näitä tarroja...tietty ekana vanha kuva poistaen...mikäköhän tossa ois paras liima?...merkit tuli paperisuikaleessa ja joku liimahan niissä on mihin en tietenkään luota...
onko kukaan kokeillu miten helposti ja lähteekö mekaanisesti ollenkaan alumiinilätkästä tuo kuva pois..kulumalla ainakin, takamerkki nimittäin on kokonaan ilman kuvaa tällähetkellä...
vissiin yleisimmin merkit on ihan niitä kokonaisia alumiinisia? lätkiä joissa valmiina se kuva?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Saab-Scanian merkin poisto / vaihto
No ihan vaan vaikka hiekkapaperilla hinkkaat sen vanhan kuvan rippeet pois siitä lätkästä, kromattua reunaa varoen tietenkin..
Varmaan hyvä olis jos mahdollisemman tasaiseksi saisit sen alueen, siihenhän kun jää kohokuviona vielä se vanha logo. Peset/pyyhit rasvat pois sen jälkeen hyvin ja tilaamasi liimatarra päälle, jos liimaan et luota niin laita väliin sitä mihin luotat.
Ja btw, kyllähän niissä ebayn ilmoituksissakin lukee että ne on tarroja..
Ja kyllä, OE tavara on ihan koko lätkä kuvineen.
T:Tommi
Varmaan hyvä olis jos mahdollisemman tasaiseksi saisit sen alueen, siihenhän kun jää kohokuviona vielä se vanha logo. Peset/pyyhit rasvat pois sen jälkeen hyvin ja tilaamasi liimatarra päälle, jos liimaan et luota niin laita väliin sitä mihin luotat.

Ja btw, kyllähän niissä ebayn ilmoituksissakin lukee että ne on tarroja..
Ja kyllä, OE tavara on ihan koko lätkä kuvineen.
T:Tommi
9-5 Aero -03
Re: Saab-Scanian merkin poisto / vaihto
eli esim. pcs-lätkät on lätkiä kuvineen?BNordic kirjoitti:No ihan vaan vaikka hiekkapaperilla hinkkaat sen vanhan kuvan rippeet pois siitä lätkästä, kromattua reunaa varoen tietenkin..
Varmaan hyvä olis jos mahdollisemman tasaiseksi saisit sen alueen, siihenhän kun jää kohokuviona vielä se vanha logo. Peset/pyyhit rasvat pois sen jälkeen hyvin ja tilaamasi liimatarra päälle, jos liimaan et luota niin laita väliin sitä mihin luotat.
Ja btw, kyllähän niissä ebayn ilmoituksissakin lukee että ne on tarroja..
Ja kyllä, OE tavara on ihan koko lätkä kuvineen.
T:Tommi
ok, mites vielä millä ootte laittaneet sitten nuo lätkät autoon kiinni, tuleeko niissäkin joku liimapinta jo valmiina vai?
ajattelin vaan että mikä ois sitten hyvä liima jos liimaan ton vanhan lätkän takas...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Saab-Scanian merkin poisto / vaihto
Mulla oli ainakin alkuperäisessä saabin keulamerkissä se logo erillinen ohut peltilevy joka oli liimalla kiinni ja lähti kampemalla pois. Eli se merkin kanta jäi paikalleen ja siihen lätkäisin sen samaisen ebay-tarran ja hyvin on pysynyt.
Re: Saab-Scanian merkin poisto / vaihto
ok...ihanko merkin omalla liimalla vaan..eikai tuonne alle mitään paksua liimaa voi laittaakaan...speedpartsin sivuilla oli kehoitus lämmittää "tarra" notkeaksi ennen liimausta...jotain 3M:n high quality uv-filtered tarrojahan nuo pitäs olla...K95 kirjoitti:Mulla oli ainakin alkuperäisessä saabin keulamerkissä se logo erillinen ohut peltilevy joka oli liimalla kiinni ja lähti kampemalla pois. Eli se merkin kanta jäi paikalleen ja siihen lätkäisin sen samaisen ebay-tarran ja hyvin on pysynyt.
se on selvä että kunnon pohjapuhdistus on kaiken a ja o...se oiskin hyvä että ei tartteis tuota levyä kammetakaan irti...
pitääpä yrittää...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Saab-Scanian merkin poisto / vaihto
OE lätkissä on taustalla kolme-kaksi tappia (mallista riippuen) + 2 puolinen teippi joilla se kiinnitetään konttiin taikka nokkaan.mienkoiv kirjoitti: ok, mites vielä millä ootte laittaneet sitten nuo lätkät autoon kiinni, tuleeko niissäkin joku liimapinta jo valmiina vai?
ajattelin vaan että mikä ois sitten hyvä liima jos liimaan ton vanhan lätkän takas...
PCS(speedparts) myy OE lisäksi myös noita paksuja 3Dtarroja kotkalla ja speedparts tekstillä varustettuna jotka asennetaan vain sen vanhan rispaantuneen logon paikalle, ottamatta itse lätkää autosta irti. Sitä en tiedä millainen liima kyseisissä on, ilmeisen hyvä..uskoisin.
T:Tommi
9-5 Aero -03