9-5 Moottorin vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
iivejo
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 14:05
Paikkakunta: Muurame

9-5 Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja iivejo »

Onko kenelläkään kokemusta 2.0l koneen korvaamisesta 2,3 Aeron koneella?
Millaisia hankaluuksia olisi odotettavissa jos hankkeeseen ryhtyisi?

Suurin kysymysmerkki lienee 04- Aeron koneen ja -99 2,0l vaihdelaatikon yhteensovittaminen? Asia tuli ajankohtaiseksi kun mäntä päätti jakautua useampaan osaan rekkajonoa ohittaessa :?
130 000km Speedpartsin Stage 1R palikoilla oli ilmeisesti liikaa...
"Uudessa" käytetyssä Aeron koneessa on ohjainyksikkö ja turbo mukana, joten niistä ei tarvitse huolehtia onneksi enempää.
Matalapaine-etanoli 9-5 2.0 Maptun BioPower steg heihei
Retro 99 orkkis Petro
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 9-5 Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Miksi haluat vaihtaa koko moottorin kun pääsisit aeron moottoria kestävämpään lopputulokseen vaihtamalla vain kierroksen kestävämpiä mäntiä?

Vaihtoehtoina:

-Wössnerin originaalikiertokankiin sopivat
-T5 (esim 9000, NG900, OG9-3 -1999) kiertokanget ja männät
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
iivejo
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 14:05
Paikkakunta: Muurame

Re: 9-5 Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja iivejo »

Koko moottorin vaihtoa alkaa kummasti harkita kun endoskooppitutkimuksen perusteella 1. sylinterin seinämä on vakavasti vaurioitunut. Siis siten, että alustavasti katsottuna porauskaan ei välttämättä riitä. Lisäksi koneesta löytynee epämääräinen määrä metallimurua. Vaihtoehtoina onkin nyt vaihtokone, uusi lohko tai riskinotto porauksen ja uusien mäntien kanssa.
Matalapaine-etanoli 9-5 2.0 Maptun BioPower steg heihei
Retro 99 orkkis Petro
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Re: 9-5 Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Johtosarjassa on eroa, mutta se uuden koneen mukana varmaan tulee johtosarja mukana. Osa antureista on erilaisella liittimellä ja uudemmassa on kaks lamdaa. Muuten menee varmaan heittämällä.

Se aeron pata on muuten sama kuin se 2-litranen, mutta kampiakseli on eri. Sellanen kampiakseli vois löytyy kohtuu hinnalla.

Itellä hajos muutama vuosi sitten kans mäntä osiksi ja vaihdoin vaihto koneen, mutta jos nyt tekisin niin tekisin siittä vanhasta tonnarin männillä oikeesti kestävän koneen. Ei uskalla paljoa lastuilla kikkailla.

Speedpartsin boksissa on puututtu myös nakutukseen joten se varmaan syynä ja vielä jos olet käyttänyt öljyttävää vapaavirtaussuodatinta joka on öljynnyt kuumalangan niin lopputulos on tutun oloinen
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
iivejo
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 14:05
Paikkakunta: Muurame

Re: 9-5 Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja iivejo »

Joo, kuulostaa loogiselta tapahtumaketjulta Speedpartsin palikoilla. Myyjä epäili, että Aeron koneessa olisi erilainen akseli mitä pitkin voima välitetään vaihteistoon. Kieltämättä tonnarin männät kuulostavat houkuttelevilta vaihtoehdoilta. Vaihtokoneessa vaan on se hyvä puoli, että se on paljon vähemmän ajettu. Näin muilla kilkkeillä voi olla enemmän kilometrejä edessä kuin vanhoilla vehkeillä.
Matalapaine-etanoli 9-5 2.0 Maptun BioPower steg heihei
Retro 99 orkkis Petro
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 9-5 Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Ei kai kukaan ole saanut T5/T7 saabin lohkoa ajettua väljäksi mikäli koneessa on ylipäätään ollut öljyä? Tuntuu olevan laadukasta tekoa.

Tarkoitan, etteivät kilometrit sinänsä ole mikään ongelma koneelle, esimerkiksi jakopää voi olla remonttikunnossa jo 100tkm ajetussa autossa, toisissa se taas on timmi vielä 200tkm jälkeenkin. Tietysti mikäli vanhassa koneessa jakopää on heikossa hapessa/jäljet pytyssä ovat pahat ja toisessa koneessa timmit, niin ymmärrän koko moottorin vaihdon.

Jos vaihdat moottorin, laita ensin myös jakopää ja moniurahihna+rullat kerralla uusiksi vaikkeivät ihan vielä vaihtokunnossa olisikaan, pääset helpommalla kuin ryhtyen samaan ruljanssiin tulevaisuudessa kone kasassa.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-5 Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

iivejo kirjoitti:Joo, kuulostaa loogiselta tapahtumaketjulta Speedpartsin palikoilla. Myyjä epäili, että Aeron koneessa olisi erilainen akseli mitä pitkin voima välitetään vaihteistoon. Kieltämättä tonnarin männät kuulostavat houkuttelevilta vaihtoehdoilta. Vaihtokoneessa vaan on se hyvä puoli, että se on paljon vähemmän ajettu. Näin muilla kilkkeillä voi olla enemmän kilometrejä edessä kuin vanhoilla vehkeillä.
Kampiakseli ja kiertokanget ovat erilaiset 2.0 ja 2.3 koneissa. Tonnarin 2.3 ruiskukoneesta loytyy väliltä 90-93 samat kiertokanget kuin tonnarin 2.3 turboista 90-98. Molemmat sopivat 9-5 koneeseen. Pitää vielä varmistaa mitä eroa on 2.3i -94 kiertokangissa, koska EPC:ssä ovat eri numerolla kuin turbon.

PCS:ltä saa pitkälohko tonnarin mäntiä n.200€ hintaan renkaineen ja sopivat myös 9-5:n, kunhan otattaa männän alahelmoista pikkuisen pois, koska ottaa kampiakselin tunnistin kehään kiinni. Näillä männillä puristukset putoavat hieman ja koneen huohotus vähenee olemattomaksi. Tämän jälkeen kone kestää nakutustakin ja hieman enemmän kiusaamista.

Pitää vielä vertailla, mutta käsittääkseni B234 94-> ja B235 kampiakselit ovat samoilla mitoilla, joten sopivat ristiin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
iivejo
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 14:05
Paikkakunta: Muurame

Re: 9-5 Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja iivejo »

Vaihto sitten tuli tehtyä ja 2,3 Aeron kone menee paikalleen ilman sen kummempia ongelmia. Saman pakettiin tuli uusi Aeron kytkin. Oma ongelmansa oli -99 ja -04 mallin erilaiset johtosarjat. Ratkaisu tähän oli säilyttää -99 mallin johtosarja ja modata se uuteen moottoriin sopivaksi mm.siksi, että -04 luovuttaja oli automaatti ja oma kori manuaali. Eli boksin vaihto olisi ollut edessä joka tapauksessa.

Loppujen lopuksi vanhan 2,0t:n vaurio ei ollut niin paha kuin mitä oletin. Ykkössylinterin mäntä oli vain sulanut reunasta, mutta vaurio ei sittenkään ulottunut itse sylinteriin näin silmämääräisesti arvioituna.
Nyt olisi edessä tuon vanhan lohkon ja vermeiden myynti asianharrastajalle :)
Matalapaine-etanoli 9-5 2.0 Maptun BioPower steg heihei
Retro 99 orkkis Petro
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jkotka »

iivejo kirjoitti:Vaihto sitten tuli tehtyä ja 2,3 Aeron kone menee paikalleen ilman sen kummempia ongelmia. Saman pakettiin tuli uusi Aeron kytkin. Oma ongelmansa oli -99 ja -04 mallin erilaiset johtosarjat. Ratkaisu tähän oli säilyttää -99 mallin johtosarja ja modata se uuteen moottoriin sopivaksi mm.siksi, että -04 luovuttaja oli automaatti ja oma kori manuaali. Eli boksin vaihto olisi ollut edessä joka tapauksessa.

Loppujen lopuksi vanhan 2,0t:n vaurio ei ollut niin paha kuin mitä oletin. Ykkössylinterin mäntä oli vain sulanut reunasta, mutta vaurio ei sittenkään ulottunut itse sylinteriin näin silmämääräisesti arvioituna.
Nyt olisi edessä tuon vanhan lohkon ja vermeiden myynti asianharrastajalle :)
Harrastajiahan löytyy täältä :)
-
Janne #2769 stcf #40
Vastaa Viestiin