Ilmastoinnin jurina?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Ilmastoinnin jurina?

Viesti Kirjoittaja artako »

Oikealta edestä on alkanut kuulua jurinaa silloin kun ilmastointi ottaa tehoja. Ääni kuuluu melko voimakkaana pienillä kierroksilla auton sisälle, ulkopuolelta ääntä ei erota. Kun ilmastoinnin kytkee pois, jurina loppuu. Ilmastointi toimii muuten normaalisti, aineet vaihdettu viime kesänä.

Onkohan kompressori särkymässä vai voisiko ääni tulla jostain muualta?

(Auto on 230tkm ajettu 2.0t.)
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin jurina?

Viesti Kirjoittaja mike »

Niin se jurisee ihan hyvin sisälle kuuluvasti mullakin (272 tkm). Kaippa se on kompuran loppu lähellä mutta se on sitten eri asia että kuinka lähellä. Hajoaa kun hajoaa.

Tonnarin kompura piti ääntä reilun 150 tkm:n matkan mitä auto mulla oli ja edelleen puskee kylmää vaikka autolla on ajettu n 410 tkm. Ilmastointikorjaamossa olivat vaihtamassa kompuraa jo 260 tkm:n lukemissa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Ilmastoinnin jurina?

Viesti Kirjoittaja artako »

No eipä sitten kannata hätäillä, katsotaan rauhassa kuinka kauan se kestää.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin jurina?

Viesti Kirjoittaja mike »

Niin, se on vähän makuasia milloin autonsa korjaa.
Tietty matkan yllättävä katkeaminen on todennäköisempi jos odottelee esim kompuran laukeamista ennemmin kuin vaihtaa sen heti ensi oireiden ilmettyä.

Ite olen laskenut että kompura on sen verran kallis uusittava antaa asian olla toistaiseksi kun kerran vielä toimii. Eipä tuota nykyisillä hinnoilla viitsi alkaa kyllä huollattamaankaan kun taitasi maksaa saman kuin uusikin.

Kaikki aikanaan. Ja varmasti se nyt sitten hajoaa seuraavalla pitemmällä reissulla kun ei tarvis hajota :)
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Ilmastoinnin jurina?

Viesti Kirjoittaja artako »

Ihmettelen miksi jurinaa ei erota moottoritilassa kuuntelemalla ollenkaan, mutta sisälle kuuluu selvästi vaikka välissä on äänieristeet. Ehkä ääni siirtyy ilmastoinnin putkien välityksellä ja mukana ääntä voimistavaa resonanssia?

Miten kompressori yleisimmin menee rikki? Loppuuko vain kylmän tulo vai meneekö se mahdollisesti jumiin? Onko kellään kokemusta asiasta?

Pelkkä ylimääräinen ääni ei vielä haittaa, mutta jos vaarana on jumittuminen ja mahdollinen hihnan katkeaminen täytyy kompura tietenkin vaihtaa tai korjata.
Nyt ymmärrän miksi minun autoni hajoaa harvoin.
Minulla Saab on hajonnut neljän vuoden aikana kaksi kertaa, syyt: asentoanturi ja DI-kasetti + normaalista kulumisesta johtuvia pikku vikoja.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
moke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Maalis 13, 2008 21:37

Re: Ilmastoinnin jurina?

Viesti Kirjoittaja moke »

Mulla on 9-5 -01 aj.206000 kompura on pitäny ääntä noin 1,5v.Mikähän noiden kesto on yleensä,ja onko kellään tietoo paljon maksaa uusi kompura?
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: Ilmastoinnin jurina?

Viesti Kirjoittaja malait »

Nyt ymmärrän miksi minun autoni hajoaa harvoin.[/quote]

Sieltähän tuli taas kerran ylimielinen kommentti !
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Ilmastoinnin jurina?

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

artako kirjoitti:Ihmettelen miksi jurinaa ei erota moottoritilassa kuuntelemalla ollenkaan, mutta sisälle kuuluu selvästi vaikka välissä on äänieristeet. Ehkä ääni siirtyy ilmastoinnin putkien välityksellä ja mukana ääntä voimistavaa resonanssia?

Miten kompressori yleisimmin menee rikki? Loppuuko vain kylmän tulo vai meneekö se mahdollisesti jumiin? Onko kellään kokemusta asiasta?

Pelkkä ylimääräinen ääni ei vielä haittaa, mutta jos vaarana on jumittuminen ja mahdollinen hihnan katkeaminen täytyy kompura tietenkin vaihtaa tai korjata.
Nyt ymmärrän miksi minun autoni hajoaa harvoin.
Minulla Saab on hajonnut neljän vuoden aikana kaksi kertaa, syyt: asentoanturi ja DI-kasetti + normaalista kulumisesta johtuvia pikku vikoja.
Olen huomannut saman asian, että ääni kuuluu ainoastaan ohjaamossa tyhjäkäynnillä. Nyt luettuani tätä ketjua olen alkanut ajaa econ-asennossa, jolloin ääntä ei enää kuulu. Uuden kompuran hintatiedot asennettuna kiinnostaisivat minuakin.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ilmastoinnin jurina?

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Minullakin alkoi helteiden aikaan kuulua jurinaa sisälle, joka häviää kun painaa ECON:in päälle. Nuukana sitä tuli mieleen, että voisikohan kylmäaineen vähyys aiheuttaa ko. äänen (viime kesään verrattuna tuntuu jäähdytys vähän laiskemmalta).
Vai onkohan sitä edessä kompuran hankinta, saako niitä muualta kuin merkkiliikkeestä?
Muutenhan sitä voisi ajaa ECON päällä ja vain helteillä ajella jurinan kanssa, mutta taitaa hihna lentää taivaan tuuliin jos kompura jymähtää lopullisesti.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Ilmastoinnin jurina?

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Moro,

Ainakin omassa autossa kompura rallatti päällä ollessaan (ECON napin painaminen poisti äänen), avattuani kompuran huomasin ettei laakerit ollut mahdottomassa kunnossa, toki niissä uuteen verrattuna oli välystä mutta ei kuitenkaan vielä ollu täysin "loppu"...

Parin viikon päästä saan selville että tuleeko kompuran rallatus männistä vai laakereista. Oli meinaan muutama mäntä hieman leikannu. ilmeisesti ollu järjästelmässä likaa yms...
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Ilmastoinnin jurina?

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

soap95 kirjoitti:Minullakin alkoi helteiden aikaan kuulua jurinaa sisälle, joka häviää kun painaa ECON:in päälle. Nuukana sitä tuli mieleen, että voisikohan kylmäaineen vähyys aiheuttaa ko. äänen (viime kesään verrattuna tuntuu jäähdytys vähän laiskemmalta).
Vai onkohan sitä edessä kompuran hankinta, saako niitä muualta kuin merkkiliikkeestä?
Muutenhan sitä voisi ajaa ECON päällä ja vain helteillä ajella jurinan kanssa, mutta taitaa hihna lentää taivaan tuuliin jos kompura jymähtää lopullisesti.
En usko että aineen määrä vaikuttaa... Ei ainakaan omassa autossa vaikuttanut. Kyllä se ääni melko varmasti tulee ihan mekaanisesta kulumisesta...
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ilmastoinnin jurina?

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Henrikki kirjoitti:
En usko että aineen määrä vaikuttaa... Ei ainakaan omassa autossa vaikuttanut. Kyllä se ääni melko varmasti tulee ihan mekaanisesta kulumisesta...
Huonoja vehkeitä :( jos alkavat hajoamaan jo 211 tkm:n kohdalla.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ilmastoinnin jurina?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Henrikki kirjoitti:En usko että aineen määrä vaikuttaa... Ei ainakaan omassa autossa vaikuttanut. Kyllä se ääni melko varmasti tulee ihan mekaanisesta kulumisesta...
Kyllähän se aineiden vähyys nopeuttaa sitä kulumista, koska ei voitelukaan pelaa oikein.

Tonnarissa kompura piti pientä ääntä ennen ilmastoinnin tyhjennystä ja täyttöä. Uudet öljyt samalla kiertoon, niin tuo sivuäänikin hävisi. Parin vuoden välein kun käyttää huollossa, niin pysyy voitelukin kunnossa, kylmänpuhkumisominaisuuksista puhumattakaan.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Ilmastoinnin jurina?

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

OK,

Ilmeisesti itsellä oli sitten niin loppu laakerit että en huomannut eroa tyhjän/täyden järjestelmän kanssa.

Miksi huollattaa kahden vuoden välein jos kone puskee kunnolla kylmää ja kompura toimii normaalisti... Ei ne öljyt ja kylmäaineet mihinkään sieltä kulu.

Olen lähiviikkoina menossa testaamaan oman remontin tuloksen. Oli vuotoa jossain ja kompura piti ääntä. Tilasin kompuran tiivarit+stefan jenkeistä ja "melkeen" sopivat laakerit suomesta. kennon käytin malmilla jäähdytinhuolto kinasella koeponnistuksessa. Eilen sain romut kiinni autoon. Joten ensin menen typellä kokeilemaan ettei ole isompia vuotoja ettei tarvitse maksaa ylimäärästä. jos typpi pysyy hyvin sisällä niin uskaltaa viedä normaali ilmastointi huoltoon.
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: Ilmastoinnin jurina?

Viesti Kirjoittaja Palju »

Henrikki kirjoitti:Miksi huollattaa kahden vuoden välein jos kone puskee kunnolla kylmää ja kompura toimii normaalisti... Ei ne öljyt ja kylmäaineet mihinkään sieltä kulu.
Kyllä ne aineet sieltä häviää ihan itsekseen. Hukkaprosentti on 10-15% vuodessa tällä nykyisellä R134a kylmäaineella. Se öljyhän "kulkee" kylmäaineen mukana ja huolehtii voitelusta. Talvella kun kompura ei kytkeydy päälle niin voitelun puutteessa esim. liitosten o-renkaat kuivuvat. Se taasen johtaa kylmäaineen suurempaan hävikkiin järjestelmästä.

Omaan autooni ilmastoinnin huolto tehdään kerran vuodessa.
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
Vastaa Viestiin