
käynnistys ongelma
käynnistys ongelma
mikäs mahtaa ol vika kun mun 2000 mallinen airo lähtee huonosti käymään yhden nukutun yön jälkeen sitä joutuu sahaamaan aika kauvan ja sitkun lupaa ni se käy sillai pröpöttämällä ja ihan niinku ei kävis kaikilla pytyil mut muutama sekunnin pääst käynistyksest ni se käy normaalisti tulpat on vaihdettu eli mist kannattais lähtee tutkimaan 

Re: käynnistys ongelma
Näistä perinteisistä:marker kirjoitti:mikäs mahtaa ol vika kun mun 2000 mallinen airo lähtee huonosti käymään yhden nukutun yön jälkeen sitä joutuu sahaamaan aika kauvan ja sitkun lupaa ni se käy sillai pröpöttämällä ja ihan niinku ei kävis kaikilla pytyil mut muutama sekunnin pääst käynistyksest ni se käy normaalisti tulpat on vaihdettu eli mist kannattais lähtee tutkimaan
- Oikeat tulpat
- DI-kasetti
- Kampuran asentoanturi
- Bensapumppu
Helpointa lähteä huollon kautta, josko TECH löytäisi häiriöitä.
DI-kasettia voi koittaa vaihtaa. Näitähän on lähes jokaisella T7 -Saabistilla varakappale kontissa, ainakin mulla on ehjäksi todettu

Kokeneemmat jatkaa...
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: käynnistys ongelma
joo tarttee men käymään saab liikkees jos ne löisi johonki testeriin mimmosia tulppia suosittelette aeroon
Re: käynnistys ongelma
Oikea tulppa Aeroon on NGK PFR6H-10. Myös seiska (PFR7H-10) käy.
Eski
Eski
Re: käynnistys ongelma
Kuten monesti aiemminkin on tullut todettua niin paras paikka niille kutosille ja platinatulpille on kaupan hylly. Eli ei kannata ostaa ylihintaista kuraa, kun parempi toimivuus huomattavasti halvemmalla onnistuu BCPR7ES-11:llä. Pätee erityisesti Aeroihin ja viritettyihin. Seiskan platinaa ei ole enää saatavana ja suosituksen muuttuminen kutoseen johtuu tästä, se kutonen vaan ei toimi yhtä hyvin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: käynnistys ongelma
No jaa, eipä minulla ole esiintynyt mitään tulppaongelmia platinoiden kanssa, ei entisessä Aerossa eikä nykyisessä Saabin virisarjalla varustetussa 2.0T:ssä. Platinoiden kärjet eivät kulu yhtään 60K vaihtovälillä, kun noita peruskynttilöitä joutuu vaihtamaan 20K välein...
Eski
Eski
Re: käynnistys ongelma
Taitaa tulla silti peruskynttilät halvemmiksi vaikka vaihtaisi 3x niin usein.Eski kirjoitti:No jaa, eipä minulla ole esiintynyt mitään tulppaongelmia platinoiden kanssa, ei entisessä Aerossa eikä nykyisessä Saabin virisarjalla varustetussa 2.0T:ssä. Platinoiden kärjet eivät kulu yhtään 60K vaihtovälillä, kun noita peruskynttilöitä joutuu vaihtamaan 20K välein...
Eski

Ei se platina siinä niinkään se ongelma ole, mutta kutosen tulpilla varsinkin kesähelteillä tulee herkemmin nakutusluuloa kuin seiskoilla. Mitä enemmän tehoja/ahtoja niin sitä herkemmin ongelmia..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: käynnistys ongelma
Riippuu tietysti mistä kynttilät ostaa, merkkihuollossa peruskynttilät maksaa suunnilleen saman kuin platinat tarvikekaupassa
En tiennytkään, että seiskoja ei enää saa. Aerossa minulla ainakin oli seiskat, mutta tuossa uudessa lienee kutoset...
Eski

Eski
Re: käynnistys ongelma
Juu merkkihuollon hinnat erikseen. Mistä tahansa tarvikeliikkeestä tai jopa huoltamolta nuo normi kuparitulpat ovat kyllä edullisia.
Ainakin tarvikeliikkeissä väittävät että tuo PFR7H-10 olisi lopetettu eikä enää saatavilla, mutta mene ja tiedä todenperäisyydestä sitten.. En keksi oikein myöskään muuta syytä miksi uudemmissa aeroissa suositus olisi vaihtunut kutoseen vaikka tehot jopa lisääntyneet. Ihan omakohtaista kokemustakin on kyllä siitä että virisoftan jälkeen kutosilla alko kuvittelemaan nakutusta ja seiskoilla homma korjaantui. Ihan hyvän näköiset ne vanhat platinakutoset olivat elektrodeiltaan vielä.
Jos jotakuta kiinnostaa niin voin mielellään myydä nuo platinakutoset jotka otin nykyisestä autosta pois seiskojen tilalta. Taitaa olla hikiseen 5tkm ajetut että uudenveroista platinatulppaa olisi edullisesti tarjolla jollekkin vakiolla ei-aerolla ajavalle.
Ainakin tarvikeliikkeissä väittävät että tuo PFR7H-10 olisi lopetettu eikä enää saatavilla, mutta mene ja tiedä todenperäisyydestä sitten.. En keksi oikein myöskään muuta syytä miksi uudemmissa aeroissa suositus olisi vaihtunut kutoseen vaikka tehot jopa lisääntyneet. Ihan omakohtaista kokemustakin on kyllä siitä että virisoftan jälkeen kutosilla alko kuvittelemaan nakutusta ja seiskoilla homma korjaantui. Ihan hyvän näköiset ne vanhat platinakutoset olivat elektrodeiltaan vielä.
Jos jotakuta kiinnostaa niin voin mielellään myydä nuo platinakutoset jotka otin nykyisestä autosta pois seiskojen tilalta. Taitaa olla hikiseen 5tkm ajetut että uudenveroista platinatulppaa olisi edullisesti tarjolla jollekkin vakiolla ei-aerolla ajavalle.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:28
- Paikkakunta: Imatra (Suomi) / Beihai (Kiina)
Re: käynnistys ongelma
Hei, tuliko käynnistysongelmaan ratkaisua? Mikä auttoi?
Meidän 9-5 2.3t Autom. vm-03 tekee justiinsa niinkuin markerin peli... sormi suussa...
Meidän 9-5 2.3t Autom. vm-03 tekee justiinsa niinkuin markerin peli... sormi suussa...
_____________________________________
Saappi on hyvä auto... ja sopivasti erilainen!
Saappi on hyvä auto... ja sopivasti erilainen!
Re: käynnistys ongelma
Niin sitä myöskin luulisi ettei saatavuudesta jää kiinni. Toisaalta voi olla, että kuumemmilla tulpilla on haettu vielä parempaa päästötasoa, optimoitu kylmässä talvessa lyhyttä kaupunkiajoa jne.
Kovempaan ajoon nuo seiskat ovat kuitenkin paremmat. Kyllähän ne kestää ja toimii niin ettei syttyhäiriöitä tule, mutta ahtoja/ilmamassaa kestää vaan paremmin seiskat kuin kutoset kun ollaan aeron tasolla ja ylitse. Eroa ei välttämättä perstuntumalla huomaa mutta loggaamalla ja turbomittarista näkee (viritettynä ainakin).
Kovempaan ajoon nuo seiskat ovat kuitenkin paremmat. Kyllähän ne kestää ja toimii niin ettei syttyhäiriöitä tule, mutta ahtoja/ilmamassaa kestää vaan paremmin seiskat kuin kutoset kun ollaan aeron tasolla ja ylitse. Eroa ei välttämättä perstuntumalla huomaa mutta loggaamalla ja turbomittarista näkee (viritettynä ainakin).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: käynnistys ongelma
Juu terve kaikille!
Juuri kun pääsin kehumasta Saapasta tuolla yleiset-puolella, niin se huumorintajuissaan löi vian päälle.
Eli ei lähtenyt ajon jälkeen käyntiin uudestaan.
Auto oli seissyt päivän, lähdin käymään asioilla -> auto seisoi n.15min. Ja ei edes käynnistäessä luvannut. Se vietiin hinurin kyydissä Raision magneettiin. Ilmeisesti kampiakselin asentoanturi?
Odotellaan huomiseen ainakin mitä autotalossa sanotaan, mutta ihan vinkkinä niin voisiko joku kertoa että mitä siitä anturista ja vaihdosta voi maksaa? (Varmaan paljonkin... Mutta mikä on kilpailukykyinen pyynti?)
Juuri kun pääsin kehumasta Saapasta tuolla yleiset-puolella, niin se huumorintajuissaan löi vian päälle.
Eli ei lähtenyt ajon jälkeen käyntiin uudestaan.
Auto oli seissyt päivän, lähdin käymään asioilla -> auto seisoi n.15min. Ja ei edes käynnistäessä luvannut. Se vietiin hinurin kyydissä Raision magneettiin. Ilmeisesti kampiakselin asentoanturi?
Odotellaan huomiseen ainakin mitä autotalossa sanotaan, mutta ihan vinkkinä niin voisiko joku kertoa että mitä siitä anturista ja vaihdosta voi maksaa? (Varmaan paljonkin... Mutta mikä on kilpailukykyinen pyynti?)
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Re: käynnistys ongelma
Speedpartsilla anturin hinta 590kr (=62e) ja PCS:llä asennus kesti noin 15min. Eli alle satasen homma.
Eski
Eski
Re: käynnistys ongelma
Eli siinä anturissa se vika piili.
Vikakoodien luku(48€) + anturi(n.100€) + vaihto(n.60€) = n.210€.
Harmi etten ehtinyt soittaa sinne Magneettiin ja ehdottaa suoraan tuota tunnistimen vaihtoa niin olisin säästänyt melkein 50€...
Vikakoodien luku(48€) + anturi(n.100€) + vaihto(n.60€) = n.210€.
Harmi etten ehtinyt soittaa sinne Magneettiin ja ehdottaa suoraan tuota tunnistimen vaihtoa niin olisin säästänyt melkein 50€...
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Re: käynnistys ongelma
Melko hävytöntä laskutusta tuo 48 euroa vikakoodien luku ja pälle vielä 60 euroa(?!) anturin vaihdosta. Huhhuh..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com