Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Moi
Haulla koitin muttei oikein vastauksia löytyny..
Eli ajattelin vaihtaa vaihteistoöljyt 95 -99 2.3t (keppivaihde)ajettu 160000km niin löytyiskö ohjeita tai kuvia, kiitos?
Haulla koitin muttei oikein vastauksia löytyny..
Eli ajattelin vaihtaa vaihteistoöljyt 95 -99 2.3t (keppivaihde)ajettu 160000km niin löytyiskö ohjeita tai kuvia, kiitos?
Re: Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Löytyy se keppi automaatistakin
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Linear Business vm 2004
Re: Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Minäkin yritin samaa, jäi tekemättä. Eli vaihteiston päällä oleva täyttöaukon pultti lähti hyvin auki, kun oli kunnon räikkä.
Seuraavaksi oli tarkoitus avata tarkistusproppu (eli se, mihin asti öljyn pitää ylettyä). Tämä on vaihteiston oikeassa päädyssä ja runkoon matkaa pari senttiä. Ei siis mahdu avaamaan kunnolla millään työkalulla ja ainakin minulla oli pultti todella tiukassa. Katkaisin kuusiokoloavaimesta sopivan mittaisen palan (~1,5 cm) ja laitoin kiintoavaimen sen ympärille. No eihän pultti auennut niin pienellä kiintoavaimella, joten piti ottaa hiukan putkea vääntövarreksi. Tuloksena vääntynyt kiintoavain, vaikka kokeilin rost-offia ja muita avausta helpottavia kemikaaleja.
Jätin siis homman sikseen, tuossa nuo öljyt ovat muutaman kuukauden hyllyssä odottaneet, josko saisi taas intoa yrittää uudelleen.
Toki tuo tyhjennys ja täyttö onnistuvat ilmankin, mutta silloin pitää öljymäärä arpoa. Itse ainakin olen nähnyt 2 eri täyttömäärää, joista ilmeisesti pitäisi käyttää sitä pienempää, kun öljynvaihdon yhteydessä joihinkin koloihin jää hiukan vanhaa öljyä. Mutta jos noin ei ole, niin sitten öljyä menee laatikkoon liian vähän...
Edit: toki voi mitata ulos tulevan öljyn ja täyttää sillä periaatteella, mutta itse en ole vielä tähänkään hommaan lähtenyt.
Seuraavaksi oli tarkoitus avata tarkistusproppu (eli se, mihin asti öljyn pitää ylettyä). Tämä on vaihteiston oikeassa päädyssä ja runkoon matkaa pari senttiä. Ei siis mahdu avaamaan kunnolla millään työkalulla ja ainakin minulla oli pultti todella tiukassa. Katkaisin kuusiokoloavaimesta sopivan mittaisen palan (~1,5 cm) ja laitoin kiintoavaimen sen ympärille. No eihän pultti auennut niin pienellä kiintoavaimella, joten piti ottaa hiukan putkea vääntövarreksi. Tuloksena vääntynyt kiintoavain, vaikka kokeilin rost-offia ja muita avausta helpottavia kemikaaleja.
Jätin siis homman sikseen, tuossa nuo öljyt ovat muutaman kuukauden hyllyssä odottaneet, josko saisi taas intoa yrittää uudelleen.
Toki tuo tyhjennys ja täyttö onnistuvat ilmankin, mutta silloin pitää öljymäärä arpoa. Itse ainakin olen nähnyt 2 eri täyttömäärää, joista ilmeisesti pitäisi käyttää sitä pienempää, kun öljynvaihdon yhteydessä joihinkin koloihin jää hiukan vanhaa öljyä. Mutta jos noin ei ole, niin sitten öljyä menee laatikkoon liian vähän...
Edit: toki voi mitata ulos tulevan öljyn ja täyttää sillä periaatteella, mutta itse en ole vielä tähänkään hommaan lähtenyt.
Viimeksi muokannut O.K., Pe Heinä 18, 2008 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Automiehet kutsuu usein manuaalia keppivaihteiseksi koska raskaammassa kalustossa kuten paikallisliikenteen busseissa on usien automaatti jossa on pelkät napit.
9000CS 2,3
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Tarviiko vaihteistoöljyä vaihtaa? Itse vaihdatin manuaali-9-3:een jokin aika sitten, ja sen jälkeen huomasin WIS:stä, että "Vaihteisto on täytetty öljyllä valmistuksen yhteydessä eikä öljynvaihtoja tarvita." ja "Valmistuksen yhteydessä vaihtesto täytetään Saabin synteettisellä vaihteistoöljyllä eikä öljyä sen jälkeen tarvitse vaihtaa." 9-5:ssä varmasti sama homma. Automaatista en tiedä.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Itse tuli omaan vaihdettua n. 180tkm ajettuna ekan kerran, nyt n.260tkm laisissa ja olen ainakin 2 kertaa tuossa välissä vaihtanut. Yhden paljon saabin laatikoita korjannen mukaan ei tuo saabin mustikkamehu olisi mitään kaikkein parasta laakereiden kestävyyden kannalta. Nyt on harkinnssa jos pistäisi seuraavaksi ihan Nesteen hypoidit sisään
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Kesken vuotta 2007 tuo tikku jätettiin pois. Tarkistus pitää tehdä erikoistyökalulla Saab-huollossa. Tuskin sitä joka huollossa on.9-5T kirjoitti:automaatin määrä tarkistetaan täyttötulpassa olevasta tikusta.
GM Finland:
"Autossanne ei ole kyseistä mittatikkua. Huolloissa 30 000, 60 000 ja 90 000 km ei tehdä automaattivaihteistoöljyn tarkistuksia. Automaattivaihteistoöljyn vaihto tehdään 120 000 km huollossa ja silloin sen määrä tarkistetaan erikoistyökalu-mittatikulla vaihteiston kuoressa olevan tarkistustulpan kautta."
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Sorry, tarkoitukseni oli vaan laajentaa tätä mittatikkuasiaa, koska minä en meinannut millään saada selville, miten oman auton automaatin öljymäärä tarkistetaan. Kävin kahdessa Saab-huollossakin kysymässä mutta turhaan. Eivät nekään tienneet. - Ehkä joillakin saabisteilla on sama ongelma kuin minulla oli.9-5T kirjoitti:Kirjoitukseni alkoigeorge kirjoitti:Kesken vuotta 2007 tuo tikku jätettiin pois.9-5T kirjoitti:automaatin määrä tarkistetaan täyttötulpassa olevasta tikusta.9-5T kirjoitti:-98
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Mihin tuo äänitason nousu perustuu ja onko se nousu ihan häiriöksi asti jos niin käy?9-5T kirjoitti:Manuaaliin ei tarvitse mutta äänitason nousemisen riskillä voi vaihtaa.
- Pika
Re: Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Niin löytyykö kuvia manuaaliaskin tulpista?station1 kirjoitti:Moi
Haulla koitin muttei oikein vastauksia löytyny..
Eli ajattelin vaihtaa vaihteistoöljyt 95 -99 2.3t (keppivaihde)ajettu 160000km niin löytyiskö ohjeita tai kuvia, kiitos?
-J-
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Joo, aika pirullinen homma noiden öljytulppien kanssa on.
Juuri tehneenä...tyhjennyspropun sain auki kuusiopala+lenkkiavain -yhdistelmällä, kun siitä pääsi vasaralla naputtelemaan. Se tarkistustulppa onkin sitten ihan paholaisen keksintö. Paikka vielä ahtaampi eikä pääse naputtelemaankaan. Nuo tulpat on niin piukassa, että pienemmästä vääntiöstä ei löydy potkua ja isommilla ei mahdu.
Omaan tein sitten sillä tyhjennys-mittaus-täyttö -menetelmällä. Vaihteisto kun ei vuoda mitään ja uloskin tuli uskottava määrä, homma oli aika uskottavilla vesillä. Piiitkällisen valuttelun tulos oli noin 1,8 litraa ulos. Joskus kun keksii jonkun maailmanlopun vääntiön, niin sitten avaan sen tarkistustulpankin.
Sisällä oli ne kevyesti punertavat Saabin synteettiset. Tilalle meni (2.3t -99:iin, jossa kaiketi -01 takuuvaihdettu laatikko) ne uudet "punaviinit" eli GM-öljyt (nro 1940182). Kyllä lopputuloksena oli tässäkin tapauksessa sujuvampi vaihteensiirto (noin niin kuin Saabin mittapuussa) - ei jättimäistä muutosta mutta parempi. Ja tuo liemi kun on noin halpaakin (8 e/litra), niin voin vaihtaa useamminkin uusiin enkä kuvittelekaan noiden olevan lifetime oil.
E
Juuri tehneenä...tyhjennyspropun sain auki kuusiopala+lenkkiavain -yhdistelmällä, kun siitä pääsi vasaralla naputtelemaan. Se tarkistustulppa onkin sitten ihan paholaisen keksintö. Paikka vielä ahtaampi eikä pääse naputtelemaankaan. Nuo tulpat on niin piukassa, että pienemmästä vääntiöstä ei löydy potkua ja isommilla ei mahdu.
Omaan tein sitten sillä tyhjennys-mittaus-täyttö -menetelmällä. Vaihteisto kun ei vuoda mitään ja uloskin tuli uskottava määrä, homma oli aika uskottavilla vesillä. Piiitkällisen valuttelun tulos oli noin 1,8 litraa ulos. Joskus kun keksii jonkun maailmanlopun vääntiön, niin sitten avaan sen tarkistustulpankin.
Sisällä oli ne kevyesti punertavat Saabin synteettiset. Tilalle meni (2.3t -99:iin, jossa kaiketi -01 takuuvaihdettu laatikko) ne uudet "punaviinit" eli GM-öljyt (nro 1940182). Kyllä lopputuloksena oli tässäkin tapauksessa sujuvampi vaihteensiirto (noin niin kuin Saabin mittapuussa) - ei jättimäistä muutosta mutta parempi. Ja tuo liemi kun on noin halpaakin (8 e/litra), niin voin vaihtaa useamminkin uusiin enkä kuvittelekaan noiden olevan lifetime oil.
E
Re: Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Meikäläinen joutui vaihtaman öljyt, kun oli se vetonivelen stefa alkanut vuotamaan. Stefan vaihdossahan öljyt luonnollisesti karkaa ulos. Lisäksi lootaan oli ilmeisesti tuon vuodon takia lykätty jotakin muuta öljyä ja vieläpä joku synkroihin vaikuttava lisäaine. Autonmyyjän suusta kuultuna moinen puhe kuulosti hyvinkin arvelluttavalta, joten lootaan luikahti saabin putelissa myytyä öljyä. Hyvin on pelittänyt. Allekirjoittanutkin joutui tekemään tarkistusproppuun työkalun pitkällä varrella olevasta kuusiokoloavaimesta. Lyhensin vääntiötä kulmahiomakoneella siihen propun ja korin väliin sopivaan mittaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Vaihdoin tuossa pari viikkoa sitten manuaalivaihteistoon öljyt. Arpomalla pistin määrän ja huti tais mennä.
On nimittäin alkanut öljy käryämään, huomasin tänään että vaihdetanko on kastunut ja siitä se käry nousee. Liikaa öljyä siis, lieköhän laajennut niin lämmetessään että puskenut vaihdetangon tiivisteen pihalle.
Täytyy tuossa joku viikonloppu vaihtaa tuo tiiviste ja koittaa avata se pirun öljyntarkistustulppa.
Pieni vaikutus öljynvaihdolla oli, ainakin pakki ja 5 kytkeytyy helpommin.
On nimittäin alkanut öljy käryämään, huomasin tänään että vaihdetanko on kastunut ja siitä se käry nousee. Liikaa öljyä siis, lieköhän laajennut niin lämmetessään että puskenut vaihdetangon tiivisteen pihalle.
Täytyy tuossa joku viikonloppu vaihtaa tuo tiiviste ja koittaa avata se pirun öljyntarkistustulppa.
Pieni vaikutus öljynvaihdolla oli, ainakin pakki ja 5 kytkeytyy helpommin.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Vaihteistoöljyn vaihto/tarkistus?
Pika kirjoitti:Mihin tuo äänitason nousu perustuu ja onko se nousu ihan häiriöksi asti jos niin käy?9-5T kirjoitti:Manuaaliin ei tarvitse mutta äänitason nousemisen riskillä voi vaihtaa.
- Pika
Voisi perustua siihen, että se uusin "punaviiniksikin" kutsuttu öljy on vielä inauksen ohuempaa tavaraa kuin se vanhempi, joten muutenkin lähes finaalissa oleva laatikko saattaa ruveta sitten inauksen aikaisemmin ääntämään kuin ilman öljynvaihtoa. Ehjä laatikko ei äännä uusillä öljyillä sen enempää kuin vanhoillakaan.
Minä kun en usko ikuisiin öljyihin (Saab saa luottaa ja moni muukin saa luottaa - ei siinä mitään), niin vaihdoin ne Saabin vanhemmat synteettiset (ehkä noin 150 tkm ajetut) punaviineihin. Ei ruvennut ääntelemään, mutta vastapainoksi punaviinillä tuli sujuvampi (noin niin kuin Saabin manuaalin mittapuussa) vaihteensiirto.
Ko. liemi on vielä sen verran halpaa (<10 e per litra, menekki noin 1.8 l), että jos sen(kään) ikuisiin voiteluominaisuuksin ei usko, niin sen voi parin vuoden välein vaihtaa uuteen.
Enemmän kuin tästä kannattaa mun mielestä murehtia siitä, kuinka ihana homma on availla niitä öljytulppia.
E