Nykiminen täydellä kuormalla?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Nykiminen täydellä kuormalla?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Moi!

Tuli tuossa tehtyä noin puolentoista tuhannen kilsan mittainen kesälomareissu tuolla meidän 9-5 2,3t:llä. Tavaraa tietysti kyydissä niin paljon, kun kyytiin mahtuu. Huomasin harmikseni ikävän piirteen ajopelissämme. Mäkisillä osuuksilla noin 90km/h vauhdin tuntumassa jyrkemmissä mäissä moottori alkoi nykiä, kun kaasua joutui painamaan syvempään. Samoin nopeusrajoituksien vaihtuessa 80-100 kiihdytykseen valitsin mieluummin 4-vaihteen, koska 5-vaihteella meno oli ikävää ja kävi konetta sääliksi se nykiminen. Mäkisimpien osuuksien ajo suurimmalla vaihteella jätettiin suosiolla pois, eli Varkaus-Joensuu välin mäkiosuus mentiin suosiolla nelosella. Melutasoon kun tuolla ei ole mitään vaikutusta, eikä polttoaineenkulutuskaan siitä näyttänyt kärsivän. Reissun keskikulutus oli 7,7litran tuntumassa ja ohitukset yms. sujui oikein hyvin käyttämällä 3- ja 4- vaihteita. Onko autossa siis jotain vikaa? Muistelen, ettei tuollaista piirrettä ollut viimekesänä... Kone käynnistyy ihan normaalisti ja mitään poikkeavaa en ole havainnut.

Pientä remppaa on tehty, kun vaihdoin takaiskuventtiilin sinne huohotinletkuun ja samalla meni vaihtoon monta pykinyttä letkua. Kyseinen homma vaikutti positiivisesti öljynkulumiseen. On nähkääs jo pidemmän aikaa joutunut lisäämään öljyä 1litra/4000km, mutta takaiskuventtiilin uusimisen jälkeen ei öljypinta olekaan vajunut. Uudet 4000km jo ajettu, eikä pinta vajukaan enää.

ps. kesäaikaan on tankattu 98E:tä
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Nykiminen täydellä kuormalla?

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Edelisessä 9-5:ssa oli minulla samoja ongelmia. Syylliseksi paljastui lamda-anturi. Aluksi oli nykimistä täydellä kuormalla ja sitten muutaman viikon kuluttua check- engine syttyi.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nykiminen täydellä kuormalla?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jahas. Motonetistä katsoin tuon anturin hinnan. Ei ole onneksi mikään kamalan kallis osa, jos se menee vaihtoon. Katsastuksessa päästöt oli kunnossa, kun pari viikkoa sitten piti käyttää leimalla. No seuraillaan tilannetta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nykiminen täydellä kuormalla?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ongelmien kerjäämistä nuo biltema/motonet 40-50e roskalambdat. Mutta kokeile pois jos siltä tuntuu, oikea maksaa 100-150e.

Tulpat vaihtaisin ehkä itse ekana.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
pejus
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 21:57

Re: Nykiminen täydellä kuormalla?

Viesti Kirjoittaja pejus »

:o omakohtanen kokemus motonet lamboista on että ne ei toimi ala kierroksilla alle 2000rpm.bossin oma maksoi 120€ paikallisesta autosähköstä ja toimii "takuuvarmasti"?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nykiminen täydellä kuormalla?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jcarlson kirjoitti:Ongelmien kerjäämistä nuo biltema/motonet 40-50e roskalambdat. Mutta kokeile pois jos siltä tuntuu, oikea maksaa 100-150e.

Tulpat vaihtaisin ehkä itse ekana.
Entisillä ngk:lla ajettiin 60tkm ja nykyisillä on ajettu vasta 8tkm. Tuskin ne vielä on vaihtokunnossa. Vai olisko valmistusvikaa? Tänään ajelin yksikseen ja kiesi kulki ja kehräsi kuin unelma. Outoa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Nykiminen täydellä kuormalla?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Mertmi kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Ongelmien kerjäämistä nuo biltema/motonet 40-50e roskalambdat. Mutta kokeile pois jos siltä tuntuu, oikea maksaa 100-150e.

Tulpat vaihtaisin ehkä itse ekana.
Entisillä ngk:lla ajettiin 60tkm ja nykyisillä on ajettu vasta 8tkm. Tuskin ne vielä on vaihtokunnossa. Vai olisko valmistusvikaa? Tänään ajelin yksikseen ja kiesi kulki ja kehräsi kuin unelma. Outoa...
Mitkäs ngk:t sulla on jos niin kauan kestää? Platinat?

Itsellä on tulpat kohtuu heikossa hapessa jo 20-30tkm ajon jälkeen, mutta viri varmasti aiheuttaa osan kulumasta.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Antsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 12:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nykiminen täydellä kuormalla?

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Mertmi kirjoitti: Entisillä ngk:lla ajettiin 60tkm ja nykyisillä on ajettu vasta 8tkm. Tuskin ne vielä on vaihtokunnossa. Vai olisko valmistusvikaa? Tänään ajelin yksikseen ja kiesi kulki ja kehräsi kuin unelma. Outoa...
Nyt kun heräsi tämä tulppa-asia tässä niin kerron omasta kokemuksestani. Ostin -04 Aeron helmikuussa ja vaihdoin siihen heti uudet tulpat. Platinat marmoritiskiltä. noin 4-5tkm tulppien vaihdon jälkeen alkoi tulemaan yli 0,5barin ahdoilla outoja nykimisiä. Vaihdoin ensin DIn... Auttoi mielestäni vähäksi aikaa. Kunnes vika alkoi ilmaantumaan aina pienemmillä ahdoilla. Viimein tarkastin tulpat. Sieltä vika löytyi. Tulpasta oli kulunut se "uloke" melkein kokonaan pois! S...tanan NKG ajattelin. Niissäkin löytyy paskoja. Ja olivat 6tkm ajettu. Kärkiväli oli luokkaa 3mm. Vaihtoivat tiskillä koko sarjan takuuna uusiin. Nyt toimii taas niinkuin pitää.

Eli tulpat kannattaa tarkistaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nykiminen täydellä kuormalla?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

2.3i-16 kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Ongelmien kerjäämistä nuo biltema/motonet 40-50e roskalambdat. Mutta kokeile pois jos siltä tuntuu, oikea maksaa 100-150e.

Tulpat vaihtaisin ehkä itse ekana.
Entisillä ngk:lla ajettiin 60tkm ja nykyisillä on ajettu vasta 8tkm. Tuskin ne vielä on vaihtokunnossa. Vai olisko valmistusvikaa? Tänään ajelin yksikseen ja kiesi kulki ja kehräsi kuin unelma. Outoa...
Mitkäs ngk:t sulla on jos niin kauan kestää? Platinat?

Itsellä on tulpat kohtuu heikossa hapessa jo 20-30tkm ajon jälkeen, mutta viri varmasti aiheuttaa osan kulumasta.
Taisin ihan WIS:tä tarkastaa vaihtovälin. 60tkm se antoi. Käytännössä entisillä olikin ajettu tuonverran. Pitänee ruuvata ne tulpat pois ja katsoa, onko siellä edes sivuelektrodia enää. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Nykiminen täydellä kuormalla?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

9-5 Aeron kaasu pohjassa nykimistä aiheutti 270tkm ajettu bensapumppu.
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Nykiminen täydellä kuormalla?

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Mites tuota bensapumpun kuntoa voisi tarkistaa, vai onko niin että leviää sitten kun leviää, ja useimmiten pidemmän reissun päällä? Tuntuu olevan hieman tyyppivian vikaa tuossa bensapumpussa niin 9-5:ssä kuin 9-3:ssakin, joten onko jotain lukemaa jossa vaiheessa kannattaisi suosiolla vaihtaa ellei kiinnosta tien päälle jääminen?
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Nykiminen täydellä kuormalla?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ballantine kirjoitti:Mites tuota bensapumpun kuntoa voisi tarkistaa, vai onko niin että leviää sitten kun leviää, ja useimmiten pidemmän reissun päällä? Tuntuu olevan hieman tyyppivian vikaa tuossa bensapumpussa niin 9-5:ssä kuin 9-3:ssakin, joten onko jotain lukemaa jossa vaiheessa kannattaisi suosiolla vaihtaa ellei kiinnosta tien päälle jääminen?
Onhan noista tapana sanoa että kestää 200-300tkm. Itsekin vaihdoin oikeastaan "ennakoivasti" tuohon, ja huomasin sitten samalla sen nykimisen hävinneen. Tai no itseasiassa huolsin muutenkin samalla eli meni tulpatkin ym. vaihtoon ja bensafiltterikin heti seuraavana päivänä, mutta olen kyllä melko varma että nykiminen johtui riittämättömästä b-paineesta ellei kukaan tiedä moista mahdottomaksi..?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nykiminen täydellä kuormalla?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bensapumpusta kuuluu kyllä selvä ääni auton ulkopuolelle. Se ei kuitenkaan "korahtele" tms. niinkuin vanhemmassa kalustossa tuppasi tekemään...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Nykiminen täydellä kuormalla?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mertmi kirjoitti:Bensapumpusta kuuluu kyllä selvä ääni auton ulkopuolelle. Se ei kuitenkaan "korahtele" tms. niinkuin vanhemmassa kalustossa tuppasi tekemään...
Ujellus?
Tuossa juuri pyörähtämässä 230 tkm mittariin ja ajoittain bensapumppu viheltelee melko kuuluvasti. Vanhassa OG:ssa pamahti just näillä kilometreillä ja suurin murhe oli poishinauttamisessa sekä viikko korjausta odotellessa. Tekisi melkein mieli vaihtaa ihan vain varmuuden vuoksi :wink:
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Nykiminen täydellä kuormalla?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tannisto kirjoitti: Tekisi melkein mieli vaihtaa ihan vain varmuuden vuoksi :wink:
Eiköhän se kannatakin, näissähän ei tarvitse edes ryömiä peräkontissa kuten tonnareissa. Niin lähellä mieluista hommaa kuin b-pumpunvaihto voi olla, luulisin.. :)
Vastaa Viestiin