"vakio iskarit"
"vakio iskarit"
Minkäs merkkisiä iskareita arvon foorumilaiset suosittelee 9-5sedan -02 saabiin? Lähinnä mielessä ois etuiskarit. Nyt sitten puhutaan ihan orkkismalleista kun ei tuol syrjäteillä tee alustasarjoilla ynnä muilla heebeleillä mitään.
Re: "vakio iskarit"
Kannattaa vaihtaa kerralla kaikki, jos alat vaihtamaan.
Itse vaihdoin alle GTS:t. Jäykemmät kuin vakiot, mutta olen ollut niihin tyytyväinen. Hinta-laatusuhde mielestäni erittäin hyvä. Hintaa en tosin muista tarkalleen, mutta vertailin eri iskareita/myyjiä aikani ja päädyin näihin. Tilasin Varaosavarastolta ja tuli kotiovelle parissa viikossa.
Itse vaihdoin alle GTS:t. Jäykemmät kuin vakiot, mutta olen ollut niihin tyytyväinen. Hinta-laatusuhde mielestäni erittäin hyvä. Hintaa en tosin muista tarkalleen, mutta vertailin eri iskareita/myyjiä aikani ja päädyin näihin. Tilasin Varaosavarastolta ja tuli kotiovelle parissa viikossa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: "vakio iskarit"
PCS:n Riku suositteli ainakin mulle Monroen Reflexejä, juuri noilla mainitsemillasi ehdoilla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: "vakio iskarit"
Minun autoon on vaihdettu ensiasennusiskarit alkuperäisiin 70tkm huollossa. 120tkm kohdalla taakse vaihdettiin taas. Ei enää alkuperäisiä jostain syystä vaan Monroet.
Jos iskarit kestää 50tkm/2-3 vuotta niin sellainen malli pitäisi laittaa myyntkieltoon.
9000:ssa on jonnin verran kestävämmät, orggis iskarit toimii edelleen hyvin vaikka on jo 13v vanhat.
Jos iskarit kestää 50tkm/2-3 vuotta niin sellainen malli pitäisi laittaa myyntkieltoon.
9000:ssa on jonnin verran kestävämmät, orggis iskarit toimii edelleen hyvin vaikka on jo 13v vanhat.
9000CS 2,3
Re: "vakio iskarit"
Alkuperäiset etuiskarit on täälläkin 230 000 km ajetut, tosin alkaa olla aika "pallot". vaihtoon menee tän/enskuun aikana.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: "vakio iskarit"
monroe reflexit ja aeron jouset kyllä toimii
Re: "vakio iskarit"
Mulla hajos Wagonista ne surullisen kuuluisat takaiskarit (on muuten Opelin perua) jo 60tkm kohdalla. Tilalle laitoin Konit kun niistä oli hyviä kokemuksia jo 9-3 ajoilta. Ne saa säädettyä ihan vakiota vastaaviksi ja on varmasti laadukkaat. Vaikka perä olikin hajalla vaihdoin myös eteen, mikä ei itseasiassa kannattanut kun etupää oli ihan kunnossa.
Sen verran helppo homma tuo vaihtaminen on, että ei kannata maksaa kenellekään jos hiukan on osaamista ja työkaluja.
Sen verran helppo homma tuo vaihtaminen on, että ei kannata maksaa kenellekään jos hiukan on osaamista ja työkaluja.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
S-SK #2566, STCF #27
Re: "vakio iskarit"
Etu- ja takaiskarit oli ihan sököt vähän päälle 200tkm ajettuna tossa meidän 9-5:ssä. Eteen laitoin Boge-merkkiset (220€/pari) ja taakse Gabriel (158€/pari). Nyt ajettu noin 35tkm ja ei pahaa sanottavaa iskareista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: "vakio iskarit"
Vertailuna, Konit maksoi ~450e koko setti. En tiedä kyllä onko tuo hinta vertailukelpoinen suomen hintoihin.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
S-SK #2566, STCF #27
Re: "vakio iskarit"
Saballa on jo taitettu matkaa 206000km et aikas pehmeeltä vallankin etupää tuntuu. Niin onkos normaalia kun ajat hidastetöyssystä yli niin ekaksi keula käy alhaalla kuten kuuluukin, mutten sitten tulee semmoinen ylöspäin loikkaus ennen kuin asettuu "paikalleen"? Itse olen kyllä siinä luulossa et koko setin kyl varmaankin saa laittaa uusiksi, vallankin kun tässä kokeilin menohaluja niin keula tuntuu lähtevän suorastaan "loikkimaan" jos vähänkään heittoa on. Toki puhutaan selkeästi laittomista nopeuksista... Van arvon raadille tähän astisista vastauksista kiitos!
Re: "vakio iskarit"
Tässä omat kokemukset.
Perus sedan 2.0t -04 vakioalustan vaihdoin 150tkm kohdalla. Juuri kuvaamasi hidastustöyssy efektin ja jarrutus/kiihdytysvetelyn vuoksi.
Tilasin partsforsaabs.com sivuilta koni-sport kitin. Maksoi kotiin kannettuna heinäkuun kurssilla 670€. Paketissa säädettävät keltaiset sport tolpat ja lesjöforssin jouset -30mm sekä uudet pohjauskumit, suojaputket vaihdoin vanhoista tolpista. Harmiksi tolpat olivat sitä mallia, että pitää säätää kun jouset ovat irroitettuna ja tolpat pohjaan painettuna.
Laitoin ensi asetukseksi säädön puoleen väliin. Matka-autoiluun ehkä olisi voinut olla puoli kierrosta löysemmälläkin, mutta ei kyllä nytkään liian jäykkä ole. En aio kuitenkaan löystää.
Mutta tosiaan tuo takas pomppu hidastetöyssyissä loppui täysin ja jarrutuksissa auto pysähtyy suoraan, eikä kyllä vääntelehdi vedoissakaan. Ja innoissani vaihdoin vielä powerflexin puslapaketit eteen ja taakse. Ei ole enään ikävä entisen autoni M3 alustaakaan. Totta kai uudet puslat varmaan vaikuttavat myös vakauteenkin, mutta vanhat eivät olleet rikki silmämääräisesti katsottuna.
Perus sedan 2.0t -04 vakioalustan vaihdoin 150tkm kohdalla. Juuri kuvaamasi hidastustöyssy efektin ja jarrutus/kiihdytysvetelyn vuoksi.
Tilasin partsforsaabs.com sivuilta koni-sport kitin. Maksoi kotiin kannettuna heinäkuun kurssilla 670€. Paketissa säädettävät keltaiset sport tolpat ja lesjöforssin jouset -30mm sekä uudet pohjauskumit, suojaputket vaihdoin vanhoista tolpista. Harmiksi tolpat olivat sitä mallia, että pitää säätää kun jouset ovat irroitettuna ja tolpat pohjaan painettuna.
Laitoin ensi asetukseksi säädön puoleen väliin. Matka-autoiluun ehkä olisi voinut olla puoli kierrosta löysemmälläkin, mutta ei kyllä nytkään liian jäykkä ole. En aio kuitenkaan löystää.
Mutta tosiaan tuo takas pomppu hidastetöyssyissä loppui täysin ja jarrutuksissa auto pysähtyy suoraan, eikä kyllä vääntelehdi vedoissakaan. Ja innoissani vaihdoin vielä powerflexin puslapaketit eteen ja taakse. Ei ole enään ikävä entisen autoni M3 alustaakaan. Totta kai uudet puslat varmaan vaikuttavat myös vakauteenkin, mutta vanhat eivät olleet rikki silmämääräisesti katsottuna.
Re: "vakio iskarit"
Tuon perusteella sanoisin että selvä tapaus. Loikkiminen johtuu siitä, että auto toimii enää pelkkien jousien varassa kun iskunvaimentimet ovat "kuolleet". Äkkinäisissä tilanteissa auto saattaa muuttua vaaralliseksi. Joten ehkä kannattaa niiden nopeuksien ja muuttuneiden sääolosuhteiden kanssa olla varovainen ennen kuin alusta on asianmukaisessa kunnossa.-velmu- kirjoitti:Saballa on jo taitettu matkaa 206000km et aikas pehmeeltä vallankin etupää tuntuu. Niin onkos normaalia kun ajat hidastetöyssystä yli niin ekaksi keula käy alhaalla kuten kuuluukin, mutten sitten tulee semmoinen ylöspäin loikkaus ennen kuin asettuu "paikalleen"? Itse olen kyllä siinä luulossa et koko setin kyl varmaankin saa laittaa uusiksi, vallankin kun tässä kokeilin menohaluja niin keula tuntuu lähtevän suorastaan "loikkimaan" jos vähänkään heittoa on. Toki puhutaan selkeästi laittomista nopeuksista... Van arvon raadille tähän astisista vastauksista kiitos!
9-5:ssä tavallisesti menee ensin takapään iskarit, että jos etupää alkaa olemaan vaihtokunnossa, ei takana tod. näk. ole jäljellä muuta kuin tyhjät putket.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: "vakio iskarit"
Jatketaanpas vanhaa keskustelua.
Katsastuksessa kävi niin "hauskasti" et takaiskarit menee vaihtoon. Nyt sitten on metsästetty et mistäs saatais sopivat iskarit. Kaksikertaa on tulleet jo väärät vaikka alustanumeroa myöten on ollut tietoja. Ja nyt sitten selvisi et kuulemma ruotsista vaan löytyy sopivat ja hintaa "kehuttiin" olevan yli600e pari.
Eli isäpapan saabissa on jotkut paksummat iskarit ja jouset takana ja siihen ei käy normaalit suomesta saatavat hoikemmat iskarit ja jouset. Eli onkos nämä "paksummat" iskarit /jouset niitä joissa on jonkinlainen tasonsäätö vai ymmärsinkö ihan väärin kun haku-toiminnolla selailin topiceja.
Ja vinkkejä myös et mistähän päin niit vois kysellä kaivataan.
Edit. Foorumin selailu auttoi, PCS:stä löytyi...
Katsastuksessa kävi niin "hauskasti" et takaiskarit menee vaihtoon. Nyt sitten on metsästetty et mistäs saatais sopivat iskarit. Kaksikertaa on tulleet jo väärät vaikka alustanumeroa myöten on ollut tietoja. Ja nyt sitten selvisi et kuulemma ruotsista vaan löytyy sopivat ja hintaa "kehuttiin" olevan yli600e pari.
Eli isäpapan saabissa on jotkut paksummat iskarit ja jouset takana ja siihen ei käy normaalit suomesta saatavat hoikemmat iskarit ja jouset. Eli onkos nämä "paksummat" iskarit /jouset niitä joissa on jonkinlainen tasonsäätö vai ymmärsinkö ihan väärin kun haku-toiminnolla selailin topiceja.
Ja vinkkejä myös et mistähän päin niit vois kysellä kaivataan.
Edit. Foorumin selailu auttoi, PCS:stä löytyi...
Viimeksi muokannut -velmu-, To Maalis 12, 2009 15:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: "vakio iskarit"
kaipa nuo katsastusasemalla sanovat jos tarvitsee vaihtaa(?)