Huolto ja kulutus
Huolto ja kulutus
Käytin eilen auton paikallisella Laakkosella huollossa. Koeajo näytti olleen n. 5 km jona aikana keskikulutus nousi 8,1 litrasta 22,3 litraan satasella. Kulutusmittarin nollaus oli tehty n. 350 km aikaisemmin.
Ja sitten se kysymys: miten äkkiä moisen nousun saa aikaan tyhjäkäynnillä vai valehteliko huoltopäällikkö mulle "päin naamaa"? Onko kellään tietoa kuinka paljon tyhjäkäyntikulutus on?
(Huoltopäällikön mukaan "normi" koeajo on kaupan ympäri. Hetken päästä sanoi, että saattoi se olla Koriallekin asti eli matkana uskottavampi, mutta kuitenkin...)
Ja sitten se kysymys: miten äkkiä moisen nousun saa aikaan tyhjäkäynnillä vai valehteliko huoltopäällikkö mulle "päin naamaa"? Onko kellään tietoa kuinka paljon tyhjäkäyntikulutus on?
(Huoltopäällikön mukaan "normi" koeajo on kaupan ympäri. Hetken päästä sanoi, että saattoi se olla Koriallekin asti eli matkana uskottavampi, mutta kuitenkin...)
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
-
- "Hölösuu"
Re: Huolto ja kulutus
Itsellä ainakin kolmen varttimailin lähdön jälkeen keskikulutus oli 20 litran nurkilla.9kTA kirjoitti:Käytin eilen auton paikallisella Laakkosella huollossa. Koeajo näytti olleen n. 5 km jona aikana keskikulutus nousi 8,1 litrasta 22,3 litraan satasella. Kulutusmittarin nollaus oli tehty n. 350 km aikaisemmin.
Olisko auto saanu sitten kunnolla kenkää koeajolla??
Ihan vaan arvaus.
SID nollattu huollon jälkeen ennen koeajoa. Kylmällä koneella pieni lenkki näyttää aika hurjia keskikulutslukemia.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
mitenkäs tarkka tuon sid:in kulutuslukema on? Omassa nyt näyttelee matka-ajossa 5.9l/100km
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Saab 9-3ss 1.8t 2008
siffonen kirjoitti:mitenkäs tarkka tuon sid:in kulutuslukema on? Omassa nyt näyttelee matka-ajossa 5.9l/100km
No siihen saakka suht tarkka kun suuttimet vaihtuu.
6.9l/100km olen saanut pienimmillään menemään todellista 2.3t automaattifarkun 2 hengen kuormalla, joten 5.9 ei taida millään voida pitää paikkaansa.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Ensin luulin että ei, mutta olihan se SID nollattu huollon yhteydessä kuitenkin. Epäilen joka tapauksessa, ettei 5 km koeajo ollut pelkästään nahkajakkaroiden mukavuuden takia...
Tyhjäkäynti selittänee tosiaan tuon kulutuslukeman jos autoa on käytetty paikallaan SID:n nollauksen jälkeen.
BTW, mulla on kuluttamattomuusennätys työmatkalta 6,8 l/100km!
Tyhjäkäynti selittänee tosiaan tuon kulutuslukeman jos autoa on käytetty paikallaan SID:n nollauksen jälkeen.
BTW, mulla on kuluttamattomuusennätys työmatkalta 6,8 l/100km!
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
Eikös se tarkkuus ole helppo mitata vaikka joka tankkauksen yhteydessä taskulaskimen avulla. Minun autossa näyttää aina 0,3 litraa liian vähän, joten pelkästään SID:n lukemaan ei ole luottamista. Tuo parinkymmenen litran kulutus jollain pienellä koeajolla ei tarvi olla mitenkään kummallinen - tarkoitushan on nimenomaan kokeilla autoa eri ajotilanteissa. Enemmän olisin yleensäkin huolissaan siitä, että kaikki työt ylipäätään tehdään.
Ja toinen, että mittarivirhettä ei ole yhtään.
Nimim. 15 tuumaisilla talvipyörillä oli halpaa ajella....
Nimim. 15 tuumaisilla talvipyörillä oli halpaa ajella....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)