pieni teho kysymys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saab2,0T
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Marras 08, 2007 18:45

pieni teho kysymys

Viesti Kirjoittaja saab2,0T »

tervehdys kaikki saabistit!
nyt tarvittaisiin apuja teho kysymyksissä...eli onko teillä tietämystä jotka tunnette asiaa paremmin.Omistan saab 9-5 vectorin 2,3 litraisella turbolla,alunperin auto ollut 136kW(185hv) mutta konetta rakenneltu periaattessa aeroksi.nyt autossa n.280hv ja nälkä kasvaa syödessä.olisi tarkoitus laittaa lastua autoon jolla tehot olisi siinä 310hv kieppeissä...kyseinen lastu ollut kiinni ennenkin autossa mutta ei tietoa käyttäytymisestä!osaako kukaan sanoa onko hajoamisen riski suuri noin kovissa tehoissa??ja mikä mahtaa pettää helpoiten tai olla riskialttein alue?kiitokset jo etukäteen vastanneille!
saab 2,3T
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: pieni teho kysymys

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ensiksi pitäisi tietää, mitä muutoksia moottorille on tehty ja millaisesta lastusta on kysymys.

Yleinen mielipide tuntuu olevan, että yli 300 hepan tehoja haettaessa T7:n männät menee vaihtoon, mutta kaikki eivät suinkaan ole samaa mieltä :wink:

Tuossa yksi resepti, josta näkee Maptunin softan vaatimat rautamuutokset (315 Hp ja 450 Nm):
http://maptun.com/webshop/products.php? ... storder=64
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
saab2,0T
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Marras 08, 2007 18:45

Re: pieni teho kysymys

Viesti Kirjoittaja saab2,0T »

tuota noin...muutoksia on minun tiedossani tällä hetkellä aeron turbo,aeron männät,aeron kytkin,koko putkisto sis.race kat. ja muita muutoksia kuten alusta yms.mutta, jotka eivät nyt vaikuta tähän asiaan.kaikki kuitenkin tehty saabin alkuperäisillä osilla paitsi putkisto ja alusta.
eniten kuitenkin huolettaa moottori ja voimansiirto.
ja pitääkö paikkansa että ahtopaineita nostettaessa saattaa kansipahvi olla vaarassa??

ja vastaus kysymykseesi,oli tosiaan tarkoitus lisätä tehoja laittamalla tehokkaampi lastu kuin nykyisin on paikallaan.ihan kai ahtopaineita nostamalla :oops: :roll:
saab 2,3T
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: pieni teho kysymys

Viesti Kirjoittaja arto »

Kyllä T7 mäntien rikkoutumisriskistä voidaan noissa lukemissa jo puhua.

T7 koneissa on tehtaalta tullessa samat männät Aerossa kuin muissakin koneissa.

Nakutushan on se tekijä jolla noita T7 mäntiä rikotaan. Muutenhan perusmoottori on loistava virityskohde. Kansivirtaa ja jne.

Kansipahvit kyllä pitävät ihan vakiokokoonpanolla, todistetusti 500hv tehoja 2.3koneesta. Tietysti pultit pitää silloin olla oikeassa momentissa.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: pieni teho kysymys

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

saab2,0T kirjoitti:tuota noin...muutoksia on minun tiedossani tällä hetkellä aeron turbo,aeron männät,aeron kytkin,koko putkisto sis.race kat. ja muita muutoksia kuten alusta yms.mutta, jotka eivät nyt vaikuta tähän asiaan.kaikki kuitenkin tehty saabin alkuperäisillä osilla paitsi putkisto ja alusta.
eniten kuitenkin huolettaa moottori ja voimansiirto.
ja pitääkö paikkansa että ahtopaineita nostettaessa saattaa kansipahvi olla vaarassa??

ja vastaus kysymykseesi,oli tosiaan tarkoitus lisätä tehoja laittamalla tehokkaampi lastu kuin nykyisin on paikallaan.ihan kai ahtopaineita nostamalla :oops: :roll:

Aeron ahdin ei missään nimessä riitä juuri yli tuon 280 hv:n, eli lastulla et tule saamaan juuri ainuttakaan hevosta lisää. Haulla löydät hyviä ahtimia suurempiin tehoihin.

Kyllä ne T7 männät voivat jonkun 330hp kestää, mikäli ilmamassamittarin pitää varman päälle kunnossa ja softa on hyvä. Toisaalta, jos olet tekijämiehiä, niin voit hyvin hommata T5:n männät ja kiertokanget, siis 9000:sta, jotka kestävätkin sitten reippaasti päälle 400 hp.

Tosiaan vakio 2,3t on ahdinta (ja vanhemmissa suuttimia) lukuunottamatta tehtaalta tullessaan täysin sama motti kuin aerossa.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: pieni teho kysymys

Viesti Kirjoittaja Petter »

9-5T kirjoitti: Vaihtuuko ahdin Hirschin 305hv sarjassa?

Ei, mutta taisit itsekkin tietää vastauksen.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: pieni teho kysymys

Viesti Kirjoittaja arto »

Ihan kuin olisin jossain hirsch 305hv sarjassa nähnyt maininnan gt28 ahtimesta...
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: pieni teho kysymys

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Minä myöskin olen nähnyt tiedon, jossa 305hv:n versioon on Hirschin toimesta vaihdettu Garrett-ahdin. Mm täällä on esillä yksi sellainen auto.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: pieni teho kysymys

Viesti Kirjoittaja arto »

Ajattelin just tota 2000-luvun alkupuolen hirsipuuta.

Lisättään noihin uudempien 04- Aerojen eroiksi tavan koneisiin ainakin vielä pakonokka ja nimonic-pakovenat.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: pieni teho kysymys

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

arto kirjoitti:Ajattelin just tota 2000-luvun alkupuolen hirsipuuta.

Lisättään noihin uudempien 04- Aerojen eroiksi tavan koneisiin ainakin vielä pakonokka ja nimonic-pakovenat.
Olenko käsittänyt väärin vai oliko sittenkin luokkaa 2001-> kaikissa 2.3:sissa nimonicventtiilit?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: pieni teho kysymys

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Petter kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Vaihtuuko ahdin Hirschin 305hv sarjassa?

Ei, mutta taisit itsekkin tietää vastauksen.

Eikös ahdin vaihdu 305 hp sarjassa gt28:iin? 2002 ainakin oli näin.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: pieni teho kysymys

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Taitaa olla hankala saada varmasti validia tietoa, mutta tältä foorumilta löytyy muutaman vuoden vanha nimimerkki V.J.S:n lainaus suoraan silloiselta saab-performance.com-sivustolta, jossa asia hänen mukaansa mainitaan.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: pieni teho kysymys

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

2.3i-16 kirjoitti:Taitaa olla hankala saada varmasti validia tietoa, mutta tältä foorumilta löytyy muutaman vuoden vanha nimimerkki V.J.S:n lainaus suoraan silloiselta saab-performance.com-sivustolta, jossa asia hänen mukaansa mainitaan.
Voidaan myös päätellä että noita 305hp hirssisettejä ei liikaa foorumilaisten tallista löydy. Jost Mitsun 15T#5 ruvetaan kiskoon yli 300 tehoja niin kyllä se melko lämpöpumppu on ja ei pysty sitä ilmamäärää kunnolla ja kaikissa oloissa pukaamaan.
Kyllä sen varmaan dynossa piikkinä saa näkymään.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: pieni teho kysymys

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

9-5T kirjoitti:Ehkä se oli 280hv pelkkä softa ja 305hv meni ahdin vaihtoon mutta 305hv ei tainnut saada ilman helmoja yms.

Muistaakseni juuri näin, mutta taisi 280hp kanssa tulla myös cat-back ja 305 kanssa koko putkisto ja muut härpäkkeet.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: pieni teho kysymys

Viesti Kirjoittaja valtteri »

9-5T kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Aeron ahdin ei missään nimessä riitä juuri yli tuon 280 hv:n, eli lastulla et tule saamaan juuri ainuttakaan hevosta lisää.
Vaihtuuko ahdin Hirschin 305hv sarjassa?
Vaihtuu....
Muutokset 280hv - 305hv

Ahdin Gt28
Bensapaineen säädin
Softa
Jarrut ( optiona 2004 -2005)

305 hv versioita löytyy eniten vm.2003 9-5:sista

305 hv. vm. 2004 ja 2005 on aika harvakseen näkyny saksassa / ruotsissa myynnissä, saati sitten meidän "nurkilla".

Maahantuoja taisi muutaman tehdä kiertue autoiksi ja niitä taitaa olla tämänkin foorumin kirjoittajilla.

tälläinen käsitys mulla on, mutta voin olla väärässäkin :lol: tai miten se ny oli

edit::::::
9-5T kirjoitti:Ehkä se oli 280hv pelkkä softa ja 305hv meni ahdin vaihtoon mutta 305hv ei tainnut saada ilman helmoja yms.
Ei ny ihan.

250 -280 hv muutokset.

softa
putkisto katilta loppuun
"imuputkisto"
ilmanpuhdistin
cooleri
Performance upgrade kit including:
intercooler,
air filter system,
intake,
exhaust system
and ECU replacement.
"Täydellisellä" vm. 2003 305hv Hirsch paketilla on tälläinen sisältö:

- Saab 2.3T Aero power upgrade to 305 bhp max. power and 420 Nm max. torque
- Upgrade of Trionic (ECM), turbocharger, intercooler, intake pipe
- Complete sports exhaust system including separate tailpipes.
- Performance brakes
- Lowered chassis and sports-tuned suspension
- 18-inch alloy wheels
Exterior Styling
- Sports mesh grille insert
- Complete new front bumper assembly with integrated spoiler
- Contoured rear bumper
- Sculptured side sill extensions
- Roof-mounted rear bridge spoiler (wagon) Boot-mounted lip spoiler (sedan)
Interior Styling
- Sports leather interior, including seats and door inserts
- New main fascia finish, including information and audio display
- Brushed aluminium interior door handles
- Sports steering wheel
- Pedals in aluminium.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Vastaa Viestiin