DI Boxi hajos, uusi tilalle ja tehot hävis...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
venudi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 14:59

DI Boxi hajos, uusi tilalle ja tehot hävis...

Viesti Kirjoittaja venudi »

20 tonnia ajettu 9-5 2.0t Saabin omalla virisarjallapäätti rupes röpöttämään ja pätkimään käyntiä ja moottorin diagnostiikkavalo vilkkui. Saab Assistance vaihtoi sunnuntaina DI-boxin ja mottori kävi taas normaalisti. Koeajolla huomasin että tehot eivät olleet enää tallella. Automaatti sport napilla , täyskaasulla vaan ulvahtaa ja vaihtaa pienempää pesää mutta eipä entisen tapaan kiihdy enää. Kysymys: Tarvitseeko DI-boxin vaihdon jälkeen säätää ahdot yms. arvot kuntoon vai onko jotain muu vielä hajalla ?. Parin kilsan ajo pätkivällä koneella sai kyllä aikaa aikamoisesti hehkuvan koneen ja käryn auton ulkopuolelle. Sulakkeita ei ollut palanut ja asenta arveli katalysaattorin olevan kunnoosa kun ei varoitusvaloja vilkkunu enää.
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Tarvitseeko automaatilla(-kin) tehdä se "totutusajo" ála 4 tayskaasukiihdytystä enste ???
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: DI Boxi hajos, uusi tilalle ja tehot hävis...

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

venudi kirjoitti:20 tonnia ajettu 9-5 2.0t Saabin omalla virisarjallapäätti rupes röpöttämään ja pätkimään käyntiä ja moottorin diagnostiikkavalo vilkkui. Saab Assistance vaihtoi sunnuntaina DI-boxin ja mottori kävi taas normaalisti. Koeajolla huomasin että tehot eivät olleet enää tallella. Automaatti sport napilla , täyskaasulla vaan ulvahtaa ja vaihtaa pienempää pesää mutta eipä entisen tapaan kiihdy enää. Kysymys: Tarvitseeko DI-boxin vaihdon jälkeen säätää ahdot yms. arvot kuntoon vai onko jotain muu vielä hajalla ?. Parin kilsan ajo pätkivällä koneella sai kyllä aikaa aikamoisesti hehkuvan koneen ja käryn auton ulkopuolelle. Sulakkeita ei ollut palanut ja asenta arveli katalysaattorin olevan kunnoosa kun ei varoitusvaloja vilkkunu enää.
Tarkistuta katit. Velipojalla hajosi eka katti osiksi ja tukki jälkimmäisen :cry: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
venudi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 14:59

Re: DI Boxi hajos, uusi tilalle ja tehot hävis...

Viesti Kirjoittaja venudi »

Nyt auto tarkastettu merkkihuollossa ja tehotkin palautuneet. Mitattu 223 hv ja kattikin kunnossa. Ihme juttu että ei 20 kilsan opetusajon (+täyskaasukiihdyttelyt) jälkeenkään elektroniikka oppinut tavoille. Nyt vielä odotellaan osaa lasinpyyhkimien ohjauksen kun ei tottele viiksikytkintä :( Taitaa m2004 olla laadultaan huonopi kuin edellinen m2000 ??

P.S. Laina-autona ollut 2.3T tuntui laiskalta omaan verrattuna, ei reagoi kaasuun yhtä herkästi kuin pikku moottori. Olisi kyllä menny rahat hukkaan siinä. Onneks tuli virkistettyä tuo 2.0t.
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

223 hv Oho? Kuinka mittasivat? Välillä kyllä itselläkin tuntuu, että pollet on hereillä. Toisinaan ei.
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
venudi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 14:59

Viesti Kirjoittaja venudi »

Juu, tehoja itsekkin ihmettelin. Kertoivat mitanneet vain piuhat kiinni menetelmällä. En tiedä mikä tarkkuus sillä saavutetaan mutta tuntuu ainakin ahdot olevan kunnossa kun pyysin säätämään.... kulkee nyt paremmin kuin ennen :lol:
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

venudi kirjoitti:Juu, tehoja itsekkin ihmettelin. Kertoivat mitanneet vain piuhat kiinni menetelmällä. En tiedä mikä tarkkuus sillä saavutetaan mutta tuntuu ainakin ahdot olevan kunnossa kun pyysin säätämään.... kulkee nyt paremmin kuin ennen :lol:
Missä auton käytit? Paljonko maksimi ahtopaineet? Mulla 0,93 bar. Paljonko veloittivat säädöstä?
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
venudi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 14:59

Viesti Kirjoittaja venudi »

Länsi-Auto Olari. Meni kai takuuseen tai leasingfirmalle. Nyt muuten auto pajalla taas.Viikonloppuna Turun reissulla (reipasta motari ajoa) diagnostiikkavalo alkoi vilkkua ja tehot hävis ajoittain. Kai katalysaattori mennyt vaikka viikko sitten todettiin ehjäksi. Edellinen 9-5 2.3t -00 paljon laadukkaampi ja ei mitään ongelmia ja 90 tkm. Nyt jos tätä menoa jatkuu niin vaihtuu kyllä kesken leasing kauden V70 2.5T:hen :twisted:
venudi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 14:59

Viesti Kirjoittaja venudi »

No niin nyt selvis: Ekaks meni siis DI-boxi ja nyt syynä olivat VÄÄRÄN tyyppiset TULPAT !!! :x Hyvin menee Saabilla. Siis tehtaalta tulleena väärät tuplat.
Vastaa Viestiin