Terve!
Onko kellään hyvää vinkkiä siihen, miten pitkän moniurahihnan kanssa käytettävän "ylimääräisen" hihnapyörän saa kätevimmin vaihdettua? Esim. oheisessa kuvassa tämä hihnapyörä näkyy numerolla 2: http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1694
Kuinka paljon konetta uskaltaa repiä akkua kohti ja onko tätä varten koneen tukia löysättävä reilusti? Onko siellä muuten 6 mm kuusiokoloruuvi kuten kiristäjän rullassa?
Muut rullat ja hihna on helppo vaihtaa mutta tämä on aika ahtaassa paikassa.
t. Jussi
Pitkä hihna ja rullan vaihto (2.3t)
Re: Pitkä hihna ja rullan vaihto (2.3t)
Kiitos kommentista, se antoi uskon vahvistusta hommaan ja sain rullat sekä hihnan kunnialla kiinni. Ongelma oli se, että pitkän hihnan kanssa käytettävä hihnapyörä olikin Torx-ruuvilla kiinni! Luulin, että se on kuusiokoloruuvi, joten yritin irroitella sitä ensin pätkityillä kuusiokoloavaimilla. Noh, vähän väkivaltaa niin kyllä se sieltä pois tuli. Torxin työntäminen tuollaiseen paikkaan on järjetöntä - tosin en tiedä onko syyllinen Saabin insinööri vai edellisen rullanvaihdon tehnyt huoltomies. Uuden merkkiliikkeen rullan mukana tuli onneksi 13 mm pultti.9-5T kirjoitti:Konetta ei tarvitse repiä akkua päin, kiila koneen alle ja iso alumiininen yläkannatin pois niin mahtuu hyvin. Avaimia voi tarvita hiukan lyhentää mutta ihan helppo homma. Vaihda kaikki 3 rullaa samalla ja käytä hyväksesi orkkis rullan pahvista apuvälinettä.
Re: Pitkä hihna ja rullan vaihto (2.3t)
Aiheeseen liittyen pitää kysäistä.. Pystyiskös tuollaiseen -00 malliseen 2,3t-moottoriin laittamaan tuon pitemmän hihnan + ylimääräisen rullan lyhyen patentin sijaan?
Varaosamaailma möi auton specsien (vuosimalli, rek.nro ja käyttöohjekirja) mukaan minulle pitkän hihnan + kaksi rullaa + kiristimen. Kun sitten kiristintä oltiin vaihtamassa korjaamolla, niin kävi ilmi, että hihna on liian pitkä ja rullat vääränlaisia + yksi liikaa. Kiristin oli sopiva, joten vaihdettiin se ja kasattiin vanhalla hihnalla ja rullalla. Onneksi hihna ja rullat olivat vain 17tkm vanhoja, joten varmaankin uskalsi laittaa takaisin. Kiristin lienee ollut alkuperäinen.
Remontti onnistui mainiosti, uudella kiristimellä paketti jaksoi olla hiljaa 2 viikkoa. Nyt pärinä on taas entisellään niin siksipä aloin pohtimaan voisiko tuohonkin yksilöön halutessaan modata sen ylimääräisen rullan paikalleen sekä pitemmän hihnan? Onnistuuko? Muistaakseni täällä joku kirjoitti, että lyhyt pärisee helpommin kuin pitkä?
Varaosamaailma möi auton specsien (vuosimalli, rek.nro ja käyttöohjekirja) mukaan minulle pitkän hihnan + kaksi rullaa + kiristimen. Kun sitten kiristintä oltiin vaihtamassa korjaamolla, niin kävi ilmi, että hihna on liian pitkä ja rullat vääränlaisia + yksi liikaa. Kiristin oli sopiva, joten vaihdettiin se ja kasattiin vanhalla hihnalla ja rullalla. Onneksi hihna ja rullat olivat vain 17tkm vanhoja, joten varmaankin uskalsi laittaa takaisin. Kiristin lienee ollut alkuperäinen.
Remontti onnistui mainiosti, uudella kiristimellä paketti jaksoi olla hiljaa 2 viikkoa. Nyt pärinä on taas entisellään niin siksipä aloin pohtimaan voisiko tuohonkin yksilöön halutessaan modata sen ylimääräisen rullan paikalleen sekä pitemmän hihnan? Onnistuuko? Muistaakseni täällä joku kirjoitti, että lyhyt pärisee helpommin kuin pitkä?
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12