Moottoritakuu ja huollot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
MattiTapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
Paikkakunta: Jämsä

Moottoritakuu ja huollot

Viesti Kirjoittaja MattiTapio »

Miten 8 vuoden ylimääräinen moottoritakuu pysyy voimassa vaikka autolla ajettaisiin vuodessa alle 20 tkm eli alle huoltovälin. Toisaalta huolto on tehtävä vähintään kerran vuodessa - mutta millainen huolto - riittääkö öjynvaihto alle vuoden jaksolla? Autolle on tehty huollot uudesta alkaen järjestelmällisesti 20tkm välein ja viimeinen eli 190 tkm huolto syyskuussa 2007 ja seuraava huolto 210tkm näyttäisi tulevan maaliskuussa 2009.
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Moottoritakuu ja huollot

Viesti Kirjoittaja Eski »

Auto huolletaan huolto-ohjelman mukaisesti 20K tai vuoden välein, kumpi tulee ensin. "Moottoritakuu" raukeaa, jos huolto-ohjelmasta on poikettu.

Eski
MattiTapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
Paikkakunta: Jämsä

Re: Moottoritakuu ja huollot

Viesti Kirjoittaja MattiTapio »

Jos autolla on ajettu nyt 200tkm kun vuosi on kulunut edellisestä huollosta, niin pitääkö 210tkm huolto suorittaa nyt vai riittääkö ylimääräinen öljynvaihto kuitattuna huoltovihkossa omaan kohtaansa?
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoritakuu ja huollot

Viesti Kirjoittaja 3J »

Miksi ihmiset tuijottaa huolloissa vain kilometrejä? Siis 20tkm TAI 1 vuosi on huoltoväli. Jos tulee siis alle 20tkm vuodessa, niin ei sillä kilometrilukemalla ole mitään merkitystä huoltoa ajatellen. Huollot vuoden välein ja aina siinä järjestyksessä kuin ne huoltokirjaan on merkitty. Älä välitä siitä kilometrilukemasta vaan etene huolto per vuosi aina kirjassa eteenpäin.

Huolenpito-ohjelmassa on käsittääkseni tietty sallittu ikkuna sekä huoltokilometreille, että huoltoajalle. Jos siihen ei ole tehty huolto-ohjelman mukaisesti seuraavaa huolton viimeistään vuoden kuluttua edellisestä (+ parin kuukauden toleranssi), vaan on vain öljyt vaihdettu tms, niin se ei tarkasti tulkittuna riitä. Toki jokainen huolentpito-ohjelman tapaus käsitellään tapauskohtaisesti, eli saattaa se mennä läpikin.

"Moottoritakuu" on siis ylimääräinen takuu, jolle GM voi sanella periaatteessa sellaiset ehdot kuin se haluaa. Sitä ei tule sotkea lakisääteisiin takuisiin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Moottoritakuu ja huollot

Viesti Kirjoittaja JKen »

MattiTapio kirjoitti:Jos autolla on ajettu nyt 200tkm kun vuosi on kulunut edellisestä huollosta, niin pitääkö 210tkm huolto suorittaa nyt vai riittääkö ylimääräinen öljynvaihto kuitattuna huoltovihkossa omaan kohtaansa?
Oisko merkkihuolto hyvä paikka kysyä? Sinänsä ihan aiheellinen kysymys, kun huolto-ohjelma on esitetty korostaen ajettua kilometrilukemaa ja kaikissa myynti-ilmoituksissakin muistetaan varmasti mainita, että juuri on tehty _iso_ 110 tkm huolto.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

Re: Moottoritakuu ja huollot

Viesti Kirjoittaja arska »

Se 1 vuosi huoltoväliä ajatellen on aika hankala jos ajaa vaan alle 10tkm vuodessa "matka-ajoa".
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Moottoritakuu ja huollot

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ei siinä ole mitään hankalaa, jos ajat vuodessa alle 20K, huolto tehdään vuoden välein kilometrilukemista välittämättä.

Eski
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

Re: Moottoritakuu ja huollot

Viesti Kirjoittaja arska »

Kun ajaa vähän ja pitää huoltaa kerran vuodessa tulee huoltokulut aika kalliiksi/km joita yleensä lehtien testeissäkin vertaillaan. Nykyään näyttää jo monissa olevan 30000km/24kk ja jopa enemmän.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoritakuu ja huollot

Viesti Kirjoittaja 3J »

arska kirjoitti:Kun ajaa vähän ja pitää huoltaa kerran vuodessa tulee huoltokulut aika kalliiksi/km joita yleensä lehtien testeissäkin vertaillaan. Nykyään näyttää jo monissa olevan 30000km/24kk ja jopa enemmän.
Samalla laskentakaavalla myös esim. vakuutukset tulee kalliiksi per ajettu km jos ajaa vähän. Samoin auton arvo tod.näk. alenee suhteessa enemmän per ajettu km, kun ajaa vähän.

Auton vuosittaisista kuluista määräaikaishuollot ei kyllä yleensä ole se suurin menoerä.

Toki huoltaa voi miten huvittaa, mutta sitten ei kannata kovin vahvasti luottaa enää laajennettuun "moottoritakuuseen". Siitähän tässä alun perin oli kyse.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Moottoritakuu ja huollot

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse en ainakaan ajaisi kahta vuotta samoilla öljyillä, vaikka se olisi huolto-ohjelman mukaan sallittua...

Eski
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Moottoritakuu ja huollot

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Eski kirjoitti:Itse en ainakaan ajaisi kahta vuotta samoilla öljyillä, vaikka se olisi huolto-ohjelman mukaan sallittua...

Eski

Ei mikään öljy pysy viskositeetiltaan hyvänä kahta vuotta. Ihan tuntuman mukaan puolessakin vuodessa (14tkm viimeksi) 0w-40 öljyt, laadukkaat sellaiset, väljentyvät huomattavasti käytössä. Ero siis huomattu ihan huljuttamalla vastaavaa uutta ja vanhaa öljyä vierekkäisissä astioissa sekä kylmänä että lämmitettynä. Voi olla, että kone pysyy kasassa pitemmilläkin väleillä, mutta melko halpa vakuutus siitä on vaihtaa ne öljyt useammin, varsinkin kun se kyllä onnistuu ihan jokaiselta edullisesti itse.

Perheessä on A6 3.0tdi, jossa ö-vaihtoväliksi ilmoitetaan 40tkm/24kk, ja uudesta asti on vähintään puolenvälin tienoilla itse öljyt ja suodatin vaihtuneet. Jos vielä löydän jostain 20t ajetun suodattimen kuvat halkaistuna, niin voin postata tänne. Kyllähän se melko täynnä alkoi olla suhteessa luvattuihin kilometreihin.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Moottoritakuu ja huollot

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Jotenkin kallistuisin siihen suuntaan, että ei se öljy tiedä ajan kulusta mitään - vaan käyttömäärä sen pilaa/vanhentaa, ja etenkin kylmälähdöt. Ajan käytännössä aina yli vuoden samoilla öljyillä, tosin korkeintaan 15tkm. En kummastele 24kk vaihtovälejä, mutta joku 40tkm on jo pitkä matka neljälle litralle moottoriöljyä. Täysin selkeä Saabin huolto-ohjelma ei välttämättä ole, kaikille toimenpiteille pitäisi olla selkeästi sekä aika, että myös km raja - esim. vaihteistoöljyn kohdalla on mainittu vain 150tkm, mutta onko se sitten viisi vuotta vai jotain muuta?
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Moottoritakuu ja huollot

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

En aja minäkään.
Ajattelin vaihtaa puolenvuoden välein olkoon hyötyä tai ei.
Ei se öljynvaihto niin paljon maksa ettei sitä kärsisi tehdä.
Mulla kun tulee välillä sellaisia aikoja ettei autolla ajeta kuin kymmen kilometriä päivässä. Viisikilometriä suuntaansa eipä kerkee edes kone kunolla lämmetä.
Kertyy varmaa vähän epäpuhtauksia öljyyn.
Eski kirjoitti:Itse en ainakaan ajaisi kahta vuotta samoilla öljyillä, vaikka se olisi huolto-ohjelman mukaan sallittua...

Eski
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Vastaa Viestiin