Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
sseppala
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 13:22
Paikkakunta: Lohja

Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja sseppala »

Kuinkas tapahtuu muutoskatsastus tuollaisen otsikon mukaisen viripurkin
kanssa? Tarvitseeko katsastukseen jonkinlaisen todistuksen maahantuojalta.
Maahantuojalta asiaa kysellessäni, hän ei ole asiasta tietoinen; ei muutoskatsastuksesta eikä tarvittavista papereista. Aika mielenkiintoinen vastaus
viripurkkeja myyvältä yritykseltä!
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Itse olisin hiljaa vireistä katsastuksessa...pienimmän riesan tie...
Viimeksi muokannut Saabisti -77, Ke Syys 24, 2008 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä noita Maptun, BSR, Nordic tms. viripurkkeja saa mitenkään muutoskatsastettua, kun katsatuksessa tarvittavia papereita ei ole olemassa. Saabin omien ja Hirschin virisarjojen mukana tulee konttorilla tarvittavat Tuning kit certfitcatet.

Eski
sseppala
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja sseppala »

Eikö joskus ollut voimassa sääntö, jonka mukaan mallisarjan
tehokkaimpaan verrattiin ja tehon sai ylittää jollain prosentilla?
Jos hakisi esim. dynolapun, jonka kanssa konttuurille...
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja HMK »

Saa ne muutokatsastettua, mutta vaatii käytetyn pikkuauton hinnan kun vaaditaan VTT:n tai vastaavan mittaukset ym. Käytännössä ei mitään järkeä ellei ole rahasta puutetta tai omatunto kolkuttaa todella pahasti.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Prosenttisäännöt voi unohtaa, kun turbovehkeissä kaikki muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon ja ne on aina muutoskatsastettava. Viripurkkien muutoskatsatukseen tarvitaan todistukset, jollaisen voi antaa Saab tai purkin valmistaja ja kun kummaltakaan ei esim. Maptunin tapauksessa sellaista saa, niin eipä tuo käytännössä oikein onnistu... VTT:n mittaukset maksaa tuhansia euroja/mittaus ja saattaa olla ettei ekalla kerralla onnistu, joten tulee halvemmaksi ostaa suoraan Aero Hirschin paketilla :D

Eski
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

VTT ei enään tee noita päästömittauksia, lafka Kaivokselassa (en muista nimeä) tekee, oliko hintaan noin 1200,- + ALV. Jos verrataan tehokkaampaan malliversioon, vaatii sen dybolapun, eli hukkiksen portit auki vedetun vedon, tulee se 0,5bar ahdoilla rekisteriotteeseen :).

Halvemmaksi voi tulla olla muutoskatsastamatta eikä maksaa "alitehoisesta" hirsch viristä mitään.

EDIT: hinta oli 1250,- + ALV ja lafkan nimi on Test World Oy
http://www.testworld.fi/
Käytännössä stage 3 tasoisesta viristä ei tartte leimalla huolestua.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Tässä kirjeenvaihto kyseisestä casesta:

Kysymys Test Worldille:
Tarkoituksena olisi tutkia mahdollisuutta vaihtaa vähäpäästöiseen autoon
pakokaasuahdin. Siksi tiedustelen teettekö muutoskatsastuksen vaatimia
pakokaasutestauksia?


Ja vastaus:
Moi, tehdään kyllä pois lukien dieselit ja tietyt nelivedot. Hinta direktiivin mukaiselle mittaukselle on 1250 + ALV. Lisätietoja antaa ---.
Mikä auto olisi kyseessä ja minkälaisella aikataululla?
terveisin
Test World Oy


Ja tän tarkempaa tietoa ei ole, menee puhtaasti mutuksi.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Jaa, minusta taas on kyseessä viritys jos pilleri vaihdetaan johonkin isompaan. Siksi tiedustelin muutoskatsastuksen vaatimaan testausta.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
jouniaslak
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja jouniaslak »

Jos autoa ei muutoskatsasta, mitään ongelmia ei tule, paitsi jos ajat kolarin ja siinä yhteydessä selviää että auto ei vastaa rekisteriotetta.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jouniaslak kirjoitti:Jos autoa ei muutoskatsasta, mitään ongelmia ei tule, paitsi jos ajat kolarin ja siinä yhteydessä selviää että auto ei vastaa rekisteriotetta.
Ja kolarin jälkeenkin tulee ongelmia vasta jos on selvä syy-yhteys siihen, että viriboksi vaikutti suoraan kolarin syntymiseen. Käytännössä siis ongelmia ei tule silloinkaan, jos ei ole ajanut 250km/h pöpelikköön tms...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jouniaslak
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja jouniaslak »

V.J.S kirjoitti:
jouniaslak kirjoitti:Jos autoa ei muutoskatsasta, mitään ongelmia ei tule, paitsi jos ajat kolarin ja siinä yhteydessä selviää että auto ei vastaa rekisteriotetta.
Ja kolarin jälkeenkin tulee ongelmia vasta jos on selvä syy-yhteys siihen, että viriboksi vaikutti suoraan kolarin syntymiseen. Käytännössä siis ongelmia ei tule silloinkaan, jos ei ole ajanut 250km/h pöpelikköön tms...
Vakuutusyhtiö on eri mieltä ja poliisikin on sitä mieltä että autoa ei ole laillisesti katsastettu.
Vakuutusehtojen mukaan korvaus voidaan hylätä mikäli auto ei tapahtuma hetkellä ole ollut katsastuskunnossa.
Turboahdetun moottorin lastutus rinnastetaan moottorin vaihtoon. Lain mukaan auto pitää siis muutoskatsastaa. Muutoskatsastuksessa auton voimansiirron, jarrujen yms. täytyy vastata tyyppihyväksyttyjä saman mallisarjan vastaavan tehoisen auton voimansiirtoa, jarruja yms.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Mimmi kirjoitti:Ei pidä paikkaansa. Minä sain ihan normaalin korvauksen, vaikka auto oli lastutettu, muttei muutoskatsastettu ja ajoin kolarin, jonka jäljet näet tuossa vasemmalla.

Olikos vak yhtiöllä lastutus tiedossa?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
wizard11
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Huhti 29, 2005 17:15
Paikkakunta: Tku

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja wizard11 »

jouniaslak kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:
jouniaslak kirjoitti:Jos autoa ei muutoskatsasta, mitään ongelmia ei tule, paitsi jos ajat kolarin ja siinä yhteydessä selviää että auto ei vastaa rekisteriotetta.
Ja kolarin jälkeenkin tulee ongelmia vasta jos on selvä syy-yhteys siihen, että viriboksi vaikutti suoraan kolarin syntymiseen. Käytännössä siis ongelmia ei tule silloinkaan, jos ei ole ajanut 250km/h pöpelikköön tms...
Vakuutusyhtiö on eri mieltä ja poliisikin on sitä mieltä että autoa ei ole laillisesti katsastettu.
Vakuutusehtojen mukaan korvaus voidaan hylätä mikäli auto ei tapahtuma hetkellä ole ollut katsastuskunnossa.
Turboahdetun moottorin lastutus rinnastetaan moottorin vaihtoon. Lain mukaan auto pitää siis muutoskatsastaa. Muutoskatsastuksessa auton voimansiirron, jarrujen yms. täytyy vastata tyyppihyväksyttyjä saman mallisarjan vastaavan tehoisen auton voimansiirtoa, jarruja yms.
Hyss, ei ne mulle ole prätkässäkää mitään alkanut vaikka on ihan suorat putket...
Mistä ne autossa sit huomaisi jos on lastu?
Aikanaan ei huomanneet vaikka kaverilla oli 80cc crossin kone mopossa...
Kunnon coolerista ilo irtoaa... ZPF-*** Aero
jouniaslak
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01

Re: Maptun Steg 1 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja jouniaslak »

Muutoskatsastuksen tarpeellisuus on tietysti jokaisen itse arvioitava. Laki kuitenkin antaa vakuutusyhtiölle mahdollisuuden halutessaan evätä korvauksen.
Se on vaan ikävä, ainakin omasta mielestäni, jos joutuu olemaan vakuutusyhtiön hyväntahtoisuuden varassa.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
Vastaa Viestiin