Femman nykiminen
Femman nykiminen
elikkäs oisko kellään hyviä vinkkejä mistä aloittaisi vian etsimisen
esim kun ajan 5 vaihteella noin 90 ja puotan 3 vaihteelle
ja painan kaasun pohjan niin alkaa nykiä.
vika on ollut noin 2 päivää en tiedä vaikuttaako tämä kostea keli sitten
autolle kun antaa oiken runtua niin se toimii paremmin liekkö kosteutta jossain?
esim kun ajan 5 vaihteella noin 90 ja puotan 3 vaihteelle
ja painan kaasun pohjan niin alkaa nykiä.
vika on ollut noin 2 päivää en tiedä vaikuttaako tämä kostea keli sitten
autolle kun antaa oiken runtua niin se toimii paremmin liekkö kosteutta jossain?
Re: Femman nykiminen
jep. tulpat on vaihdettu noin 4000km sitten. emäntä tuli juuri töistä
ja kerto että ei nyvi enää niin pahasti pitänee käydä ite ajamassa
niin osaa kertoa enemmän
ja kerto että ei nyvi enää niin pahasti pitänee käydä ite ajamassa
niin osaa kertoa enemmän
Re: Femman nykiminen
juupa juu kävin ajamassa.
huomasin että paineet nousee noin 1,2 bar jatkuvana kun normaalisti ne on kilossa ja piikkinä 1,2-1,3bar auto muuten on 2,0 ja lastutettu mutta ei nyvi niin voimakkaasti
huomasin että paineet nousee noin 1,2 bar jatkuvana kun normaalisti ne on kilossa ja piikkinä 1,2-1,3bar auto muuten on 2,0 ja lastutettu mutta ei nyvi niin voimakkaasti
Re: Femman nykiminen
Ilmamassamittarivialta kuulostaa, kannattaa kokeilla varmasti ehjällä (helppo vaihtaa) ja ehdottomasti ajella nätisti kunnes on vika selvinnyt. Risalla mittarilla ja virisoftalla saa äkkiä männät halki, saa kyllä myös vakiosoftalla varsinkin aeroissa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Femman nykiminen
kiitoksia pakosarja on muuten ihan mansikkana kun antaa vähän aikaa runtua.täytyy tutkia asiaa huomenna tarkemmin. mutta nyt lähdetään katsomaan POPEDAA kauhavalle ja murehitaan huomenna lisää...
Re: Femman nykiminen
Hmm...jos tuo nykiminen esiintyy nimenomaan kaasu pohjassa vaihteilla 3-4 esim. niin voisi olla bensapumpun vaihdon aika. Näin ainakin minulla oli.
Re: Femman nykiminen
Ja minulla meni Garrett romukoppaan samoilla oireilla, aikansa nyki ahdoilla, sitten lopetti ahtamisen tykkänään. POKSTri-Lo kirjoitti:Hmm...jos tuo nykiminen esiintyy nimenomaan kaasu pohjassa vaihteilla 3-4 esim. niin voisi olla bensapumpun vaihdon aika. Näin ainakin minulla oli.

Pakosarjan punoittaminen voi osaltaan viitata ahdinrikkoon, pakopaineet tapissa, kun hyrrä ei pyöri normaalisti.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Femman nykiminen
Tai sitten pakosarja on punainen koska pakolämmöt ovat tapissa laihan seoksen ja myöhäisen sytkän (reagointi nakutukseen) johdosta. 
Vaikeahan se on pelkästään noilla oireilla päätellä mikä se onkaan syypää. Ilmamassa-arvot jotain kertoisivat ja onhan se ahtojen yllättävä nousu aika tyypillinen oire massamittariviasta.
Yksi vian kulkuhan IMM vian tapauksessa on se, että massamittari alkaa näyttää liian pieniä arvoja jolloin Trionic pyrkii kuitenkin pääsemään pyydettyyn ilmamassaan/palaminen nostamalla ahtopainetta. Polttoaine tulee kuitenkin mitatun ilmamassan perusteella ja jos se on väärä niin seos on myöskin liian laiha. Suunnilleen peruspainetta isommilla kuormilla mennään open loopissa joten lambdakaan ei enää auta. Tämä johtaa helposti nakutukseen ja nakutustilanteessa taaskin ensin vähennetään sytkää ja ahtojen lasku tapahtuu jälleen yllätys yllätys ilmamassaperustaisesti.
Joten kun mittari näyttää edelleen pieleen niin ilmamassaa ei vähennetäkkään tarpeeksi. Isolla kuormalla ja kierrosluvulla ei myöskään T7 nakutusbensakartta juurikaan soppaa lisää joten ollaan sytkän ja massan vähennyksen tiellä (joista jälkimmäinen ei toimi oikein koska mittari näyttää väärin). Tästä onkin sitten enää lyhyt matka männän halkeamiseen koska B2X5 männät eivät tunnetusti nakutusta juuri arvosta.
Sinänsä kyllä todella typerää ettei autossa olevia MAP-antureita hyödynnetä enempää vaan luotetaan aivan liian sokeasti massamittariin.. Uudemmissa softissa lienee toiminta järkevämpää mutta ainakin 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun T7 softat lienevät surullisenkuuluisia tästä kuten jotkin virisoftat.

Vaikeahan se on pelkästään noilla oireilla päätellä mikä se onkaan syypää. Ilmamassa-arvot jotain kertoisivat ja onhan se ahtojen yllättävä nousu aika tyypillinen oire massamittariviasta.
Yksi vian kulkuhan IMM vian tapauksessa on se, että massamittari alkaa näyttää liian pieniä arvoja jolloin Trionic pyrkii kuitenkin pääsemään pyydettyyn ilmamassaan/palaminen nostamalla ahtopainetta. Polttoaine tulee kuitenkin mitatun ilmamassan perusteella ja jos se on väärä niin seos on myöskin liian laiha. Suunnilleen peruspainetta isommilla kuormilla mennään open loopissa joten lambdakaan ei enää auta. Tämä johtaa helposti nakutukseen ja nakutustilanteessa taaskin ensin vähennetään sytkää ja ahtojen lasku tapahtuu jälleen yllätys yllätys ilmamassaperustaisesti.

Sinänsä kyllä todella typerää ettei autossa olevia MAP-antureita hyödynnetä enempää vaan luotetaan aivan liian sokeasti massamittariin.. Uudemmissa softissa lienee toiminta järkevämpää mutta ainakin 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun T7 softat lienevät surullisenkuuluisia tästä kuten jotkin virisoftat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Femman nykiminen
noniin nykimistä ei enää ole ollut 2 päivään
Mutta tänään syttyi check engine valo mikähän mahtaa olla aiheuttaja
Mutta tänään syttyi check engine valo mikähän mahtaa olla aiheuttaja
Re: Femman nykiminen
Sitäpä ei tiedä ennenkuin lukee koodin. Eli joko merkkiliikkeeseen tai n. 60e skannerin ostoon. 

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Femman nykiminen
minkä ikänen auto ?
Noi saabin vakiot alipaineletkut antautuu jossainvaiheessa, käyt ostaa n. 3m 4mm sisähalkasialtaan olevaa alipaineletkua ja vaihdat ne kaikki.
Mulla oli -99 femmassa se letku poikki mikä menee läppäkotelolta by-passin mankkuvenalle, eli käytännössä se ei tasannu paineputken ja läpän välistä paine-eroa ikinä ja se aiheutti lievää nykimistä. Esiinty just esim vaihdon jälkeen kun mennään paineelta alipaineelle.
ei ollu hirveen kallis korjaus, kesti noin 45 minsaa vaihtaa itse pihassa ne letkut.
Noi saabin vakiot alipaineletkut antautuu jossainvaiheessa, käyt ostaa n. 3m 4mm sisähalkasialtaan olevaa alipaineletkua ja vaihdat ne kaikki.
Mulla oli -99 femmassa se letku poikki mikä menee läppäkotelolta by-passin mankkuvenalle, eli käytännössä se ei tasannu paineputken ja läpän välistä paine-eroa ikinä ja se aiheutti lievää nykimistä. Esiinty just esim vaihdon jälkeen kun mennään paineelta alipaineelle.
ei ollu hirveen kallis korjaus, kesti noin 45 minsaa vaihtaa itse pihassa ne letkut.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: Femman nykiminen
joo käytin autoa seinäjoella saab huollossa viime viikon keskivikkona ja luettiin teck 2 vikakoodit oli käynyt laihalla. selvisi että emäntä on ajanut jonkin aikaa pelkällä 95 bensalla kun taas minä ajan 98 lla. mutta onneksi ei ole oikkuillut
sen jälkeen. kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä
sen jälkeen. kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä
Re: Femman nykiminen
Ei tuo bensiini selitä laihaa seosta. Näissä vekottimissa tuo moottorinohjaus on senverran hyvin tehty, että käyttäjän ei tarvii miettiä sitä, onko tankissa 95 vai 98 lientä. Ainii, tossahan oli se joku lastuviri. Ajattelin hetken, että vakiosta oli puhetta. Kannattaa siihen tosiasiassa sitä korkeampioktaanista lirutella. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01