9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
-
sandelin85
- "Kaasari"
- Viestit: 29
- Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 15:46
- Paikkakunta: Turku
9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
Eli 220 000 ajettu vm. 1998 2.3T on kyseessä. Auto ollut mulla 2-vuotta ja silloin autolla oli ajettu 174 000. Öljyä syönyt alusta saakka kohtuullisesti (0.5-1L/1000km riippuen ajotavasta), autoon tehty mm. Turbo tarkastus, venttiiliohjurikumien vaihto, huohotin päivitys sekä puristuspainemittaus. Mistään auto ei sitä valuta mutta puristuspainemittauksen jälkeen syö öljyä aivan älyttömästi, 2dl about meni viime käynnistyksessä ku annoin pari minuuttia käydä
puristukset näytti olevan noin 13baria, sit lisättiin tilkat öljyä jokaiseen ni arvot oli 14/13/17/20 !!! Onko siis nyt männänrenkaat mennyt vai mikä mahtaa olla ? Auto tällä hetkellä seisonnassa koska syö sitä aivan kuin bensaa tällä hetkellä !!! Metro-Auto esimerkiksi ei osannut auttaa, sanoi vaan että uusi kone laitetaan ni kaik on hyvin
Olisiko jollain mielessä jotain vaihtoehtoja että mikä mättää ?!?!?! Kiitoksia etukäteen !!!
Bmw 325i Coupe e36
EX: Saab 9-5 2.3t (JC-Stage 1) http://i41.tinypic.com/11iegbk.jpg "3.5" vuotta ongelmia koko ajan, alkaa menettää uskonsa saabiin... :/"
EX: Saab 9-5 2.3t (JC-Stage 1) http://i41.tinypic.com/11iegbk.jpg "3.5" vuotta ongelmia koko ajan, alkaa menettää uskonsa saabiin... :/"
Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
Kuuluuko koneesta mitään ylimääräisiä ääniä käydessä, miltä pakokaasu näyttää konetta ryntäyttäessä, onko auton alle katsottu ettei mikään tiiviste tai suodatin vuoda.. Tuossa muutama kysymys mikä tulee mieleen ja saattaa helpottaa vian paikallistamista.
Jerkka #3518
-99 9-5 Griffin
-99 9-5 Griffin
Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
olen työni puolesta saanut tehdä useamman m-rengas remontin juuri -98 mallin ysivitoseen vähemmänkin ajettuihin 
Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
Mikäs niissä menee? Siis juuri männänrenkaat eikä muuta?
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '01+ viinastage
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,
Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
renkaat pikeetyy uriinsa siis tarttuu kiinni. uusilla renkailla on ongelma poistunut. monissa yksilöissä on koitettu kaikki muut mahdollisuudet vasta rengastus on auttanut vaivaan
-
sandelin85
- "Kaasari"
- Viestit: 29
- Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 15:46
- Paikkakunta: Turku
Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
Jerkka kirjoitti:Kuuluuko koneesta mitään ylimääräisiä ääniä käydessä, miltä pakokaasu näyttää konetta ryntäyttäessä, onko auton alle katsottu ettei mikään tiiviste tai suodatin vuoda.. Tuossa muutama kysymys mikä tulee mieleen ja saattaa helpottaa vian paikallistamista.
Ihmeellisiä ääniä ei pidä, eikä mistään löysy tilkaakaan...savu on helvetin sakeaa valkoista ja haisee öljylle
PS: Kiitoksia ripeistä vastauksista suuresti !!!
Bmw 325i Coupe e36
EX: Saab 9-5 2.3t (JC-Stage 1) http://i41.tinypic.com/11iegbk.jpg "3.5" vuotta ongelmia koko ajan, alkaa menettää uskonsa saabiin... :/"
EX: Saab 9-5 2.3t (JC-Stage 1) http://i41.tinypic.com/11iegbk.jpg "3.5" vuotta ongelmia koko ajan, alkaa menettää uskonsa saabiin... :/"
Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
Miltäs jäähdytinneste näyttää, ja kupliiko?
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
-
sandelin85
- "Kaasari"
- Viestit: 29
- Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 15:46
- Paikkakunta: Turku
Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
Ei kupli eikä öljyssä !!!
Bmw 325i Coupe e36
EX: Saab 9-5 2.3t (JC-Stage 1) http://i41.tinypic.com/11iegbk.jpg "3.5" vuotta ongelmia koko ajan, alkaa menettää uskonsa saabiin... :/"
EX: Saab 9-5 2.3t (JC-Stage 1) http://i41.tinypic.com/11iegbk.jpg "3.5" vuotta ongelmia koko ajan, alkaa menettää uskonsa saabiin... :/"
Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
Forte- pesua kokeilisin ensimmäisenä, ennen isompaa remonttia.
Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
Vähän epäilen tuota "turbo tarkistusta" jos valkoista savua pukkaa noin ankarasti. Vaikka olisi kuin jumissa männänrenkaat niin en usko että tuollaista tekisi..
Turbon pakopuolen tiivisteen hajoaminen tai paluuputken tukkeentuminen kuulostaa todennäköisemmältä, varsinkin jos turbon tarkistus sisälsi lähinnä välysten kokeilun.
Turbon pakopuolen tiivisteen hajoaminen tai paluuputken tukkeentuminen kuulostaa todennäköisemmältä, varsinkin jos turbon tarkistus sisälsi lähinnä välysten kokeilun.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
Joo, silloinhan se savuaa juuri kylmänä eniten.(paljon!)jcarlson kirjoitti:Turbon pakopuolen tiivisteen hajoaminen...
Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
Itse tässä lähinnä mutu-tuntumalla veikkailen
Mutta mitä voisi itse tsekata, olisi kait (kannattaa lukea nuo jcarlsonin kirjoitukset alempaa):
- Ottaa IC:tä imusarjalle tulevan putken auki, ja mieluummin myös sieltä alapäästään (kuskinpuoleinen), ja sitten tunkkaa autoa vasemmasta alakulmasta ylös, jos öljyä valuu IC:stä desitolkulla, lienee ahtimen painepuoli sökö tms.
- Voisi irrottaa sytytystulpat, ja tutkia onko jokin/jotkin niistä öljyisiä, täsätä saisi varmaan osviittaa jonnekinpäin
- Voisi kokeilla irrottaa venttiilikopan kannesta sen letkunipan kokonaan, ja kokeilla loppuuko öljysauhu, jos huohotus ei toimi ollenkaan, niin paine osaa mennä ulos öljyn kera jostain väärästä paikasta.
- Sylkeekö siitä venakopan reiästä ihan tolkuttomasti öljyä silloin, kun nippa letkuineen on pois
Einon kanssa samoilla linjoilla, eli ainakin remppaamani 2.0t:n männänrenkaat, ja männätkin, oli ihan tajuttomassa karstassa. Noiden T7-mäntien puristusrenkaat on sellaiset olemattoman ohuet, ei ihme jos pääsee karstaa öljyrenkaisiin asti.
Itse huomasin että karstaa oli ihan kaikkialla männissä, mutta öljyrenkaat vielä jostain syystä toimivat jollain lailla, mutta kauaa eivät olisi toimineet.
Ei männänrenkaiden vaihto mikään kamalan kova homma kuitenkaan ole, tarvitsee purkaa kansi irti, ja öljypohja, jolloin männät saa otettua yläkautta veke... mäntien puhdistus, ja uusin renkain takasin sisään, ja samalla uudet laakerit alakertaan.
Eikait enää 10-vuotiaaseen autoon kannattane teettää about auton kokonaisarvon hintaista moottorinvaihtoa (siis tehdasuutta puolimoottoria tms), eri asia, jos esim jostain romikselta löytyy vaikka 500-600 eurolla takuukone.
Varmaan jcarlson on oikeassa turbon suhteen, eli heittää öljyt läpi sinne kuumalle puolelle, ts. korjaussarjan se varmaan vaatisi, ja siitä mahtaa tulla kustannuksia noin 100e, mutta sitten on kyllä uudenveroinen (jos pitää tasapainotuksen kohdallaan, eli merkkaa siipien paikat, jos menee väärin, niin pakko käyttäätasapainotuksessa (: ).
Tuolla on erinomaiset ohjeet T25:n korjaamiseen (eikä se GT17 kait kovin paljoa voi tuosta poiketa?):
http://photo.platonoff.com/Auto/2005100 ... o_Rebuild/
Mutta mitä voisi itse tsekata, olisi kait (kannattaa lukea nuo jcarlsonin kirjoitukset alempaa):
- Ottaa IC:tä imusarjalle tulevan putken auki, ja mieluummin myös sieltä alapäästään (kuskinpuoleinen), ja sitten tunkkaa autoa vasemmasta alakulmasta ylös, jos öljyä valuu IC:stä desitolkulla, lienee ahtimen painepuoli sökö tms.
- Voisi irrottaa sytytystulpat, ja tutkia onko jokin/jotkin niistä öljyisiä, täsätä saisi varmaan osviittaa jonnekinpäin
- Voisi kokeilla irrottaa venttiilikopan kannesta sen letkunipan kokonaan, ja kokeilla loppuuko öljysauhu, jos huohotus ei toimi ollenkaan, niin paine osaa mennä ulos öljyn kera jostain väärästä paikasta.
- Sylkeekö siitä venakopan reiästä ihan tolkuttomasti öljyä silloin, kun nippa letkuineen on pois
Einon kanssa samoilla linjoilla, eli ainakin remppaamani 2.0t:n männänrenkaat, ja männätkin, oli ihan tajuttomassa karstassa. Noiden T7-mäntien puristusrenkaat on sellaiset olemattoman ohuet, ei ihme jos pääsee karstaa öljyrenkaisiin asti.
Itse huomasin että karstaa oli ihan kaikkialla männissä, mutta öljyrenkaat vielä jostain syystä toimivat jollain lailla, mutta kauaa eivät olisi toimineet.
Ei männänrenkaiden vaihto mikään kamalan kova homma kuitenkaan ole, tarvitsee purkaa kansi irti, ja öljypohja, jolloin männät saa otettua yläkautta veke... mäntien puhdistus, ja uusin renkain takasin sisään, ja samalla uudet laakerit alakertaan.
Eikait enää 10-vuotiaaseen autoon kannattane teettää about auton kokonaisarvon hintaista moottorinvaihtoa (siis tehdasuutta puolimoottoria tms), eri asia, jos esim jostain romikselta löytyy vaikka 500-600 eurolla takuukone.
Varmaan jcarlson on oikeassa turbon suhteen, eli heittää öljyt läpi sinne kuumalle puolelle, ts. korjaussarjan se varmaan vaatisi, ja siitä mahtaa tulla kustannuksia noin 100e, mutta sitten on kyllä uudenveroinen (jos pitää tasapainotuksen kohdallaan, eli merkkaa siipien paikat, jos menee väärin, niin pakko käyttäätasapainotuksessa (: ).
Tuolla on erinomaiset ohjeet T25:n korjaamiseen (eikä se GT17 kait kovin paljoa voi tuosta poiketa?):
http://photo.platonoff.com/Auto/2005100 ... o_Rebuild/
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Loka 28, 2008 04:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
Imu/ahtopuolen öljymäärä ei välttämättä kerro kuitenkaan turbon vuotamisesta koska laakeripesässä kiertävä öljy voi vuotaa ulos myös turbiinin kautta jolloin kaikki öljy päätyy pakoputkeen ja savuaa tunnetusti valkoisena.
Yleensä palotilaan päätyvä öljy sen sijaan savuttaa selvästi sinistä..
Kannattaa tosiaan tarkistaa se turbon öljynpaluuputki, pienikin tukkeuma siinä saattaa nostaa öljynpaineen turbon sisällä sen verran korkeaksi että sitä alkaa tursuamaan läpi. Toinen mahdollisuus on että turbon akselitiiviste turbiinipuolella on hajalla/vuotaa.
Kannattaa tosiaan tarkistaa se turbon öljynpaluuputki, pienikin tukkeuma siinä saattaa nostaa öljynpaineen turbon sisällä sen verran korkeaksi että sitä alkaa tursuamaan läpi. Toinen mahdollisuus on että turbon akselitiiviste turbiinipuolella on hajalla/vuotaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
Juurikin näin mulla oli tonnarin T25-ahtimen kanssa, ei se koneen kautta kiertänyt vaan suoraan ahtimesta pakoputkeen ja savusi kylmänä AIKA hurjasti.. Eikä epänormaalia välystäkään ahtimessa.jcarlson kirjoitti:Imu/ahtopuolen öljymäärä ei välttämättä kerro kuitenkaan turbon vuotamisesta koska laakeripesässä kiertävä öljy voi vuotaa ulos myös turbiinin kautta jolloin kaikki öljy päätyy pakoputkeen ja savuaa tunnetusti valkoisena.![]()
Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!
Hyvä että tämäkin asia valottui enemmän, itselläni ei vissiin ole ollut tarpeeksi hajallisia ahtimia, kun ovat aina vain osanneet lykätä öljyä sinne IC:hen, ja tuottaa sinistä savua epämiellyttävän hajun kerajcarlson kirjoitti:Imu/ahtopuolen öljymäärä ei välttämättä kerro kuitenkaan turbon vuotamisesta koska laakeripesässä kiertävä öljy voi vuotaa ulos myös turbiinin kautta jolloin kaikki öljy päätyy pakoputkeen ja savuaa tunnetusti valkoisena.Yleensä palotilaan päätyvä öljy sen sijaan savuttaa selvästi sinistä..
Kannattaa tosiaan tarkistaa se turbon öljynpaluuputki, pienikin tukkeuma siinä saattaa nostaa öljynpaineen turbon sisällä sen verran korkeaksi että sitä alkaa tursuamaan läpi. Toinen mahdollisuus on että turbon akselitiiviste turbiinipuolella on hajalla/vuotaa.
Se valkoinen savu lienee siis ahtimessa/putkistossa höyrystyvää öljyä, ja sininen sylinterissä bensan seassa palavaa öljyä?
(no onneksi en väittänyt ymmärtävänikään mitään koko aihealueesta
Muistaisin kyllä että myös GT17:n öljynpaluuputkenkin halkaisija oli aikas iso, voiko se kovin herkästi tukkeutua? Tietty jos on öljylietettä koneessa, niin kaikki on mahdollista?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98