9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
sandelin85
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 15:46
Paikkakunta: Turku

9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja sandelin85 »

Eli 220 000 ajettu vm. 1998 2.3T on kyseessä. Auto ollut mulla 2-vuotta ja silloin autolla oli ajettu 174 000. Öljyä syönyt alusta saakka kohtuullisesti (0.5-1L/1000km riippuen ajotavasta), autoon tehty mm. Turbo tarkastus, venttiiliohjurikumien vaihto, huohotin päivitys sekä puristuspainemittaus. Mistään auto ei sitä valuta mutta puristuspainemittauksen jälkeen syö öljyä aivan älyttömästi, 2dl about meni viime käynnistyksessä ku annoin pari minuuttia käydä :D puristukset näytti olevan noin 13baria, sit lisättiin tilkat öljyä jokaiseen ni arvot oli 14/13/17/20 !!! Onko siis nyt männänrenkaat mennyt vai mikä mahtaa olla ? Auto tällä hetkellä seisonnassa koska syö sitä aivan kuin bensaa tällä hetkellä !!! Metro-Auto esimerkiksi ei osannut auttaa, sanoi vaan että uusi kone laitetaan ni kaik on hyvin :D Olisiko jollain mielessä jotain vaihtoehtoja että mikä mättää ?!?!?! Kiitoksia etukäteen !!!
Bmw 325i Coupe e36
EX: Saab 9-5 2.3t (JC-Stage 1) http://i41.tinypic.com/11iegbk.jpg "3.5" vuotta ongelmia koko ajan, alkaa menettää uskonsa saabiin... :/"
Jerkka
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 15:23
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja Jerkka »

Kuuluuko koneesta mitään ylimääräisiä ääniä käydessä, miltä pakokaasu näyttää konetta ryntäyttäessä, onko auton alle katsottu ettei mikään tiiviste tai suodatin vuoda.. Tuossa muutama kysymys mikä tulee mieleen ja saattaa helpottaa vian paikallistamista.
Jerkka #3518
-99 9-5 Griffin
Eino
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Tammi 27, 2007 11:43

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja Eino »

olen työni puolesta saanut tehdä useamman m-rengas remontin juuri -98 mallin ysivitoseen vähemmänkin ajettuihin :cry:
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja KNF »

Mikäs niissä menee? Siis juuri männänrenkaat eikä muuta?
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '00
GL1500 '89
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90
-VA: 900 gli 5d '84,
Eino
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Tammi 27, 2007 11:43

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja Eino »

renkaat pikeetyy uriinsa siis tarttuu kiinni. uusilla renkailla on ongelma poistunut. monissa yksilöissä on koitettu kaikki muut mahdollisuudet vasta rengastus on auttanut vaivaan
sandelin85
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 15:46
Paikkakunta: Turku

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja sandelin85 »

Jerkka kirjoitti:Kuuluuko koneesta mitään ylimääräisiä ääniä käydessä, miltä pakokaasu näyttää konetta ryntäyttäessä, onko auton alle katsottu ettei mikään tiiviste tai suodatin vuoda.. Tuossa muutama kysymys mikä tulee mieleen ja saattaa helpottaa vian paikallistamista.

Ihmeellisiä ääniä ei pidä, eikä mistään löysy tilkaakaan...savu on helvetin sakeaa valkoista ja haisee öljylle :( Mullekki nyt ehdotettu m-renkaiden vaihtoa, mitäs sellainen lysti maksaa ?!?!?!

PS: Kiitoksia ripeistä vastauksista suuresti !!!
Bmw 325i Coupe e36
EX: Saab 9-5 2.3t (JC-Stage 1) http://i41.tinypic.com/11iegbk.jpg "3.5" vuotta ongelmia koko ajan, alkaa menettää uskonsa saabiin... :/"
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja masas »

Miltäs jäähdytinneste näyttää, ja kupliiko?
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
sandelin85
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 15:46
Paikkakunta: Turku

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja sandelin85 »

Ei kupli eikä öljyssä !!!
Bmw 325i Coupe e36
EX: Saab 9-5 2.3t (JC-Stage 1) http://i41.tinypic.com/11iegbk.jpg "3.5" vuotta ongelmia koko ajan, alkaa menettää uskonsa saabiin... :/"
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja palle »

Forte- pesua kokeilisin ensimmäisenä, ennen isompaa remonttia.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vähän epäilen tuota "turbo tarkistusta" jos valkoista savua pukkaa noin ankarasti. Vaikka olisi kuin jumissa männänrenkaat niin en usko että tuollaista tekisi..
Turbon pakopuolen tiivisteen hajoaminen tai paluuputken tukkeentuminen kuulostaa todennäköisemmältä, varsinkin jos turbon tarkistus sisälsi lähinnä välysten kokeilun.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jcarlson kirjoitti:Turbon pakopuolen tiivisteen hajoaminen...
Joo, silloinhan se savuaa juuri kylmänä eniten.(paljon!)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Itse tässä lähinnä mutu-tuntumalla veikkailen :oops:
Mutta mitä voisi itse tsekata, olisi kait (kannattaa lukea nuo jcarlsonin kirjoitukset alempaa):
- Ottaa IC:tä imusarjalle tulevan putken auki, ja mieluummin myös sieltä alapäästään (kuskinpuoleinen), ja sitten tunkkaa autoa vasemmasta alakulmasta ylös, jos öljyä valuu IC:stä desitolkulla, lienee ahtimen painepuoli sökö tms.

- Voisi irrottaa sytytystulpat, ja tutkia onko jokin/jotkin niistä öljyisiä, täsätä saisi varmaan osviittaa jonnekinpäin
- Voisi kokeilla irrottaa venttiilikopan kannesta sen letkunipan kokonaan, ja kokeilla loppuuko öljysauhu, jos huohotus ei toimi ollenkaan, niin paine osaa mennä ulos öljyn kera jostain väärästä paikasta.
- Sylkeekö siitä venakopan reiästä ihan tolkuttomasti öljyä silloin, kun nippa letkuineen on pois

Einon kanssa samoilla linjoilla, eli ainakin remppaamani 2.0t:n männänrenkaat, ja männätkin, oli ihan tajuttomassa karstassa. Noiden T7-mäntien puristusrenkaat on sellaiset olemattoman ohuet, ei ihme jos pääsee karstaa öljyrenkaisiin asti.
Itse huomasin että karstaa oli ihan kaikkialla männissä, mutta öljyrenkaat vielä jostain syystä toimivat jollain lailla, mutta kauaa eivät olisi toimineet.

Ei männänrenkaiden vaihto mikään kamalan kova homma kuitenkaan ole, tarvitsee purkaa kansi irti, ja öljypohja, jolloin männät saa otettua yläkautta veke... mäntien puhdistus, ja uusin renkain takasin sisään, ja samalla uudet laakerit alakertaan.

Eikait enää 10-vuotiaaseen autoon kannattane teettää about auton kokonaisarvon hintaista moottorinvaihtoa (siis tehdasuutta puolimoottoria tms), eri asia, jos esim jostain romikselta löytyy vaikka 500-600 eurolla takuukone.

Varmaan jcarlson on oikeassa turbon suhteen, eli heittää öljyt läpi sinne kuumalle puolelle, ts. korjaussarjan se varmaan vaatisi, ja siitä mahtaa tulla kustannuksia noin 100e, mutta sitten on kyllä uudenveroinen (jos pitää tasapainotuksen kohdallaan, eli merkkaa siipien paikat, jos menee väärin, niin pakko käyttäätasapainotuksessa (: ).
Tuolla on erinomaiset ohjeet T25:n korjaamiseen (eikä se GT17 kait kovin paljoa voi tuosta poiketa?):
http://photo.platonoff.com/Auto/2005100 ... o_Rebuild/
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Loka 28, 2008 04:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Imu/ahtopuolen öljymäärä ei välttämättä kerro kuitenkaan turbon vuotamisesta koska laakeripesässä kiertävä öljy voi vuotaa ulos myös turbiinin kautta jolloin kaikki öljy päätyy pakoputkeen ja savuaa tunnetusti valkoisena. :) Yleensä palotilaan päätyvä öljy sen sijaan savuttaa selvästi sinistä..

Kannattaa tosiaan tarkistaa se turbon öljynpaluuputki, pienikin tukkeuma siinä saattaa nostaa öljynpaineen turbon sisällä sen verran korkeaksi että sitä alkaa tursuamaan läpi. Toinen mahdollisuus on että turbon akselitiiviste turbiinipuolella on hajalla/vuotaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jcarlson kirjoitti:Imu/ahtopuolen öljymäärä ei välttämättä kerro kuitenkaan turbon vuotamisesta koska laakeripesässä kiertävä öljy voi vuotaa ulos myös turbiinin kautta jolloin kaikki öljy päätyy pakoputkeen ja savuaa tunnetusti valkoisena. :)
Juurikin näin mulla oli tonnarin T25-ahtimen kanssa, ei se koneen kautta kiertänyt vaan suoraan ahtimesta pakoputkeen ja savusi kylmänä AIKA hurjasti.. Eikä epänormaalia välystäkään ahtimessa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:Imu/ahtopuolen öljymäärä ei välttämättä kerro kuitenkaan turbon vuotamisesta koska laakeripesässä kiertävä öljy voi vuotaa ulos myös turbiinin kautta jolloin kaikki öljy päätyy pakoputkeen ja savuaa tunnetusti valkoisena. :) Yleensä palotilaan päätyvä öljy sen sijaan savuttaa selvästi sinistä..

Kannattaa tosiaan tarkistaa se turbon öljynpaluuputki, pienikin tukkeuma siinä saattaa nostaa öljynpaineen turbon sisällä sen verran korkeaksi että sitä alkaa tursuamaan läpi. Toinen mahdollisuus on että turbon akselitiiviste turbiinipuolella on hajalla/vuotaa.
Hyvä että tämäkin asia valottui enemmän, itselläni ei vissiin ole ollut tarpeeksi hajallisia ahtimia, kun ovat aina vain osanneet lykätä öljyä sinne IC:hen, ja tuottaa sinistä savua epämiellyttävän hajun kera :)
Se valkoinen savu lienee siis ahtimessa/putkistossa höyrystyvää öljyä, ja sininen sylinterissä bensan seassa palavaa öljyä?

(no onneksi en väittänyt ymmärtävänikään mitään koko aihealueesta :lol: ).
Muistaisin kyllä että myös GT17:n öljynpaluuputkenkin halkaisija oli aikas iso, voiko se kovin herkästi tukkeutua? Tietty jos on öljylietettä koneessa, niin kaikki on mahdollista?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin