Vaihdelaatikon vääntötuki

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
kaius
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 16:18
Paikkakunta: Luxemburg

Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja kaius »

Mulla on ilmeisesti koneen tai laatikon kiinnityksessä jotain välystä kun moottorijarrutukselle siirtyessä ja taas kun laittaa vedon päälle tuntuu semmoinen nykäys pienellä viiveellä. Lisäksi vaihdekeppi heilahtelee aika isostikin aina välillä. Pikaisella tutkailulla pääepäilty on laatikon vääntötuki, tai paremminkin sen alapään kumipusla. Eräällä brittifoorumilla kehuttiin kovasti Elkpartsin uretaanipuslaa juuri kuvaamieni kaltaisten oireiden poistoon. Onko kenelläkään kokemuksia?

http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2436

Otetaan vastaan myös vinkkejä mistä muusta ko. oireet voisivat johtua.
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
kaius
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 16:18
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja kaius »

Mimmi kirjoitti:Koneen etutuki?
Mulla kun on terminologia vähän hukassa niin mikä on tarkalleen koneen etutuki? Minä puhuin siitä vasemmalla alhaalla laatikon kulmasta eteenpäin tulevasta tuesta.
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
kaius
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 16:18
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja kaius »

Meinaatko että koko tuki pitäisi vaihtaa? Hintaero ei tosin ole suuri mutta ajattelin että jos sen alapään puslan vaihtaisi niin voisi auttaa.
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mulla oli samoja oireita automaatissa ja se kuminen tuki oli revenyt. Tuki vaihdettiin ja välykset ja lonksahtelu hävisi.
9000CS 2,3
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja koistha »

Mulla on kärryssä tuollainen Elkpartsin myymä uretaanipusla. Tuen irroittaminen ja vanhan kumipuslan poisotto oli ihan helppoa mutta tuon uretaanisen tilalle laitto olikin sitten tuskaa. Appiukko sen sitten jollain ilveellä sinne survoi.
Ainoa oire on lievä tärinä tyhjäkäynnillä ja sitäkään ei huomaa ellei tiedä mutta eipä ole noita nykimisoireita ollut sen jälkeen. Mulla kerkesi olla alkuperäinen osa paikallaan pari vuotta ja tyhmänä menin ostamaan sitten vielä toisen samanlaisen, joka ei kestänyt kahtakaan vuotta.

On muuten hinta noussut, maksoin pari vuotta sitten muistaakseni jotain parin kympin luokaa kotiin kannettuna.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
kaius
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 16:18
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja kaius »

Kiitos vastauksista. Nyt on uretaanipusla tilattu ja tulossa. Ilmeisesti ovat muuttaneet designia sen verran että uretaani on kahdessa osassa asennuksen helpottamiseksi. Pitäisi mennä melko pienellä vaivalla paikalleen.

Tietääkö kukaan onko tuon tuen varassa painoa vai lähteekö se pois ja takaisin paikalleen tunkkaamatta konetta?
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja koistha »

Ei tarvitse tunkata konetta ylös. Katselin vieressä aikoinaan kun asentaja vaihtoi sen ja pisin aika meni auton nostamiseen ylös maasta, jottei tarvinnut kontata korjaamon lattialla. Silloin oli tosin kädessä toinen tuki eli sinun tapauksessasi pisin aika menee puslan vaihtoon.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
kaius
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 16:18
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja kaius »

Tänään tuli postissa uretaanipusla ja meni paikalleen suunnilleen parissakymmenessä minuutissa tämmöseltä kädettömältäkin ilman tunkkia innokkaan kolmevuotiaan avustamana. Akkukotelo piti ottaa irti että pääsi paremmin käsiksi.

Uretaaniosa on kahdessa osassa ja menee vaivatta paikalleen. Nyt tuntuu siltä kuin laatikko olisi autossa kiinni eikä heiluisi jossain siellä konetilassa. Kepin liikkeet ovat täsmällisiä ja nytkähtely on poissa. Olen tyytyväinen hinta/aika/vaikutussuhteeseen.
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Tuon uretaanipuslan kerrotaan sopivan 00-->. Onko kenelläkään tietoa, saako tuon sovitettua myös wanhempiin masiinoihin tai mitä kaikkea muuta pitäisi vaihtaa sen sovittamiseksi?

E
JussiM
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 20:25
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja JussiM »

Käyköhän tuo uretaanipusla automaattilootaan?
Tuossa nettikaupassa näytti lukevan "vain manuaalilootaan"
Se itse vääntötuki taitaa olla eri pituinen automaatissa ja manuaalissa, mutta
onko niitten puslissa oikeasti jotain eroa??
9-5 2.3t A Vector Wagon -02
Jaulis
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Marras 01, 2008 11:05

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja Jaulis »

Vihdoinpa itsekin tuon puslan, vaikkei vanha rikki ollutkaan. Helppo vaihtaa ja tekee pelkästään hyvää tuolle femman vaihdekepin tuntumalle. Ei kuitenkaan mistään tarkimmasta saati jämäkämmistä tuossa vakiona. Hyvä hinta/laatu suhde. Suosittelen.
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Siis auttako tuo pusla vaihdekepin välykseen? Äsken tein koeajon tuolla isän 9-5 ja tuntuu aika klesulle se keppi verrattuna oman 9-3ss keppiin. Siis vapaa asennossa on varmaan tyhjää liikettä n.2-3 pitkittäin ja poikittain parin sentin hujakoilla. Sitten vaihde päällä on sellainen sentin liike.

Mottorijarrutukselta kun kytkee vedon niin vitosella ainakin keppi liikkuu selvästi.
Viimeksi muokannut A.L., To Kesä 18, 2009 08:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja pjv »

Nyt on näköjään saatavissa myös automaattiin vastaava osa:
http://www.elkparts.com/saab-95-m98-to- ... p3920.html

Olisinpa huomannut tuon ajoissa. Tuli juuri ostettua kokonainen uusi vääntötuki.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
dama
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Su Helmi 21, 2010 06:07

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja dama »

Mistäs sama etutuki -98 Automaattiin ?
Marmoritiski vai ....
Puslakin riittää
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Vaihdelaatikon vääntötuki

Viesti Kirjoittaja pjv »

dama kirjoitti:Mistäs sama etutuki -98 Automaattiin ?
Speedpartsilla näkyy olevan hintaan 490 kr: http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... _9-5.shtml
Se on varmaan tällainen Scantechin valmistama osa. Pro-carservice:stä voit kysellä, jahka palaavat lomilta.

Toinen mahdollisuus on sitten sellainen, että tuo elkpartin myymä pusla ehkä saattaisi sopia myös vanhemman mallin tukeen. Tästä minulla ei ole mitään varmaan tietoa. Kuvissa näyttää samalta, mutta mitat voivat toki poiketa silti. Tätä kannattaa ehkä yrittää vähän selvitellä, koska se pu-pusla olisi varmasti parempi ja kestävämpi ratkaisu.
Vastaa Viestiin