Niksejä taloudelliseen ajamiseen
Niksejä taloudelliseen ajamiseen
Eli jos on hyviä vinkkejä, jolla saa kulutusta tippumaan niin eikun naputtamaan!
muutama kysymys : kannattaako pitkissä valoissa laittaa automaatissa N päälle ? Käytättekö alamäessä automaatin kanssa moottorijarrutusta vaihtamalla pienemmälle (1.2 tai 3) ? Mites cruisen käyttö normaali pääkaupunkiseutuliikenteessä...esim kehä I tai III ?
Bensa on kallista ja saabit ovat janoisia, mutta säästökeinoja varmasti on.
muutama kysymys : kannattaako pitkissä valoissa laittaa automaatissa N päälle ? Käytättekö alamäessä automaatin kanssa moottorijarrutusta vaihtamalla pienemmälle (1.2 tai 3) ? Mites cruisen käyttö normaali pääkaupunkiseutuliikenteessä...esim kehä I tai III ?
Bensa on kallista ja saabit ovat janoisia, mutta säästökeinoja varmasti on.
Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen
Ei, joskus laitan vaan sen takia, kun on mukavampi odotella hiljaisuudessa.foppa kirjoitti:Eli jos on hyviä vinkkejä, jolla saa kulutusta tippumaan niin eikun naputtamaan!
muutama kysymys : kannattaako pitkissä valoissa laittaa automaatissa N päälle ? Käytättekö alamäessä automaatin kanssa moottorijarrutusta vaihtamalla pienemmälle (1.2 tai 3) ? Mites cruisen käyttö normaali pääkaupunkiseutuliikenteessä...esim kehä I tai III ?
En, aina kruise päällä, tekniikka hoitaa polttoaineen saannin tarvittaessa
Aina kuin mahdollista eli 40 km/h +
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen
Mutta jos palataan alkuperäiseen kysymykseen eli polttoaineen säästöön niin eiköhän N asennossa valoissa kulu vähemmän bensaa kuin jarrua vasten vedättäessä ja vastaavasti taitava kaasun käyttäjä osaa ajaa vähemmällä bensalla kuin cruise jonka tarkoitus on ihan muuta.
9000CS 2,3
Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen
jos manuaalia tulkitsen oikein niin väittäis, että normaali ajossa aina D oli sitten pysähdyksiä valojen takia tai ei.
Miten toi polttoaineen ruiskutus toimii automaatissa, kun manuaalihan ei syö bensaa jos alamäessä rullaa vaihde päällä. toimiiko samanlailla automaatilla ?
Miten toi polttoaineen ruiskutus toimii automaatissa, kun manuaalihan ei syö bensaa jos alamäessä rullaa vaihde päällä. toimiiko samanlailla automaatilla ?
Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen
Niin sanottuun "normiajoon" oli suuri vaikutus uudella moottorinohjaus softalla. Aikaisempi keskikulutus oli 10-10,4 ja aeron softan jälkeen tippunut 9,2-9,4 välille. Muuttaa melkolailla ajotyyliä tuo päivitys, koska vääntöä on niin paljon rajummin alhaalla. Ei tule enää kierrätettyä niin kovasti ja koska kierrokset matalalla ei ole oikein moottorijarrua, niin pienemmälle pudottelu on jäänyt risteykseen tullessa vähemmälle ja tulee annettua rullata sillä vaihteella mikä on päällä. Aikaisemmin mentiin samaa kyytiä reilusti kovemmilla kierroksilla ja silloin tulee luonnostaan käytettyä moottorijarrua rajummin, joka näkyy myös suoraan kulutuksessa.
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
Nyk. Subaru...
Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen
Niin yksinkertaista kuin se onkin, niin pysähtyminen ja jarrun painaminen tilanteessa kuin tilanteessa nostaa kulutusta
Ilmastointi, valot yms. voi sammuttaa pois ja maailma pelastuu. Sytytystulpat ja moottorin sisäinenkitka (öljyt) ja miljoona muuta tekijää
Myös matkavauhdilla on väliä. Täysperän imussa saappi kulkee pyhällä hengellä
Ilmastointi, valot yms. voi sammuttaa pois ja maailma pelastuu. Sytytystulpat ja moottorin sisäinenkitka (öljyt) ja miljoona muuta tekijää
Myös matkavauhdilla on väliä. Täysperän imussa saappi kulkee pyhällä hengellä
Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen
Testasin tuossa alamäessä ja sidi näytti 2.8l / 100km. eli tyhjensin sen mäen alkuvaiheessa ja sitten ilmesty tollane lukema ruutuun.
Kuinkas muuten tälläne, kun olin valoissa ja kattelin kulutusnäkymää niin sehän lähti nousemaan...oli 8.0l kun tulin valoihin ja 9.0l kun lähin valoista. Olin siis juuri ennen valoihin tuloa nollannut kulutusseurannan. Rupesin tuossa aivopähkinänä miettimään, että eihän tuon pitäs olla mahollista jos kulutus ois aikaan sidonnainen eli kulutus/tunti niin sitten se vois valoissakin nousta ...no mites teillä ?
Kuinkas muuten tälläne, kun olin valoissa ja kattelin kulutusnäkymää niin sehän lähti nousemaan...oli 8.0l kun tulin valoihin ja 9.0l kun lähin valoista. Olin siis juuri ennen valoihin tuloa nollannut kulutusseurannan. Rupesin tuossa aivopähkinänä miettimään, että eihän tuon pitäs olla mahollista jos kulutus ois aikaan sidonnainen eli kulutus/tunti niin sitten se vois valoissakin nousta ...no mites teillä ?
Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen
Ei henkilöautojen kulutusmittarit ole mitään työkoneiden kaltaisia, kulutus mitataan ja ilmoitetaan litraa/100 km eli kun auto seisoo valoissa ja kone käy polttoaineella niin kulutuslukema tietenkin nousee (varsinkin kun laskuri on nollattu juuri äsken niin lukema muuttuu nopeasti suuntaa jos toiseen).
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen
En nyt haluaisi kuulostaa miltään nipolta, mutta eikö tommonen parin desin/litran kyyläys ole vähän turhan puolan juutalaista pankkiiri-meininkiä kun kyseessä on 2.3 litranen automaatti. Luulisi ettei nyt tarvitsisi tommosta miettiä vaan ajella sitä (pitkää)matkaa naama hangonkeksinä?
Jos nyt tuo litran nousu tuntuu hirveältä, niin eikös YTV tarjoa vaihtoehdon?
Edit:
Laitetaan nyt sen verta.
Kun sä nollaat sen SID:in ennen valoja, niin tottakai se kulutus nousee paljon koska se moottori hörppää jonku 30-40l/100km kun painat valoissa kaasua 0km/h vauhdista 80km/h. Ei ihme että kulutus nousee 1-2l/100km keskimäärin.
Jos nyt tuo litran nousu tuntuu hirveältä, niin eikös YTV tarjoa vaihtoehdon?
Edit:
Laitetaan nyt sen verta.
Kun sä nollaat sen SID:in ennen valoja, niin tottakai se kulutus nousee paljon koska se moottori hörppää jonku 30-40l/100km kun painat valoissa kaasua 0km/h vauhdista 80km/h. Ei ihme että kulutus nousee 1-2l/100km keskimäärin.
#3431
Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen
Sitä en kielläkkään, että se ois hölmöä, mutta SIDin nollaus on ehkä väärä tapa harjoitella sitä ja tuijottaa l/100km -mittaria.9-5T kirjoitti:Jos opettelee milloin kannattaa helpata kokonaan kaasupolkimesta automaatissa ei kannata haukkua pihiksi vaan järkeväksi.
Tarvitsisi jotain vähän eksaktimpaa mittaria joka näyttää "sen hetken" kulutuksen.
Kuten esim. ScanGaugen, joka sekään ei nyt ole ihan kaikkein paras koska OBD on vähän hidas. Mutta kyllähän se näyttää enemmän suuntaa kuin SID.
Mutta jos itse nollaan SIDin kun tulen Espoosta Vantaalle Kehä III:ta vaikka 500m ennen Tampereenväylän valoja, pysähdyn valoihin ja painan kaasua sitten valoista lähtiessä, niin kyllähän se näyttää astronomisia lukuja, varmasti lähemmäs 10l/100km. Sitten ajelen taas muutaman kilsan ja lukema laskeutuu, hitaammin kuin se nousi.
Ei vaan taida ScanGauge toimia '00 autossa, kun ei toiminut omassa '03:ssakaan, meni oma gauge eks-saabistille, nykyiselle konserni-heimoveljelle
#3431
Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen
Kiihdytyksissä varmasti saadaan selvää säästöä, kun matkanopeus otetaan kohtuullisen ripeästi mittariin. Konkreettista säästöä tuonut juttu on ollut seuraavanlainen ajotapa: Kun tulee ylämäki vastaan, niin antaa vauhdin pudota 10-20km/h. Vielä jos höllää kaasua siinä mäenpäälle tultaessa, niin mäen nyppylän jälkeen alamäessä taas saavutetaan se aiempi matkanopeus melko helposti.
Tietenkin jonossa ajaessa tuollainen tyyli voi aiheuttaa takanatuleville kummallista ohittelutarvetta. Rauhallisemman liikenteen vallitessa voi näin ajella kenenkään mieltä pahoittamatta ja ihan varmasti säästyy polttoainettakin. Cruisella ajamiseen verrattunahan tuo on jo maalaisjärjelläkin ajateltuna varmasti taloudellisempaa, koska pöljä cruise antaa vastamäen tullessa ensin vauhdin pudota ja sitten survoo kaasua, jotta asetettu nopeus saavutetaan. Jos maasto on ollut vähän jyrkempää, niin alamäkeen sitten mennäänkin ylinopeutta cruise-polosen yrittäessä moottorijarruttaa vauhtia vähemmäksi...
Viimekädessä voi olla ihan viisasta tehdä laskelmia, mitä ne muutamat desit merkkaa kustannuksissa vuositasolla. Laskelmiin on hyvä ottaa mukaan auton pääomakulut. Voi käydä niin, että polttoaineen kulutuksen muutoksesta tulevat kustannukset ainakin pienemmillä ajomäärillä tuppaa olemaan kokonaisuudessaan melko pieni asia.
Tietenkin jonossa ajaessa tuollainen tyyli voi aiheuttaa takanatuleville kummallista ohittelutarvetta. Rauhallisemman liikenteen vallitessa voi näin ajella kenenkään mieltä pahoittamatta ja ihan varmasti säästyy polttoainettakin. Cruisella ajamiseen verrattunahan tuo on jo maalaisjärjelläkin ajateltuna varmasti taloudellisempaa, koska pöljä cruise antaa vastamäen tullessa ensin vauhdin pudota ja sitten survoo kaasua, jotta asetettu nopeus saavutetaan. Jos maasto on ollut vähän jyrkempää, niin alamäkeen sitten mennäänkin ylinopeutta cruise-polosen yrittäessä moottorijarruttaa vauhtia vähemmäksi...
Viimekädessä voi olla ihan viisasta tehdä laskelmia, mitä ne muutamat desit merkkaa kustannuksissa vuositasolla. Laskelmiin on hyvä ottaa mukaan auton pääomakulut. Voi käydä niin, että polttoaineen kulutuksen muutoksesta tulevat kustannukset ainakin pienemmillä ajomäärillä tuppaa olemaan kokonaisuudessaan melko pieni asia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen
Tuon cruisen kanssa olisi kyllä mielenkiintoista seurata kulutusta manuaalilootalla 80km/h vauhdissa mäkisessä maastossa. Cruisen kun asettaa jonnekin 90km/h hujakoille, niin vitosella on kiva kiihdyttää vaihdetta vaihtamatta joka ikisessä ylämäessä jostain 86km/h -> 90km/h kun cruise ensin antaa vauhdin tippua. Ainakin ahtopainemittari näyttää kivoja lukemia vakiolla 2.3t:llä. Harmi kun ei ole tarkkaa kulutusmittaria, mutta järkikin sanoo ettei se mitään taloudellista ole, vaivatonta kyllä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen
Minkäslaisia kulutuslukemia sidinne sitten näyttävät ? Itselläni pk-seutu ajoa..vaimo käy arkisin vantaalta itä-helsingissä töissä ja iltasin sitten normaalit jumbo-itäkeskus-ikea-ajot...taitaa olla siinä 11-12 l/100km.
Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen
Tällä hetkellä valikoima on ollut välilä 6,4 - 13,4foppa kirjoitti:Minkäslaisia kulutuslukemia sidinne sitten näyttävät ?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen
Muistatko kierroslukemia?9-5T kirjoitti:
Sininen Saab 9-3, '99