ysivitosen "ominaistuoksu"

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja Raser »

Linkin mukaisen otsonointi ionisaattorin tilasin kiinanmyymälästä eli dealextremistä:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4043

Olen sillä otsonoinut autoja ja kellari-/varastotiloja kotona. Jättää raikkaan tuoksun jälkeensä. Sitä mukana tulevaa hajustetyynyä ei kuitenkaan kannata laittaa laitteeseen, siitä tulee vain hajukuusenomainen tuoksu (löyhkä).

Otsonointi kovettaa kumia ja kumitiivisteitä jos laitetta käyttää ylenmäärin.

Etsi-toiminnolla ja hakusanalla "otsonointi" löytyy viestiketju jossa lisää aiheesta.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Ihan vain mielenkiinnosta jos autossa on jokin "ominaistuoksu" niin kauanko se pysyy poissa otsonoinnin jälkeen?
Saab 9-5 2.0t 1998
otto
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 11:03
Paikkakunta: MANSE

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja otto »

Aikoinaan mosseista ajettiin ryssänhaju ulos viemällä ne Lapualle ja peittämällä ne suojeluskuntamanttelilla :lol: . Pitäiskö saappi ajaa puolestaan Lappeenrantaan ja
peittää ne perus-suomalaisten lipulla? :roll:
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

otto kirjoitti:Aikoinaan mosseista ajettiin ryssänhaju ulos viemällä ne Lapualle ja peittämällä ne suojeluskuntamanttelilla :lol: . Pitäiskö saappi ajaa puolestaan Lappeenrantaan ja
peittää ne perus-suomalaisten lipulla? :roll:
Tuota hajunpoisto tapaa en kyllä suosittele;
Joku maatuska kuitenkin parkkeeraa 100 kiloeuron maastoautonsa lipun päälle
ja talloo korkokengillään katon ja konepellin täyteen reikiä :lol:
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja suapas »

otto kirjoitti:Pitäiskö saappi ajaa puolestaan Lappeenrantaan ja
peittää ne perus-suomalaisten lipulla? :roll:
Ai jaa, onkos eduskunta muuttanu L-rantaan.... 8)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja Pola »

Tuli joskus raikastettua oma femma otsonaattorin ja sisätilanlämmittimen yhdistelmällä, kyllä eron huomas.
#3272
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Raser kirjoitti:Linkin mukaisen otsonointi ionisaattorin tilasin kiinanmyymälästä eli dealextremistä:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4043
Kuvan mukaan tuossa tulee vain tupakansytkäriin liitettävä pää. Jos haluaa käyttää kotioloissa, tarviiko tuohon virittää jokin MacGywer kikka, esim auton akkulaturi ostaa ja laittaa siitä johdot syöttään?
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Tuossa muutamia, ei pahan hintasia.

http://www.ebay.com/itm/New-Ionic-Ozone ... 1162525076 ,EUR 13.52
- Negative ion density: 3.000.000pcs/cm3
- Ozone density: ≥20mg/h

Autoon, tupakansytyttimeen ilmavitamiinia:

http://www.ebay.com/itm/Air-Vitamin-Car ... 0903821159, EUR 3.30
Ozone density:3mg/h
Anoin density:>=60 million/CM3

Köyhän miehen malli, USB liittimeen:
http://www.ebay.com/itm/Best-USB-Ionic- ... 0797237382, EUR 2.34
Density of Anion: 1 Million / cm3
- ei tuota ilmeisesti vaarallista otsonia
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja Raser »

testing1 kirjoitti:
Raser kirjoitti:Linkin mukaisen otsonointi ionisaattorin tilasin kiinanmyymälästä eli dealextremistä:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4043
Kuvan mukaan tuossa tulee vain tupakansytkäriin liitettävä pää. Jos haluaa käyttää kotioloissa, tarviiko tuohon virittää jokin MacGywer kikka, esim auton akkulaturi ostaa ja laittaa siitä johdot syöttään?
Jep! Ostin Clas Ohlson myymälästä muuntajan AC 230V --> 12V DC jossa on tupakansytytinliitäntä. (Käytän sitä muidenkin tupakansytkäriliitäntää käyttäviin härpäkkeisiin kotona verkkovirralla.) Muuntajan virrankesto kannattaa tarkistaa käytettävästä laitteesta riippuen.

Dealextremestä jos haluaa otsonaattorin (?) ostaa, niin kannattaa laittaa sinne hakusanalaatikkoon esim. "ozone" jolloin tulee erilaisia vaihtoehtoja joista valita.

Kiinasta kestää vekottimien tulo joskus jopa kuukauden ja ylikin, kuten minulle sattui. Ebaysta tulee nopeammin jos vain muistaa katsoa tuotteen sijainnin (jossain Euroopan alueella).
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Yllättävän vähän on ollut keskustelua tästä "ongelmasta". Luulenpa, että aika moni on kuitenkin tästä syystä hylännyt autonsa... Tiettävästi vanhimmat vuosimallit -01 tai -02 asti ovat näitä haisevia. Haju muistuttaa tosiaan muovailuvahaa / väriliitua / tmv. muovista kemikaalia. Muutamaa autoa olen haistellut ja voimakkuudeltaan haju voi vaihdella yksilöstä toiseen hyvin paljon. Oma autoni sattui olemaan erittäin paha ja teki pidemmät matkustamiset hankaliksi... Perimätietona hajun lähde on lattiaverhoilut, mutta mysteeri lienee se, että miksi samoista vuosimalleista toiset autot haisevat enemmän kuin toiset.

Lähdin selvittämään tätä hajuongelmaa omasta autosta purkamalla lattiaverhoilut.

Kuva
Kuva

Ja todellakin näistä se haju tulee. Lisäksi näyttäisi siltä, että verhoilu on jotenkin kemiallisesti reagoinut kumisen äänieristeen kanssa. Verhoilun alapuolella on nähtävissä ruskeita läikkiä/jälkiä, jotka seuraavat tarkasti äänieristematon muotoilua. Takamatot eivät haise yhtä pahalle kuin etumatot, mutta niiden alapuolella ei olekaan kumista äänieristettä eikä ruskeita jälkiä. Takamatoissakin on silti tunnistettavissa tämä sama tuoksu häiritsevän voimakkaana, vaikka jonkin verran lievemmin kuin etumatoissa.

Vuosimallista -04 (wagon) puretut lattiaverhoilut ovat täysin hajuttomat/tuoksuttomat ja sopi suoraan ilman mitään ongelmia tähän omaan -00 (sedan) vuosimalliin. Lisäksi tuli todettua, että wagonin ja sedanin lattiaverhoilut tosiaan sopivat suoraan ristiin.

Kuva

Ennen asennusta pyyhin kaikki verhoilun alle jäävät pinnat tuulilasinpesuaineella sekä kevyesti Autoglymin Odour Eliminatorilla. Nyt parin päivän jälkeen voi kyllä sanoa, että haju on aika lailla täydellisesti kadonnut!

Teoriani on, että verhoiluissa käytetty sidosaine on voimakkaasti haiseva ja se lisäksi reagoi voimakkaasti kumin kanssa (vrt. muovimattolattia ja kumiset jalat huonekalussa --> keltaiset jäljet lattiaan). Lisäksi alkuperäisiin kumimattoihin on myös tullut jokin outo pistävä haju, mikä voi olla myös kemiallinen reaktio verhoilun kanssa. Ehkäpä eri yksilöiden hajuun vaikuttaa, onko se alunperin lähtenyt tehtaalta kumi- vai tekstiilimattojen kanssa? Verhoilun väri voi myös vaikuttaa...
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja Julle »

Onpahan kotikemistikin eksynyt palstalle.
9-5 Aero - 00
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Ainakin Opeleissa on myös mielestäni "aina" ollut vähän saman tapainen ominaislemu. Ilmeisesti sekin on paikallistettu noihin verhoiluihin, eli konsernin tuoksua :D
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Montako tuntia harrastepohjalta menee verhoilun vaihtoon?
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Audiojack kirjoitti:Ainakin Opeleissa on myös mielestäni "aina" ollut vähän saman tapainen ominaislemu. Ilmeisesti sekin on paikallistettu noihin verhoiluihin, eli konsernin tuoksua :D
Myös -93 Chevy Corsica haisee enemmän tai vähemmän. :D

Olisikohan sillä jotakin osuutta asiaan, että noissa GM L-bodyissa vuotaa tulipelti...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Ristom kirjoitti:Montako tuntia harrastepohjalta menee verhoilun vaihtoon?
Periaatteessa aika yksinkertainen homma: etupenkkien ruuvit irti, takapenkit, kynnyslistat ja keskikonsoli pois. Keskikonsolin kanssa voi halutessaan vähän säästää aikaa, jos raaskii leikata takamaton keskimmäisen osan poikki n. 5 cm matkalta (jää siis keskikonsolin alle piiloon kuitenkin). Tällöin riitää että keskikonsolin takimmaiset ruuvit löysyttää ja sitä saa vähän nostettua ylemmäs.

Putsaamisen ym. näpertämisen kanssa ainakin puolikas työpäivä menee kuitenkin.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Vastaa Viestiin