ysivitosen "ominaistuoksu"

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jannehei
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Marras 23, 2008 20:30
Paikkakunta: Porvoo

ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja jannehei »

Ostin juuri 1999 9-5 griffinin, jossa oli perinteinen aavistuksen tunkkainen ominaistuoksu.

Oletin hajun tulevan ilmastoinnista, muttta oli kuulemma vasta huollettu. Huoltomies oli tuumannut kyseessä olevan ominaistuoksun autolle... Jep.

Ehdin jo vaihdella raitisilmasuodattimen ja vaahdottamaan kanavia, kunnes hajun syy löytyi autoa siivoilllessa: Auton alkuperäisten tekstiiilimattojen vaahtomuovinoloinen pohja löyhkää, luonnollista tietty kun miettii monestiko on nähnyt märkää ja kuraa.

Matot pihalle ja haju hävis... Sitten vaan kumimatot tilaukseen!
JanneH
jäsen #3505
1999 Saab 9-5 3.0t V6 Griffin
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja J8 »

Eikä ole haju lähtenyt säännöllisellä mattojen pesulla, ainakaan minulla. Pittää testata kans kumimattoja jos haju häviäis. Itse sitä ei enää huomaa, mutta satunnaisesti satunnaiset kanssamatkustajat muistavat kyllä mainita "ominaishajusta".
CallidaC
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Huhti 14, 2008 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja CallidaC »

Tuoksu/haju on kyllä, melko voimakas, muttei omaan nenääni pahan hajuinen, muttei kyllä hyväkään. Kaverit kertoo aina autoon astuessaan, että täällä haisee muovailuvaha tai vastaava. Itse huomaan häiritsevästi tuon hajun esimerkiksi, kun saab seisoo tapansa mukaan (usein) jossain korjaamolla pari päivää ja kun hyppään sen jälkeen kyytiin.
Mitäköhän nämä "otsonoinnit" maksaa ja mahtaakohan sillä kadota saabin ominaishaju/tuoksu?
Saab 9-5 2.3t -98 Maptun http://minunauto.com/auto/3189
Cadillac Coupe De Ville -62
#3870
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Jospa sinne mattojen alle itse verhoiluun on päässyt kosteutta....

Kumimatot vaan tilalle ja ennen kalliita otsonointeja vaikkapa sitä crc:n vaahtoa tai motipin kabiiniin laukaistava ilmastoinnin desinfiointipatruuna kehiin, molemmat alle 10 euroa.

Tietty jos se haju on pinttynyt oikein kunnolla niin verhoilun pesu vaahdolla tai fixausliikkeessä pesetys, ellei jopa sitten se otsonointikin jos ei mikään muu auta!
-*-Elämä on-*-
jannehei
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Marras 23, 2008 20:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja jannehei »

Joo, kokeiltu on itsekin mattojen puhdistusta, mutta kun se pintakangashan ei haise, vaan se maton alapuoli. Helppo testata, jättäää vaan matot muualle joksikin aikaa, ja jos hajut hävis=tunkiolle vaan. Uudet (jos tekstiilimatot pitää saada) ei netistä älyttömästi maksakaan. Itse taidan siirtyä pysyvänpuoleisesti kumisiiin.

Verhoilukin kannattaa kuivattaa kunnolla aina sillön tällöin, säästyy vaihtamisen tuskalta ainakin siinä.

(Takamatot ei löyhkää, vähemmän kastuneetkin tod.näk.)
JanneH
jäsen #3505
1999 Saab 9-5 3.0t V6 Griffin
jannehei
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Marras 23, 2008 20:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja jannehei »

CallidaC kirjoitti: Mitäköhän nämä "otsonoinnit" maksaa ja mahtaakohan sillä kadota saabin ominaishaju/tuoksu?
Ei kannata kokeilla, olen joskus itse (ent työpaikan vehkeillä, ei autoon) kokeillut hajuongelmiin. Ei toimi, ja maksaa "ihan tarpeeksi" ulkopuolisella teetettynä.

Auton kun pitää puhtaana ja kuivana niin ei haise.
JanneH
jäsen #3505
1999 Saab 9-5 3.0t V6 Griffin
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Meillä 1997 ajoon otettu "vanha rouva" kumimatoilla varustettuna tuoksahtaa myös aika voimakkaasti muovailuvahan tapaiselle. Sotii vähän sitä vastaan, että haju lähtisi kangasmatoista, kai se on sitten koko lattiaverhoilu joka tuoksahtaa?
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Meillä ei haise kuin nahka.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Sama täällä, muistaakseni, en ole yli 3 viikkoon kyllä siellä käynyt sisällä. Muuta en ole lattiamatoille tehnyt koskaan kuin harvoin imuroinut.
9000CS 2,3
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja markkuk »

sama haju täälläkin. (edellisten omistajien käyttötavoista ei tietoa ;) )

kumimatot on autossa, ja imuroitu on tarkkaan. raitisilmasuodattimenkin vaihdoin. nyt seuraavana olisi tarkoitus testata Forten hajunpoistoainetta (tai mitä nyt onkaan nimeltään)

onko kokemuksia?
jannehei
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Marras 23, 2008 20:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja jannehei »

markkuk kirjoitti:sama haju täälläkin. (edellisten omistajien käyttötavoista ei tietoa ;) )

kumimatot on autossa, ja imuroitu on tarkkaan. raitisilmasuodattimenkin vaihdoin. nyt seuraavana olisi tarkoitus testata Forten hajunpoistoainetta (tai mitä nyt onkaan nimeltään)

onko kokemuksia?
Minulla ei fortesta.

CRC-ilmasatoinninpuhdistusvaahtoa kokeilin suodattimen vaihdon yhteydessä. Ei ollu minulle hyötyä kun oli puhdas jo muutenkin. Pari päivää keinoraikasta, ei muuta, mutta auttaa varmaan jos on kennossa mätää.

Nuuhkaise verhoilukahgasta, jos ei ilmastoinnista löydy aiheuttajaa. Aiheuttajan huomaa oikeastaan siinä, jos haju on voimakas seisseenä ja hälvenee kun ilmanvaihto päällä = tod.näk auton sisustuksessa.
JanneH
jäsen #3505
1999 Saab 9-5 3.0t V6 Griffin
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja oju »

jannehei kirjoitti:CRC-ilmasatoinninpuhdistusvaahtoa kokeilin suodattimen vaihdon yhteydessä. Ei ollu minulle hyötyä kun oli puhdas jo muutenkin. Pari päivää keinoraikasta, ei muuta, mutta auttaa varmaan jos on kennossa mätää.
Olen saanut likaisesta kennosta aiheutuneen hajun pois tuollaisella puhdistusaineella.
Varoituksen sanana vielä se että CRC oli hyvää ainetta mutta vastaava euron halvempi aine, jota kokeilin toiseen autoon, haisi aivan järkyttävän pahalle (kuin halpa ylihajustettu pyykinpesuaine) vielä viikkoja käsittelyn jälkeen.
kotka
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 18:29
Paikkakunta: Nokia

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja kotka »

Peter Finn kirjoitti:Meillä ei haise kuin nahka.
Ei meilläkään. :wink: Mitään muita tuoksuja en oo huomannu. Talvikaudeksi laitan kuskin paikalle (mitä ny eniten käytetään) muovimaton. Ei tarvii niin varoo lumen ja kuran tuloo...
alla 9-5 2,3t SE´98
#3764
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Omassa haisee nahka.Lasi+etikka(vanha kikka jääkaapissa)+kosteuden syöjä biltema, jos muuten puhdasta niin ei pitäis haista.
Bart1260
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2006 13:38
Paikkakunta: Tampere

Re: ysivitosen "ominaistuoksu"

Viesti Kirjoittaja Bart1260 »

Olen kuullut tämmöisen selityksen kuvailemallesi hajulle:
Kyseessä on ilmeisesti joku homesieni ilmastointiputkissa, joka on a) melko normaalia ton ikäisissä autoissa ja b) helposti hoidettavissa suihkuttamalla jotain myrkkyhöyryä putkistoon. Kysy ilmastointihuollosta lisää. Kaverin Bembulasta ainaki haju myrkytettiin pois.
Alle kaksilitraiset tulisi rekisteröidä mopoiksi
Vastaa Viestiin